
سالهاست كه تماشاي آسمان آبي در پايتخت و حتي شهرهاي ديگر ايران به يك رويا تبديل شده است. به طوري كه اگر سرتان را بلند كنيد و به آسمان بنگريد، قطعا چيزي جز سياهي و دود و گرد و غبار عايدتان نخواهد شد. البته هر سال با نزديك شدن به روز جهاني محيطزيست، دستاندركاران حوزه سلامت شهري آستين بالا ميزنند تا براي اين معضل چارهاي بينديشند، اما با گذشت فقط چند روز همه چيز به حالت اوليه بازميگردد و اين در حالي است كه آلودگي هوا در پايتخت، 5 سال از عمر تهرانيها كاسته است.
شيدا ملكافضلي ، رييس اداره آلودگي هواي وزارت بهداشت گفت:
"آمار و ارقامي كه تا كنون درباره مرگومير ناشي از آلودگي هوا اعلام شده است، مستند علمي ندارد، زيرا اين كار نيازمند يك بررسي اپيدميولوژيك طولانيمدت و علمي است و مانند مرگ ناشي از مسموميت با گاز مونوكسيدكربن يا CO نميتوان به صورت آني آمار قابل قبولي در اينباره اعلام كرد.
فقط در شرايطي ميتوان آمار مرگ آني ناشي از آلودگي هوا را اعلام كرد كه آلودگي هوا از حد بحران بگذرد و باعث مرگ آني شود، اما در شرايط هواي ناسالم، هشدار و حتي اضطرار، مرگ آني ناشي از آلودگي هوا قابل محاسبه ي سريع نيست و نيازمند بررسي است، اگر چه اين آلودگي ممكن است موجب خطرات جدي براي افراد سالمند و بيماران قلبي و تنفسي شود.
بررسي علمي و قابلقبول مرگومير ناشي از آلودگي هوا، نيازمند بررسي در يك بازه زماني بين يك تا پنج سال است. البته براساس ماده 62 قانون برنامه توسعه چهارم، وزارت بهداشت موظف شده است اين آمار را در 8 شهر بزرگ كشور محاسبه و اعلام كند و اين كار از 2 سال پيش در وزارت بهداشت شروع شده و تا آخر امسال نهايي ميشود."
در هواي آلوده ماسك بزنيم؟ملكافضلي درباره استفاده از ماسك در زمان آلودگي هوا توضيح داد:
"توصيه وزارت بهداشت در مرحله اول اين است كه افراد در معرض خطر، در زمان آلودگي هوا از خانه بيرون نيايند، حتي دانشآموزان در اين شرايط در زنگ ورزش در كلاس بمانند و ورزش صبحگاهي در پاركها بهخصوص در نواحي مركزي شهر محدود شود اما براي افرادي مانند نيروهاي پليس كه مجبورند در اين شرايط بيرون باشند، ماسكهاي خاصي وجود دارد.
ماسكهاي استاندارد براي استفاده در زمان آلودگي هوا انواع مختلفي دارند كه ماسك M3 از آن جمله است. همچنين ماسكهاي FPP شماره يك تا 3 نيز از دستهاي است كه به نيرويانتظامي معرفي شده است و در داروخانهها و مراكز مجاز عرضه ميشوند."
افزايش حملات قلبي و ريوي در تهرانغلامرضا معصومي ، رييس اورژانس كشور نيز گفت:
"حملات قلبي در شهر تهران با افزايش آلودگي هوا تشديد ميشود و اورژانس تهران نيز عملا در حالت آماده باش قرار ميگيرد.
با توجه به افزايش آلودگي هوا در روزهاي اخير، به طور كلي ميزان بيماريها و حملات قلبي و ريوي در تهران نسبت بهمدت مشابه سال قبل بيشتر شده است، اما بر اساس اين آمار نميتوان افزايش مرگومير ناشي از اين حوادث را برآورد كرد.
در شرايط فعلي، نيروهاي اورژانس تهران در كنار ماموريتهاي عادي، براي رسيدگي به افرادي كه در معرض خطرات ناشي از آلودگي هوا هستند نيز آمادگي دارند و آموزشهاي لازم در اين زمينه به آنها داده شده است."
دكتر يوسف رشيدي ، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران نيز با بيان اينكه احتمالاً آلودگي هواي تهران ظرف 1 تا 2 ماه آينده افزايش مييابد، گفت:
"جديدترين اندازهگيريها نشان ميدهد ميزان آلايندههاي هواي تهران 10 برابر استانداردهاي جهاني است.
شايد وقتي صحبت از آلودگي هوا به ميان ميآيد، تمام ذهنها به سوي آلايندههايي نظير مونوكسيدكربن، ذرات معلق، اكسيدهاي ازت و گوگرد و ازن معطوف شود، اما در ميان اين آلايندهها، بحث آلايندههاي خاص بسيار مهم است، زيرا اين آلايندهها اثرات بسيار سويي بر سلامتي انسان دارند. اغلب آلايندههاي خاص، قابليت تجمع در بافتهاي بدن را دارند و به همان سرعت كه جذب بدن ميشوند، قابل دفع نيستند."
سرطان و نازايي؛ ارمغان آلودگي هوامديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به اينكه در تهران نيز در حال حاضر برخي از آلايندههاي خاص نظير هيدروكربنهاي آلاينده توسط شركت كنترل كيفيت هوا در حال اندازهگيري است بر لزوم توجه، اندازهگيري و كنترل اين آلايندهها تاكيد كرد و افزود:
"1 و 2 بوتادين نيز يكي از آلايندههايي است كه معمولا در مناطق صنعتي (صنايع پتروشيمي) وجود دارد، اما در مناطق شهري نيز به دليل احتراقهاي ناقص و در صورتي كه كنترل براي بخارات بنزين صورت نگيرد، وجود خواهد داشت.
از اثرات مهم اين آلاينده نارسايي كبد و كليه، نازايي و سرطان ذكر شده است و مسوولان بايد هرچه سريعتر در اين خصوص اقدامي جدي انجام دهند."
موتورسيكلتها؛ متهمان رديف اولهاديهاشمي ، رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت:
"به علت خلأ قانوني و قانون ضعيف، ما در تهران زمينگير شدهايم و آلودگي در حال افزايش است.
در كلانشهر تهران 8 ميليون جمعيت، 6/3 ميليون خودرو و 2/2 ميليون موتورسيكلت وجود دارد، در حالي كه ظرفيت عبوري اين شهر 500 هزار دستگاه است.
بيش از 80 درصد آلايندهها در هواي تهران به خودروها و موتورسيكلتهايي مربوط ميشود كه در سطح شهر تردد ميكنند و به گفته مسوولان معاينه فني، داراي احتراق ناقصي هستند و بيشترين آلودگي امروز هواي تهران نيز معلول همين مساله است."
آزبست، جان تهرانيها را ميگيرددكتر معصومه ابتكار، رييس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران نيز در پاسخ به اين سوال كه چرا از آلودگي هوا كماكان به عنوان مهمترين خطر محيط زيست تهران نام برده ميشود، گفت:
"متأسفانه سموم آلودگي هوا مستقيما وارد جريان خون ميشوند. از طرفي، آلودگي هوا از آن دسته معضلاتي است كه به شكلي گسترده تبعات و آثار سوء خود را به يك ميزان در شمال و جنوب شهر پخش ميكند.
خطر آلايندههاي جديدي نظير بنزن (BTX)، تولويين و گيزايلين نيز وجود دارد كه به دليل رعايت نكردن استانداردها، چه در حمل و نقل بنزين و چه در ايستگاههاي پمپ بنزين از 2 سال قبل به ما گزارش شده است. اين گزارشها نشاندهنده ي نشت تركيبات و بخارات حاصل از بنزين به ميزان 20 برابر بالاتر از حد مجاز است. اين تركيبات سرطانزا هستند كه بسيار نگرانكننده است.
علاوه بر اين تركيبات، آزبست نيز خطر ديگري است كه به دليل استفاده از صفحه كلاج غيراستاندارد در خودروها به آلايندههاي ديگر اضافه شده كه اين مسئله، نگرانيهاي ما را دو چندان كرده است."
دكتر ابتكار در جواب اين سوال كه متولي رسيدگي به اين وضعيت چه ارگاني است، پاسخ ميدهد:
"سازمان حفاظت محيطزيست مسوول است، اما اخيرا خبرهاي خوشي به دست ما رسيده كه حاكي از شروع مجدد و اتخاذ رويكردهاي بهتري در حوزه برنامه جامع كاهش آلودگي هوا در سازمان محيطزيست است."
وي همچنين درباره گرد و غبارهاي عربي تصريح كرد:
"براي ريزگرد يا گرد و غبار عربي متاسفانه به دليل نوپا بودن اين پديده ي عجيب اقليمي، هيچگونه دستورالعمل مدوني، چه از نظر بهداشتي و چه از نظر اجرايي با هدف ارتقاي سلامت شهروندان وجود ندارد و به نظر ميرسد وزارت بهداشت در اين زمينه دچار قصور شده است.
گرد و غبار عربي به لحاظ قطر بسيار كم ذرات، داراي اثرات مخرب بسيار شديدي است كه براي سلامت كودكان بسيار مضر است، اما متاسفانه اطلاعرساني مبسوطي در اين زمينه انجام نگرفته است."
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر