-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ فروردین ۱۸, پنجشنبه

Latest News from 30Mail for 04/07/2011

این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.

 

1390/1/17

دانشگاه آکسفورد اعلام کرد که برای ادعاهای مطرح شده در مورد نحوه پذیرش مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی در مقطع دکترای این دانشگاه مبنایی نیافته است.

در بیانیه کوتاه این دانشگاه آمده است: «سر پیتر نورث (مسئول تحقیق در مورد ادعاهای مطرح شده در مورد آقای هاشمی)، اتهامات وارده در مورد نحوه پذیرش دانشجوی دکترای مورد نظر را بررسی کرده و مبنایی نیافته است که دانشگاه آکسفورد بر اساس آن اقدام قانونی علیه این دانشجو انجام دهد.»

پیش تر کاوه موسوی، یکی از محققان در دانشگاه آکسفورد گفته بود که آقای هاشمی شرایط ادامه تحصیل در این دانشگاه را نداشته و از جمله فاقد تسلط لازم بر زبان انگلیسی و سوابق علمی و کاری مرتبط و کافی است.

به گزارش بی‌بی‌سی، مهدی هاشمی با انتشار بیانیه ای، توضیحاتی را در مورد اتهامات وارد شده به خود ارائه کرد.

به نوشته او، هدف از مطرح شدن این اتهامات «آلوده کردن نام خانواده هاشمی» بوده و اتهامات توسط کسانی مطرح شده است که «فلسفه وجودی خود را در توهمات و بهتان به دیگران می بینند.»

آقای هاشمی نوشته که پس از گذراندن یک پروسه طولانی و ۹ ماهه، شامل بررسی مدارک تحصیلی و پروپوزال (طرح پایان نامه) و همچنین چندین مصاحبه با اساتید مربوطه موفق به دریافت پذیرش دانشگاه آکسفورد شده است.

چندی پیش روزنامه گاردین نوشته بود که مهدی هاشمی پس از شکایتی مبنی بر نوشته شدن طرح رساله دکترای وی از سوی افراد دیگر، از سوی دانشگاه آکسفورد مورد پرسش قرار گرفته است. گاردین در این مطلب نقل قولی از همایون کاتوزیان (یکی از داوران طرحنامه‌ی پژوهشی دکتری مهدی هاشمی)‌ نوشته بود که بعدا مورد تکذیب وی قرار گرفت.

منبع: بی‌بی‌سی

پیشینه:
همایون کاتوزیان: گزارش گاردین نادرست و غیرمسئولانه است
دانشگاه آکسفورد صحت رساله دکترای مهدی هاشمی را بررسی می‌کند

 


 
 

1390/1/17

رییس قوه قضاییه با انتقاد از تقدس بخشیدن به نوروز گفت که نباید نوروز را با عيدهایی چون عيد ولايت یا دیگر اعیاد اسلامی خلط کنيم.

به گزارش وب‌سایت تابناک، آيت الله آملي لاريجاني در اولين جلسه مسئولان عالي قضايي در سال جديد اظهار داشت: لحظه تحويل سال جز يک امر قراردادي چيزي دیگری نيست؛ اما اعیادی که در شريعت اسلام هست ذاتاً داراي تقدس هست.

آقای لاریجانی با اشاره به اینکه برخی افراد درصدد تقدس بخشیدن به نوروز هستند اضافه کرد: «من حتي شنيده‌ام که برخي ادعا کرده‌اند که در نوروز شيطان در غل و زنجير است، همان تعبيري که براي ليالي قدر آمده است، اينها سخنان باطلي است که گاهي جريان‌هاي انحرافي بدانها دامن مي‌زنند. اين سخنان باطل برخلاف مذاق ديني است. هر چيزي بايد بر اساس صحيح خودش استوار باشد نه اينکه ما خودمان را جاي وحي بنشانيم. هر وقت دلمان خواست شيطان را در غل و زنجير کنيم و هر وقت نخواست، آزاد!»

اشاره آیت‌الله لاریجانی به سخنان چندی پیش اسفندیار رحیم مشایی است که گفته بود: « نوروز یکی از شعائر الهی و مظهر بیداری و هوشیاری است و شیطان در نوروز دست بسته می‌شود و فرشتگان مهر الهی را از عرش به فرش می‌آورند!»

منبع: تابناک




 
 


 
 

1390/1/17

دانیل گیلبرت
ترجمه جعفر خیرخواهان
از نیویورک تایمز
 

هفتاد و شش سال پیش، فرانکلین روزولت زمانی که بر سکوی مراسم سخنرانی افتتاحیه ریاست جمهوری ایستاد به ملت یادآور شد که مشکلات اخیر «به لطف خدا فقط مسائل مادی است.» او در بحبوحه رکود اقتصادی به آمریکایی‌ها اصرار ورزید به یاد داشته باشند که «خوشبختی فقط در داشتن پول خلاصه نمی‌شود» و تشخیص دهند «ثروت مادی را ملاک موفقیت دانستن به کلی نادرست است.» او گفت: «تنها چیزی که باید از آن ترسید خود ترس است.»

به مرور زمان آشکار شد که آمریکایی‌ها چیزهای زیادی برای ترسیدن دارند و باور بی‌آزارشان در این باره که با پول می‌توان خوشبختی خرید کاملا درست بود. روانشناسان و اقتصاددان اکنون می‌دانند که اگر چه آدم‌های بسیار پولدار خوشحالتر از پولدارها نیستند، در مورد 99 درصد دیگر آدم‌ها، خوشحالی با داشتن چند چیز جالب مثل خورد و خوراک، سرپناه و امنیت به شدت افزایش می‌یابد. آنهایی که فکر می‌کنند مادیات اهمیتی ندارد احتمال می‌رود که هرگز در صف خرید نان نایستاده باشند.

پول مهم است و امروزه بیشتر آمریکایی‌ها مقدار پول کمتری نسبت به چند سال پیش دارند، به طوری که تعجبی ندارد اگر نتایج نظرسنجی‌های به دست آمده از «شاخص بهروزی و تندرستی گالوپ» نشان دهد که آمریکایی کمتر لبخند می‌زنند و نگران‌تر از گذشته هستند و شاد بودنشان کاهش یافته و ناراحت بودنشان بالا رفته است، که کمتر خوابشان می‌برد و بیشتر سیگار می‌کشند و اینکه بحران اقتصادی همچنان ادامه دارد.

آینده نامطمئن باعث می‌شود تا انسان‌ها در وضعیت ناراحت‌کننده‌ای گیر بیفتند و مستاصل شوند به طوری که هیچ کاری به جز انتظار کشیدن نداشته باشند.

اما کیف پول نیمه خالی، علت دل‌های پر از غصه ما نیست. هر چه باشد بیشتر ما هنوز دلارهای واقعی (تعدیل شده با تورم) بیشتری نسبت به پدربزرگ‌های‌مان داریم و در یک ترس دائمی زندگی نمی‌کنیم. آمریکایی‌های طبقه متوسط کنونی نسبت به آمریکایی‌های طبقات بالاتر یک قرن پیش از تجملات بیشتری برخوردار بوده و از آنها لذت می‌برند. روشن است که آدم‌ها می‌توانند با پولی کمتر از آنچه که ما سال گذشته داشتیم یا امسال داریم هم کاملا خوشحال باشند.

بنابراین اگر نداشتن یک مشت دلار باعث غصه و درماندگی ما نمی‌شود پس چه چیز می‌شود؟ کسی نمی‌داند. منظورم این نیست که کسی پاسخ این پرسش را نمی‌داند. منظور من این است که پاسخ این پرسش می‌شود اینکه کسی نداند چی به چی است و ندانستن است که ما را بیمار می‌سازد.

آزمایشی که پژوهشگران در دانشگاه ماستریخت هلند انجام دادند را ملاحظه کنید. در این آزمایش به افراد مورد آزمایش تعداد 20 شوک الکتریکی وارد می‌کردند. به یک گروه از افراد گفته شده بود که به آنها در تمام مراحل آزمایش یک شوک شدید وارد خواهد شد. گروه دیگر می‌دانستند که آنها 17 شوک ملایم و 3 شوک شدید دریافت خواهند کرد، اما نمی‌دانستند کدام یک از 20 شوک وارده شدید خواهد بود. نتایج نشان داد آنهایی که فکر می‌کردند شانس دریافت شوک شدید بسیار کم است بیشتر از کسانی ترسیده بودند که مطمئن بودند شوک شدید دریافت می‌کنند (گروه اول حسابی عرق کردند و قلبشان سریع‌تر می‌زد).

علت این است که مردم احساس بدتری دارند وقتی که چیز بدی احتمال رخ دادن دارد نسبت به وقتی که چیز بدی واقعا رخ خواهد داد. بیشتر ما خوابمان را حرام نمی‌کنیم و هرچه می‌توانیم به سیگار پک نمی‌زنیم چون که شاخص سهام ده درصد سقوط کرده است، اما این کار را معمولا زمانی که نمی‌دانیم آیا سهام سقوط خواهد کرد یا نه خواهیم کرد. برای انسان‌ها، بلاتکلیف بودن دردآورتر از چیزهایی است که آنها درباره‌شان نامطمئن هستند.

اما چرا این طور است؟
کلستومی، سوراخی است که با استفاده از جراحی در روده بزرگ ایجاد شده و آن را تغییر مسیر می‌دهد، به طوری که مدفوع از طریق سوراخی در شکم از بدن خارج می‌شود و انجام این عمل هم کار هر کسی نیست. یک گروه پژوهشی در دانشگاه میشیگان بیمارانی را مطالعه کردند که کلستومی دائمی داشتند و بیمارانی که این شانس را داشتند که روزی کلستومی آنها برداشته شود. شش ماه پس از عمل، بیمارانی که می‌دانستند به طور دائمی باید با شرایط جدید سر کنند خوشحالتر از آنهایی بودند که فکر می‌کردند روزی به شرایط عادی برخواهند گشت.
به طور مشابه، پژوهشگران در دانشگاه بریتیش کلمبیا افرادی را مطالعه کردند که آزمایش ژنتیکی انجام داده بودند تا میزان ریسک آنها برای گسترش اختلال مخرب اعصاب معروف به بیماری هانتیگتون تعیین شود. آنهایی که فهمیدند احتمال بسیار بالایی دارند که این بیماری را بگیرند یک سال پس از آزمایش خوشحال‌تر از آنهایی بودند که نفهمیدند ریسک مبتلا بودنشان چقدر است.

چرا ما ترجیح می‌دهیم بدترین‌ها را بدانیم به جای اینکه در شک و تردید به سر ببریم؟ چون وقتی که ما خبر بد را دریافت می‌کنیم برای لحظه‌ای گریه و مویه کرده و سپس سرگرم بهترین کاری که می‌توانیم برای زندگی‌مان در شرایط جدید بکنیم می‌شویم. رفتار و تلقی‌مان را تغییر می‌دهیم. ما شناختمان را بالا می‌بریم و معیارهایمان را پایین می‌آوریم. ما یدک‌ها و کمک‌های خودمان را پیدا می‌کنیم، اما نمی‌توانیم با شرایطی کنار بیاییم که هنوز نمی‌دانیم آن شرایط چیست. آینده نامطمئن ما را در حالت ناراحت‌کننده‌ای معطل و درمانده نگه می‌دارد که هیچ کاری بدون انتظار کشیدن نمی‌توانیم انجام دهیم.

افسردگی و ناامیدی ملی ما کاملا واقعی است، اما مشکل بر سر نداشتن پول کافی نیست. مساله بر سر قطعیت ناکافی است. آمریکایی‌ها با ثروتی بسیار کمتر از آنی که بیشتر ما اکنون داریم کاملا خوشحال بوده‌اند و ما می‌توانستیم به سرعت دوباره مثل آن آمریکایی‌ها بشویم فقط اگر می‌دانستیم که اوضاع‌مان واقعا چگونه است و به چه سمت و سویی می‌رود.

*رستاک به نقل از دنیای اقتصاد. دانیل گیلبرت استاد روانشناسی در هاروارد است. این مقاله از یادداشتهای سال 2009 اوست. - سی میل


 
 

1390/1/17

مجلس ایران با تصویب طرح فعالیت و نظارت بر سازمان‌های غیردولتی، انجام راهپیمایی غیرسیاسی را منوط به کسب اجازه از «مراجع ذیربط» کرد.

بنابر مصوبه جدید مجلس ایران، سازمان‌های غیردولتی (مردم‌نهاد) می‌توانند در زمینه «ارایه خدمات مورد نیاز جامعه، اظهار نظر و پیشنهاد راهکارهای مناسب به دستگاه‌های اجرایی و همچنین برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها به صورت غیرسیاسی پس از کسب مجوز از مراکز ذی‌ربط» اقدام کنند.

سازمان‌های غیردولتی، همچنین برای دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی از آژانس‌های وابسته به سازمان ملل متحد و دیگر منابع کمک کننده خارجی، باید اجازه بگیرند.

تصویب این تبصره گفتگوهای زیادی به همراه داشت. محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه مجلس ایران با پیشنهاد حذف این تبصره گفت: «اصل برگزاری راهپیمایی سبقه سیاسی دارد. اگرچه ما با برگزاری تجمعات مشکلی نداریم اما باید برگزاری راهپیمایی را از این قانون حذف کنیم تا زمینه سوء استفاده فراهم نشود.»

در همین حال، مصطفی کواکبیان، از پیشنهاد حذف این تبصره انتقاد کرد و گفت: «چرا باید زمینه هرگونه راهپیمایی را حذف کنید. این مخالف با اصل ۲۷ قانون اساسی است که برگزاری تجمعات و راهپیماییهای بدون حمل سلاح را مجاز میداند.»

مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی ایران «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.»

اصل 26 قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز می‌گوید: «تشکیل احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های دینی، سیاسی وصنفی آزاد است مشروط به اینکه اصول استقلال، آزادی، حاکمیت و وحدت ملی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند. شرکت افراد در اینگونه گروه‌ها آزاد است و هیچکس را نمی‌توان از شرکت در گروه دینی، سیاسی و اجتماعی دلخواهش منع کرد یا به شرکت در یکی از این گروه‌ها مجبور ساخت.»

روز گذشته سازمان عفو بین‌الملل و تشکل عرصه سوم، دو سازمان فعال در زمینه دفاع از حقوق بشر، با صدور بیانیه مشترکی از نمایندگان مجلس ایران خواستند که از تصویب «طرح تاسیس و نظارت بر فعالیت سازمان های غیر دولتی» خودداری کنند.

این دو سازمان با انتشار بیانیه‌ای مشترک، تصویب این طرح را باعث تلاش برای وارد کردن فشار بر سازمان های غیر دولتی مستقل در ایران و تلاش برای انحلال آنها ارزیابی کرده‌اند.

منبع: بی‌بی‌سی

پیشینه:

مجلس ایران تصویب کرد: هیات امنیتی- قضایی برای نظارت بر سازمان‌های غیردولتی تشکیل می‌شود
 


 
 

گزارش نقض حقوق دانشجویان در سال ۸۹:
1390/1/17

گزارش خبری:

 

وب‌سایت دانشجو نیوز گزارش تفصیلی نقض حقوق دانشجویان در سال ۱۳۸۹ را تهیه کرده‌ که در آن بازداشت ۳۸۸ دانشجو ، صدور ۸۷۷ مورد حکم محرومیت از تحصیل و اخراج برای دانشجویان ثبت شده‌است.

در این گزارش، آمارهای مربوط به نقض حقوق دانشجویان به صورت ماهانه تفکیک شده و بر اساس آن تعدادی از دانشجویان در تظاهرات مسالمت آمیز در شهرهای مختلف ایران جانشان را از دست داده‌اند.

محمد مختاری دانشجوی دانشگاه آزاد شاهرود، صانع ژاله دانشجوی دانشگاه هنر، بهنود رمضانی دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و حامد نورمحمدی دانشجوی دانشگاه شیراز از جمله دانشجویانی هستند که توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

خودکشی حداقل ۵ دانشجو در سال گذشته نیز از بخشهای دیگر این گزارش است که در آن به اسامی دانشجویانی از جمله آزیتا میزبان دانشجوی دانشگاه بیرجند، مريم حبيب نيا دانشجوی دانشگاه کردستان، مهدی علی آقایی دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف و دو دانشجوی دیگر این دانشگاه اشاره شده است.

در سال ١۳٨٩ همچنین حداقل ١۵ دانشجو در سوانحی مرتبط با مدیریت کشور و دانشگاه ها از قبیل نشت گاز در خوابگاه، تصادف وسایل نقلیه دانشگاهی و سقوط هواپیما جان خود را از دست داده‌اند.

این گزارش تصریح کرده که آمار ارایه شده برای سال گذشته تنها شامل موارد ثبت شده خبری است و در برخی از موارد به دلیل وعده مسئولین دانشگاه و یا نیروهای امنیتی و قضایی کشور برای تخفیف در مجازات دانشجویان، اخبار نقض حقوق دانشجویان به صورت خبری منتشر و ثبت نشده است.

در همین رابطه سجاد ویس مرادی، عضو پیشین انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به افزایش فشارها به دانشجویان در سال گذشته میگوید: «از بالاترین نهادها، بر دانشجویان فشارهایی وارد می‌شود. در رأس دانشگاه‌ها هم مدیریت‌ها، مدیریت انتصابی هستند که از طرف نیروهای اطلاعاتی گزینش می‌شوند. نیروهای حراست در دانشگاه‌ها نیز تبدیل به بازوهای اجرایی وزارت اطلاعات شده‌اند و در حال تجسس در وضعیت دانشجویان هستند.»

به گفته وی در سال ۸۹ برای دانشجویانی که «شناخته‌شده‌تر» هستند، احکام بلندمدت صادر شده‌ و آنها را به «زندان‌های دورافتاده» تبعید کرده‌اند و گاه تلفن‌های آنها و ملاقات‌هایشان هم قطع شده‌ است.

 این فعال دانشجویی معتقد است، «حاکمیت می‌خواهد این پیام را به جنبش دانشجویی بدهد که با دانشجویان منتقد برخورد شدید خواهد کرد اما با تمام فشارهایی که بوده و در سال گذشته ابعاد گسترده‌تری یافته، صدای اعتراض و فریاد دانشگاه همچنان زنده است.»

منبع: دانشجو نیوز و رادیو فردا

 


 
 

1390/1/17

وبلاگ خوابگرد که به نظر سنجی وبلاگ‌نویس‌ها برای انتخاب «محبوب‌ترین و خوش‌اقبال‌ترین» کتاب داستانی سال ۸۸، اقدام کرده بود، نتایج این نظر سنجی را اعلام کرد. (+)

بر اساس این نظرسنجی، رمان «شب ممکن» نوشته‌ی محمدحسن شهسواری (+) با اختلاف بالایی رتبه یکم را به خود اختصاص داده است. مجموعه‌داستان «برو ولگردی کن رفیق» نوشته‌ی مهدی ربّی (+) و داستان بلند «بهار ۶۳» نوشته‌ی مجتبا پورمحسن نیز (+) دوم و سوم شده‌اند.

به نوشته خوابگرد، نزدیک به نیمی از شرکت‌کنندگان، نام کتاب برگزیده‌ی نخست را در فهرست خود آورده‌اند و از همین تعداد، اغلب آن‌ها، انتخاب یکم‌شان بوده است.

آن‌گونه که رضا شکراللهی، نویسنده خوابگرد، نوشته و البته از فهرست اسامی شرکت‌کنندگان نیز پیداست، شمار زیادی از شرکت‌کنندگان، خود به کار داستان‌نویسی مشغول‌ یا در این عرصه فعالند.

در مجموع از میان ۱۴۰ کتاب داستانی منتشرشده در سال ۱۳۸۸، نام ۴۵ کتاب در فهرست شرکت‌کننده‌ها آمده است که لیستی مغتنم محسوب می‌شود.

اغلب شرکت‌کنندگان، ضمن اعلام کتاب‌های محبوب خود، در باره‌ی خودِ کتاب‌ها هم در وبلاگ‌شان مطلب نوشته‌اند که می‌توانید از روی فهرستی که در زیر آمده، کلیک کنید و بخوانید.

فهرست کامل کتاب‌های برگزیده را هم می توانید اینجا بخوانید.

شرکت‌کنندگان:

+ فرشته نوبخت    + diagonal    + علی رشوند    + نصرت درویشی

+ فرشته توانگر    + لیلا بابایی فلاح    + داوود آتش‌بیک    + حامد اسماعیلیون

+ ناصر فرزین‌فر    + خالد رسول‌پور    + فرهنگ شهبازی    + لیلا پیرعلی

+ میلاد ظریف    + مریم حسینیان    + آیدا مرادی آهنی    + شهلا شهابیان

+ حمیدرضا اکبری شروه    + پویا نعمت‌اللهی    + رضا جوانروح    + آسیه نظام شهیدی

+ مریم مهتدی    + پوریا عالمی    + مجتبا پورمحسن     + محمدحسن شهسواری

+ مینا اروجلو    + مجتبا صولت‌پور    + شیما زارعی    + مصطفی رضیئی

+ سیدرضا شکراللهی   +پوریا فلاح    + ستاره میم    + مجتبی گلستانی

+ الهام علیزاده    + ابوذر قاسمیان    + کاوه بغدادچی   + رضا ساکی

+ آنیتا یارمحمدی    + پدرام رضایی‌زاده    + محسن اکبرزاده    + سینا حشمدار

+ ناز    + حسن محمودی   + فرشاد    + پگاه شنبه‌زاده

+ علی‌اصغر حسینی‌خواه    + سعید مهرپویا    + محمد ارژنگ    + سونیا ضیا

+ میترانگاشت    + الهام غفارزاده    + شیوا پورنگ    + آرمان امیری

+ امین صداقت‌پور    + مسعود محمدی    + آسپرین    + پوریا حلاج

+ لیلا قاسمی    + محمدعلی مؤمنی   + آراز بارسقیان    + امیرحسین شربیانی


 
 

1390/1/17

نماینده قوه مقننه در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، انجام فعالیت سیاسی حزب اعتماد ملی را مشروط به «مرزبندی» این حزب با دبیرکل خود، مهدی کروبی، دانست. 

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگویی با فارس گفته: «اعضای حزب اعتماد ملی می‌توانند ضمن اعلام مرزبندی با دبیرکل حزب و با ارکانی جدید از ظرفیت‌های موجود برای شروع فعالیت‌های حزب استفاده کنند.»

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: «ما اطلاع داریم که دفاتر حزب اعتماد ملی پلمپ‌ شده‌ است اما پیشنهاد می‌دهیم که اگر اعضای شورای مرکزی یا عادی حزب قصد انجام فعالیت سیاسی دارند باید مرز خود را با دبیر کل حزب یعنی کروبی مشخص کنند.»

وی از مهدی کروبی، رئیس پیشین دو دوره مجلس و از رهبران مخالفان دولت به عنوان «یکی از عوامل مؤثر در موضوع فتنه اخیر» نام برد و اظهار داشت که به این خاطر «وضع قبلی حزب اعتماد ملی قابل تداوم نیست.»

قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی، در پاسخ به این سخنان گفته: «هرگونه اظهارنظر از جانب حزب اعتماد ملی منوط به برگزاری کنگره و انتخاب اعضای شورای مرکزی است و در شرایط فعلی به‌رغم اینکه هیچ حکم ممنوعیتی برای فعالیت ما صادر نشده، اجازه برگزاری کنگره به ما داده نمی‌شود و به این صورت امکان اعلام نظر وجود ندارد.»

رسول منتجب‌نیا به روزنامه روزگار گفته: «حزب اعتماد ملی برای بررسی شروط کمیسیون ماده ۱۰ احزاب باید جلسه برگزار کند و وزارت کشور باید در مرحله نخست اجازه دهد اعضای حزب اعتماد ملی جلسه برگزار کنند تا بتوانند در آن جلسه در مورد پیش‌شرط‌ های جدید وزارت کشور تصمیم بگیرند.»

منتجب‌نیا، هفته گذشته نیز گفته‌بود که شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکنون چندین بار تصمیم به برگزاری جلسات خود گرفته اما اخطار «مقامات ذیربط» باعث شده تا این نشست‌ها لغو شود.

روز چهارشنبه محمود عباس‌زاده، دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نیز در مورد چگونگی فعالیت حزب اعتماد ملی سخن گفت و از این حزب خواست «موضع خود» را مشخص کند.

حزب اعتماد ملی در جریان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد سال ۱۳۸۸ از مهدی کروبی حمایت کرد و به همین دلیل از سوی دولت تحت فشار قرار گرفت. روزنامه اعتماد ملی نیز در مردادماه سال ۱۳۸۸ توقیف شد.

منبع: سحام‌نیوز
 


 
 

مجلس ایران تصویب کرد:
1390/1/17

مجلس ایران روز سه‌شنبه طرحی به تصویب رساند که بر اساس آن هیأت عالی نظارت برای کنترل ان‌جی‌اوها با حضور نمایندگان نهادهای حکومتی از جمله نهادهای امنیتی و قضایی، تشکیل خواهد شد.

به نوشته روزنامه قدس،  نمایندگان در ادامه بررسی طرح تأسیس، فعالیت و عملکرد سازمان‌های مردم‌نهاد، مصوب کردند که  هیأت عالی نظارت بر عملکرد سازمان‌های مردم‌نهاد با حضور معاونان وزیر کشور، وزیر امور خارجه، وزیر اطلاعات و «نمایندگان تام‌الاختیار» قوه قضاییه، نیروی انتظامی، سازمان صدا و سیما، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج، کمیته امداد امام، مرکز امور مساجد، «نماینده منتخب سازمان‌های ملی» و «نماینده دستگاه‌های تخصصی حسب مورد با حق رأی» تشکیل شود.

براساس این طرح یک نماینده از سوی شورای عالی استان‌ها و یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به انتخاب مجلس نیز به عنوان «ناظر» در هیات عالی نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد، حضور خواهند داشت.

همچنین در همه استان‌های کشور هیأت نظارت استان با ترکیبی مشابه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل می‌شود که معاون سیاسی استاندار و «نمایندگان تام‌الاختیار» ادارات کل اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی، کمیته امداد و امام جمعه مرکز استان از جمله اعضای آن هستند.

روزنامه روزگار نیز در یادداشتی که در صفحه اول خود منتشر کرده هشدار داده که با تشکیل هیات نظارت مرکب از نمایندگان نهادهای امنیتی و انتظامی و دیگر نهادهای حکومتی بار دیگر فشار و برخورد با سازمان‌های مردم‌نهاد شدت می‌گیرد.

اشرف بروجردی در این یادداشت نوشته: « تهدید، توقیف، لغو مجوز فعالیت، تهدید به ضبط ساختمان و مواردی نظیر این مشکلات و مسائل پیش روی سازمان‌های مردم نهاد ایران است.»

وی با بیان این که سیاست‌گذاری‌های این‌چنینی «فعالیت کنونی و حداقلی ان.جی.اوها را نیز محدودتر خواهد کرد» یادآوری کرده: « ان.جی.اوها باید ضربه‌گیر تخلفات دولت باشند و نه مدیحه‌سرا و مجیز گوی دولت.»

منبع: قدس، روزگار
 


 
 

1390/1/17

صبح روز گذشته کارگران ریسندگی و بافندگی کاشان مقابل فرمانداری ویژه این شهرستان دست به تجمع زدند.

این کارگران نسبت به عدم پرداخت عیدی سال 1389 و حقوق هفتگی خود اعتراض داشتند. کارفرمای این شرکت تعهد کرده بود هفته‌ای 80هزارتومان به آنان پرداخت کند.

تعدادی از این کارگران درگفتگو با ایلنا گفته‌اند: «به رغم اینکه ۳۰ ماه حقوق معوقه طلب داریم و شرکت تعهد نموده بود که هفته‌ای ۸۰ هزارتومان به کارگران این شرکت پرداخت کند ولی مدت سه هفته است که مدیریت شرکت این مبلغ را پرداخت نکرده است.»

همچنین به گفته این کارگران علیرغم اینکه مسئولین قول داده بودند که تعداد ۴۰۰ نفر از کارگران این شرکت را بازنشسته کنند ولی تاکنون در این رابطه هیچ اقدامی نشده.

فرمانداری ویژه شهرستان کاشان صبح امروز جلسه‌ای را با حضور مدیریت این شرکت، روسای ادارات کارواموراجتماعی، صنایع ومعادن، تامین اجتماعی ودیگر مسئولین مربوطه به منظور بررسی و رسیدگی به مشکل این کارگران درفرمانداری ویژه این شهرستان تشکیل داده است.

منبع: ایلنا
 


 
 

1390/1/17

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: «فیس‌بوک و توئیتر در فضای مجازی ناراضیان و مجرمان و سرویس‌های خارجی را جمع و سازماندهی می‌کنند.»

آقای احمدی‌ مقدم که روز ۱۶ فرودین درمورد عملکرد نیروی انتظامی در سال گذشته سخن می‌گفت، با تاکید بر «قدرت» شبکه‌های اجتماعی در فضای اینترنت و اهمیت «مدرن‌سازی پلیس»، گفت که اگر پلیس اطلاعات صحیح و به‌موقع داشته باشد در هر شرایط می‌تواند پیش‌بینی کند که حریف چه اقدامی می‌خواهد بکند.

احمدی مقدم در ادامه افزود: بايد تلاش كنيم تا تكنولوژی را به‌سرعت وارد كرده و سهم انسان را در فعاليت‌ها كاهش دهيم چون وقتی اين سهم كاهش يابد، خطا كاهش خواهد يافت و اصطكاك با مردم كاهش پيدا كرده و آلودگی و فساد نيز كاهش پيدا می‌كند در نتيجه دستگاه قابل تطميع نيست.

مقام‌های دولت و پلیس ایران، در دو سال گذشته و پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری دهم همواره بر اهمیت کنترل بیشتر فضای اینترنت تاکید کرده‌اند.

مقام‌های دولت جمهوری اسلامی فعالیت‌های مخالفان دولت در فضای اینترنت را مصداق جنگ نرم با نظام جمهوری اسلامی و نوعی تلاش برای براندازی حکومت می‌دانند.

در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های بازداشت شدگان پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که مرداد ۱۳۸۸ در تهران برگزار شد، توئیتر و فیس بوک به نقش‌آفرینی در براندازی حکومت ایران متهم شدند.

منبع: ایسنا و مردمک

 


 
 

1390/1/17
گروهی از ایرانیان مقیم ژاپن در یک حرکت انسان‌دوستانه برای بازماندگان زلزله و سونامی اخیر این کشور در یکی از پناهگاههای شمال ژاپن برای پناهجویان «سوپ و کباب» سرو می‌کنند. (به انگلیسی. متن خبر را در خبرهای سی میل بخوانید)

 
 

1390/1/17

گروهی از ایرانیان مقیم ژاپن در یک حرکت انسان‌دوستانه برای بازماندگان زلزله و سونامی اخیر این کشور در یکی از پناهگاههای شمال ژاپن برای پناهجویان «سوپ و کباب» سرو کردند.

این پناهجویان ژاپنی که در زلزله اخیر ژاپن همه چیزشان را از دست داده‌اند، به مدت سه هفته است که در این پناهگاه زندگی می‌کنند و در این مدت عمدتا غذاهای سرد می‌خوردند.

بر اساس گزارش ویدیویی که در شبکه تلویزیونی NTD ژاپن پخش شده، پناهجویان اعلام کرده‌اند که برای نخستین بار است که خوردن غذای ایرانی را تجربه می‌کنند.

داوطلبان ایرانی در این گزارش مي‌گویند از اینکه به ژاپنی‌ها کمک می‌کنند بسیار خوشحالند و آن را یادآور کمک متقابل ژاپنی‌ها به ایرانیان در زلزله بم (که بیش از سی هزار نفر در آن کشته شدند) می‌دانند.

محمد مردانی، دبیر کل حزب لیبرال دموکرات ژاپن که یکی از سازمان‌دهندگان این مراسم است، در این گزارش می‌گوید: «مردمی که در این پناهگاهها زندگی می‌کنند، به ندرت غذای گرم می‌خورند. ما به اینجا آمدیم تا با دادن غذای گرم به همراه گوشت و سبزیجات، کمکی به تامین ویتامین غذایی آنها کرده باشیم.»

پیش از این نیز گروهی از ایرانیان در یک نماهنگ تصویری با بازماندگان زلزله اخیر ژاپن اعلام همدردی کرده بودند. آنها با در دست گرفتن عبارت Love For Japan بر حمایت و اعلام همدردی خود با بازماندگان زلزله و سونامی اخیر ژاپن تاکید کرده‌ بودند.

منبع: شبکه تلویزیونی NTD
 


 
 

از سوی سایت خبر‌آنلاین صورت گرفت:
1390/1/17

در شرایط سکوت مرکز آمار و اعلام خوش‌بینانه نرخ ۱۰ درصدی بیکاری توسط احمدی‌نژاد، برخی کار‌شناسان اقتصادی این نرخ را ۱۷ درصد و فعالان عرصه اشتغال حتی بیش از ۲۰ درصد برآورد کرده‌اند.

وب‌سایت خبر آنلاین با اعلام این خبر نوشته که این نرخ‌ها مبین وجود بیش از چهار میلیون بیکار در کشور است.

این سایت نوشته که فعالان عرصه اشتغال کشور کاهش چهار درصدی نرخ بیکاری اعلام شده از سوی احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۹ را نپذیرفته و معقدند نرخ بیکاری بیش از ۲۰ درصد است.

خبر‌آنلاین همچنین به نقل از ۱۰ کار‌شناس اقتصادی شامل استادان دانشگاه‌های کشور و مسئولان سابق کشوری، میزان نرخ بیکاری کشور را معادل ۱۷ درصد برآورد کرده است.

برآورد نرخ بیکاری ۱۷ درصدی تعدادی از کار‌شناسان بیانگر این است که با احتساب ۲۴ میلیون نفر جمعیت فعال در کشور، بیش از چهار میلیون نفر در ایران بیکار هستند.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد تعداد بیکاران کشور در شرایط فعلی را دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرده است.

منبع: خبر‌آنلاین


 
 

سرپرست سازمان فضايی ایران:
1390/1/17

حمید فاضلی سرپرست سازمان فضایی می‌گوید ایران در حال فشار بر ایتالیا برای تحویل گرفتن ماهواره «مصباح یک» است که در سال ۲۰۰۵ توسط یک شرکت ایتالیایی ساخته شد.

به گزارش ایسنا آقای فاضلی گفته که «متاسفانه به بهانه‌های مختلف از جمله تحریم‌ها و قطعنامه‌ها این ماهواره در اختیار ایران نیست و ایتالیا هم به همین بهانه» از تحویل آن به ایران خودداری می‌کند.

به گفته وی قرار بود این ماهواره در مهر ماه سال ۱۳۸۴ با موشک روسی «کوزموس-۳‌ام» به فضا پرتاب شود «با این حال با خلاف وعده‌ها و کارشکنی قدرت‌های فضایی دیگر این ماهواره پس از شش سال هنوز در انتظار پرتاب است.»

«مصباح یک» یک ماهواره مخابراتی به وزن ۷۵ کیلوگرم و ابعاد ۵۰ در ۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر مکعب است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از چند وب‌سایت تخصصی گزارش کرده که ایتالیا پروانه صادرات مواد مورد استفاده در چنین پروژه‌هایی را لغو کرده است.

منبع: ایسنا٬ بی‌بی‌سی


 
 

چیستا یثربی:
1390/1/17

چیستا یثربی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئا‌تر از وضعیت مبهم این هنر اظهار تاسف کرده و گفته که هنرمندان تئا‌تر بلاتکلیف هستند.

خانم یثربی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا با انتقاد از تاخیر در معرفی رئیس جدید تئا‌تر شهر و ادامه بلاتکلیفی هنرمندان تئا‌تر گفته است: «سیاست یک بام و دو هوا درباره تئا‌تر همه ما را عصبی کرده است.»

وی در ادامه به نامشخص بودن زمان اجرای یکی از نمایش‌هایش به نام «اتاق تاریک» اشاره کرده و اظهار داشته است: «چرا ما باید در بلاتکلیفی به سر ببریم؟ سه تن از بازیگران من قرارداد کار در تلویزیون دارند. تعداد دیگری هم سفر خارج از کشور دارند و اکنون در بلاتکلیفی مطلق به سر می‌بریم.»

خانم یثربی افزوده که «من و دستیارم خسته و دلشکسته شده‌ایم، چرا که هر روز باید پاسخگوی دیگر اعضای گروه باشیم که درباره اجرای عمومی نمایش از ما می‌پرسند و ما هیچ پاسخی نداریم که به آن‌ها بدهیم.»

پیش‌تر محمد یعقوبی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئا‌تر وضعیت اجرای تئا‌تر در سال آینده را بسیار مبهم و نامطمئن توصیف کرده و گفته بود: «متاسفم که فضا را ناامید کننده می‌دانم و معتقدم نمی‌توانم به امیدواری تظاهر کنم.»

از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در ایران فشار‌ها بر فعالان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی افزایش یافته است.

وزارت ارشاد که مسئول نظارت و کنترل بر فعالیت‌های فرهنگی است طی این مدت محدودیت‌های فراوانی برای هنرمندان و فعالیت‌های هنری و فرهنگی اعمال کرده که این محدودیت‌ها با اعتراض‌های گسترده‌ای همراه است.

منبع: ایسنا

پیشینه
وضعیت تئا‌تر در سال آینده بسیار مبهم و نامطمئن است
توقیف تئا‌تر دارای مجوز، غیرقانونی است و امنیت شغلی هنرمندان را متزلزل می‌کند


 
 

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی:
1390/1/17

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی می‌گوید در حال حاضر ۷۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل حقوق را دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ علی‌اکبر خباز‌ها گفته که حقوق بازنشستگان در سال ۹۰ تنها ۲۷ هزار تومان افزایش یافته است در حالی که نرخ تورم اعلام شده در این سال بیش از ۱۲ درصد است.

آقای خباز‌ها گفته که کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی از دولت می‌خواهد که مستمری بازنشستگان در سال‌ جاری ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی همچنین افزوده که «سال گذشته نرخ تورم ۵. ۱۰ بود در حالی که مستمری بازنشستگان فقط شش درصد افزایش یافت به همین دلیل از سال گذشته ما هنوز ۵. ۴ درصد بستانکار هستیم.»

مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی از ۳۰۳ هزار تومان سال گذشته به ۳۳۰ هزار تومان در سال ۹۰ افزایش پیدا کرده است.

این در حالی است که بسیاری از کار‌شناسان اقتصادی می‌گویند خط فقر در ایران حدود یک میلیون تومان در ماه است.

منبع: مهر

پیشینه
حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده ۳۰ هزار تومان افزایش یافت
تصمیم شورای کار در مورد حداقل دستمزد سال ۹۰ غیرمنطقی است


 
 

یکی از فرماندهان ارتش آمریکا:
1390/1/17

ژنرال داگلاس فریزر مسئول «فرماندهی جنوبی» ارتش آمریکا گفته ایران از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ تعداد سفارتخانه‌های خود در آمریکای لاتین را تقریبا دو برابر کرده است.

آقای فریزر افزوده که ایران در حال ساخت مراکز فرهنگی در ۱۷ کشور منطقه است و میزبان سران بولیوی، گویان و ونزوئلا بوده است.

به گفته وی «ایران به گسترش روابط منطقه‌ای ادامه می‌دهد تا تاثیرات تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با برنامه اتمی‌اش را کاهش دهد.»

این مقام نظامی با اشاره به پروازهای هفتگی بین ایران و ونزوئلا و لغو روادید ورود به ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه هم گفته که «نگرانی» اصلی این است که معلوم نیست چه سفرهایی انجام می‌شود.

پیش‌تر هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا هشدار داده بود اگر ونزوئلا تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را بشکند، اقدام‌هایی علیه آن کشور در نظر گرفته خواهد شد.

برخی نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره که خواهان افزوده شدن نام ونزوئلا به کشورهای حامی تروریسم هستند، می‌گویند ونزوئلا احتمالا به ایران سوخت صادر می‌کند.

منبع: بی‌بی‌سی


 
 

1390/1/17

روز گذشته آیت الله بیات زنجانی در جریان سفری به تهران با محمد خاتمی ریاست جمهوری سابق ایران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش کلمه، در این دیدار که بیش از دو ساعت به طول انجامید، طرفین در مورد مسائل روز جامعه بحث و تبادل نظر کردند.

آیت‌الله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعه است که دارای دیدگاه‌های سیاسی و فقهی مخالف حکومت ایران است.

او در جریان وقایع پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری مواضع تندی بر علیه دولت و حاکمیت گرفت و نظریات و تعابیری از ولایت فقیه ارائه نمود که با دیدگاه رسمی حکومت در این خصوص مغایرت داشت.

آیت‌الله بیات زنجانی پیش از حصر خانگی رهبران جنبش سبز و همسرانشان در دیداری با آنها از موج آزادیخواهی در منطقه حمایت کرد و دولت ایران را بی کفایت خواند.

منبع: کلمه


 
 

بیانیه جبهه مشارکت ایران اسلامی:
1390/1/17

جبهه مشارکت ایران اسلامی در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی و در همگاهی بااعتصاب غذای فخرالسادات محتشمی پور در بیانیه‌ای از «همراهان سبز و آزادیخواهان کشور» دعوت کرد تا در روز یکشنبه آینده روزه سیاسی بگیرند.

در این بیانیه آمده است: «در طلیعه سال نو شواهد و قرائن گویای این است که رسوخ روحیه استکباری چنان است که نه فقط قانون زیر پا له می شود بلکه ندای وجدان و فطرت که هر فردی را به انسانیت و دینداری فرامی خواند نیز در گوشهای سنگین آنها طنینی ندارد.»

این بیانیه می‌افزاید: «تداوم رفتارهایی که بی شک نشانه عجز است تا اقتدار، سبب شده است تا بسیاری از خانواده ها در آغاز سال نو در غم و اندوه بمانند و نتوانند حتی برای لحظه ای بی مانع و رادع در کنار عزیزان سبز خود به سر برند.»

جبهه مشارکت در ادامه تاکید می‌کند: «بدتر از همه رفتارهای غیر شرعی و غیر انسانی با زنان سربلند در بند است که نشان می دهد غرور کاذب قدرت، رحم و مروت را در دلهای سنگ زندانبانان از بین برده است و در این میان وضعیت خواهر استوار و نستوه فخرالسادات محتشمی پور که به همراه همسر بزرگوار خود سید مصطفی تاج زاده توامان اسیر دست کودتا گران شده اند از همه بیشتر نگران کننده است.»

این حزب اصلاح‌طلب  ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامت خانم محتشمی‌پور مسئولیت «عواقب احتمالی» را متوجه «تمام ارکان نظام» دانسته و از آنها خواسته «قبل از آنکه مجبور به کرنش در برابر گزارشگر حقوق بشری سازمان ملل متحد شوند به انبوه سوالات ملت خود در باره نقض حقوق شهروندان پاسخ گو باشند وبه در خواست آنها توجه کنند.»

در پایان این بیانیه آمده است: ‌«اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی در همبستگی با خانم محتشمی پور روز یکشنبه آینده روزه سیاسی می گیرند و از همه همراهان سبز و آزادیخواهان کشور و مردم حق طلب می خواهند ضمن همراهی با این فراخوان، ندای مظلومیت همه اسیران سبز به ویژه همه زنان سرافراز در بند و بالاخص خانم محتشمی پور را فریاد کنند.»

منبع: جرس
 

 


 


شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به 30mail-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به 30mail@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

خبرهاي گذشته