امروز: رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با هشدار نسبت به اینکه اگر امام جمعه ای در تریبون وحدت آفرین نماز جمعه بر طبل تفرقه بکوبد با تذکر جدی این شورا مواجه خواهد شد، اعلام کرد که در تابستان امسال بیش از ۶۰ امام جمعه بازنشسته می شوند.
به گزارش مهر، حجت الاسلام سید رضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در همایش نماز جمعه و رسانه که امروز سه شنبه در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که نظر وی را درباره اظهارات برخی چهره های سیاسی مبنی براینکه تعدادی از ائمه جمعه به جای وحدت آفرینی در جامعه در تریبون نماز جمعه بر طبل تفرقه می کوبند، گفت: رسالت نماز جمعه تحکیم وحدت است این سیاست اصلی ماست که اسلام مشخص کرده است و امام راحل نیز بارها بر آن تاکید نمودند و اکنون مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند.
وی با بیان اینکه ائمه جمعه با قدرت سیاست وحدت آفرینی را دنبال می کنند، گفت: اگر موردی باشد حتما باید ببینیم که کدام امام جمعه به تفرقه در جامعه دامن زده است تا به آن تذکر دهیم.
تقوی تصریح کرد: اگر امام جمعه ای این کار را انجام دهد با یکی از شرایط امام جمعه بودن که عدالت است تناقض پیدا می کند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خاطر نشان کرد: البته ممکن است امام جمعه ای که مواضع نظام را در تریبون نماز جمعه بیان می کند منطبق با مواضع اصولی برخی احزاب باشد که این به معنای طرفداری وی از جناح یا گروه خاصی نیست.
وی افزود: مثلا ممکن است عده ای در داخل کشور موافق مذاکره با آمریکا باشند و عده ای دیگر نیز با آن مخالف. حالا اگر امام جمعه موضع نظام را در این رابطه مطرح کرد این دلیل نمی شود که از عده ای خاص در تریبون نماز جمعه حمایت کرده است.
وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر عدالت رسانه ای در جامعه عنوان کرد: همه رسانه ها برای ما محترم هستند اما رسانه ملی برای ما حساب ویژه ای دارد که البته نباید تکریم از رسانه ملی موجب تضعیف سایر رسانه ها در کشور شود ضمن اینکه بایستی شور اطلاعاتی را در جامعه توسط همه رسانه ها دامن بزنیم.
تقوی در پاسخ به این سئوال که چرا آقای هاشمی نماز جمعه را اقامه نمی کنند، گفت: اینکه امام جمعه ای به طور موقت نماز جمعه را اقامه نکند چیز جدیدی نیست قبلا هم این مسئله در مورد آیت الله مهدوی کنی، یزدی و یا طاهری خرم آبادی صدق کرده است.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه همانطور که در نماز جمعه آخر ایشان دیدیم، عده ای می خواستند بعد از انتخابات از نماز جمعه ایشان سوء استفاده کنند، گفت: طی تماسی که من با ایشان داشتم آقای هاشمی اعلام کردند که عده ای می خواهند از نماز جمعه سوء استفاده کنند که بر این اساس من نمی آیم.
وی با تاکید بر اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی مصلحت نماز جمعه را بالاتر از مسائل سیاسی دانست، گفت: چه ایرادی دارد که امام جمعه موقت جدید بیاید و امام جمعه موقت دیگر برود.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت : در تابستان امسال قرار است بیش از ۶۰ امام جمعه را بازنشسته کنیم .
تقوی در پاسخ به این سئوال که آیا آقای جنتی را نیز می خواهید جابجا کنید یا خیر، گفت: جنتی امام جمعه موقت تهران هستند که ما نصب و جابجایی در مورد ائمه جمعه موقت نداریم زیرا ائمه جمعه موقت را ائمه اصلی و دائمی انتخاب می کنند ضمن اینکه من تا کنون درخواست بازنشستگی آقای جنتی را نشنیده ام. ایشان قصد بازنشسته شدن ندارند، هیچ روحانی بازنشسته نمی شود.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اضافه کرد: آقای جنتی فردی مبارز، زندان رفته، تبعید شده و فقیهی است که قبل و بعد از پیروزی انقلاب از شاگردان مخلص امام راحل بود و الان هم از یاران رهبری هستند.
وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه چرا وضعیت ساخت و ساز مصلی تهران تا کنون به اتمام نرسیده است، گفت: کارهای عمرانی مصلی تهران زیر نظر ما دنبال نمی شود و با اینکه خیلی دست به دست گشته الان زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی است.
تقوی تصریح کرد: البته هم اکنون روند ساخت و ساز مصلی شتاب بیشتری گرفته است و مسئولان قول داده اند که تا چند سال آینده آن را تحویل دهند ضمن اینکه بخش های زیادی از آن نیز آماده شده است .
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به کارهای نیمه تمام کارهای پروژه نیمه تمام مصلی تهران گفت: در حال حاضر نمی توانیم نماز جمعه را در آنجا برگزار کنیم حتی نماز عید فطر را در آنجا با دلهره برگزار می کنیم زیرا در یکی از نمازهای عید فطر یکی از بچه های کوچک به داخل حوضچه های مصلی افتاد که عوامل اجرایی برای کار ساخت و ساز مصلی تهران ایجاد کرده بودند وغرق شد. ضمن اینکه در جلسه دیدار رهبری دختر خانمی زیر دست و پا ماند و فوت شد.
وی اضافه کرد : به هر حال جمع کردن کارگاه و دوباره تجهیز کردن آن خیلی مشکل است ما هم گله از کندی روند کار احداث مصلی تهران داریم که امیدواریم هر چه زودتر مسئولان ذیربط کار تکمیل پروژه مصلی تهران را انجام دهند.
حجت الاسلام سید رضا تقوی از همه ائمه جماعات خواست به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار در هفدهم مرداد ماه این روز را گرامی بدارند.
من حدس می زنم
مشتی جوانک مغرور و بیسواد
انصار جان نثار
در بازجویی ات، در خلوت حصار
چون عربده کشان، کباد...ه می کشند؛
پا در رکاب وهم، در بزم و رزم نرم
اندیشه تو را، زنجیر میکنند؛
بر طائر خیال
آئینه تو را، تکفیر میکنند؛
از دستشان مرنج
بدبخت و جاهلند
قربانی اند و خویش، از خویش غافلند؛
تقصیرشان مبین، بگذر به دل مگیر
چشمانشان نگر، دستانشان بگیر
راهی نمایشان، جامی بنوششان
باشد که بشنوند، شاید اثر کند
۲۶تیر ۱۳۸۹
رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس از ابلاغ قانون اختصاص ۲ میلیارد دلار برای کمک به مترو توسط رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد.
به گزارش مهر، محمدابراهیم نکونام امروز سه شنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: در پی ابلاغ نکردن از سوی رئیس جمهور این قانون توسط رئیس مجلس ابلاغ شد.
وی با اشاره به این موضوع که من خود از مخالفان این موضوع بودم اما حالا که به عنوان قانون به تصویب رسیده است به آن معتقد هستم و به آن احترام می گذارم افزود: قانونی که تصویب شده است قانون است و کسی حق عدم اجرای آن را ندارد.
رئیس جمهور مکلف به ابلاغ و اجرای قانون است و چون در مورد کمک به مترو رئیس جمهور قانون مذکور را ابلاغ نکرد رئیس مجلس آن را برای درج در روزنامه رسمی ابلاغ کرده که روال اجرایی آن در حال طی شدن است.
امروز: حمزه کرمی، از مدیران ارشد دانشگاه ازاد اسلامی و مدیر سایت جمهوریت دیروز با موافقت دادستان تهران برای معالجه به مرخصی پنج روزه آمد.
به گزارش خبرنگار کلمه، حمزه کرمی که از یکسال پیش در زندان به سر می برد، با وجود مشکلات قلبی -عروقی به پزشک متخصص دسترسی نداشت.
براساس این گزارش ، پس از بارها در خواست خانواده کرمی از مسولان قضایی، با مرخصی درمانی این زندانی سیاسی موافقت شد.
یاد مدیر سایت جمهوریت و از مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات محسوب می شود و پیش از این نیز موفق به استفاده از یک مرخصی پنج روزه شده بود.
وی در دادگاه بدوی توسط رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ،قاضی صلواتی به ۱۶سال زندان محکوم شده بودو که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۱ سال تبدیل شد
کرمی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۴، فرماندار ورامین و از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰، مدیرکل سیاسی دفتر رئیس جمهوری در دولتهای اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی بود و در جریان انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری، مسئول ستاد مطبوعات هاشمی رفسنجانی بود و در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مدیریت وبسایت جمهوریت را بر عهده داشت
امروز: در حالی که نزدیک به چهل روز از سومین بازداشت محمدرضا جلایی پور طی یک سال اخیر می گذرد او برای دومین بار با خانواده خود از اوین تماس گرفت.
به گزارش خبرنگار کلمه، محمدرضا جلایی پور، رئیس و سخنگوی پویش موج سوم که نزدیک به چهل روز پیش در خانه پدریاش بازداشت شده بود روز دوشنبه بعداز ظهر برای بار دوم با خانواده خود تماس گرفت. او در این تماس گفته است که همچنان در سلول انفرادی به سر میبرد و هنوز از اتهامات احتمالی خود بیاطلاع است.
جلایی پور در این تماس کوتاه گفته است که اجازه و امکان تماس با همسرش را ندارد.
خانواده شمس و جلایی پور می گویند که مقامات قضایی تهران از دلایل احتمالی این بازداشت اظهار بیاطلاعی کردهاند و مقامات قضایی مشهد نیز که به دستور آنان حکم بازداشت صادر شده بود از پاسخگویی به این دو خانواده سر باز میزنند.
خانواده جلایی پور روحیه فرزندشان در آخرین تماس تلفنی را خوب اعلام کردهاند و گفتهاند که وی در انفرادی روزهای خود را به ورزش و تلاوت قرآن میگذراند.
بر اساس این گزارش تا کنون پدر جلایی پور امکان ملاقات با وی را نداشته است و ماموران از پذیرفتن کتاب نیز خودداری کردهاند.
گفتنی است که جلایی پور بعد از تحمل ۸۸ روز انفرادی در تابستان گذشته از اتهامات وارده تبرئه شده بود و در حالی که برای تحویل گرفتن پاسپورت خود به وعده بازجویان به مسجد ضرابخانه تهران مراجعه کرده بود بازداشت و محل اقامت او مورد تفتیش قرار گرفت. در طول چهل روز گذشته او دو بار حق تماس با مادر و برادر خود و یک بار حق ملاقات با مادرش را داشته است.
امروز: نسرین ستوده، یکی از وکلای عیسی سحرخیز، از روزنامه نگاران زندانی ، ابراز امیدواری کرد که موکلش از اتهام توهین به مسولان کشور تبرئه شود.
به گزارش بی بی سی، نسرین ستوده گفت: موکلش را با دستبند و پابند به دادگاه آوردند و او در این خصوص علیه ماموران و مقام هایی که به موکلش پابند زده بودند، به دادگاه "اعلام جرم" کرد.
وی اظهار داشت: مقام های قضایی اتهام توهین به مسولان و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی را علیه او مطرح کرده اند.
خانم ستوده گفت که موکلش در ماه اسفند ۱۳۸۸ از اتهام تبلیغ علیه نظام تبرئه شد و ابراز امیدواری کرد که او از اتهام دیگر که توهین به آیت الله خامنه ای نیز تبرئه شود.
وی در عین حال گفت به دلیل روزنامه نگار بودن آقای سحرخیز، او باید در دادگاه مطبوعاتی محاکمه می شد.
نسرین ستوده حضور موکلش در جلسه غیرعلنی دادگاه انقلاب را مغایر با اصل ۱۶۸ قانون اساسی دانست، "زیرا به موجب این اصل رسیدگی به اتهامات سیاسی و مطبوعاتی اساسا در دادگاه علنی با حضور هیات منصفه و در محاکم عمومی صورت می گیرد."
وکیل عیسی سحرخیز وضعیت روحی او را بسیار عالی توصیف کرد، اما گفت که از لحاظ جسمی هر بار که او را دیده نسبت به دفعه قبل ضعیف تر شده است.
امروز: دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین تاکید کرد : اگر قرار باشد دیگر احزاب در مقابل یک حزب و یا یک نظریه و تئوری سیاسی دست بالا ببرند، نتیجه آن حاکمیت تکحزبی خواهد بود و این همان مسالهای است که مردم و نظام جمهوری اسلامی آن را برنمیتابد.
به گزارش ایلنا، ابوالقاسم رئوفیان ، به تبیین نظرات خویش در رابطه با بحث لزوم تعامل میان احزاب اصلاحطلب و اصولگرا پرداخت و گفت: با بحث تعامل احزاب کاملا موافقم و معتقدم که تعامل بین احزاب مختلف سیاسی در تحکیم وفاداری آنها نسبت به اصول موثر خواهد بود.
وی اضافه کرد: درشرایط تعامل ، روابط فیمابین احزاب براساس اصول تعریف شده در فعالیتهای حزبی و سازمانهای سیاسی صورت خواهد گرفت و دررقابتهای انتخاباتی حرکت احزاب بر مدار قانون و اخلاق خواهد بود.
وی درادامه گفت: طبیعی است که در ارتباط و تعامل که امری چندجانبه است همه به سمت یکدیگر قدم برمیدارند و البته حول یک محور. اگر یک قدم را یک حزب برمیدارد قدم بعدی را حزب مقابل بر میدارد. و البته احزابی که با رویکرد مثبت قدمهای بزرگتری برمیدارند ، محبوبترند.
رئوفیان گفت: نقطه مقابل تعامل، تقابل است که به مصلحت کشور و انقلاب نیست. تعامل اگر مثبت باشد در برآیند عقل جمعی به منظور تامین منافع ملی و مصالح کشور میتواند موثر باشد. در این فضا رقابت سالم جایگزین دعواهای انتخاباتی خواهد شد و بعد از اتمام دوره رقابت انتخاباتی این رقابتها میتواند به رفاقت تبدیل شود. اما اگر تقابل باشد و پنجه در افکندن به چهره یکدیگر و تلاش برای حذف رقیب برای اثبات خود، اینها مضر است. تعامل در مجموع میتواند به نفع نظام و معرف چهره فعال و مثبتی از نظام رقابتی و سیاسی کشور باشد.
دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در رابطه با بسترهای زمینهساز برای این تعامل گفت: کسانی که در عرصه تعامل قدم میگذارند باید از هرگونه افراط و تفریط بپرهیزند. قصد خیر داشته باشند و با انگیزه رفتارهای اصلاحطلبانه مبتنی بر اصول کنار هم بنشینند و مذاکره کنند.
وی افزود: هر دو جناح باید اصول لایتغییر قانون اساسی به ویژه اصل ولایت فقیه را باور داشته باشند و در حفظ شعائر ارزشی اتفاق نظر داشته باشند و برای حراست از شعائر ارزشی و جامه عمل پوشاندن به وحدت شعور سیاسی برسند.
رئوفیان در رابطه با سخن محمد خاتمی مبنی بر اینکه تعامل به معنای بالا بردن دستها و تسلیم شدن نیست،خاطرنشان کرد: این سخن درستی است. هر کدام از احزاب سیاسی در نظام جمهوری اسلامی از طریق دستیابی به قدرت با هدف تامین منافع ملی و مصالح کشورو خدمت به مردم، تشکیل میشوند .
وی درادامه گفت: هرحزب دارای اساسنامه خاص خود میباشد که گویای قضاوتهای رفتارهای حزبی است. اگر قرار باشد دیگر احزاب در مقابل یک حزب و یا یک نظریه و تئوری سیاسی دست بالا ببرند، نتیجه آن حاکمیت تکحزبی خواهد بود و این همان مسالهای است که مردم و نظام جمهوری اسلامی آن را برنمیتابد.
رئوفیان در رابطه با سخن اخیر رئیسجمهور مبنی بر وجود تنها یک حزب در کشور تاکید داشت:بعید میدانم که منظور رئیسجمهور از این جمله حاکمیت سیستم تکحزبی در کشور بوده باشد.
این فعال سیاسی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که در زمان امام اگر در شعارها میگفتیم حزب فقط حزبالله- رهبر فقط روحالله به معنای نظام تکحزبی نبوده است. بلکه اینها شعارهایی بوده که در ادبیات سیاسی کشور ما جا افتاده بود.معتقدم منظور رئیسجمهور از بیان حزب ولایی و اینکه در کشور تنها حزب ولایی داریم ولاغیر، این است که احزاب سیاسی که در کشور ما شکل میگیرند باید به اصول وفادار باشند.
رئوفیان درادامه اشاره کرد: ما هماکنون بیش از ۲۰۰ سازمان سیاسی داریم که با عناوین مختلف کانون، انجمن، حزب و مجمع، جامعه، سازمان و.. میکنند. پس تکثر احزاب در جامعه ما جا افتاده است. بنابراین سخن رئیسجمهور ناظر بر این باور است که احزابی که در کشور ما فعالیت میکنند باید ولایت فقیه را به عنوان خط قرمز در نظر بگیرند و از آن عبور نکنند. این باید استراتژی همه احزاب باشد و حزبی که این اصل را منکر شود نباید اجازه فعالیت داشته باشد.
امروز: رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی از اخطار به پنج عضو هیئت علمی دارای رکود علمی این دانشگاه خبر داد و گفت: اخراج یا انتقال به دانشگاههای دیگر از جمله وضعیت هایی است که برای این اعضای هیئت علمی متصور است.
به گزارش مهر، محمد تقی بطحایی گفت: در بین ۲۵۰ عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ۵ عضو هیئت علمی دچار رکود علمی هستند که به آنها در مرحله اول اخطار داده شد. همچنین به این اعضای هیئت علمی فرصت داده شده تا ارتقاهای لازم را به دست آورند.
رئیس دانشگاه خواجه نصیر افزود: در صورتی که اعضای هیئت علمی دچار رکود علمی نتوانند در مدت زمانی که به آنها فرصت داده شده است ارتقای لازم را کسب کنند به دانشگاههای دیگری که می توانند خود را در آنها تطبیق دهند منتقل می شوند و در شرایطی که واقعا آمادگی برای ارتقا ندارند دیگر از آنها عذرخواهی می خواهیم و حکم به اخراج آنها از دانشگاه صادر می شود.
بطحایی با بیان اینکه شناسایی اعضای هیئت علمی دچار رکود علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی طی سال ۸۸ صورت گرفته است گفت: تصمیم نهایی برای این اعضای هیئت علمی در سال ۸۹ اعمال خواهد شد.
امروز: دكتر سيد محمد هاشمي با اشاره به جايگاه و وظايف مهم شوراي نگهبان در قانون اساسي، گفت: اعضاي شوراي نگهبان در ايفاي وظايف خود بايد آنچنان از اعتقاد و بيطرفي برخوردار باشند كه اين اطمينان خاطر براي مردم ايجاد شود كه حقوق ملت در جميع جهات حفظ ميشود.
اين استاد حقوق اساسي در گفتوگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه قانون اساسي بيان كنندهي رفتار متقابل حكومت و مردم و تعيين كنندهي صلاحيتها و حدود و اختيارات حكام و زمامداران است، اظهار كرد: قانون اساسي نشاندهنده اصول و ارزشهايي است كه اكثريت جامعه خواهان آن هستند.
وي با بيان اينكه در قانون اساسي قدرت تنظيم شده و آزادي تضمين شده مورد توجه قرار دارد و قوانين اساسي كشورها نيز اين مساله را مدنظر قرار دادهاند، تصريح كرد: به همين دليل قانون اساسي به عنوان يك سند سياسي و ميثاق ملي و اجتماعي شناخته ميشود و از برتري برخوردار است.
اين حقوقدان با بيان اينكه قانون اساسي در مقام بيان صلاحيتها و اختيارات قواي حاكم است، يادآور شد: براي پاسداري از قانون اساسي يك مقام ناظر بايد وجود داشته باشد. در ساير كشورها نيز اين مقام ناظر متداول است؛ به عنوان مثال در آمريكا ديوان عالي ايالت متحده و در فرانسه شوراي قانون اساسي وجود دارد. در كشور ما نيز به اقتباس از كشورهاي غربي، شوراي نگهبان قانون اساسي پيشبيني شده است.
هاشمي خاطرنشان كرد: اعضاي شوراي نگهبان در مقام ناظر متشكل از شش فقيه و شش حقوقدان هستند كه فقها از سوي مقام رهبري تعيين ميشوند و بايد عادل و عالم و آگاه به مقتضيات زمان باشند. حقوقدانان نيز با پيشنهاد رييس قوه قضاييه از سوي مجلس انتخاب ميشوند و بايد داراي شرايط لازم و كافي علمي و اخلاقي باشند.
وي شرايط مترتب براي اعضاي شوراي نگهبان را مورد اشاره قرار دارد و تصريح كرد: قانون اساسي يك امانت در دست شوراي نگهبان است و اجراي اين قانون بايد به گونهاي باشد كه قدرت تنظيم شده و آزادي تضمين شده را نتيجه دهد.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه اعضاي شوراي نگهبان در جايگاه حقوقي و سياسي برجستهيي قرار دارند و نقش تعيينكنندهيي بر مقدرات سياسي كشور خواهند داشت، يادآور شد: تفسير قانون اساسي، نظارت بر تدوين قوانين، انتخابات و همهپرسي، شوراي نگهبان را در يك مقام مرجعيت تام، نهايي و غير قابل اعتراض قرار ميدهد.
هاشمي تاكيد كرد: بر اين اساس اعضاي شوراي نگهبان در ايفاي وظايف خود بايد آنچنان از اعتقاد و بيطرفي برخوردار باشند كه اين اطمينان خاطر براي مردم ايجاد شود كه دموكراسي، حاكميت مردم و حقوق ملت در جميع جهات حفظ ميشود.
اين حقوقدان خاطرنشان كرد: براي اعضاي شوراي نگهبان طبق انتظاراتي كه در قانون اساسي مصرح است شرايطي وجود دارد. شرط نخست، منع جمع عضويت شورا با ساير مشاغل حكومتي است كه اين مشاغل يا اداري يا سياسي هستند. درخصوص مشاغل اداري بديهي است چند شغل در دست يك نفر موجب تضييع حقوق ميشود و اگر سياسي باشد چند قدرت در دست يك نفر تالي فاسدهايي را به همراه خود دارد.
هاشمي اصل 141 قانون اساسي را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر اساس اين اصل كليه مقامات حكومتي نبايد دو شغل داشته باشند. شوراي نگهبان نيز جزو نهادهاي حكومتي است و اعضاي آن نميتوانند شغل ديگري داشته باشند.اما شوراي نگهبان كه مفسر قانون اساسي است خود را از اين امر مستثني كرده است. بديهي است كه اين آثار مخربي دارد كه اخيرا بر اساس مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام، شوراي نگهبان نيز مشمول اصل منع جمع مشاغل شناخته شد.
وي شرط ديگر را منع وابستگي موثر اعضاي شورا به احزاب و گروههاي سياسي برشمرد و يادآور شد: در كشورهاي آزاد جهان، احزاب و گروههاي سياسي براي دستيابي به مشاغل سياسي همواره در رقابت با يكديگر هستند و براي تصاحب قدرت در تضعيف رقباي خود به شيوههاي مختلف عمل ميكنند.
اين استاد دانشگاه افزود: در كشور ما شوراي نگهبان در مقام نظارت بر انتخابات و همهپرسي نقش تعيينكنندهيي در تاييد يا رد صلاحيت داوطلبان و امر نظارت بر انتخابات دارد. اقتضاي چنين نظارتي بيطرفي كامل مقام ناظر است. وابستگي اعضاي شوراي نگهبان به احزاب و گروههاي سياسي در عرصههاي رقابتهاي سياسي خود به خود ميتواند صحت انتخابات را تحتالشعاع قرار دهد.
هاشمي خاطرنشان كرد: شوراي نگهبان نظارت تام و استصوابي بر انتخابات رياست جمهوري، خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي دارد و در رد و قبول صلاحيت داوطلبان و ابطال يا تاييد انتخابات نقش تعيينكنندهيي دارد. حال اگر چنانچه اعضاي شوراي نگهبان در مقام نظارت بر انتخابات، وابستگي به احزاب يا گروههاي رقيب داشته باشند قطعا در اظهارنظر آنها موثر است.
وي گفت: بر اساس ماده 3 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي، شوراي نگهبان ميتواند از ابتداي داوطلبي تا اعلام نتيجه انتخابات نظارت داشته باشد. يعني ثبت نام داوطلبان، بررسي صلاحيت آنها و جريان برگزاري انتخابات و اعلام نتيجه و حتي ابطال انتخابات زير نظر شوراي نگهبان است. اين نظارت بر اساس تصريحي كه در ماده 3 قانون انتخابات شده نظارت استصوابي است.
امروز: رئیسجمهور سابق کشورمان با محکومیت اقدام تروریستی رخ داده در زاهدان و تسلیت به بازماندگان و مردم زاهدان، آن را جنایتی وحشتناک خواند و گفت:« درست در هنگامی كه تحریمها علیه ایران اعمال می شود از سوی برخی کشورها به تروریستهای منفوری كه هزاران تن از مردم بیگناه از جمله مسئولان عالیرتبه و محبوب را ترور كردند اجازه فعالیت مجدد داده میشود و آنها را از لیست تروریستها خارج می كنند که ملت ما همه این اقدامها را به منزله توطئهای علیه خود تلقی میكند.»
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدخاتمی در دیدار با جمعی از ایثارگران و رزمندگان دوران دفاع مقدس اعیاد ماههای رجب و شعبان را به آنان تبریك گفت و مقاومت مردم را در برابر تجاوز و نیز تلاش برای پاسداری از انقلاب اسلامی و سربلندی میهن را ستود.
وی افزود:« 27 ماه رجب روز بعثت حضرت رسول اكرم (ص) است و پانزدهم شعبان میلاد مبارك حضرت بقیه الله (عج) و سوم شعبان تولد پر بركت حضرت ابا عبدالله است البته اعیاد دیگر هم در مدت هست ؛ ولی این سه عید كه به ظاهر سه واقعه است جدا از هم است در واقع به نظر میرسد كه یك مجموعه تدبیر شدهای است كه تاریخ و سرنوشت بشر را رقم میزند.»
رئیس بنیاد باران تصریح کرد:« بعثت كه آغاز نزول وحی بر قلب مبارك آخرین فرستاده خداست در واقع رستاخیز بیان و نشر آیین كامل الهی برای انسان خردمند و آزاد است؛انسانی كه یگانهبینی و یگانه پرستی و دلدادگی و سر سپردگی به یگانه بیهمتا در متن جان و فطرت او نهفته است.»
رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:« بعثت فراخوان به پرستش ناب خداوندی است كه نامها و صفتهای او همه هستی را پر كرده و پیامبر بزرگوار، نمودار درخشان همه نامها و نمودها و انسان كاملی است كه تمامی آدمیان را به این آئین و راه فرا میخواند، راهی دراز که تا "معاد" امتداد دارد.»
رئیس موسسه بینالمللی گفتوگوی فرهنگها و تمدنها یادآور شد:« در آئین اسلام كه (كه نام همه آئینهای یكتاپرستی از آدم تا خاتم است ) و در اسلام به معنی مصطلح آن به گستردگی و كمال خود میرسد، خداوند آغاز و انجام پیدا و جهان هستی است و انسان این موجود برتر آفرینش كه خداوند با آفریدن او به خود آفرین گفته است، جانشین خداست و پیامبر(ص) این مرتبت والا را به او تذكر میدهد و او را بفرمان فطرت فرا میخواند و راه نیكبختی برین و جاودان را كه در بازپسین هنگامه زندگی ظهور مییابد به او مینماید.»
وی با بیان اینکه « پیامبر"راهنما" است و الگو و اسوه و راهبر و هادی است»، اظهار داشت:« خداوند در قرآن از جمله رسالت پیامبر(ص) را كه باز خواننده آیات خداست را تزكیه آدمیان و آموزش كتاب و حكمت میداند.»
خاتمی تاکید کرد:« این رسالت با تزكیه و تربیت جان انسان و پالایش آن از رذیلتها و آرایش آن به فضیلتها آغاز میشود و آنگاه با تعلیم كتاب (تكوین و تشریع) و حكمت این رسالت تكمیل میشود، البته كتاب دربردارنده حكمت است اما به جهت اهمیت آن حكمت به صورت علی حده نیز ذكر شده است و حكمت عبارتست از اندیشه؛عمل و گفتار محكم و درست كه مطمئنا اخلاق مصداق بارز حكمت است.»
رئیسجمهور سابق کشورمان افزود:« اخلاق اجمالا یعنی نیت نیكو و كار نیكو مبتنی بر آگاهی و آزادی اختیار به قصد رسیدن به مقصد والا كه خیر برین است و در اخلاق آنچه خیر است باید انجام گیرد و آنچه شر است نباید انجام شود.»
رئیس بنیاد باران همچنین به سالروز ولادت اباعبدالله الحسین(ع) اشاره کرد و گفت:« در سوم شعبان نیز ابر مردی زاده میشود كه به تقدیر الهی قهرمان حماسهای میشود كه در پرتو قرآن، آئین پاك محمدی آنچنان كه بوده و هست بماند و بهرغم تحریفها و انحرافهائی كه به خصوص در عرصه سیاست پیش آمد، دین و آئین در ژرفای جان حق و حقیقت از دگرگونی و تحریف مصون بماند.»
به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی ؛ وی ادامه داد:« پانزدهم شعبان هم زادروز مولود مباركی است كه به فرمان خداوند، باید مدار و محور و سالار و سرور جامعهای باشد كه خدا خواسته است و آئین پیامبر آهنگ سیر و صیرورت آن جامعه است.»
دوران طلائی زندگی آدمی در این جهان، در آینده است، نه گذشته
خاتمی تاکید کرد:« به باور ما، جامعه برین و خواستنی و بایستنی در آخر الزمان تحقق مییابد و از این رو دوران طلائی زندگی آدمی در این جهان، در آینده است، نه گذشته و دریغ و افسوس كه غفلت جهل و جور مانع از تحقق زودتر آن جامعه شده است، چه بسیار مردمان حتی موحدان و مسلمانان كه این همه زیبایی و عظمت را در دین خدا ندیدهاند و حتی آن را تا حد اوهام و خرافات فرود آوردهاند.»
رئیسجمهور سابق کشورمان یادآور شد:« اینك ما در دوران غیبت معصوم به سر میبریم و تا رسیدن به كمال مطلوب فاصله داریم كه در ازای آن را خدا میداند و بس و فقدان پیامبر(ص) و غیبت ولی خدا مصیبتی است بزرگ، كه شكوه و شكایت آن را از جمله در دعای افتتاح از زبان معصوم(ع) به درگاه خدا میریم و این دوران دوران آزمایش است.بدون تردید در آئین الهی همچنان كه هدف، پرورش شخصیت انسان خوب و افرد بشر است، ظرف وجود آدمبینی جامعه نیز در مركز اهتمام است.»
كدام جامعه؛جامعه مطلوب است؟
وی با طرح این سئوال که که «كدام جامعه؛جامعه مطلوب است؟»، اظهار داشت:« اگر جامعه كمال مطلوب در پایان تاریخ محقق میشود و اینك در دسترس نیست، آیا میزانژ ها و معیارهایی وجود دارد كه بر پایه آن تا حد امكان بتوان به سوی آن جامعه حركت كرد؟یعنی جامعهای كه در آن انسان(هر انسان) محترم باشد واحساس امنیت كند و از مزایای معنوی و مادی زندگی برخوردار باشد؟»
رئیس بنیاد باران تاکید کرد:« با رجوع به آموزههای الهی و سنت و سیرت پیامبر(ص) و معصومان(ع) و نیز تدبر و خردورزی، دستیابی به این موازین كار چندان دشواری نیست.آنچه در یك كلام میتوان گفت این است که میزان روابط و آهنگ حركت در جامعه مطلوب "عدالت" است، منتهی عدالتی كه توسط انسان آگاه و آزاد باید ایجاد و از آن پاسداری شود.
عدالت امری تحمیلی نیست، پیامبر با كتاب و میزان آمده است تا مردم آگاه و مصمم شوند و خود به "قسط" برخیزند.»
سیدمحمدخاتمی همچنین تصریح کرد:« عدالت كیمیای گرانبها و جامع الاطرافی است كه خلاصه كردن آن در عدالت اقتصادی(كه البته مهم است) آن هم تحت توهمات مدرن ماركسیستی و غیر ماركسیستی جفای به انسان است.عدالت نمیتواند همراه با تحقیر انسان و نادیده انگاشتن كرامت او باشد كه این خود بیداد بزرگ است.»
جامعه مطلوب؛ جامعهای اخلاقی است
رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:« از سوی دیگر جامعه مطلوب؛ جامعهای اخلاقی است، اصلا عدالت شاخهای از اخلاق است؛ وفا، راستی، محبت به دیگران، امانت داری، دوری از خشم و صدها موردی كه در قرآن و متون دینی و نیز آراء فیلسوفان و معلمان اخلاقی آمده است باید بر جامعه حاكم باشد.»
نهاد حكومت باید با میزان عدالت و اخلاق ارزیابی شود
رئیسجمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «فكر میكنم با همین دو میزان، تا حد زیادی مطلوبیت جامعه و فاصله جامعه را با جامعه كمال مطلوب میتوان دریافت»، گفت:« حكومت (نهاد حكومت) كه محور و هسته مركزی جامعه است نیز باید با میزان عدالت و اخلاق ارزیابی شود.»
وی با تاکید بر اینکه «از جمله شروط مهم مطلوبیت حكومت این است كه بر آمده از اراده و خواست جامعه و برخوردار از رضایت مردم باشد»، اظهار داشت:« ما توفیق حضور در حكومت معصوم را نداشتهایم، ولی با رجوع به تاریخ و آموزههای دینی تردید نكنیم كه رضایت مردم شرط مهم تحقق حكومت منسوب و سازگار با دین است.»
رئیس بنیاد باران یادآور شد:« نه پیامبر(ص) و نه امام علی(ع) و نه نمایندگان اصلی دین، هیچگاه حاضر نبودند بدون رضایت مردم و به اصطلاح امروز، رای و خواست آنان حكومت خود را به هر قیمتی بر مردم تحمیل كنند.»
رئیس موسسه بینالمللی گفتگوگوی فرهنگها و تمدنها تصریح کرد:« پیامبر(ص) هنگامی یثرب را به مدینه النبی تبدیل كرد كه تمام مردم آن ناحیه (اوس و خزرج) از او خواستند با او بیعت كردند و حتی توافق امنیت غیر مسلمانان مدینه رانیز بدست آورد؛ داستان حكومت امام علی(ع) و كلام بلند او نیز معروف است كه اگر حضور حاضر نبود و یاری فراگیر مردم حجت را بر او تمام نكرده بود و عهدی كه میان عالمان خیرخواه و آگاهان عدالت جو و خداوند بر لزوم جانبداری از ستمدیدگان و رفع بیداد و ستم وجود نداشت امام حكمروائی را نمیپذیرفت.»
وی با طرح این سئوال که «چرا در دوران بحران سیاسی اواخر قرن اول و اوایل قرن دوم هجری و سست شدن پایههای حكومت اموی و مروانی كه قطعا امكان فراهم آمدن عِدّه و عُدّه و تشكیل حكومت برای بعضی امامان ما فراهم بود (بنیعباس با شعار خشنودی اهل بیت با همین شیوه روی كار آمدند) چرا امامان حاضر نشدند چنین كنند؟» گفت:« آیا جز این است كه رضایت و خواست و رای مردم برای حكومت معصوم شرط میدانستند؟چه رسد به ما كه در زمان غیبت معصوم به سر میبریم و همه انسانهای محدود و آسیب پذیر و دارای كاستی فراوانیم.»
خاتمی با بیان اینکه « لازمه شرط رضایت مردم پاسخگویی حكومت به مردم نیز هست»، اظهار داشت:« در چنین حكومتی، آزادی اندیشه و بیان در جامعه یك اصل محكم و از حقوق اساسی مردم و پاسداشت آن عین عدالت اخلاقی بودن است.»
وی ادامه داد:« امروز بشر و بعد از كشاكشهای مهم تاریخی به این نتیجه رسیده است كه "مردمسالاری" كم هزینهترین و پر فایدهترین شیوه حكومت است و حق حاكمیت بر سرنوشت خود و آزادی اندیشه و بیان و نقد بخصوص نقد حكومت، بهرسمیت شناخته شده و از مسلمات و مشهورات زمانه است.»
رئیس دولت اصلاحات یادآور شد:« آیا اصرار ما بر مردمسالاری و لوازم آن، عدول از موازین دینی است یا عین پایبندی به آن؟ و آیا پایههای دینی باور را نمیتوانیم از منابع فكری و عمل دینی بدست آوریم؟»
خاتمی افزود:« این امام علی(ع) است كه 14 قرن قبل كه منطق وحشتناك "حق با كسی است كه غلبه و استیلاء به هر قیمتی پیدا كند"رایج بود و ترویج میشد؛ از حق و تكلیف حكومت سخن میگوید. طرفه اینكه نصیحت در آشكار و نهان و انتقاد خیرخواهانه را وظیفه مردم و حق حاكم میداند یعنی آنچه امروز با هیاهو و افتخار به عنوان حق مردم شناخته می شود امام آن را وظیفه میداند.»
وی همچنین اظهار داشت:« امام(ع) مردم را تشجیع میكند كه در برابر او همچنانكه در برابر جباران سخن میگویند سخن نگویند و نیز خود را نه تنها در برابر همكیشان كه در برابر همه مردم، از هر آئین و گرایشی مسئول میداند و پاس حق و حرمت همه را دارد.»
نظام مطلوب در این زمان ، نظام مردمسالار است
رئیسجمهور سابق کشورمان با اشاره به اینکه «اگر میگوئیم نظام مطلوب در این زمان نظام مردمسالار (با همه لوازم و شرائط آن) است ریشههای آن را در رفتار و مواضع پیشوایان دینی خود مییابیم»، افزود:« از سوی دیگر مگر پیامبر(ص) هدف بعثت خود را به كمال رساندن و تمام رساندن حكومتهای اخلاقی نمیداند؟قطعا اخلاقی بودن شرط مطلوبیت جامعه مورد نظر دینی است.مگر میشود اخلاق و رشد فضائل اخلاقی مطلوب باشد ولی ملاك سیاستها و رفتارهای حكومت اخلاقی نباشد؟»
وی تصریح کرد:« در دوران خود ما مگر امام راحل فرمان هشت مادهای را در بحرانیترین دوران پس از انقلاب كه امواج ترور و طوفان جنگ بیداد میكرد صادر نكرد؟مگر این فرمان از جمله منشور اخلاقی بودن حكومت نیست؟متهم نكردن افراد، عدم دخالت در احوال مردم، پرهیز از فرد پرستی و تملق و ریا، تامین آزادیهای جامعه به خصوص آزادیهای اساسی، اینها و بسیاری موارد دیگر از جمله شروط و نشانههای اخلاقی بودن و مطلوب بودن حكومت است.»
اگر به نام عدالت بی عدالتی شود بدتر است
رئیس بنیاد باران خطاب به حضار گفت:« امروز در خدمت شما بزرگان حاضر در جبهه و مدافع اسلام و انقلاب و ایران و جانبازان و بازماندگان شهیدان عزیز هستیم و میدانیم كه فداكاریهای شما و صدها هزار نفر چون شما برای استقرار نظامی بوده است كه اگر نه در حد كمال مطلوب ولی جاری و حركت كننده به سوی آن جامعه بوده است و اینجاست كه باید بد اخلاقی محكوم شود، بد اخلاقی اگر از سوی حاكمان باشد بدتر است.باید بی عدالتی مورد انتقاد قرار گیرد و اگر به نام عدالت بی عدالتی شود بدتر است.»
باید از آزادی بیان و اجتماعات و تشكلها دفاع شود
خاتمی تاکید کرد:« باید از آزادی بیان و اجتماعات و تشكلها دفاع شود و اگر این آزادیها به نام انقلاب محدود شود بدتر است. باید هر جا احساس كنیم حقی از مردم ضایع میشود تذكر دهیم و به سوی وضعیتی حركت كنیم كه جامعه آزاد؛ برخوردار از حقوق اساسی و دارای اخلاق و عدالت داشته باشیم.»
باید از اجزاء و اركان حكومت بخواهیم كه پاسخگویی در برابر مردم را بپذیرند و همه در چارچوب قانون حركت كنند
رئیسجمهور سابق کشورمان افزود:« باید از اجزاء و اركان حكومت بخواهیم كه پاسخگویی در برابر مردم را بپذیرند و همه در چارچوب قانون حركت كنند نه آنرا به دلخواه تفسیر و تعبیر كنند و بخش هایی از آن را معطّل بگذارند، اینها از جمله درسهایی است كه از بعثت و مهدویت میتوانیم بگیریم، امروز همه باید هوشیار باشیم و ضمن پافشاری بر خواستهای اساسی و حقوق ملت نباید از خطرات و تهدیدها علیه كشور مردم غافل باشیم.»
جنایت وحشتناكی كه توسط تروریستها در زاهدان عزیز رخ داد، محكوم است
سیدمحمدخاتمی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد:« جنایت وحشتناكی كه توسط تروریستها در زاهدان عزیز رخ داد، محكوم است؛ ضمن عرض تسلیت به همه بازماندگان شهدای عزیز و دعا برای سلامتی مجروحان و آسیب دیدگان این فاجعه نباید از دستهای پلیدی كه پشت این قضیهاند غافل ماند.»
وی افزود:« درست است كه بسیاری از كشورها این جنایت را محكوم كرده اند ولی اعمال و معیارهای دوگانه آنها موجب بدبینی ملت ما و دیگران خواهد بود؛ درست در هنگامی كه تحریمها علیه ایران اعمال می شود به تروریستهای منفوری كه هزاران تن از مردم بیگناه از جمله مسئولان عالیرتبه و محبوب را ترور كردند اجازه فعالیت مجدد داده میشود و مورد حمایت قرار میگیرند و آنها را از لیست تروریستها خارج می كنند.»
سیدمحمدخاتمی خاطر نشان کرد:« مطمئنا ملت ما با نفرتی كه از همه جنایتكاران و تروریستهای خائن دارد همه این اقدامها را به منزله توطئهای علیه خود تلقی میكند؛ به هر حال امیدوارم با ایجاد فضای مناسب و گذر از وضعیت ناپسند كنونی بهتر و بیشتر همه بتوانند در جهت خدمت به انقلاب و كشور و مقابله با تهدیدها كمر همت ببندند.»
به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی، در ابتدای این دیدار، حاضرین در جلسه به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند كه مهمترین آنها بدین شرح بود:
- در شرائط زمانی حاضر شاهد شبیهسازی تاریخی نادرستی هستیم كه به ناحق نسبت به بخش عمدهای از جامعه و در راس آن نسبت به یاران وفادار حضرت امام (ره) صورت میپذیرد.
-ما پاسداران محافظ از دستاوردهای انقلاب كه همواره خواستار عظمت انقلاب و پیشرفت كشور و انشالله پیرو راه حضرت امام راحل بوده و هستیم بر آنیم كه با دقت و تاملی چند باره در سیره معصومین(ع)؛الگوبرداری صحیحی برای زمانه خود داشته باشیم و از خداوند منان مسئلت داریم ما را از هر گونه انحراف و كج اندیشی و عمل ناصالح محفوظ دارد.
-ما پاسداران شیعه امیرالمومنین با تاسی به حضرتش نسبت به مخالفین و حتی دشمنان تا زمانیكه دست به سلاح نبردهاند هیچ گونه برخورد سخت و خشن نداشته و تنها همانند آنها مقابله فكری و نظری خواهیم داشت.هر گونه بدعت فكری و عملی به هر نامی نیز مورد قبول نیست.
-باید از رواج دروغ و تهمت و برخوردهای ناروا نسبت به یاران با وفای حضرت امام(ره) كه سبب تضعیف اصل نظام است خودداری كرد.
- فرمانده نیروی انتظامی ضمن اظهار بیاطلاعی از پیشنهاد نماینده مردم زاهدان مبنی بر حل مسائل امنیتی این شهر با ریش سفیدی مردم همچون گذشته، گفت: مردم چطور در گذشته مسائل را با ریشسفیدی حل میکردند که گروهک جندالله توانسته بود 150 نفر را شهید کنند.
به گزارش ایسنا سردار اسماعیل احمدیمقدم درباره پیشنهاد نماینده مردم زاهدان که از دولت خواسته بود «اجازه دهد که مردم این استان همچون گذشته مشکلات امنیتی خود را با روش ریشسفیدی میان قبایل حل کنند»، ضمن اظهار بیاطلاعی از این پیشنهاد گفت: من نمیدانم چه کسی این پیشنهاد را داده است.
احمدیمقدم افزود: طبیعتا نیروی انتظامی از راهحلهای اجتماعی استقبال میکند، اما این موضوع یک مسئله اجتماعی قومی ـ قبلیهای نیست، بلکه مسئلهای است که سرویسهای امنیتی پشت آن هستند.
وی با اشاره به پیشنهاد نماینده مردم زاهدان، گفت: مردم چطور در گذشته مسائل را با ریشسفیدی حل میکردند که گروهک جندالله توانسته بود 150 نفر را شهید کنند.
پیش از این حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان با اشاره به 26 کشته و 300 زخمی حادثه تروریستی اخیر در زاهدان گفته بود: مردم در حال حاضر به شدت تحت تاثیر قرار دارند و از دولت گلایهمندند، آنها معتقد هستند دولت باید اجازه دهد که مردم این استان همچون گذشته مشکلات امنیتی خود را با روش ریشسفیدی میان قبایل حل کنند.
عباسعلی نورا نماینده زابل و زاهک امروز در سخنانی خود بار دیگرازمدیریت این استان انتقاد کرد.
به گزارش خبرآنلاین ، بعد از نطق آغازین حجت الاسلام ابوترابی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی عباسلی نورا نماینده زابل و زاهک در تذکری با تشکر از حمایت مجلس از مردم سیستان وبلوچستان درباره حادثه تروریستی اخیر نسبت اظهارات اخیر استاندار این استان انتقاد کرد.
بعد از آنکه نورا در گفت و گو با خبرآنلاین ازعدم مدیریت یکچارچه در این استان انتقاد کرد.
ظاهرا این انتقاد موجب شده محمد علی آزاد استاندار سیستان و بلوچستان در سمت خود باقی بماند.
نورا با اشاره به گفت و گوی روز گذشته استاندار این استان با وی اظهار داشت: من قصد نداشتم این موضوع را از تریبون مجلس اعلام کنم که استاندار به ما اعلام کرده بعد از انتقاد نمایندگان مجلس دولت به وی اعلام کرده با قدرت به کار خود ادامه بدهد.آیا این رسم کشورداری است
اين روزها هر وقت به رسانهها و مطبوعات نگاه ميكنيم، با انبوهي از رديهها و انتقادات از سوي افراد و نمايندگان و فعالان جناح غالب مواجه ميشويم كه نسبت به اظهارات مقامات دولتي يا رييس دولت واكنش منفي نشان دادهاند. ممكن است كه براي يك ناظر بيروني اين پرسش مطرح شود كه اين مجادلات به كجا ميانجامد؟ آيا طرفين قادرند كه از خلال اين مباحث راه و شيوه و سياستی ثمربخشي را براي اداره امور پيدا كنند؟ آيا اصولاً اين مجادلات ثمربخش هست؟ به عنوان يك ناظر معتقدم به همان ميزان كه گفتگو و نقد دوجانبه براي جامعه نعمت و مفيد محسوب ميشود، مجادله نيز منشاء نقمت و ضرر است.
در جوامع جديد، طبيعي بودن تكثر و تنوع در ديدگاهها يك اصل پذيرفته شده است، اما براي آنكه اين تنوع و تكثر منجر به گسست ميان افراد و گروهها و در نهایت در جامعه نشود، گفتگو و نقد نيز رواج دارد و همه مردم و گروهها از طريق كاربرد اين دو شيوه، يعني گفتگو و نقد، ميكوشند كه تفاوتها و فاصلهها را كم كنند و اجازه نميدهند كه اين تفاوتها به حدي برسد كه طرفين با يكديگر بيگانه و دشمن شوند و رودرروي يكديگر قرار گيرند. اين نتيجه، محصول طبيعي گفتگو و نقد است، حتي اگر دو نفر يا دو گروه با قصد منكوب كردن يكديگر وارد گفتگو و نقد شوند، در عمل و پس از مدتي اين قصد آنان نسبت به يكديگر تعديل ميشود. زيرا از خلال آن طرفين تا حدي متوجه برخی از نكات درست طرف مقابل و نکات نادرست خود ميشوند و همين امر باعث نزديكي آنان ميشود.
اما گفتگو و نقد قواعد و شرايطي دارد، و مثل ساير تعاملات اجتماعي از جمله ورزش است. قواعد ورزشي براي طرفين رقابت يكسان است. مثلاً در كشتي، هر دو طرف از قاعده مشخصي تبعيت ميكنند و نميتوان مسابقهاي برگزار كرد كه يك طرف مشمول قواعد مشتزني و جودو شود و طرف ديگر ملزم به تبعيت از قواعد و شيوههاي كشتي باشد. در سياست و جامعه هم رعايت اين قاعده الزامي است. اينكه يك مقام مسئول از موضع سياسي سخن بگويد يا از موضع كارشناسي، پاسخهاي متفاوتي بايد به او داد. مشكلي كه اين روزها با آن مواجهيم آن است كه رييس دولت در مقام كارشناس وحید و منحصر به فرد دولت اظهارنظر كرده و براي تمام اظهارات خود نيز قبلا محاسبات لازم را انجام داده است، هرچند يك برگ از اين محاسبات منتشر نميشود و کسی هم صرافت درخواست انتشار آنان را ندارد.
مثلا مشكل اين نيست كه رييس دولت با دو بچه كافيه، مخالف و طرفدار افزايش جمعيت است، مشكل اين نيست كه رييس دولت دوست دارد به هر نوزادي كه متولد شود يك ميليون تومان بدهد، مشكل اين نيست كه محاسبه نموده و معتقد است كه حداقل 5 ميليون نفر از تهران بايد بروند و نيز مشكل اين نيست كه طرفدار اجراي طرح تعديل قيمت انرژي با مبلغ 40 ميليارد دلار هست، و دهها مورد ديگر از اين دست نيز هيچكدام مشكل جامعه نيست. مشكل آنجاست كه اين نظرات و ديدگاهها ابتدا بايد از طرف كارشناسان طرفدار دولت مطرح شود، تا منتقدين نيز بتوانند از موضع كارشناسي پاسخ آنان را بدهند، و طرفين در يك ميدان گفتگو و نقد مشابه و يكسان وارد رقابت و تعامل شوند. قرار نيست كه رييس دولت از موضع كارشناسي سخن بگويد، اگر چنين شود، آيا ساير كارشناسان ميتوانند از موضع رد و نقد آن وارد ميدان شوند يا بايد سكوت پيشه كنند؟ دولتي كه بيش از هزاران كارشناس دارد، بايد آنان را وارد ميدان گفتگو كند و اگر يكی از كارشناسان این دولت سخني بيهوده گفت، ديگران اين امكان را دارند كه لغو و بيهودگي آن سخن را براي مردم ثابت كنند، اما اگر يك مقام سياسي چنين كرد، كدام كارشناس جرأت دارد كه در نقد آن وارد شود؟ و حتي اگر جرأت هم داشته باشد، ورود به بحث را مفيد نميداند، زيرا طرف او كارشناس نيست و با ادبيات و منطق كارشناسان آشنا نيست تا بتواند حرف او را درك كند. از همه گذشته رسانه های اصلی هم برای رعایت مقام سیاسی حاضر به دعوت از این کارشناسان برای شنیدن نظرات آنان نیستند.
سياستمداران بايد برنامههاي مهم خود را در زمان انتخابات عرضه كنند تا مورد نقد و ارزيابي قرار گيرد نه آنكه اين موارد مسكوت گذاشته شود، اما پس از انتخابات و در فضاي غير آزاد و مهآلود طرح و قبل از آنكه فرصت نقد و بررسي به جامعه داده شود براي اجراي آن اقدام شود. به نظر می رسد که كشورداري با پول نفت سهل و ممتنع است. ظاهراً تا وقتي كه پول بيحساب نفت در دست است ميتوان وعده و وعيد داد، و نه تنها نيازي به مطالعه و كار كارشناسي نباشد، بلكه نيازمند به تصويب قانون نيز نداشته باشد و با سوار شدن بر موج پول بتوان هر سخني را گفت و اجرا كرد، و تا چنين است اين انتقادات نيز گوش شنوايي نخواهد داشت. اما بهتر است گروهها و اشخاص مسئول و معقول جناح غالب را مخاطب قرار داد كه بيش از اين سكوت جايز نيست. چه بخواهيم و چه نخواهيم، همه ما سوار بر كشتي ايران هستيم، سوراخ شدن و نفوذ آب به درون آن، همه را با خطر مواجه ميكند. ظاهراً همه در ایران ياد گرفتهايم كه استخوان لاي زخم بگذاريم به اميد آنكه بعدهاس گشايشي حاصل شود. اينگونه اميدواري خوب است، به شرط آنكه هيچ كاري از دست ما برنيايد، اما اگر كاري ميتوان كرد نبايد تعلل ورزيد.
تأثير برخي تصميمات و سياستها، چنان گسترده و عميق است كه آثارش تا سالهاي زيادي برجاي خواهد ماند. موقعيتي كه به دليل تعامل مثبت و خيرخواهانه منتقدين در چند ماه گذشته ايجاد شده را قدر بدانيد و آن را فرصتي براي اصلاح امور تلقي نماييد و اجازه ندهيم كه سرنوشت اين كشور و انقلاب به رفتارهاي كساني گره بخورد كه مسئوليت چنداني در برابر رفتارها و گفتارهاي خود ندارند.
امروز: صبح امروز مادر محمد داوری عضو حزب اعتماد ملی و سردبیر سایت سحام نیوز با مهدی کروبی دیدار کرد.
به گزارش خبرنگار سحام نیوز در این دیدار مادر محمد داوری ضمن ابراز ناراحتی از شرایطی که برای فرزندش پیش آمده به آقای کروبی گفت: نزدیک به یکسال است که فرزندم را بازداشت کرده اند و وی را در شرایط بد روحی و روانی قرار داده اند اما به حمدالله شرایط روحی وی بسیار خوب است. من محمد را در شرایطی که پدرش را در کودکی از دست داده بود به سختی بزرگ کردم.
مادر این فعال مدنی در ادامه افزود: .به چه جرمی و بر چه اساس برای فرزندم ۵سال حبس تعیین کرده اند؟ اکنون برای دیدار با وی باید با این شرایط سخت از بجنورد به تهران بیایم که این تازه اول ماجراست.از آنها خواستم تا بگذارند در تهران بمانم تا بتوانم هفته آینده با فرزندم ملاقات کنم اما موافقت نکردند.
مهدی کروبی نیز در این دیدار ضمن تاکید مجدد بر این نکته که آقای داوری کارمند حزب میباشد افزود: بارها و البته در نامه به دادستانی نیز گفته ام که همه مسئولیت ها به عهده من بوده و محمد داوری در این میان به عنوان کارمند حزب صرفا اجرای دستور کرده است.
کروبی افزود: محمد داوری به دستور من مسئول فیلم برداری و تهیه گزارش از افرادی بود که به حزب مراجعه می کردند.
کروبی به ذکر دلایل این گونه رفتار و فشار بر محمد داوری پرداخت و یادآور شد: طی این یکسال تلاش کردند تا به زور از محمد داوری اعتراف نمایشی بگیرند که موفق نشدند.
در پایان مهدی کروبی ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر فضایی فراهم گردد تا آنچه دربازداشتگاه ها بر مردم و جوان های این کشور گذشته است روشن شود.
امروز: عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس، اصلاحطلبان را به دو گروه طبقهبندي كرد و با بيان اينكه گروهي از اصلاحطلبان خواستار اصلاحات در درون نظام هستنند، افزود: اين گروه از اصلاحطلبان كه اكثريت آنان را نيز تشكيل ميدهد، به طيف اصولگرايان معتدل بسيار نزديك هستند.
علي مطهري نماينده تهران در گفتوگو با خبرنگار ايلنا، در خصوص تعامل اصولگرايان و اصلاحطلبان در تشريح وضعيت دو طيف داخلي اصلاح طلبان، تصريح كرد: گروه اول از اصلاحطلبان، كساني هستند كه به دنبال تغيير ساختار نظاماند و گروه دوم كه اكثريت نيز هستند خواستار اصلاحات در درون نظاماند. اين گروه دوم به طيف اصولگرايان معتدل بسيار نزديك بوده و ميتوان با آنها تعامل خوبي داشت.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در بخش ديگري از اين گفتوگو با تاييد عدم ارسال مصوبات دولت به مجلس، اذعان داشت: اين اقدام دولت تخلف و گريز از قانون محسوب ميشود. دولت بايد هر چه زودتر براي ارسال مصوباتش به مجلس اقدام كند والا نمايندگان در قالب سوال از رئيسجمهور موضوع را پيگيري خواهند كرد.
وي در مورد پيگيريهاي مجلس جهت تمكين تمام دستگاههاي اجرايي به قانون، اظهار داشت: اگر مجلس به وظايفش عمل كند جلوي قانونگريزي را خواهد گرفت. در اين ميان نمايندگان با عمل به وظايفشان و اجراي قانون اساسي ميتوانند مانع قانونگريزيها شوند.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس ادامه داد: اما برخي از نمايندگان به خاطر ملاحظات سياسي به وظايفشان عمل نميكنند و موجب سركشي و قانونگريزي دولت ميشوند.
مطهري افزود: هر دولتي به طور طبيعي مايل است نظارتي به كارهايش نباشد و تمايل به خودكامگي دارد. در اينجا وظيفه مجلس است كه در مقابل قانونگريزيها بايستد.
نماينده تهران در خصوص قانونگريزيهاي دولت، خاطرنشان كرد: اكنون نيز موارد متعددي از قانونگريزيهاي دولت همانند اجرا نكردن قانون پرداخت اعتبار از صندوق ارزي به مترو تهران و كلانشهرها، عدم ارسال مصوبات دولت به مجلس، عمل نكردن به مصوبه مجلس درباره پذيرش دانشجو براي آموزشكدههاي فنيوحرفهاي، درخصوص اجراي قانون حجاب و موارد ديگر ديده ميشود. مجلس ميتواند در قالب سوال از وزرا و رئيسجمهور آن را مطرح كند تا مانع قانونگريزيها در كشور شود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر