بنا به گزارش روزنامه شرق، قسمتی از سقف یکی از دهانههای سیوسه پل اصفهان دچار ترکخوردگی شده است و متروی اصفهان در این اتفاق، متهم ردیف نخست به شمار میرود.
یک کارمند اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، که نمیخواهد نامش فاش شود، میگوید که «در آسیب رساندن دستگاه [حفاری] و مترو اصفهان به سیوسه پل هیچ شکی نیست».
او درباره بررسی کارشناسانه وضعیت تونل حفاری شده میافزاید که «تعدادی از کارشناسان سازمان برای دیدن وضعیت یکبار وارد تونل شدهاند اما هیچکدام اجازه مصاحبه و اعلام نظر ندارند.»
داستان پیوند خوردن متروی اصفهان و سیوسه پل به حدود دو سال پیش برمی گردد که خبر انحراف دستگاه حفاری تونل و برخورد آن با سیوسه پل در جریان حفاری تونل متروی اصفهان منتشر شده بود.
در آن هنگام دستگاه حفاری تونل مترو با انحراف نسبت به نقشه حفاری، نزدیک به چهل متر در طول سیوسه پل را به اشتباه حفاری کرد و سپس کار حفر تونل متوقف شد.
آن زمان هیچگونه خبری رسمی درباره آسیب وارد شده به سیوسه پل منتشر نشد اما افراد محلی میگفتند که خاکی زرد رنگ در میان خاک حفاری شده تونل دیده شده بود که به نظر میرسید این خاک ناشی از برخورد دستگاه حفاری با پایههای پل در زیر زمین است.
این تنها حادثه داستان متروی اصفهان و سیوسه پل نبود چرا که در آخرین ماههای سال گذشته نیز زمین در فاصله ده متری رمپ جنوبی پل نشست کرد.
نتیجه این نشست، شکافی به مساحت تقریبی نصف یک دروازه فوتبال و به عمق دو تا سه متر در زمین بود که شبانه توسط مسئولان پر شد و هیچگاه اطلاعاتی دقیق از دلایل ایجاد این شکاف منتشر نشد. این نشست درست در جایی اتفاق افتاد که دستگاه حفاری، آخرین حفاریهایش را انجام داده بود.
اما شکافهای تازه ایجاد شده بر بدنه این پل تاریخی، برای نخستینبار در تاریخ ۴۰۰ ساله این پل اتفاق افتاده است و مسئولان میراث فرهنگی چند روزیست که بر بخشهایی از پل داربست نصب کردهاند و در حال مرمت و بندکشی آسیبهای ایجاد شده هستند.
مجدالدین رحیمی، کارشناس ارشد رشته مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی، درباره مرمت سطحی این بنا میگوید که «بروز ترک در بنای تاریخی بیانگر وجود عوامل مخل است که پایداری بنا را تهدید میکند و رفتاری عامیانه کردن با اینگونه عوارض در زمانی نهچندان دور عوارض بسیار ناخوشایندی را به بار خواهد آورد.»
منبع: روزنامه شرق
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر