کارگر مزدور نیست - با اين حال، ابوالقاسم سرحديزاده با اشاره به سخنان آيتالله جواديآملي مبني بر مذموم بودن مزدوري در اسلام، عقيده دارد كه توجه به همين موضوع ميتواند باب جديدي از روابط كار در ايران را بر پايه عزت و كرامت كارگر بنا كند.
ابوالقاسم سرحديزاده در گفتوگو با خبرنگار ايلنا و در پاسخ به سوالي مبني بر علت مخالفت چندينباره شوراي نگهبان وقت با قانونكار مصوب سال 1369، گفت: از درك اينكه چرا برخي فقهاي ما به مقوله روابط كار توجه نميكنند، عاجز ماندهام. همه به ياد دارند كه در جريان تصويب قانون كار چه تنش ها و جدالهايي روي داد كه در نهايت منجر به دخالت مستقيم امام خميني شد كه با صدور راهكاري مهم، راه را براي تصويب قانون كار هموار كردند.
وي در ادامه افزود: در گفتوگوهاي آن زمان به عنوان وزير كار، به اعضاي شوراي نگهبان عرض ميكردم كه اين قانون كار، به نام روحانيت و اسلام ثبت ميشود، پس بايد دقت شود چيزي نوشته شود كه موجب وهن اسلام نشود. ما صلاحيت كافي در مورد فقه نداريم، اما آنقدر ميدانيم كه ظرافتهاي بسياري در روابط كار هست كه اگر شما آنها را استخراج و به جامعه عرضه كنيد، همگان آن را به نام اسلام ميبينند.
وزيراسبق كار اظهار داشت: به ياد دارم حضرت آيتالله جواديآملي در يكي از همايشهاي كارگري آن روزها فرمودند «اصولا كارگري- در مفهوم فعلي- در اسلام مذموم است. آنچه مقدس است كار است نه مزدوري.» اگر چنين ديدگاهي در كشور جا ميافتاد، آنگاه ما بايد روابط كار را از حالت مزدوري خارج ميكرديم.
سرحديزاده در ادامه گفت: آن زمان برخي از آقايان ميگفتند براي تنظيم روابط كار بايد به ابواب فقه مراجعه كرد، در حالي كه در ابواب فقه روابط مسلط توليد، كشاورزي بود و باب مصانعه در فقه ما نبود كه به عقيده من نبود چنين بابي، غفلت بزرگي براي فقه بود.
وزير پيشين كار و امور اجتماعي افزود: اگر ما با توجه به فتاواي بزرگاني چون آيتالله جوادي آملي روابط كار را تنظيم ميكرديم، بايد كاري ميكرديم كه هر تلاشكنندهاي به نحوي در حاصل كار خود مشاركت داشت و مزدور نباشد. اگر به همين موضوع دقت ميشد، يك دگرگوني عظيم در عرصه روابط كار ايجاد ميشد و باب بسيار گستردهاي گشوده ميشد.
نماينده مردم تهران در مجالس پنجم و ششم گفت: از اين منظر تنها عوامل توليد ارزش مطلق نيست و كارگر به عنوان عامل اصلي توليد، مورد بيمهري و بيتوجهي قرار نميگرفت. تمامي مراكز توليد و صنعت دچار انقلابي اساسي ميشد، انسانيت انسان با اين زاويه ديد حفظ ميشد و كارگر بعنوان مولد، در حاصل كار خود سهيم ميشد.
وي افزود: نه در ايران، بلكه در اكثر نقاط جهان جامعه كارگري در فشار اقتصادي قرار دارد، حال آنكه ثروت را همين افراد توليد ميكنند. علت آن نگاه غلطي است كه كارگر را مزدور ميداند كه اين ديدگاه يك نگاه اسلامي، اصيل، انقلابي و مترقي نيست.
سرحديزاده در بخش پاياني صحبتهاي خود گفت: بهزعم من، اگر با چنين ديدگاهي مترقي به اين قضيه نگريسته شود، شاهد از بين رفتن بسياري از ناعدالتيها و فاصلههاي فاحش طبقاتي خواهيم بود. كارگر در اين نگاه از حالت عقبماندگي تحميلي، خارج و به جايگاه واقعي خود به عنوان موجودي اصيل و بااحترام تبديل ميشد. نبود چنين نگاهي است كه منجر شده به اينكه با وجود تمامي شعارهاي رنگارنگ مبني بر ايجاد عدالت و كاهش فاصله طبقاتي، به علت مزدور ديدن و نگاه ترحمآميز به اقشار مولد جامعه، سبب شويم تا هر روز اين اقشار، محروم و محرومتر شوند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر