-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ مهر ۸, جمعه

Latest News from Koocheh for 09/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خبر/ رادیو کوچه

عصر امروز جمعه در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی مسجد شیعیان در شهر هیلا در جنوب بغداد ۱۵ تن جان خود را از دست دادند.

 پلیس عراق می‌گوید که این انفجار در پارکینگ مسجدی که مردم برای شرکت در مراسم سوگواری در آن حضور داشتند رخ داده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۴۱ نفر نیز در این انفجار زخمی شده اند.

 شهر هیلا در ۹۵ کیلومتری جنوب بغداد قرار دارد و از جمله مسیرهای عبور زائرانی است که برای زیارت به مکان‌های مقدس شیعیان به جنوب بغداد می‌روند.


 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail.com

این روزها دنیای مجازی ما باز آکنده شده از احساسات مجازی نسبت به مرگ خودخواسته‌ی جوانی دیگر از این سرزمین.

خبر کوتاه و دردناک بود: «نهال سحابی، از دوستان بهنام گنجی و کوهیار گودرزی پس از اقدام به خودکشی، درگذشت.»

«نهال» دختر زیبا و جوانی است که در پی خودکشی دوستش _ دوستی که بدون او زندگی برایش مفهومی نداشت _  مرگی خودخواسته را انتخاب کرد. یعنی دنیا آن چنان برایش تنگ شد که شاید فکر کرد چاره ای دیگر جز رفتن ندارد و برایش مرگ شادی بخش‌تر ازندگی شد.

که به بیان شاملو : «چگونه مرگ شادی‌بخش‌تر از زندگی‌ست! چگونه گرسنگی را گرم‌تر از نانِ شما … می‌باید پذیرفت! لعنت به شما، که جز عشقِ جنون‌آسا همه چیزِ این جهانِ شما جنون‌آساست …»

و از آن پس سوای غوغایی که در دل مادر او، پدر او، خواهر و برادر او و یا دوستان او برپاشد، غوغایی هم در دنیای دوستی‌های مجازی ما پیداشد، غوغایی به وسعت یک جهان فیس‌بوک، یک جهان وبلاگ،یک جهان بالاترین و یک جهان از هرچه مجازی‌ها در دنیاست…

این که بر آن جوان در دوران بازداشت چه گذشت که آزادی را تاب نیاورد…

 این که بر این جوان چه گذشت…

این که توان انسان‌ها در برابر مشکلات متفاوت است…

این که چرا تاب و تحمل‌ها گاهی آن‌چنان کم می‌شود…

این که چرا کسی به ما یاد نمی‌دهد با مشکلات چگونه مقابله کنیم، نه در خانه نه در مدرسه و نه در جامعه …

و این که گاهی درد آن چنان می‌شود که مرگ را گریزی نیست،

این ها همه را بارها و بارها اندیشیده‌ایم و چاره باید …

اما آن چه به نظرم جای تامل بیش‌تری دارد این «نشنیدن»‌هاست، این گذرکردن از دالانی است که تنها به دنبال کورسوی مورد نظر خود بی توجه به دیواره‌های دالان، این خواندن شکوایه‌های آدم‌های تنهاست و کاری نکردن، این دیدن ردپای مرگ در تک تک کلمات دل نوشته‌های «نهال» است و گذشتن…

 نمی‌دانم در اطراف او چه گذشته، نمی‌دانم خانواده و دوستانش در قبال التیام این زخم عمیق چه کرده‌اند، نمی‌خواهم قضاوتی در قبال هیچ کس داشته باشم. تنها می‌خواهم به خود هشدار دهم به خود که این بار اگر در وب‌گردی‌هایم در میان همه‌ی عکس‌های دیدنی، موسیقی ها یا ویدیوهای دیدنی، در میان همه‌ی «پ نه پ»ها، «انرژی مثبت»ها و «گفته‌های دل‌نشین» اگر به استاتوسی برخوردم که درش دردی نهفته بود کمی بیشتر تامل کنم. به خودم نهیب بزنم که اگر چراغم روشن بود و کسی به احوال پرسی آمد به جای حضور خاموش حتا شده یک گپ کوتاه با او داشته باشم شاید همان زمان لحظه‌ای برای گرفتن یک تصمیم بزرگ باشد.

 و من هر چه فریاد می‌زنم این تنها منم که تمام شدم … صدایم جز در گوش خودم نمی‌پیچد. بزار کنار گوشت آرام صدا کنم: بهنام…بزار هم چنان آن «جان»های مرتعش تو انعکاس تمام صداهایی باشد که می‌شنوم. این «لحظه‌های محتضر» تقدیم تو بهنام جان

به خودم یاد بدهم که دیگران را بشنوم ، ببینم و درک کنم با تمامی حواس.

«فایده‌ای نداشت…کسی نفهمید و نخواهد فهمید یا… یکی مثه تو فهمید و مرا زودتر از موعد کشت. هیچ معجزه‌ای در کار نیست. «…»ها رستاخیز را به نیش‌خند می‌کشند و مرگ را تمام شدن «ما» می‌دانند. و من هر چه فریاد می‌زنم این تنها منم که تمام شدم … صدایم جز در گوش خودم نمی‌پیچد. بزار کنار گوشت آرام صدا کنم: بهنام…بزار هم چنان آن «جان»های مرتعش تو انعکاس تمام صداهایی باشد که می‌شنوم. این «لحظه‌های محتضر» تقدیم تو بهنام جان.»*

بگذار تا بدانم تمام ژست من از بودن دراین دنیای مدرن، عضو ده‌ها شبکه اجتماعی بودن نیست این است که بدانم در روز جهانی خودکشی تاکید می‌کنند که تمامی افراد در قبال خودکشی یک فرد مسوولند.

این‌ها تلنگری است به خودم که ای کاش جزو بیست و چند خواننده‌ی وبلاگ «نهال» پیش از مرگ او بودم نه در شمار هزاران پس از مرگ.

که بدانم بیهوده نیست که نوش دارو پس مرگ سهراب دارویی نیست و بدانم که شنیدن و خوب شنیدن شاید در این روزگار بهترین مهارتی است که در زندگی باید آموخت…

برنامه امروزم رو تقدیم می‌کنم به تمامی آن‌ها که گوش جان می‌سپارند به دل نوشته‌ها و دل گفته‌ها …

«بهنام»ها و «نهال»ها در اطراف ما بسیارند …

*نقل از وبلاگ نهال سحابی


 


خبر/ رادیو کوچه

به گزارش جرس، مسعود باباپور دانش‌جوی رشته مهندسی صنایع دانش‌گاه ایوانکی و از فعالین دانش‌جویی که سال ۸۸، و در جریان حوادث بعد از انتخابات، ابتدا مرداد ماه و بعد از آزادی، سپس در آستانه روز دانش‌جو هنگام خروج از دانش‌گاه بازداشت و پس از هفت ماه سلول انفرادی در بند ٢۰٩ زندان اوین، توسط قاضی مقیسه رییس شعبه ٢۸ دادگاه به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود، که این حکم نیز توسط شعبه ۵۴ تجدید نظر تایید شد.

بر اساس این گزارش، مسعود باباپور طی ماه‌های اخیر بارها به دادگاه انقلاب احضار شد، تا این‌که تیر ماه امسال به شش ماه حبس تعزیری دیگر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم گردید، که در پی اعتراض در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر، این حکم به مبلغ ۸۰۰ هزار تومان جریمه نقدی تبدیل شد.

در ادامه همین پرونده و در پی رسیدگی به اتهام «اخلال در نظم و تمرد از دستور پلیس» در دادگاه عمومی- مجتمع قضایی شهید صدوقی- این فعال دانش‌جویی به نه ماه حبس دیگر محکوم شد .


 


 کیومرث/ دفتر تاجیکستان/ رادیو کوچه

 قرار است دادگاه شهر «خجند»، شمال تاجیکستان، بحث پرونده خبرنگار تاجیک «محمد یوسف اسماعیل» را روز دوشنبه ۳ اکتبر سال جاری به پایان ببرد. این در حالی‌ که در جلسه آخر دادگاهی او نماینده دادستانی از قاضی پرونده خواست تا این خبرنگار تاجیک را به ۱۶ سال زندان محکوم بکند. با توجه به قانون عفو تاجیکستان که شامل حال محمد یوسف اسماعیل نیز می‌شود، نماینده دادستانی گفت، حد عقل این حکم باید ۱۴ سال باشد.

این درخواست غیر منتظره نماینده دادستانی خشم وکلای مدافع آقای «اسماعیل» را برانگیخت و آن‌ها از دادگاه تقاضا کردند، تا نفر تحت حمایتشان از تالار دادگاه آزاد کرده شود. «محبت جوره یوا» یکی از وکلای مدافع خبرنگار تاجیک می‌گوید، محمد یوسف اسماعیل قربانی منافع مقام‌داران ناحیه «اشت» منطقه ای در شمال تاجیکستان شده است و پرونده او فرمایشی است. به گفته او حتا در جریان مرافعه دادگاهی نه دعواگران و نه شاهدان قضیه اشتراک نداشتند.

 محمد یوسف اسماعیل هنوز ده ماه قبل از سوی نیروهای انتظامی تاجیکستان بازداشت و تا کنون در بازداشتگاهی در شهر «خجند» مرکز استان «سغد» نگه‌داری می‌شود. مقامات اورا در تحقیر و توهین مقام‌داران و برانگیزش کنه و خصومت ملی و مذهبی گناهکار می‌دانند. اما هم‌چنانی وکلای مدافع محمد یوسف اسماعیل می‌گویند، در طول ده ماه گذشته این اتهامات اثبات خود را نیافته است. محمد یوسف اسماعیل که بیش از پنجاه سال سن دارد، سال‌های آخر در نشریه «نور زندگی» فعالیت می‌کرد و بیش‌تر پیرامون وضع زندگی‌ ساکنان منطقه اشت می‌نوشت.

 وی در طول فعالیت خود بارها از کمبود معاش آموزگاران، وضع ناگوار کشاورزان و بی تفاوتی مقامداران منطقه اشت تاجیکستان به روزگار ساکنان مطالب نشر کرده بحث‌های را به پا نموده‌ بود. «نورالدین قرشی بایف» رهبر انجمن ملی رسانه‌های مستقل تاجیکستان، یک سازمان حامی حقوق خبرنگاران، می‌گوید مقامات منطقه اشت می‌خواهند با زندانی کردن محمد یوسف اسماعیل به دهان خبرنگاران قفل بزنند تا دیگر در افشاسازی کمبودهای ایشان اقدام نکنند.

 آقای قرشی بایف که در مرافعه دادگاهی محمد یوسف اسماعیل اشتراک می‌کرد، گفت وضع صحت او نگران کننده است و باید رها گشت و مورد طبابت قرار بگیرد. در همین حال کمیته دفاع از خبرنگاران نیز با یک بیانیه از مقامات تاجیک خواستار رهایی روزنامه‌نگار تاجیک محمد یوسف اسماعیل شده است. درخواستی که در طول ده ماه گذشته بارها صدا داده ولی‌ بدون پاسخ مانده است.

 خانواده محمد یوسف اسماعیل که در شرایط بدی زندگی می‌کنند چشم به راه تنها تامن کننده روزگار خود نشسته اند. آن‌ها می‌گویند، در خانواده آقای اسماعیل تنها خود او کار می‌کرد و از این حساب چرخ زندگی را می‌گرداند. حالا او در بازداشت‌گاه است و همسر و فرزندانش به سختی روز خود را سپری می‌کنند.

 اخیرن خبرنگاران تاجیک با جمع آوری مبلغی به خانواده او کمک کردند، ولی‌ این کمک‌ها اگرچی مدتی‌ شکم خانواده را سیر می‌کند ولی‌ همانا نمی‌تواند جای محمد یوسف اسماعیل را پر بکند. فرزند آخر این خبرنگار تاجیک که چند ماه قبل از بازداشتش روی دنیا آمده و «امید» نام دارد، ده ماه به این سو روی پدر خود را ندیده است و نمی‌داند که پدرش در کجا است و چی حال دارد.


 


سایه کوثری / رادیو کوچه

وقتی سخن از خسارت‌های جنگ  هشت ساله میان ایران و عراق به میان می‌آید نخستین چیزی که به ذهن‌ها خطور می‌کند ابعاد سیاسی، نظامی و انسانی آن است. شاید به همین دلیل هم کم‌تر به خسارات اقتصادی ناشی از این جنگ و اثرات مخرب آن بر اقتصاد و پیامد خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم آن که تا چند دهه می‌تواند گریبان‌گیر یک کشور باشد پرداخته شده است.

مصادف شدن با روزهای سی‌ویکمین سال‌گرد حمله عراق به ایران و آغاز آن جنگ بهانه خوبی‌ست که بیش‌تر به این موضوع بپردازیم.

در دوران هشت ساله جنگ، عراق هم‌واره به دنبال انهدام و نابودی زیرساخت‌ها و تاسیسات زیربنایی کشورمان بود تا از این طریق ایران را وادار به تسلیم کند.

به طور کلی با  وقوع جنگ و شرایط نظامی معمولن اقتصاد هر کشوری سمت و سوی خاصی می‌یابد و در واقع با توجه به آن شرایط برنامه‌ریزی اقتصادی می‌شود. حتا کشورهایی با اقتصاد آزاد نیز در وضعیت جنگی برای سامان دادن به بخش‌های مختلف اقتصادی خود ناگزیر از اتخاذ سیاست‌هایی چون سهمیه بندی، پرداخت یارانه، دخالت بیش از پیش دولت در امر توزیع کالا و نیز جهت دهی به تولیدات و حرکت به سوی اقتصاد دولتی متمرکز می شوند.

بسیاری از متخصصان جنگ ، دوران هشت ساله جنگ ایران و عراق را به دو دوره تقسیم می‌کنند.

 دوره اول که در فاصله سال‌های 58 تا 63 بود هنوز جنگ شدت نگرفته بود. هرچند علاوه بر مبارزه در خطوط مقدم، بمباران شهرها و مراکز نفتی هم ادامه داشت اما آن‌چه بعد از آن شاهد بودیم یعنی از سال 64 تا پایان جنگ که با حمله‌های موشکی عراق به ایران اوج گرفت بیش‌ترین خسارات را به ایران وارد کرد. چرا که عراق نیز در این دوره هم امکانات استراتژیک بیش‌تری یافته بود و هم حملات خود به مراکز نفتی و اقتصادی ایران یعنی شریان‌های حیات آن را افزایش داده بود.

اسکله‌های ایران، خارک و پالایش‌گاه‌های داخلی و نقاطی که در چهار، پنج سال اول جنگ در امان بود، تقریبن در نیمه دوم جنگ زیرحمله عراق قرار گرفت و وسعت استفاده از سلاح‌های موشکی افزایش یافت.

آن چه از خسارت‌های اقتصادی هشت سال جنگ ارایه شده است از 800 میلیارد دلار خسارت اموال سرمایه ای از میان رفته بود که تا حدود 1200 میلیارد دلار با خسارت‌های غیرمستقیم بالغ می‌شد

از سویی در همه این دوران به دلیل اهمیت جنگ و تمرکز برنامه‌ها روی آن فعالیت‌های زیربنایی از قبیل ساخت وساز و انجام هزینه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال و... در سایه قرار گرفت و در واقع در چنین شرایطی، با توجه به نبود برنامه برای اشتغال و سرمایه گذاری طبیعی است که اولویت‌ها متوجه تامین مالی جنگ و جبران خسارات جنگی و تامین نیازهای اساسی جامعه شود. در سال‌های جنگ اگر طرح‌های ضروری به صورت برنامه‌های یک ساله در قالب بودجه عمومی دولت ضروری بود، دولت مدنظر قرار می‌داد.

 هم‌چنین بررسی وضعیت هزینه‌های بودجه عمومی دولت در سال‌های جنگ، نشان دهنده سهم اندک هزینه‌های عمرانی در کل مخارج بودجه است که در واقع امکان سرمایه‌گذاری را از کشور گرفته بود و این در چنین شرایطی کاملا طبیعی‌ست.

بد نیست نگاهی به آمار و ارقام منتشر شده در مورد خسارات ناشی از جنگ ایران و عراق بیندازیم تا بیش‌تر متوجه صدمات اقتصادی آن شویم:

در سال‌های جنگ، کسری بودجه عمومی بین ارقام ۸/۶۳۸ میلیارد ریال (سال ۱۳۶۳) و ۷/۲۱۱۱ میلیارد ریال (سال ۱۳۶۷) در نوسان بود که دولت این کسری‌ها را بیش‌تر با استقراض از سیستم بانکی تامین می‌کرد، به این ترتیب در دوران جنگ، به ویژه در سال‌های پایانی آن، استقراض از بانک مرکزی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شیوه تامین کسری بودجه دولت و از عوامل افزایش تورم در سال‌های پایانی جنگ بوده است.

میزان خسارات کلی جنگ از 800 ـ 700 میلیارد دلار تا 1200میلیارد دلار متفاوت بود؛ برحسب این که خسارت‌های غیرفیزیکی تاچه حد منظور شود و این که خسارت‌های فیزیکی را به مفهوم ظرفیت‌های تولیدی و درآمد از دست رفته منظور کنیم.

در طول جنگ هم‌زمان با تخریب امکانات اقتصادی کشور، رشد اقتصادی هم رخ نمی‌داد و در واقع به رشد منفی تبدیل شده بود.  این که این مساله را به عنوان آثار غیرمستقیم جنگ و جزء هزینه جنگ تلقی کنیم یا نه، مسلمن رقم خسارات متفاوت خواهد شد؛ اما آن چه از خسارت‌های اقتصادی هشت سال جنگ ارایه شده است از 800 میلیارد دلار خسارت اموال سرمایه ای از میان رفته بود که تا حدود 1200 میلیارد دلار با خسارت‌های غیرمستقیم بالغ می‌شد.

نکته مهم این است که  800 میلیارد دلار در آن مقطع، چیزی حدود یک سوم و 40 ـ 30درصد کل دارایی‌ها را شامل می‌شد. بنابراین در طول دوران جنگ، نه تنها فرصت رشد از بین رفت بلکه سالانه کشور دو تا سه درصد رشد منفی داشت آن‌هم برای کشوری که می‌توانست سالانه حداقل چهار تا پنج درصد رشد مثبت داشته باشد و ظرفیت سازی جدید کند.

جنگ ایران و عراق علاوه بر این که هزینه‌های مالی بسیاری داشت، سایر منابع اقتصادی را که در حالت عادی و صلح می‌توان برای توسعه به کار برد به خود اختصاص می‌داد ضمن این که به دلیل آسیب دیدن ۱۶ استان کشور بخش وسیعی از قابلیت‌های اقتصادی کشور غیرقابل دسترس و بهره برداری بودند.

علاوه بر نوسانات قیمت و تحریم اقتصادی کشور و سایر مشکلات اقتصادی متاثر از جنگ، تهاجم عراق به مناطق مسکونی، مراکز اقتصادی و تاسیسات صنعتی و تحمیل ضایعات و خسارات بر آن‌ها، از موارد مهمی بود که از آغاز تا پایان جنگ ادامه داشت و بدنه کارشناسی و متخصص کشور را برای ترمیم و بازسازی این مراکز به طور مستقیم درگیر می‌کرد. از سوی دیگر، صادرات نفت که منبع اصلی درآمد دولت بود و عمدتن از پایانه نفتی خارک انجام می‌گرفت، به شدت در معرض تهدیدهای نیروی هوایی عراق بود. هرچند صادرات نفت ایران تا پایان جنگ ادامه داشت و متوقف نشد.

و در پایان این‌که به گفته کارشناسان اقتصاد و بنا به آمار منتشر شده از آن دوران هزینه و خسارت هر روز جنگ در شرایط عادی و بدون عملیات در روز دو میلیارد تومان بود. خساراتی که اکنون در پس مذاکرات و بحث‌ها در مورد دریافت آن از کشور عراق باقی مانده است.


 


خبر/ رادیو کوچه

حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان دریک گفتگوی اختصاصی با تلویزیون خصوصی نور گفته است تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که افراد مشخصی در کویته پاکستان در ترور آقای ربانی دست داشته اند و پاکستان باید برای دستگیری این افراد با افغانستان هم‌کاری کند.

وی اظهار داشته که حکومت وی تصمیم گرفته است که ابتدا این اطلاعات را با مقامات پاکستان، که وی آنها را برادرخطاب کرد، در میان بگذارد.

به گزارش بی بی سی رییس جمهوری افغانستان ضمن برادر خواندن کشور پاکستان گفته است: «تحقیقات اداره استخبارات افغانستان نشان می‌دهد که افراد شناخته شده‌ای در کویته پاکستان در ترور آقای ربانی دست داشته‌اند. از مقامات پاکستانی درخواست خواهیم کرد که در دستگیری این افراد با ما هم‌کاری کنند. اما اگر این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند، افغانستان به مراجع بین‌المللی و سازمان ملل مراجعه خواهد کرد تا در این زمینه تحقیق کنند.»

آقای کرزی همچنین گفت، اگر در نتیجه تحقیقات ثابت شود یک کشور خارجی درقتل رییس جمهوری پیشین افغانستان دشت داشته است، این معنی دیگری جز دشمنی با افغانستان ندارد.

برهان الدین ربانی رییس جمهوری پیشین و رییس شورای صلح افغانستان روز ۱۹ سپتامبر بر اثر یک حمله انتحاری در خانه‌اش در کابل کشته شد.

 بیشتر بخوانید:

«ترور برهان‌الدین ربانی، رییس جمهوری پیشین افغانستان»

«بازداشت یک نفر از عاملان ترور برهان‌الدین ربانی»

 

 

 

 


 


خبر/ رادیو کوچه

حمید موذنی فعال مدنی و روزنامه‌نگار و نویسنده بوشهری صبح روز سه‌شنبه پنجم مهر ماه توسط نیروهای اطلاعات بوشهر دستگیر شد.

به گزارش جرس، موذنی بدون اطلاع قبلی دستگیر شده و تا ۱۰ ساعت از محل بازداشت وی اطلاعی در دست نبود تا سرانجام با پیگیری‌های فراوان مشخص شد وی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده است.

آخرین خبر‌ها حاکی است وی در تماسی کوتاه با خانواده‌اش از سلامتی خود خبر داده است. اتهام او مشخص نیست و به خانواده‌ وی هم توضیحی در این خصوص نداده‌اند.

این روزنامه نگار در انتخابات ۸۸ حامی مهدی کروبی بود و پس از انتخابات با مقالاتش در نشریات مختلف از حرکت اعتراضی مردم حمایت کرد. به تازگی مقالاتی از وی در سایت روزآنلاین منتشر شده است.

موذنی نویسنده چندین کتاب از جمله: «بازنگری انتقادی»، «تاریخ سینمای بوشهر»، «تاریخ عکاسی»، «کاریکاتور» و «تاملاتی در باب سینما و فوتبال» است.


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

چه چریک پیر در پروسه معیوب و کمیک آزادی گروگان­ها مقصر باشد، چه آن­کسی که او را به این سمت برگزید، باید به یاد داشته باشیم که تا گاهی که چریک­ها، توافق­نامه­های بین­المللی را امضا می­کنند نمی­توان بیش از آن­چه پیش آمد، انتظار داشت.

گفتیم که اصول­گرایان که فرصت پرتاب تشت رسوایی را مهیا می­بینند از افتضاح دیگر اصلاح­طلبان کنونی در گروگان­گیری و سپس آزادی آن­ها شفاف­سازی می­کنند و در این راستا می­توان به مصاحبه سیدابوالقاسم کاشانی نوه آیت­اله کاشانی اشاره کرد:

مهم­ترین ضعف‌های قرارداد الجزایر چیست؟

هنگامی که بهزاد نبوی در تاریخ 24 دی‌ماه 1359‌ در مجلس حاضر شد، پیش­نویس بیانیه‌های الجزایر را به عنوان موافقت­نامه ایران و امریکا دراختیار داشت اما آن­ها را ‌به ناروا به اطلاع نمایندگان مجلس نرساند و این موافقت­نامه‌ها را که تعهدات بزرگی برای دولت ایران در آن ایجاد شده بود به صورت لایحه به مجلس تقدیم نکرد. در این توافق­نامه‌ها برای دولت ایران تعهداتی ایجاد کرده بود که باید مجلس ‌از آن آگاه می­شد و آن‌ها را تصویب یا رد می­کرد. در نتیجه هنگامی که یک ‌مجوز کلی در زمینه ارجاع اختلافات به داوری از مجلس گرفتند در تاریخ 29 دی ماه 1359 توافق­نامه پایانی را امضا کردند ولی تنها در 6 بهمن 1359 گزارشی از آن به مجلس رسید. حال آن که قبل از امضای این موافقت­نامه مجلس باید مطلع می‌شد و طبق اصل 77 قانون اساسی این موافقت­نامه به تصویب کامل مجلس می‌رسید، ولی به غیر از بند ارجاع اختلافات به دیوان داوری اصل قرارداد به تصویب مجلس نرسید و این مهم­ترین نقطه ضعف آن بود.

 بنابراین مجلس از بندهای بیانیه الجزایر اطلاع نداشت؟

مجلس در ناآگاهی کامل به سر برد و از این موضوع حساس به دور نگه داشته شد. این­که شهید رجایی و هیات دولت در این زمینه اطلاع داشته‌اند را نمی‌دانم ولی اگر به صورت مذاکرات مجلس در تاریخ 24 دی ماه 1359 رجوع کنید شاهد نظرات خوب نمایندگانی به ویژه شهید آیت برای کسب تضمین از امریکا در مورد اجرای احکام دیوان علیه آن دولت خواهید بود ولی به این توصیه‌ها هرگز توجه نشد.

بیانیه الجزایر از بخش‌هایی تشکیل شده که بسیاری از کارشناسان ‌این بیانیه را یکی از ضعیف‌ترین ‌قراردادهای مورد تصویب برای یک دولت می‌پندارند، استناد این نظر کارشناسان و حضرت­عالی براین امر چیست؟

نخست باید با مندرجات این موافقت­نامه بین المللی که به آن نام «بیانیه» داده شده است آشنا شویم. کاری که در سه دهه گذشته رسانه‌ها کم­تر به آن پرداخته و صدا و سیما هم سکوت مطلق درباره آن داشته است. این بیانیه‌ها از 3 بخش تشکیل شده‌اند. یک بخش از آن مربوط به تعهدات کلی جمهوری اسلامی است. در بخش دوم حل و فصل دعاوی پیش‌بینی شده و بخش سوم، سند تعهدات ‌نام­گذاری شده است. گروه مذاکره­کننده ایرانی در تدوین، تنظیم و نگارش این موافقت­نامه‌ها نقش انفعالی داشته یعنی این موافقت­نامه‌ها را دولت یا گروه مذاکره­کننده امریکایی تنظیم کرده و گروه مذاکره ایرانی‌‌ ‌به بسیاری از مندرجات آن دقت نکرده و در هر حال بهزاد نبوی آن را امضا کرده‌است، این در حالی است که در چنین توافق­نامه‌های بااهمیتی باید بند به بند آن موردبررسی موشکافانه آن هم از سوی حقوق­دانان و کارشناسان مالی قرار می­گرفت. این توافق­نامه تنها به زبان انگلیسی امضا شده ‌و نسخه فارسی آن به امضای نمایندگان امریکایی نرسیده است. در صورتی که در تمامی توافق­نامه‌های دوجانبه رسم بر این است که موافقت­نامه به زبان‌های دوطرف به امضا می‌رسد. من یقین دارم که گروه مذاکره­کننده بسیاری ازبندهای این موافقت­نامه را اصلن درک نکرده و نفهمیدند که چه تعهداتی برای کشور ایجاد کرده­اند. بیش­تر بخش‌های این توافق­نامه به ضرر کشورما بود و شاید در تاریخ ایران کم­تر موافقت­نامه‌ای را می‌توان با این ‌درجه از یک­سویه بودن یافت. ‌تعهدات ایران به طور بسیار روشن و گسترده و تعهدات امریکا بسیار مبهم و محدود و با قید ‌آمده­اند.

 مهم­ترین تعهدات جمهوری اسلامی در این راستا چه بوده است؟

در آخرین روزهای مذاکره، هیات ایرانی موافقت کرد که بدهی‌های مدت‌دار ایران نقد ویا به اصطلاح حقوقی حال شوند و فورن پرداخت گردند، بنابراین در این موافقت­نامه‌ها سه رقم پیش‌بینی شده است. نخست سه‌میلیارد و 667 میلیون دلار که همان روز آزادسازی گروگان‌ها در اختیار فدرال ‌رزرو، نماینده و کارگزار مالی امریکا قرار گرفت تا از طرف ایران بدهی‌های ادعایی ایران به بانک‌های امریکایی و حتی غیر امریکایی پرداخت شود. این امر شاید شگفت‌انگیز باشد که دولت ایران و امریکا که رودرروی هم بودند. به موجب این بیانیه دولت امریکا به عنوان وکیل ایران انتخاب شده تا بدهی‌های دولت ایران را بپردازد و این ‌از موارد معدود ‌در تاریخ روابط دولت‌ها‌ به حساب می‌آید که یک دولت به دولت دیگر چنین وکالتی بدهد. بعدها هم مشخص شد که ‌این رقم، 400 میلیون دلار اضافه‌تر از اصل و بهره بدهی‌های ایران ‌بوده است ولی دولت امریکا تا چند سال از بازپرداخت آن خودداری می‌کرد. هم­چنین رقم یک میلیارد و 418 میلیون دلار نیز به نام دولت الجزایر در بانک مرکزی انگلستان سپرده شد و این هم در مصوبه چهار شرط مجلس اصلن جایی نداشت. ‌واریز این وجوه برای آن بود که بدهی‌های بخش خصوصی ایران به بانک‌های امریکایی بازپرداخت شود. هم­چنین افرادی از بانک مرکزی ‌برای حل و فصل این رقم به لندن رفتند و هنوز مشخص نیست در آن زمان محدود چگونه و با چه حسابی یک سلسله بدهی‌های شرکت‌های خصوصی را از آن حساب پرداخت کردند.

پرداخت بدهی‌های شرکت‌های خصوصی از سوی یک دولت در عرف حقوقی جایی دارد؟

استدلال طرف امریکایی این بود که دولت ایران این شرکت‌ها را مصادره کرده بنابراین مسوولیت پرداخت دیون آن­ها را نیز باید به عهده گیرد. البته مصادره و پرداخت دیون شرکت‌ها از سوی دولت اصولن غیرقانونی بوده است.

رقم سوم به چه میزان و دلیلی بود؟

یک حساب یک میلیارد دلاری دیگر از اموال ایران به حساب دولت الجزایر در بانک مرکزی هلند افتتاح شد تا اگر دیوان داوری احکامی علیه ایران صادر کرد از محل این یک میلیارد دلار پرداخت شود و چون امریکایی‌ها این احتمال را می‌دادند که شاید این یک میلیارد دلار کافی نباشد در بیانیه کلی ماده‌ای گذاشتند که دولت ایران باید هر وقت این حساب به زیر 500 میلیون دلار رسید از سپرده‌های خود به آن واریز کند تا همیشه این حساب در حد 500 میلیون دلار سرریز باشد.

این­ها امتیازهای ناروایی بود که در اثر ضعف گروه مذاکره کننده ایرانی و نداشتن اراده حفظ حقوق کشورما این تعهدات به کشور و مردم ایران تحمیل شد

بنابراین به جای گرفتن امتیاز و آزادی گروگان‌ها امتیاز هم داده‌ایم؟

بله. اما این­ها امتیازهای ناروایی بود که در اثر ضعف گروه مذاکره کننده ایرانی و نداشتن اراده حفظ حقوق کشورما این تعهدات به کشور و مردم ایران تحمیل شد.

آیا آقای بهزاد نبوی این امر را نمی‌فهمیده؟

به هرحال این اتفاق تلخ در سایه سانسور کامل رسانه‌ای رخ داد. من شرایط آن زمان را نادیده نمی‌گیرم. اشتباهات مسوولان را هم قابل اغماض می‌دانم ولی پذیرش چنین تعهدات غیر متعارف و نامعقولی پرسش‌برانگیز است.

قطعن چنین توافق­نامه‌ای را یک دانش­جوی سال اول علوم سیاسی یا حقوق هم امضا نمی‌کند.

بله. صحیح است. این­ها با حقوق­دانی اصلن مشورت نکرده‌اند و در گروه خود هم حقوق­دان واردی نداشته­اند. در این مذاکرات نابرابر برخلاف تمامی قواعد جهانی با ایجاد حساب یک میلیارد دلاری، پیشاپیش فرض محکومیت ایران را در این دیوان داوری نیز پذیرفته‌اند. پس از این­که این بیانیه‌ها در تاریخ 29 دی 1359 امضا شد در تابستان 1360 یک موافقت­نامه دیگر میان بانک مرکزی ایران و فدرال رزرو، نماینده مالی دولت امریکا و بانک مرکزی الجزایر و بانک مرکزی هلند امضا شد که اصطلاحن به آن موافقت­نامه فنی گفته­اند. این موافقت­نامه هم مواردی ‌دارد که تنها به دو نکته آن اشاره می‌کنیم .در یکی از بندها پیش‌بینی شده که چنان­چه موجودی حساب ایران از 500 میلیون دلار کم­تر شد بانک مرکزی از سپرده‌های خود به آن واریز کند تا همیشه سقف آن از نیم میلیارد دلار بیش­تر باشد. با این موافقت­نامه جدید، بانک مرکزی، تعهد دولت بر بیانیه الجزایر را تضمین کرد. هم­چنین بانک مرکزی ایران به بانک مرکزی الجزایر اجازه داد که هرگاه حکمی علیه ایران صادر شد، رییس دیوان داوری این حکم را به بانک مرکزی الجزایر ارسال کند تا بانک مرکزی الجزایر به بانک مرکزی هلند دستور دهد که مبلغ حکم از حساب ایران به فدرال رزرو پرداخت شود. به این ترتیب فرصت اعتراض به احکامی که علیه ایران در دیوان داوری صادر می‌شدند از دولت ایران گرفته شد چرا که احکام دیوان داوری علیه ایران ظرف چند روز به اجرا درمی­آمدند که این هم در تجربه داوری بین­المللی بی­سابقه بود. هنگامی که کار دیوان داوری آغاز شد دولت ایران و داوران و وکلای ایران با یک چنین چارچوب یک­سویه و دشواری روبه‌رو بودند.

شاید امضای این تعهدنامه­ها از آن­جایی آسان بوده که نمایندگان ایرانی سوگندی درونی برای حفظ حقوق ملی نداشته­اند، به هر روی کشور ایران در این روی­داد و عواقب­اش هم از مال و هم از آبرو بسیار از کف داد.


 


خبر/ رادیو کوچه

مقام‌های یمنی امروز جمعه سی‌ام سپتامبر اعلام کردند که انور العولقی، روحانی برجسته عضو گروه القائده که در آن کشور به سر می‌برد، کشته شده است. وی متولد آمریکا بود و حملات هوایی پیاپی آمریکا برای کشتن وی بارها ناکام مانده بود.

 وزارت دفاع یمن در پیامک تلفنی که برای خبرنگاران فرستاده است، بدون اشاره به جزئیات گفته است: «انور العولقی تروریست، هم‌راه با چند تن دیگر از هواداران وی کشته شده است.»

 به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام وزارت دفاع یمن نیز گفته: «العولقی که ساکن یمن بود در جریان حمله ای هوایی کشته شد و کسانی که همراه وی بوده اند نیز اعضای القائده بودند.»

 هنوز مشخص نیست که این حمله هوایی از سوی نیروهای نظامی یمنی صورت گرفته است یا آمریکا با هواپیماهای بدون سرنشین اقدام به این عملیات کرده است.

 یک منبع یمنی گفته که هواپیمای مهاجم به احتمال زیاد آمریکایی بوده است و در چند روز گذشته هواپیماهای تجسسی آمریکا به طور مرتبط بر فراز منطقه در پرواز بوده اند.

واشنگتن آقای العولقی را در فهرست «تروریست های بین‌المللی تحت تعقیب» قرار داده بود ولی مقام‌های یمنی تمایلی برای تعقیب او نشان نداده بودند.

 انور العولقی که به دو زبان انگلیسی و عربی مسلط بود بارها خواستار انجام عملیات علیه آمریکا شده بود و گفته می‌شود که نقش مهمی در استخدام نیرو از کشورهای غربی برای القائده داشته است.


 


جمعه 8  مهر  90 /  30 سپتامبر 2011

اجرا: دامون

استودیو: دامون

تقویم تاریخ

کوچه سلامتی- «بیماری غیر قابل پیش‌بینی»-آویده مطمئن‌فر

مجله جاماندگان- «امتیاز و آبرو را با هم پیشکش کردیم»- شراره سعیدی سایه‌ای هراسان در شبستان عتیق (قسمت218 )

بخش اول خبرها

گزارش اقتصادی‌ هفته- «جنگ و خسارت‌های اقتصادی آن»-سایه کوثری

گزارش روز تاجیکستان – «درخواست ۱۶ سال زندان برای خبرنگار تاجیک» -کیومرث

بخش دوم خبرها

گزارش اجتماعی- «تب سفر حج در ایران»- ترانه رسولی

مهارت‌های زندگی- «مرثیه ای برای نهال یا ….» – سیمین

بخش سوم خبرها


 


دکتر آویده مطمئن فر / رادیو کوچه

avideh@koochehmail.com

اگر چه لوپوس می‌تواند مردان، زنان و کودکان در تمام سنین را تحت تاثیر قرار دهد، نه برابر بیش تر زنان بین سن ۱۵ تا ۴۵ سال را در بر می‌گیرد. لوپوس یک بیماری غیر قابل پیش‌بینی است که می‌تواند یک عمر طول بکشد و معمولن در بالغین جوان بین ۱۸ تا۴۰ سال رایج است. ۷۰ تا ۹۰ درصد از افراد مبتلا زن هستند.
لوپوس، یا لوپوس اریتماتو سیستمیک، یک بیماری خود ایمنی التهابی مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن بیش فعال می‌شود و عمدتن به بافت‌های سالم پوست و مفاصل حمله می‌کند، ولی می‌تواند بر اندام‌های دیگر مانند قلب، کلیه و سیستم عصبی نیز تاثیر بگذارد. لوپوس به طور کلی به اختلال عمل کرد سیستم ایمنی بدن نسبت داده می‌شود. به طور معمول، سیستم ایمنی، بدن را در مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌های خارجی، محافظت می‌کند. اما در لوپوس، نه تنها سیستم ایمنی بدن قادر به تشخیص «خودی» و «غیر خودی» نیست، بلکه آنتی بادی تولید کرده و به بافت‌های خودی حمله می‌کند. بدن هم چنین ممکن است در از بین بردن آنتی ژن‌ها موفق نشود و برخی از سلول‌های سفید خون نیز غیر رفتار غیر طبیعی داشته باشند.

 علت دقیق بیماری لوپوس تا به امروز ناشناخته است. فاکتورهای متعددی، از جمله وراثت و عوامل زیست محیطی در ایجاد این بیماری نقش دارند. ژن‌های معینی ممکن است ما را به لوپوس مستعد سازند، در حالی که ژن‌های دیگری می‌توانند ما را محافظت کنند. به همین ترتیب، عوامل زیست محیطی می‌توانند به عنوان عوامل آغازگر این بیماری عمل کنند، در حالی که عوامل دیگر ممکن است یک اثر محافظتی داشته باشند. به طور کلی، پذیرفته شده است که نور خورشید ممکن است علایم آن را آغاز کند.

در این بیماری، علایم می‌توانند گاهی به طور مشهود آغاز شوند و پس از یک دوره بهبودی، این بیماری کاملن بدون علامت باشد. لوپوس می‌تواند جدی یا خوش خیم باشد و یا انواع علایم مانند، درد مفاصل، تورم و قرمزی – که ممکن است نمایان شوند و بعد از بین بروند و انگشتان دست و مچ دست را تحت تاثیر قرار دهند – التهاب و قرمزی پوست صورت به خصوص در کنار بینی و گونه‌ها به شکل پروانه، تب، کاهش وزن، درد قفسه سینه و سرفه، حساسیت به نور خورشید، ریزش مو یا کچلی، زخم دهان یا بینی، کبودی سریع، اضطراب، افسردگی، سردرد، از دست دادن حافظه و خستگی غیر قابل توضیح را به دنبال داشته باشد.

پدیده رینود که در آن انگشتان دست و پا پس از قرار گرفتن در معرض سرما، آبی رنگ می‌شوند و هنگامی که جریان خون دوباره نرمال می‌شود، گرم و قرمز می‌شوند، نیز از علایم بیماری لوپوس به حساب می‌آید.

  

لوپوس می‌تواند با التهاب، پیچیده‌تر شود و پس از آن می‌تواند بر بخش‌های دیگر بدن مثل کلیه‌ها، سیستم عصبی مرکزی و قلب تاثیر بگذارد. اگر این عوارض رخ دهد، معمولن در سال اول پس از تشخیص بیماری خواهد بود.

التهاب کلیه که به لوپوس مرتبط است معمولن در ابتدا خوش خیم و خفیف است و متاسفانه بسیاری از افراد قبل از این که مشکل پیشرفته بشود به آن توجهی نمی‌کنند. هنگامی که بیماری ادامه پیدا می‌کند، علایم دیگری مانند نفخ، تورم مچ پا با آزمایش خون و ادرار غیر طبیعی ممکن است ایجاد شود که در نهایت نارسایی کلیه را ممکن می‌سازد.

 «لوپوس قرص مانند» نوعی از این بیماری است که محدود به پوست است و با قرمزی و تورم پوست صورت، گردن و سر مشخص می‌شود. این نوع لوپوس بر ارگان‌های داخلی بدن تاثیر نمی‌گذارد. کمتر از ۱۰ درصد از بیماران مبتلا به «لوپوس قرص مانند» به شکل سیستمیک بیماری پیشرفت می‌کنند، اما هیچ راهی برای پیش بینی و یا جلوگیری از مسیر بیماری وجود ندارد.

  استرس شدید، قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش نور مستقیم خورشید، استعمال دخانیات، برخی از داروها و آنتی بیوتیک‌ها، به ویژه در گروه سولفات و پنی سیلین، بعضی از عفونت‌ها، مانند سیتومگال ویروس، پاروو ویروس parvovirus ، بیماری پنجم، عفونت هپاتیت C و ویروس اپستاین بار در کودکان، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به ترکیباتی مانند تری کلرواتیلن در آب چاه و گرد و غبار، عوامل محیطی که موجب بروز علایم لوپوس می‌شوند

«لوپوس اریتماتو سیستمیک SLE» بیماری خیلی سخت‌تری نسبت به لوپوس قرص مانند است زیرا می‌تواند بر هر یک از ارگان‌ها یا سیستم‌های بدن تاثیر بگذارد. برخی از افراد مبتلا ممکن است تنها التهاب و یا مشکلات دیگر را در حد پوست و مفاصل داشته باشند، در حالی که سایر افراد مبتلا به SLE شاهد التهاب مفاصل، ریه‌ها، کلیه‌ها، خون، و یا قلب هستند. این نوع از لوپوس اغلب با دوره‌های فعال بیماری و دوره‌های بهبود بیماری مشخص می‌شود.  لوپوس ناشی از داروها توسط واکنشی با مصرف برخی داروها ایجاد می‌شود و علایم آن بسیار شبیه به SLE است. این واکنش اغلب با مصرف دارویی برای فشار خون بالا به نام hydralazine و دارویی به نام پروکائین آمید برای آریتمی قلبی می‌تواند به وجود بیاید اما حدود چهارصد داروی دیگر هم چنین می‌توانند باعث وقوع این بیماری شوند. لوپوس القا شده توسط دارو پس از توقف مصرف داروی تحریک‌کننده معمولن از بین می‌رود.

 یک نوع نادر بیماری، لوپوس نوزادان است. مادر می‌تواند آنتی بادی‌های خود را به جنین منتقل سازد. جنین و نوزاد می‌توانند خارش پوست و عوارض دیگر قلبی و خونی داشته باشند ولی معمولن قرمزی و خارش پوست ظرف شش ماه اول زندگی کودک از بین میرود.

 تعداد بالای موارد لوپوس در زنان نسبت به مردان نشان می‌دهد که این بیماری می‌تواند توسط برخی از هورمون‌ها ایجاد شود. پزشکان بر این باورند که هورمون‌هایی مانند استروژن پیشرفت بیماری را تنظیم می‌کند به دلیل این‌که نشانه‌های بیماری اغلب پیش از دوره قاعدگی و یا در دوران بارداری نمایان می‌شوند.

استرس شدید، قرار گرفتن در معرض نور ماورا بنفش نور مستقیم خورشید، استعمال دخانیات، برخی از داروها و آنتی بیوتیک‌ها، به ویژه در گروه سولفات و پنی سیلین، بعضی از عفونت‌ها، مانند سیتومگال ویروس، پاروو ویروس (parvovirus)، بیماری پنجم، عفونت هپاتیت C و ویروس اپستاین بار در کودکان، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به ترکیباتی مانند تری کلرواتیلن در آب چاه و گرد و غبار، عوامل محیطی که موجب بروز علایم لوپوس می‌شوند.

در حال حاضر درمان قطعی برای لوپوس وجود ندارد، ولی تعداد زیادی از داروهای جدید در حال حاضر در دست تحقیق و یا در آزمایش‌های بالینی وجود دارد. با این حال، تشخیص زود و درمان مناسب پزشکی می‌تواند به میزان قابل توجهی به کنترل بیماری و علایم آن کمک کند. درمان لوپوس در‌واقع به حداقل رساندن علایم، کاهش التهاب و درد، حفظ عمل کرد طبیعی خود، و جلوگیری از عوارض جدی است.

از آنجا که این بیماری هر فرد را به صورت متفاوتی تحت تاثیر می‌گذارد، درمان معمولن به مشکلات خاص هر فرد  متناسب است. داروها نیز به شدت بیماری بستگی خواهد داشت. انتخاب شیوه زندگی سالم، به ویژه ورزش منظم با شدت متوسط مانند موزیک دو، استراحت کافی و تمدد اعصاب، اجتناب از سیگار و رژیم غذایی متعادل و سالم به کنترل این بیماری کمک بزرگی می‌کند.


 


خبر/ رادیو کوچه

روز گذشته، نیروهای دولت انتقالی اعلام کردند که با وجود حضور تک تیراندازان و استفاده هواداران قذافی از موشک انداز و توپ‌خانه سنگین توانسته اند در یک عملیات متمرکز نظامی، فرودگاه سرت را به تصرف خود در آورند و به پیش‌روی به سوی مرکز این شهر ادامه دهند.

امروز جمعه نیز هم‌زمان با تشدید عملیات نیروهای دولت انتقالی لیبی برای پاک‌سازی سرت، زادگاه معمر قذافی، از افراد مسلح وفادار به او، شرایط غیرنظامیان دشوارتر شده و خروج گسترده آنان از این شهر افزایش یافته است.

به گزارش بی بی سی، در حال حاضر دو طرف در خیابان‌ها و محله‌های سرت درگیر نبرد هستند و به گفته سخن‌گویان نظامی دولت انتقالی، نیروهای طرفدار قذافی نقاط مختلف شهر را هدف آتش‌باری قرار داده اند.

هم‌زمان، سازمان‌های امدادرسانی بین‌المللی از وخامت شرایط غیرنظامیان شهر خبر داده و گفته‌اند که افزایش تلفات و دشواری غیرنظامیان در دسترسی به آب، برق و غذا می‌تواند به بروز یک فاجعه انسانی در این شهر منجر شود.

گزارش های دیگر از شهر بنی ولید، یکی دیگر از شهرهایی که هنوز از نیروهای وفادار به معمر قذافی پاک‌سازی نشده نیز از ادامه درگیری بین دو طرف حکایت دارد.

بیشتر بخوانید:

«افزایش نگرانی درباره وضعیت غیرنظامیان در زادگاه قذافی»


 


خبر/ رادیو کوچه

روز پنج‌شنبه 29 سپتامبر، پارلمان آلمان با کمک مالی به اقتصاد متزلزل و نامتعادل یونان موافقت کرد. با این حال، شماری از نمایندگان پارلمان هم‌چنان با کمک مالی به کشورهای بحران‌زده در اتحادیه اروپا مخالف هستند.

 به گزارش رویترز، یونان این کمک مالی را در حالی دریافت می‌کند که آتن در موج اعتصاب و اعتراض به سر می‌برد. معترضان یونانی با اقدامات جدید دولت در کاهش کسری بودجه مخالف هستند.

 مجلس اعلای آلمان هم باید به این لایحه رای دهد که قرار است امروز جمعه رای گیری آن انجام شود. با این حال در پارلمان یا بوندستاگ، این طرح با ۵۲۳ رای موافق و ۸۵ رای مخالف، به تصویب رسید.

 حزب دموکرات مسیحی، حزب آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان پس از رای گیری اعلام کرد نتیجه این رای گیری این است که آلمان خود را به حفظ بازار مالی یورو و کمک به ثبات آن، موظف می‌داند.

 برای افزایش سقف کمک مالی به کشورهای بحران زده در حوزه مالی یورو، تمامی‌۱۷ کشور عضو یورو باید به طرح کمک رای داده و سقف حمایت مالی را از ۴۴۰ میلیارد یورو را به ۷۸۰ میلیارد یورو افزایش دهند. با احتساب آلمان، تاکنون ۱۰ کشور به این طرح رای مثبت داده اند.

 با تصویب آلمان، کمک مالی آلمان به اقتصاد اروپا و بازار پولی یورو از ۱۲۳ میلیارد یورو به ۲۱۱ میلیارد یورو افزایش پیدا می‌کند.


 


ترانه رسولی/ رادیو کوچه

صف متقاضیان برای ثبت نام سفر حج در ایران همیشه شلوغ است چراکه اکثر ایرانیانی که به زیارت خانه خدا می‌روند با توجه به جذابیت‌های این مکان مقدس مسلمانان به یک بار بسنده نکرده و اشتیاق زیادی دارند که دوباره و چندین بار به این سفر عازم شوند.

فراگیری شوق رفتن به سفر حج در ایران برخی از اقشار جامعه از هر طبقه و با هر تحصیلات از ساکنان دور افتاد‌ه‌ترین مناطق روستایی کشور تا افراد مختلف ساکنین در کلان‌شهرها را در بر می‌گیرد.

بر اساس آمارهای ارایه شده سالانه بیش از سه میلیون زائر ایرانی جهت زیارت خانه خدا و عتبات به کشورهای عربستان، سوریه و عراق اعزام می‌شوند که عمده این سفرهای زیارتی به عربستان است.

طبق آمار منتشره از منابع مختلف، سالانه کم‌تر از دو میلیون ایرانی در قالب حج تمتع و عمره به مکه می‌روند که از این بابت ایران مقام اول را در میان تمام کشورهای اسلامی که 57 کشور در جهان را شامل می‌شوند، به خود اختصاص داده است. تعداد زائرانی که سالانه از ایران به حج تمتع می‌روند افزون بر 100 هزار نفر گزارش شده است.

در حالی‌که اکنون منبع اصلی درآمد عربستان از محل فروش نفت است، طبق آمار بانک جهانی در سال 2008 درآمد کشور عربستان از توریسم مذهبی نزدیک به 30 میلیارد دلار گزارش شده و این در حالی است که حدود پنج میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به زائران ایرانی است که در همان سال به صورت تمتع و یا عمره به مکه رفته‌اند.

از سوی دیگر طبق گزارش مقامات دیپلماتیک ایران، ماموران کشور عربستان بدترین و توهین‌آمیزترین رفتار‌ها را با زائران ایرانی دارند.

اما امروزه انجام فریضه حج و تکرار آن از زوایای گوناگون مورد بحث است و بعضی مواقع با انتقاد برخی از صاحب‌نظران به لحاظ سیاسی، امنیتی و درآمدزایی عده‌ای روبه‌روست.

نام نویسی برای سفر حج هم اکنون در ایران درحال انجام است، این در حالی است که به علت متقاضیان بسیار، کسانی در اولویت هستند که تاکنون به این سفر نرفته‌اند

فضلیت حج برای مسلمانان 

مسلمانان بر این باورند که حج نخستین بار در دین ابراهیم انجام شد و آیین‌های حج و عمره نظیر «احرام، سعی بین صفا و مروه، وقفه در عرفات و رمی جمره» همگی پیش از اسلام رایج بوده است و تنها برخی تعدیلات در حج اسلامی نسبت به پیش از اسلام روی داده ‌است. مسلمانان معتقدند بر طبق آیات و روایات در قرآن انجام فریضه حج مورد تاکید اسلام است، در حدیثی از پیامبر اسلام آمده است: «ثواب حج بهشت است و ثواب عمره کفاره تمام گناهان.»

مسلمانان می‌گویند روایات بسیاری در مدح و شرافت تکرار سفر حج از پیامبر اسلام و امامان شیعه وجود دارد، در کتاب «وسائل» در حدیثی از  امام ششم شیعیان آمده است: «کسی که دو بار حج گزارد پیوسته تا وقت مرگ در خوبی خواهد بود، کسی که سه بار حج گزارد فقر به او نرسد، کسی که چهار بار حج گزارد از فشار قبر ایمن باشد، کسی که پنج بار حج بگذارد، خداوند او را عذاب نفرماید و کسی که ده بار حج گزارد، خداوند او را هرگز در آخرت حساب نکند.»

در کتاب «یادها و نشانه‌ها» آمده است: «حج از بزرگ‌ترین واجبات عبادی سیاسی اسلام است که اگر با آگاهی و بینش و شناخت دقیق مناسک و هم‌راه با اخلاص و قصد قربت انجام پذیرد، سرنوشت افراد و جوامع اسلامی را دگرگون می‌سازد.»

بر این اساس «حج و طواف کعبه، مجموعه منظمی از یک سلسله عبادت‌های خاص برای مسلمانان است که هر یک به تنهایی درخور توجه است.»

مسلمانان معتقدند که: «عظمت حج در سراسر مراسم باشکوه آن که با احرام و لبیک آغاز شده، وجود دارد. انسانی که برای حج آمده باید بداند که در حج چه خبر است تا آن را با خلوص انجام دهد، اگر اسرار حج را نداند، خلوص‌اش نیز محدود می‌شود، بنابراین انس به اسرار حج لازم است تا حاجی بداند که اعمال صوری‌اش باطن و مفهومی دارد.»

بانوان زیر 45 سال متقاضی تشرف به عمره به‌ خاطر ضوابط و مقررات عربستان سعودی، نمی‌توانند بدون محارم برای این سفر اقدام کنند

حضور سه میلیونی زائران ایرانی در  سه کشور عربی

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ایران معتقد است: «حج یک سفر معنوی و مذهبی می‌باشد که احکام آن در آیات قرآن بیان شده است اما مهم‌ترین شرط انجام سفر حج، استطاعت است که استطاعت بدنی و جسمی زائر اهمیت بسیاری دارد.»

«سید علی ریاض» با بیان این‌که اعزام زائر از ایران به سه کشور سوریه، عراق و عربستان انجام می‌شود، گفت: «تامین سلامت و بهداشت زائرین در کشور عربستان در دو موسم عمره و تمتع صورت می‌گیرد.»

وی با اشاره به تعداد زائرین ایرانی که به مکه و عتبات اعزام می‌شوند، گفت: «سالانه نزدیک سه میلیون زائر از ایران به مقصد کشورهای مذکور از مرز خارج شده که از این رقم، 100 هزار حاجی در کاروان‌های حج تمتع اعزام می‌شوند.»

درآمد زایی عربستان و علاقه زیاد ایرانیان به خرید سوغات

کشور عربستان از بزرگ‌ترین قطب‌های گردش‌گری دینی دنیا محسوب می‌شود، جای‌گاه‌های مهم دینی مسلمانان هم‌چون کعبه، مسجد و آرام‌گاه پیامبر اسلام در این کشور جای دارد و به همین دلیل بسیاری از مسلمانان جهان به عربستان سفر می‌کنند.

چهار شهر مکه، مدینه، جده و طائف درآمد سرشاری از حج کسب می‌کنند.

حجاج پس از ادای فریضه حج برای خرید سوغاتی به بازارها به ویژه در شهرهای مکه و مدینه روی می‌آورند که در این میان ایرانیان علاقه زیادی به خرید سوغاتی به دلیل فرهنگ خاص خود داشته و با چمدان‌های پر و متعدد مکه و مدینه را ترک می‌کنند و اگر با محدودیت‌های حمل بار روبه‌رو نباشند، بیش از این نیز خرید می‌کنند. کالاهای نظیر تابلو، عتیقه‌جات و سجاده‌های نماز بیش‌ترین اقلام مورد استقبال حجاج بوده است.

به گفته مسوولان عربستانی، بخش‌های هتل‌داری،حمل و نقل و بانک‌داری (صرافی) بیش‌ترین درآمد را از بابت حجاج به خود اختصاص می‌دهند.

در همین حال «عبدالغنی انصاری» عضو کمیته گردش‌گردی اتاق بازرگانی مدینه گفت: «درآمد اقتصاد عربستان در بخش عمره، امسال (2011) به 33.8 میلیارد ریال می‌رسد که معادل9.2 میلیارد دلار است و این میزان بالاترین درآمد از زمان آغاز قانون جدید عمره در سال 2000 است.»

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ایران با توجه به حضور زائران بسیار و گستردگی خرید در میان تمام کشورهای اسلامی مقام اول را به لحاظ درآمد‌زایی عربستان به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر برخی از تحلیل‌گران و کارشناسان آمار در این خصوص محاسبه کرد‌ه‌اند که با پول حجاج ایرانی که سالانه به عربستان عازم می‌شوند، می‌توان 170 هزار مسکن روستایی، حدود 715 هزار فرصت شغلی کشاورزی و 200 هزار فرصت شغلی صنعتی ایجاد کرد و یا 10 میلیون متر‌مربع ساختمان مدرسه و ورزشی احداث کرد.

حضور بانوان زیر 45 سال به حج ممنوع شد

امسال سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده است: «بانوان زیر 45 سال متقاضی تشرف به عمره به‌ خاطر ضوابط و مقررات عربستان سعودی، نمی‌توانند بدون محارم برای این سفر اقدام کنند.»

رییس فراکسیون حج و زیارت گفت: «این قانون عربستان صرفن به ایران محدود نمی‌شود و شامل تمام کشورهاست و در گذشته نیز وجود داشته، فقط در این سال‌ها بر اساس رایزنی‌های صورت‌ گرفته از یک روش استثنایی ویژه برای حل این معضل استفاده شده است.»

«حسن ملک‌محمدی» افزود: «در سال 1388 تعدادی از بانوان به‌خاطر صادر نشدن روادید توسط دولت عربستان از این سفر بازماندند، هر چند سازمان حج و زیارت در آن سال برای رفع این معضل بسیار تلاش کرد اما این جریان در نهایت به توقف سفرهای عمره‌ دانش‌جویان دختر منتهی شد.»


 


خبر/ رادیو کوچه

علی عبداله صالح، رییس جمهوری یمن می‌گوید تا زمانی که رقبای اصلی وی، شامل یک ژنرال ارشد که به اوپوزیسیون پیوسته است و یک رهبر میلیاردر قبیله ای و خانواده اش، قدرت و نفوذ در کشور را در دست دارند، از قدرت کناره گیری نخواهد کرد.

عبداله صالح در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه واشنگتن پست و مجله تایم، اظهار داشته که در طرح پیشنهادی «انتقال قدرت» از طرف کشورهای خلیج فارس، «تمام عناصر» که به ناآرامی‌های مدنی کمک می‌کنند باید حذف شوند.

وی در ادامه گفته که این بدان معنا است که اگر ژنرال علی محسن آل احمر و حمید آل احمر، یک سرمایه گذار مخابراتی و سیاست‌مدار که برادرش ریاست قوی‌ترین کنفدراسیون قبیله ای یمن را برعهده دارد، واجد شرایط شرکت در انتخابات آینده باشند، او قدرت را واگذار نخواهد کرد.

آقای صالح هشدار داد اگر این دو نفر پس از استعفای وی موقعیت فعلی خود را حفظ کنند می‌توانند «بسیار خطرناک» باشد. وی همچنین اظهار داشته که این ژنرال و خانواده آل احمر در حمله ماه ژوئن به کاخ ریاست جمهوری که وی در آن بشدت زخمی شد، نقش داشته اند.

بیشتر بخوانید:

«بازگشت علی عبداله صالح به یمن»

«برای کناره‌گیری از قدرت با برگزاری انتخابات آماده‌ام»

 

 

 


 


رادیو کوچه

1388 خورشیدی: «ثبت جهانی نوروز» به عنوان میراث غیر ملموس جهانی. پس از سال‌ها انتظار و ارائه درخواست ثبت جهانی نوروز به سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد بنا به پیش‌نهاد جمهوری آذربایجان، مجمع عمومی سازمان ملل در نشستی این روز را به ‌عنوان روز جهانی عید نوروز، با ریشه ایرانی به ‌رسمیت شناخت و به ثبت جهانی رساند.

 در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز، جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از سه هزار سال دارد و امروزه بیش از سی‌صد میلیون نفر آن را جشن می‌گیرند، توصیف شده ‌است و در هفتم فروردین ۱۳۸۹ نخستین دوره جشن جهانی نوروز در تهران برگزار شد و این شهر به عنوان «دبیرخانه نوروز» شناخته شد.

نوروز برابر با اول فروردین‌ماه تقویم خورشیدی جشن آغاز سال و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است. خاست‌گاه نوروز در ایران باستان است و هنوز مردم مناطق مختلف فلات ایران نوروز را جشن می‌گیرند. امروزه زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار است.

1269 خورشیدی: زادروز «سیداحمد کسروی تبریزی» تاریخ‌نویس، زبان‌شناس و پژوهش‌گر ایرانی. دو کتاب وی به نام‌های «تاریخ مشروطه ایران» و «تاریخ هجده‌ساله آذربایجان» از مهم‌ترین آثار مربوط به تاریخ جنبش مشروطه‌خواهی ایران است و هنوز به آن‌ها استناد می‌شود. وی مبلغ «پاک‌دینی» یا همان «زدودن خرافات از مذهب» نیز بود.

در اواخر عمر، نوشته‌های کسروی بسیار تندتر شد و او کتاب‌ها و نوشتارهایی حاوی حملات شدید به برخی از شاعران فارسی‌گو، بهاییت، صوفی‌گری، شیعه و شیخی‌گری را منتشر کرد. سیداحمد کسروی سرانجام در سن پنجا‌ه‌و‌پنج سالگی در سال 1324 در داخل ساختمان کاخ دادگستری تهران در سکوت دولت و روشن‌فکران وقت، با فتوای «آیت‌‌اله بروجردی» و «آیت‌‌اله صدر» توسط گروه فداییان اسلام به اتهام الحاد و ارتداد، با ضربات متعدد چاقو به قتل رسید.

1955 میلادی: سال‌روز درگذشت «جیمز بایرن دین» (James Byron Dean) بازی‌گر آمریکایی هالیوود و نامزد جایزه اسکار. جیمز در سال ۱۹۳۱ در ایندیانای آمریکا زاده شد. در هجده سالگی به کالیفرنیا رفت و در رشته تاتر دانش‌گاه یوسی‌ال‌ای به تحصیل پرداخت. نخستین نقش نمایشی را در ۱۹۵۰ بازی کرد و پس از آن به نیویورک رفت.

 او در طول دوران کوتاه بازی‌گری خود برای اولین بار در سال ۱۹۵۱ در فیلم «ملوان برحذر» بازی کرد. در سال ۱۹۵۵ نخستین نقش مهم خود را در فیلم «شرق بهشت» ایفا کرد و سپس در فاصله چند ماه در دو فیلم «غول» و «شورش بی‌دلیل» پشت سرهم بازی کرد و اما در نهایت جیمز در چنین روزی و  در سن بیست‌و‌چهار سالگی در اثر سانحه تصادف رانندگی کشته شد.

1951 میلادی: س‌‌ام سپتامبر برابر با هشتم مهرماه، «روز جهانی ناشنوایان» نام گذاری شده است و  هفته چهارم سپتامبر، هفته جهانی ناشنوایان نام دارد و در سراسر دنیا به مناسبت بزرگ‌داشت ناشنوایان مراسمی برگزار می‌شود.

به نقل از فدراسیون جهانی ناشنوایان هدف از این جشن، ترفیع فرهنگ ناشنوایان، دانسته‌هایی از زبان علم و اشاره، آگاهی مقامات و سیاست‌مداران جامعه شنوا و هم‌چنین عموم مردم از دست‌اوردهای این قشر و مشکلاتی که جامعه ناشنوایان با آن‌ها روبه‌رو هستند، می‌باشد.

برخی دیگر از روی‌دادها امروز

_____________________________________

1941 میلادی: کشتار ۳۳٬۷۷۱ یهودی به‌دست یک واحد ویژه «اس اس» آلمان نازی در دره تنگی به نام «بابی یار» در نزدیکی اوکراین در زمان سی‌و‌شش‌ ساعت و در این روز به پایان رسید. این واقعه هولوکاستی به «قتل‌عام بابی یار» شهرت یافت.

1380 خورشیدی: سال‌روز در گذشت «مهین دیهیم» بازیگر سینما، تتاتر و تلویزیون ایران.

1452 میلادی: حدود یک سال پیش از پایان قرون وسطا، نخستین کتاب با دست‌گاه چاپ «یوهان گوتنبرگ» به چاپ رسید.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

گفتار روزانه جمعه 8 مهر ۹۰:فایل صوتی

سلام
لطفآ برای تماس با محسن سازگارا و فرستادن پیشنهادهای خود 
به آدرس زیر ایمیل بزنید:

فایل صوتی زیر به این ایمیل اتچ شده 
Mohsen_Sazegara_20110930_Audio.wma 
این فایل را می توانید از ایمیل باکس خودتان به کامپیوتر خود دانلود کنید و هم 
می توانید به دیگران فوروارد کنید 
  
منابع دیگر: 
وب سایت محسن سازگارا
فیس بوک:
یوتیوب: 


بایگانی فایل ها در 
4shared




--
__________ اگر پس از اشتراک ایمیل های گروه را دریافت نکردید __________
لطفآ اگر پس از اشتراک ایمیل های گروه را دریافت نکردید پوشه اسپم را نگاه کنید
واگر ایمیل های گروه آنجا بود ایمیل ها را از اسپم در بیاورید
Select the box to the left of the emails and
click "Not spam" button on the top.
کار دیگری هم که می توانید بکنید درست کردن فیلتر و استفاده از
Label
برای پیدا کردن ایمیل های گروه است
_______________________ اشتراک _______________________
برای مشترک شدن در این گروه آدرس زیر را درست همینطور که هست کپی کنید
واز ایمیل باکس خود به این آدرس ایمیل بفرستید
mohsen_sazegara+subscribe@googlegroups.com
پس از فرستادن ایمیل به آدرس بالا، برای تأیید اشتراک ایمیلی از طرف گروه
دریافت می کنید که باید لینکی را که در آن ایمیل هست کلیک کنید
____________________ لغو اشتراک _______________________
برای خارج کردن ایمیل خود از گروه از میل باکس خود به آدرس زیر ایمیل بزنید
mohsen_sazegara+unsubscribe@googlegroups.com

Posts from Khodnevis for 09/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مرگ تدریجی «وی.پی.ان» در ایران: داخلی‌ها با شبکه جهانی اینترنت خداحافظی می‌کنند

پروتکل PPTP برای ساخت شبکه‌های خصوصی مجازی استفاده می‌شود. با مسدود شدن این پروتکل، استفاده از VPN غیر ممکن خواهد شد.

گروهی از کارشناسان مسائل وب و همینطور تعدادی از استفاده‌کنندگان اینترنت در ایران معتقدند بسته‌شدن VPNها ارتباط مستقیم با راه‌اندازی طرح «اینترنت ملی» دارد. هر چند که در حال حاضر به دقت نمی‌توان به درستی این نظریه پی برد.

پیش از این اعلام شده بود که از شهریور یا مهرماه امسال اینترنت ملی آغاز به کار خواهد کرد.

اینترنت ملی نامی است که دولت ایران برای شبکه داخلی اینترانت ایران به کار می‌برد. شبکه‌ای که می‌کوشد دسترسی کاربران ایرانی را به وب‌سایت‌های خارجی به شدت محدود کند.

فروردین ماه امسال رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات و فن‌آوری در گفت‌وگو با فارس در این باره گفته بود: «با اجرای این شبکه اینترنت و سرویس‌های متنوع اینترنتی ارزان قیمت در اختیار مردم قرار می‌گیرد. همچنین مباحثی چون امنیت و حفظ اطلاعات در درون کشور نیز با اجرای اینترنت ملی تحقق می‌یابد.»

وی پایدار کردن شبکه اینترنت ملی و استفاده از اطلاعات ذخیره شده در آینده را از دیگر مزیت‌های آن دانسته بود.

مخالفان دولت ایران و فعالان فضای وب این اقدام را گامی دیگر در محدود کردن دسترسی مردم به گردش آزاد اطلاعات می‌دانند. اقدامی که دولت ایران همواره در مقاطع مختلف به آن دست زده است.

در حال حاضر بسیاری از وب‌سایت‌ها در ایران توسط دولت فیلتر شده‌اند و کاربران برای بازدید از آن‌ها ناچار به استفاده از فیلترشکن هستند.

بر اساس آمار وب سایت آلکسا، صفحه فیلترینگ وزارت ارشاد که موسوم به وب‌سایت پیوندها است، پنجمین سایت پربازدید ایران است.

 


 


شیرین عبادی: بازجوی نرگس محمدی به او گفت که همانند ستوده با تو رفتار می‌کنیم

برنده جایزه صلح نوبل در گفتگو با خودنویس در خصوص حکم زندان خانم نرگس محمدی و نیز دادگاه یوسف ندرخانی قوه قضاییه را به عدم استقلال متهم کرد.

خانم شیرین عبادی در این گفتگو با بیان اینکه بازجوی خانم نرگس محمدی، شخص واحدی است که بازجویی از وی، نسرین ستوده، محمد علی دادخواه و برخی وکلای دیگر کانون مدافعان حقوق بشر را طی این سال‌ها برعهده داشته است گفت این بازجو از طریق دخالت در قوه قضاییه که به هیچ‌وجه مستقل نیست، احکام زندانیان را به قاضی دیکته می‌کند.

عبادی افزود که این مامور امنیتی پیشتر به خانم نرگس محمدی گفته بود که اگر دست از افکار و عقایدش برندارد؛ همان حکمی را به وی خواهد داد که به نسرین ستوده داده‌اند.

برنده جایزه صلح نوبل با اشاره به اینکه خانم نرگس محمدی حرف بازجویش را نپذیرفت و به دفاع از حقوق بشر ادامه داد، افزود: اکنون می‌بینیم دقیقا همان حکم یازده سال زندانی که به نسرین ستوده دادند برای نرگس محمدی هم در نظر گرفته‌اند.

عبادی گفت که بازجوی امنیتی در سال ۸۸ ابتدا نرگس محمدی را به اخراج از کار اداری و نیز به جریان افتادن پرونده‌اش تهدید کرده بود که دو ماه پس از این تهدید، نرگس محمدی از کار اخراج می‌شود و پرونده وی نیز در دادسرا به جریان می‌افتد.

وی با تاکید بر عدم استقلال قوق قضاییه در خصوص بیماری خانم نرگس محمدی هم گفت که این فعال حقوق بشر مبتلا به فلج ادواری عضلانی است و علیرغم معالجات هنوز بهبود نیفتاده است.

عبادی علت بیماری نرگس محمدی را نامشخص دانسته اما اضافه کرده است: «ولیکن گفته می‌شود شاید علت آن داروهایی باشد که در زندان بجای داروهای اصلی به‌خورد ایشان می‌دادند.»

این برنده جایزه صلح نوبل در پاسخ به این سوال که یکی از اتهامات خانم نرگس محمدی «همکاری با شیرین عبادی» عنوان شده، آیا چنین اتهامی در قانون مجازات اسلامی وجود دارد یا خیر؟ گفت که طبیعی است چنین قانونی وجود ندارد و قوه قضاییه با این قبیل اقدامات عدم استقلال خود را به نمایش می گذارد.

خانم عبادی در پایان هم با اشاره به اینکه فعالیت برای حقوق بشر، نه‌تنها امری افتخار آمیز، بلکه الزام آور است گفت که در این خصوص قطعنامه‌ای در سال ۱۹۹۸ در سازمان ملل تصویب شد که دولت ایران هم به آن رای داد و «در این قطعنامه فعالیت در راستای حقوق بشر یک حیطه اخلاقی است و دولت‌ها باید مدافعان حقوق بشر را کمک کنند. با این تصویر می‌بینیم که فعالیت برای حقوق بشر نه تنها بر مبنای قوانین ایران مجاز است بلکه حتی براساس قطعنامه لازم‌الاجرا هم است.»

گفتنی است هفته گذشته نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و رئیس هیئت اجرائی شورای ملی صلح به یازده سال حبس تعزیری محکوم شد.

حکم یوسف ندرخانی خلاف شرع و قوانین بین‌المللی است

شیرین عبادی در بخش دیگری از گفتگوی خود در ارتباط با حکم یوسف ندرخانی، کشیش متهم به ارتداد که با مجازات اعدام روبرو شده است این حکم را ناعادلانه خواند.

عبادی با بیان اینکه آزادی عقیده و مذهب هم در قوانین جمهوری اسلامی و هم در شریعت اسلام وجود دارد گفت: «در خود قرآن هم بارها به این مساله اشاره شده و آیه لکم دینکم ولی الدین به همین موضوع اختصاص دارد و تعجب است که کسی از اسلام به مسیحیت گرویده یعنی به دینی که باز هم خداوند را قبول دارد با چنین حکم ناعادلانه‌ای روبرو می‌شود.»

این فعال حقوق بشر افزود: «آیت‌الله صانعی نیز در این زمینه عقایدی مشخصی دارند که مطابق آن از جهت شرعی نمی‌توان برای کسی که تغییر مذهب می‌دهد مجازاتی در نظر گرفت.»

وی گفت از جهت قوانین بین‌المللی نیز ایران به کنوانسیون حقوق بشر پیوسته و براساس آن باید به آزادی مذهب احترام بگذارد چراکه آزادی مذهب یکی از اصول این کنوانسیون است.

شیرین عبادی در پایان هم گفت «من از دادگاه و بازجویان سوال می‌کنم؛ اگر یک کسی که مسیحی است و مسلمان شود و در این راه یک دادگاه مسحیی چنین حکمی دهد آیا همین افراد جنجال نمی‌کنند و فریاد وااسلاما سرنمی‌دهند؟ حالا چطور اجازه می‌دهند چنین حکم غیرعادلانه‌ای برای یک مسلمان مسیحی شده به اجرا درآید؟»

گفتنی است دادگاه یوسف ندرخانی، کشیش متهم به ارتداد در حالی برگزار شده است که او علیرغم درخواست‌های متعدد قاضی دادگاه حاضر به توبه نشده و در همان مذهب مسیحیت باقی مانده است.

همچنین بنا بر اظهارات رییس دادگاه طبق رای دیوانعالی کشور که نظر به توبه و رجوع به اسلام داده است متهم نیز باید به این حکم احترام گذاشته و حتما باید«توبه» کند که متهم حاضر به پذیرش این حکم نگردیده و قاضی دادگاه وی را به اتهام «ارتداد ملی» و نه «ارتداد مذهبی» محاکمه کرد.


 


نهال سحابی خودکشی کرد؛ دومین مرگ نزدیکان «کوهیار گودرزی»

 

نهم مردادماه گذشته کوهیار گودرزی و بهنام گنجی به اتفاق در منزل بهنام بازداشت شدند. بهنام گنجی پس از مدتی آزاد شده و پس از یک هفته خودکشی کرد. این در حالی هست که پس از گذشت نزدیک به دو ماه همچنان کوچک‌ترین خبری از دلیل و محل بازداشت کوهیار گودرزی منتشر نشده است. بازداشتی که بیش از آنکه شبیه به بازداشت باشد به آدم ربایی شبیه است.

 

کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر، وبلاگ نویس و دانشجوی اخراجی دانشگاه صنعتی شریف است. وی نخستین بار پس از انتخابات ریاست جمهوری در حالی که برای مراسم خاکسپاری آیت الله منتظری عازم قم بود بازداشت و پس از حدود یکسال آزاد شد. در حال حاضر علاوه بر او مادرش نیز در زندان کرمان به دلایل امنیتی  زندانی است.

برخلاف نخستین بازداشت کوهیار که موج گسترده ای از اعتراضات حقوق بشری و دانشجویی را در پی داشت، سکوت فعالان حقوق بشر و نزدیکان وی درباره بازداشت مجددش سوال برانگیز است. بازداشتی که پس از خودکشی بهنام گنجی و اینک نهال سحابی هر روز ابعاد پیچیده تری می یابد.

گفته می‌شود نهال سحابی که رابطه نزدیکی با بهنام داشت، پس از درگذشت دوست پسرش در وضع روحی نامناسبی به سر می‌برده است. وی در آخرین پست وبلاگش که امروز نوشته شده آورده است:

 

«به رابعه

به نشاط

به ستاره  به فاضل به علیرضا به مادر به پدر به...

به این یه ذره من  از بهنام مانده

به پنجشنبه هایمان...

پله ها ... نت های ریزشان .پیش در آمد سمفونی آنان که نواخته میشوند  تا مرگ.

دست تو. بر کمر سالن سی متری. که دور سر من می چرخاند ، وقتی حلقه دست ساز ت را به نشان دائمی یک درد  در ترقوه ام می کنی. گردنی تا  دیوارهایی افراشته. هرچه سردتر.گونه های من.در رد فراموشی....گرم تر ...»


 


مصباح یزدی احمدی‌نژاد را به بابی‌گری متهم کرد

حامی و راهنمای پیشین محمود احمدی‌نژاد تلویحا وی را به بابی‌گری متهم کرد و گفت «گمراه این حوزه نسبت به یک فرد متعصب شده و نمی‌گذارد از مرادش انتقاد شود.»

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمد تقی مصباح‌یزدی، امروز در نشست بصیرت با شرکت ۵۰۰ نفر از زنان بسیجی گفت «جریان بهاییت امروز به صورت یک باند برای براندازی انقلاب اسلامی ایران در حال فعالیت است.»

وی با اشاره به اینکه «دشمنان درصدد بدیل درست کردن برای امام زمان هستند» گفت «اگر انقلاب اسلامی ایران شکل نمی‌گرفت معلوم نبود بر سر اسلام و مسلمانان جهان چه بلایی می‌آمد.»

مصباح یزدی بدون نام بردن از احمدی‌نژاد و مشایی و در اشاره‌ای آشکار به آنها گفت: «امروز عده‌ای چنین القا می‌کنند که امام زمان قصد اجرای عدالت را دارد و ما هم امروز چنین قصدی را داریم و نیازی به حضور حضرت مهدی نیست.»

این حامی پیشین احمدی‌نژاد در پایان هم با اشاره به خطر ظهور «بابی‌گری مدرن» و با بیان این نکته که در سودان نیز برخی ادعای مهدویت کرده‌اند گفت: « این افراد بعدها یکسری ادعاهای خطرناک دیگر را بیان می‌کنند از جمله اینکه ما همان امام هستیم و به مراجع تقلید نیازی نداریم و دستورات را مستقیما از امام زمان و شاید پس از آن از خداوند دریافت می‌کنیم.»

مصباح یزدی از روحانیان هوادار محمود احمدی‌نژاد بود که پس از روی برتافتن علی خامنه‌ای از رییس جمهور، به شدت به احمدی‌نژاد و تیم وی که به «جریان انحرافی» مشهور است تاخت.

او در مقطعی نیز گفته بود که «ابلیس» با تجربه چندین هزارساله به کمک «جریان انحرافی» آمده است.


 


رضا پهلوی: علیرغم تمایلم به نظام پادشاهی پارلمانی، به خواستاران «جمهوری پارلمانی سکولار» نزدیک هستم

رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران، در تازه‌ترین مطلب وبلاگ خود با عنوان «خط قرمز» درباره مواضع سیاسی‌اش توضیحاتی را نوشته است.

در ابتدای یادداشت رضا پهلوی آمده است: «جمع زیادی از هم‌میهنانم در سایت بالاترین، به خاطر طرز برخورد دور از منطق و بردباری عده‌ای که خود را طرفدار من می‌نامند، خرده گرفته و نارضایتی خود را مستقیم و غیرمستقیم به من از طریق کامنت‌ها، پیام و یا ایمیل منتقل می‌کنند. فرصت را مغتنم می‌شمارم تا موضع سیاسی خود را بار دیگر شفاف با شما در میان گذارم

ولیهعد سابق ایران نوشته است: «من، رضا پهلوی، به عنوان یک دموکرات و مدافع حقوق بشر، دغدغه و مشکلات امروز ایران را نوع نظام آینده نمی‌دانم. امروز، ارجحیت من، همراهی با آزادیخواهان برای رسیدن به دموکراسی سکولار در ایران فردا است. امروز ارجحیت من، همراهی با آزادیخواهان برای رسیدن به دموکراسی سکولار در ایران فردا است. علیرغم تمایلم به نظام پادشاهی پارلمانی، خود را به هموطنان خواهان نظام جمهوری پارلمانی سکولار کاملا نزدیک می‌دانم، و دور و جدا از هر تمامیت‌خواهی، چه سلطنت‌طلب و چه از نوع دیگر. متاسفانه، عده‌ای دانسته یا نادانسته در دام تبلیغات سه دهۀ گذشته حکومت اسلامی افتاده و چشم بر مشکلات و معضلات اسفناک جامعه امروز ایران فرو بسته‌اند.»

رضا پهلوی می‌افزاید: «تلاش امروز ما یافتن راهی مسالمت‌آمیز برای گذار به سوی دموکراسی در ایران، بر مبنای «اتحاد و همبستگی» است. از بحث‌های حاشیه‌ای اجتناب کنیم، چرا که ما را از رسالت اصلی که در مقابل کشورمان ایران داریم دور می‌کند. دیروز را به تاریخ بسپاریم، اما با استفاده از تجربیات تاریخ، راه امروز را هموار سازیم. حکومت آینده ایران باید بر اساس اراده و مطالبات مردم ایران باشد، نظامی دموکرات و پارلمانی نه دیکتاتوری تک‌نفره. نظامی که پایه هایش بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر استوار باشد.»

فرزند محمدرضا پهلوی ادامه می‌دهد: «در دنیای امروزی، دو نظام سیاسی به شکل جمهوری و پادشاهی وجود دارد و در هر دو نوع نظام، دموکراسی و دیکتاتوری به چشم می‌خورد. به طور مثال فرانسه و یا هند نمایانگر نوع یک نظام جمهوری دموکراتیک و در مقابل کره شمالی و سوریه نمایانگر یک نظام جمهوری دیکتاتوری می‌باشند. همچنین نظام‌های پادشاهی سوئد و یا ژاپن نماد یک نظام پادشاهی دموکراتیک هستند و در مقایسه با بعضی نظام‌های پادشاهی غیردموکراتیک بیشتر در منطقه خودمان و جاهای دیگر است.»

وی تأکید می‌کند:‌ «برای من، محتوای حکومت اهمیت دارد نه شکل ظاهری آن. من به یک نظام سکولار که در آن جدایی دین از حکومت کاملا رعایت شود (به عنوان یک پیش شرط دموکراسی و حقوق بشر) و یک دموکراسی پارلمانی که حاکمیت مردم را تضمین کند اعتقاد دارم. چنین دموکراسی را می‌شود هم در فرمول یک نظام پادشاهی پارلمانی و هم در فرمول یک نظام جمهوری پارلمانی پیدا کرد.»

رضا پهلوی در پایان یادداشت خود نوشته است: «‌پس از گذار به سوی دموکراسی و آزادی در ایران، تدوین قانون اساسی و تعیین نوع نظام آینده با ملت ایران و نمایندگان مردم است، در فضایی کاملا آزاد و در شرایطی یکسان برای هر شهروند ایرانی. خط قرمز در جامعه امروز ایران بین جمهوری‌خواه و مشروطه‌خواه نیست. خط قرمز در جامعه امروز ایران بین دموکراسی‌خواهان و تمامیت‌خواهان است.»

 


 


فهرست اسامی روزنامه‌نگاران و نویسندگان بازداشت‌شده از ١٩ مرداد تا ٥ مهر

سازمان گزارش‌گران بدون مرز با صدور بیانیه‌ای گفته است که از بازداشت این افراد مطلع شده است:

حمید موذنی روزنامه‌نگار، وب‌نگار و همکار بسیاری از روزنامه‌های محلی در بوشهر

علی دینی ترکمانی نویسنده و اقتصاددان و همکار سایت البرز نت در تهران

امیر مهدی علامه‌زاده خبرنگار ایلنا در تهران

هادی احمدی خبرنگار خبرگزاری ایسنا در کرج

مهرداد سرجویی همکار بسیاری از روزنامه‌های انگلیسی زبان در تهران

ابراهیم رشیدی همکار روزنامه‌های آذربایجان در اردبیل

فرانک فرید نویسنده مترجم، عضو کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز نسبت زنان و همکار سایت مدرسه فمینیستی در تبریز.

به نوشته این بیانیه، دلایل هیچ کدام از این بازداشت‌ها از سوی مقامات قضایی اعلام نشده است، بازداشت‌شدگان از حقوق خود از جمله مشورت با وکیل محروم شده‌اند و خانواده‌های زندانیان تهدید شده‌اند تا از انتشار خبر بازداشت عزیزان خود خوداری کنند.

گزارش‌گران بدون مرز یادرآور می‌شود که در تاریخ ١٤ و ١٥ شهریور ماموران وزارت اطلاعات مدیران سایت مجذوبان نور، سایت نزدیک به درویشان گنابادی را بازداشت کردند. دستگیر شدگان عبارتند : علی رضا روشن روزنامه‌نگار صفحات کتاب روزنامه شرق ، علی اکرمی، علی استرکی، مهدی حسینی، مهدی اسانلو، حمید مرادی، مهران رهبری، مصطفی عبدی، نصرت طبسی، علی معظمی، رضا انتصاری.

برخی از بازداشت شدگان همچون مهرداد سرجویی ماه‌هاست که در انفرادی بسر میبرند، برخی دیگر چون فرانک فرید در بازداشت مورد بدرفتاری قرار گرفته و بر اثر کتک زخمی شده‌اند.

در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز آمده است: از سوی دیگر تعدادی از روزنامه‌نگاران ایرانی از سوی وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. گزارش‌گران بدون مرز انزجار خود را از زیر فشار گذاشتن روزنا‌مه‌نگاران برای "همکاری با نهادهای امنیتی رژیم" و "لو" دادن همکاران خود اعلام می‌کند. تشدید این فشارها در هفته‌های اخیر منجر به منزوی شدن و حالت افسردگی شدید در میان برخی و ترک کردن کشور از سوی عده‌ای دیگر شده است.

نرگس محمدی روزنامه‌نگار و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و یکی از همکاران شیرین عبادی برنده جایزه نوبل صلح ٢٠٠٣، در روزهای اخیر از حکم زندان خود مطلع شده است. وی از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران برای «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران»، به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

احمدرضا احمدپور روحانی وبلاگ‌نویس نیز به سه سال زندان و ده سال تبعید محکوم شده است. وی از تاریخ ٢٧ تیرماه سال جاری در زندان بسر می‌برد. «جرم» این وبلاگ‌نویس اعتراض به وضعیت نابسامان بازداشت و ارسال نامه‌ای سرگشاده برای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد است. پیش از این نویسنده وبلاگ «پژواک خاموش» در تاریخ ٦ دی ماه ١٣٨٨ بازداشت شده بود. وی برای «تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب و هتک حیثیت» روحانیت به یک سال زندان محکوم شده بود که پس از یازده ماه بازداشت در تاریخ ٨ آذرماه ١٣٨٩ آزاد شده بود.

بنا بر خبر انتشار یافته در سایت کلمه یکی از شهروندان ترکمنستان بیش از ٢٦ ماه است که در زندان اوین بسر می‌برد و به اتهاماتی چون «جاسوسی و تبلیغ علیع نظام» به ٢١ سال زندان محکوم شده است. چاری محمد مرادف دانشچو و مترجم به هنگام عکس‌برداری از یکی از تظاهرات‌ها اعتراضی به انتخاب مجدد محمود احمدی در انتخابات مخدوش خرداد ١٣٨٨ ، بازداشت شده است.

 


 


طناب اعدام، بالای سر یک کشیش مسلمان‌زاده

دیروز آخرین جلسه دادگاه یوسف ندرخانی، کشیش متهم به ارتداد در حالی برگزار شد که او علیرغم درخواست‌های متعدد قاضی دادگاه حاضر به توبه نشد و در همان مذهب مسیحیت باقی ماند.

محمد علی دادخواه، وکیل یوسف ندرخانی، به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است: «سه روز او را به دادگاه آوردند که توبه کند، هر سه روز او منکر توبه شد.»

دادخواه ادامه داده است: «قبلا رای اعدام دادگاه تجدید نظر به دیوان عالی کشور فرستاده شده بود و از آنجا که فاقد پشتوانه قانونی و منطقی بود اعدام حذف شد اما دیوان خواسته بود از او توبه بگیرند و اگر توبه نکند باز هم اعدام شود. من در دادگاه گفتم از نظر قانون کشورمان، عرفان اسلامی، و نظرات فقه‌های مانند منتظری، اردبیلی و صانعی توبه گرفتن از نظر قانونی درست نیست.»

وی تأکید کرده است: :«ما در نظام حقوقی‌ و فهرست عناوین کیفری‌مان اصلا عنوانی تحت عنوان ارتداد نداریم.»

یوسف ندرخانی، کشیش ۳۲ ساله است که از پدر و مادری مسلمان به دنیا آمده و در سن ۱۹ سالگی به دین مسیحیت گرویده است.

او تا قبل از بازداشتش کشیش جماعتی حدود ۴۰۰ نفر از مسیحیان اهل رشت بوده است.

ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا روز چهارشنبه گفت که نگران گزارش‌هایی است که حاکی از طرح ایران برای اعدام قریب‌الوقوع یوسف ندرخانی یک کشیش مسیحی پس از خودداری از «بازگشت به اسلام» است.

به گزارش بی‌بی‌سی، همزمان جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز ایران را ترغیب کرد که از جان این مسیحی تبشیری بگذرد.

 


 


وزیر نفت سپاهی از فهرست تحریم خارج شد

خبرگزاری مهر از خارج شدن نام رستم قاسمی از فهرست تحریم کشورهای غربی خبر داده است.

رستم قاسمی در مراسم کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس درباره علت قرار گرفتن نام خود در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا، گفته بود: «بنده به دلیل مسئولیتم در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، در این فهرست قرار گرفتم.»

اما با گذشت نزدیک به ۲ ماه از حضور رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت، اکنون با هماهنگی و اقدامات انجام شده در سطح وزارتخانه‌های نفت و امورخارجه، این عضو سپاهی کابینه دولت دهم از فهرست تحریم‌های برخی از کشورهای غربی خارج شده است.

بر این اساس، رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت ایران و رئیس کنفرانس‌های اوپک در یکصد و شصتمین نشست وزارتی این سازمان ۲۳ آذر ماه امسال (۱۴ دسامبر ۲۰۱۱) در وین حضور پیدا خواهد کرد.

 خارج شدن نام رستم قاسمی از فهرست تحریم‌ مقامات ایرانی در حالی صورت می‌گیرد که به تازگی در نشست جانبی اجلاس حقوق بشر سازمان ملل، موضوع تحریم بیشتر مقامات ایرانی مطرح شده بود.

همچنین اوایل سال جاری میلادی مقام‌های آمریکا از اتحادیه اروپا خواستند که تحریم‌ها علیه ایران را گسترش دهد و افرادی را که در نقض حقوق بشر در ایران دست داشته‌اند، مشمول تحریم‌های این اتحادیه کند.

 


 


نزدیک شدن به سوت پایان بازی سه هزار میلیاردی

محمود بهمنی، مردی که سال‌ها در سمت عضو هیات مدیره بانک ملی مشغول خدمت بود، حدود ۴ سال پیش و در سمت دبیر کلی، به بانک مرکزی کوچ کرد تا تنها پس از گذشت چند ماه و پس از طهماسب مظاهری بر منصب ریاست بانک مرکزی تکیه زند. محمود بهمنی، بر خلاف روسای پیشین بانک مرکزی، توانایی شگفت‌انگیزی در همکاری با ریاست جمهوری نشان داد. و بدین ترتیب توانست طولانی‌ترین رکورد ریاست بانک مرکزی در کنار رییس‌جمهوری به نام محمود احمدی‌نژاد را به خود اختصاص دهد.

محمود بهمنی اما امروز کسی است که به همراه وزیر اقتصاد، نوک پیکان حمله قریب الوقوع جناح راست را به بهانه اختلاس سه هزار میلیاردی، متوجه خود می‌بیند. نزدیک بودن خطر به او را به عنوان مثال می‌توان در سخنان ۲ روز پیش رئيس کميسيون انرژی مجلس سراغ کرد جایی که خبر از «عملکرد متخلفانه بانک مرکزی در مورد بدهی‌های نفتی ديگر کشورها به ايران» می‌دهد و مشخصا در مورد کشور هند که «با وجود توقف فروش نفت از طرف وزارت نفت به هند» رئيس بانک مرکزی «صراحتاً وزارت نفت را ملزم به دادن نفت به هند کرد که اين يک تخلف آشکار است و حاکی از عدم صيانت از منافع ملی و حقوق ملت ايران بوده است.»

از طرف دیگر محمد جهرمی مظلوم که با انتشار نامه افشاگرانه‌ای که به سرعت در خبرگزاری فارس منتشر شده و بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای هم می‌یابد، با دادن «آدرس درست به ملت ایران»، نوک پیکان اتهام را از خود دور و گناه را بر دوش خاوری رییس بانک ملی متواری در کانادا و دولت می‌گذارد.

با توجه به «قداست» خبرگزاری فارس در نظام مقدس، بعید به نظر می‌رسد جهت پیکان اتهامات بار دیگر به سمت محمد جهرمی بازگشت‌پذیر باشد. یکی از آدرس‌های غلط محمد جهرمی در این افشاگری اما، آن جایی است که برکناری خود از شورای پول و اعتبار در بیش از یک سال پیش را به دلیل کار آگاهی‌های موشکافانه و خداپسندانه خود درباره «همین اختلاس عظیم کثیف» معرفی می‌کند. اما فراموش می‌کند بگوید اگر این گونه است، پس چرا عوامل اصلی (که با افشاگری های ایشان، قاعدتا همان بزرگوران دولت خدمتگزار هستند) او را در طول یک سال گذشته در سمت رییس بانک صادرات راحت گذشته و نگاه داشته‌اند!- جایی که قاعدتا برای ادامه کارآگاهی ایشان محل دنج و بسیار مناسبی بوده است!.

ظاهرا بازی به آخر خود نزدیک می‌شود، به هر حال کوزه ایست که شکسته و عسلی است که ریخته! دو طرف هم البته یارهای خود را انتخاب و مشغول جمع کردن عسل هستند:

از یک طرف جناح راست را داریم، خوشحال و به همراه یک عدد متحد به اسم محمد جهرمی خوش خبر (و با خبر) با توانایی‌های نامحدود در امر افشاگری به نحوی که "ننشیند بر دامان مان گردی حتا"! و از آن طرف دولت خدمتگزار را داریم و یک عدد خاوری و محمود بهمنی؛ اولی را معلوم نیست چگونه برگرداند، دومی را هم معلوم نیست چگونه باید "تمیز" قربانی کرد!

باید منتظر ماند و دید بالاخره رهبر فرزانه کی سکوت هوشمندانه‌شان را شکسته و سوت پایان را به نفع چه کسی به صدا در خواهند آورد.

-------------

مطالب بلاگستان و کلیه مطالب رسیده از اعضا، معرف دیدگاه شخصی نویسندگان است نه سایت خودنویس.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به khodnevis-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به khodnevis@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

خبرهاي گذشته