دولت ایران که قرار بود با شعار خودکفایی، بنزین ایرانی تولید کند و جشن خودکفا شدن در زمینه بنزین را چند ماه پیش برگزار کرد، کارش به واردات این محصول نفتی از کشورهای دیگر کشیده شد.
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس ایران روز دوشنبه ۳۱ مرداد از آغاز دوباره واردات روزانه ۱۴ میلیون لیتر بنزین به ایران خبر داد.
این در حالیست که مقامهای ایران چندی پیش اعلام کردند که کشور در زمینه تولید این محصول به خودکفایی رسیده است.
دومین کشور نفتی اوپک قادر به تولید بنزین نیست
هرچند که سودانی تاکید کرد که واردات بنزین به ایران موقتی خواهد بود و تنها تا پایان امسال ادامه خواهد یافت، اما به نظر میرسد واردات بنزین به ایران بیش از اینها ادامه خواهد یافت چون با وجود آنکه ایران بیش از 10 درصد از نفت خام جهان را در اختیار دارد و دومین تولید کننده نفتی اوپک محسوب میشود، قادر به تامین بنزین مورد نیازش نیست.
همچنین مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشمی ایران گفت: با درخواست شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی متوقف شده، اما همچنان تولید ماده اکتان افزای بنزین در واحدهای پتروشیمی ادامه دارد.
عبدالحسین بیات گفت: با درخواست شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی متوقف شده، اما همچنان تولید ماده اکتان افزای بنزین در واحدهای پتروشیمی ادامه دارد.
کاهش استخراج نفت، نتیجه تحریمهای بینالمللی
واقعیت این است که هشتاد درصد میدانهای نفتی ایران نیمهی دوم عمر خود را میگذرانند و «پیر» محسوب میشوند. بازدهی چنین میدانهایی مدام کاهش مییابد و استخراج نفت از آن پرهزینهتر میشود. صنعت نفت ایران محتاج سرمایهگذاریهای کلان و تجهیزاتی است که تشدید تحریمهای غرب فراهم کردن آنها را مدام دشوارتر میکند.
طبق گفتههای هرمز قلاوند، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب متوسط تولید نفت ایران سالانه حدود ۳۰۰ تا ۳۳۰ هزار بشکه کاهش مییابد. هرچند وی ا ین موضوع را با توجه به پیر بودن میدانهای نفتی ایران طبیعی عنوان کرده است.
به گفته وی شرکت ملی نفت ایران امسال برای طرحهای نگهداشت توان تولید نفت خام و گاز طبیعی به حدود پنج میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز دارد.
روند رو به کاهش استفاده از منابع نفتی نشاندهنده ناتوانی ایران در جذب سرمایهگذاریها در این بخش است. آنچنانکه ایران در سال ۲۰۱۰ حایگاه خود را به عنوان دومین صادرکننده نفت خام جهان به نیجریه واگذار کرد.
عقب افتادن از کشورهای منطقه، در جشن صدسالگی نفت
از سویی سال گذشته در حالی که وزارت نفت مشغول برگزاری سوروسات جشن یکصدمین سال کشف نفت بود، همسایگان عرب ایران با سرعت بسیار در حال استفاده هرچه بیشتراز منابع نفتی مشترک خود با ایران بودند. در حالی که ایران در صحنه بین المللی مشغول بحث و جدل با کشورهای دیگر بود و به یمن این بحثها و دشمنیها در طی سی سال گذشته مدام در حال تحریم بوده است کشورهای منطقه از ثروت ایران که در برخی میادین به صورت مشترک قرار گرفته است برداشت کردهاند.
اکنون نیز در حالی که کارشناسان نفتی ایران مدام از برداشت بیرویه همسایگان ایران از ذخایر نفتی و گازی در میدانهای مشترک خبر میدهند مسوولان این کشور که اکنون از این منابع به میزان بسیار کمی برداشت میکنند به جای استفاده از تمام امکانات برای جبران خسارت از دست رفتن این ثروت ملی درگیر ستیز با دنیا هستند. ستیزی که به تحریمهای مختلف علیه ایران انجامیده و روند حفاری در این میدانها را بیش از پیش کند کرده است؛ تا جایی که کار را به واردات بنزین به ایران کشانده است. کشوری که تا چندی پیش مقام دوم صادرات نفت خام را در دنیا داشت.
تخلف دولت در کاهش تولید روزانه نفت
پیش از این نیز کمیسیون انرژی مجلس در اسفند سال گذشته در گزارشی از کاهش ۷۲ هزار بشکهای تولید روزانه نفت در ایران خبر داده و آن را جزو تخلفات دولت و انحراف از بودجه ۱۳۸۹ دانسته بود.
در این گزارش علاوه بر اشاره به واریز نشدن بیش از ۱۱ میلیارد دلار مازاد فروش نفتخام به حساب ذخیره ارزی، آمده بود که «فقدان سرمایهگذاری شرکت نفت و تامیننشدن منابع مورد نیاز» از دلایل اصلی کاهش تولید نفت در ایران است.
در مورد واردات بنزین هم رستم قاسمی، وزیر نفت ایران میگوید که کشور در تولید بنزین به مرحله خودکفایی رسیده و خبرهایی مبنی بر واردات ۱۴ میلیون لیتر بنزین صحت ندارد. اما پیشتر خبرگزاریها درباره از سرگیری واردات بنزین و دستور واردات روزانه روزانه ۱۴ میلیون لیتر بنزین توسط وزارت نفت ایران، منتشر کرده بودند.
آنچنانکه ناصر سودانی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس یک روز بعد، ضمن تایید خبر واردات بنزین، در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت تاکید کرد که این واردات موقتی است و تا پایان سال به طول میانجامد.
حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز پس از او از کمبود بنزین در کشور خبر داد و گفت که چون ماه شهریور، ماه پر سفری برای مردم است و پالایشگاههای کشور نیز توان تولید مشخص و محدودی دارند، دولت مجبور است که مقداری بنزین وارد کند.
هرچند سودانی حادثه پالایشگاه آبادان و کاهش تولید این پالایشگاه را نیز دلیل دیگری برای واردات بنزین اعلام کرد و توضیح داد:حادثهای که در پالایشگاه آبادان روی داد، موجب کاهش تولید بنزین در این پالایشگاه شد و این موضوع واردات دوباره بنزین به کشور را به دنبال داشت اما به نظر میرسد علت اصلی این امر تحریمهای بینالمللی برای متوقف ساختن برنامه اتمی جمهوری اسلامی و عدم ظرفیت پالایشگاههای ایران، از دلایل اصلی واردات بنزین است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر