-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۹۰ تیر ۹, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 06/30/2011

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



بهنام / رادیو کوچه

behnam@koochehmail.com

«لیندزی لوهان از حصر خارج شد»


«لیندزی لوهان» بازی‌گر هالیوود روز 29 ژوئن، پس از گذراندن محکومیت 35 روزه از حصر خانگی خارج شد.

لیندزی لوهان که ماه گذشته به اتهام سرقت یک گردن‌بند ۲۲۰۰ دلاری به دادگاه فراخوانده و به‌خاطر نقض آزادی مشروطش به ۱۲۰ روز زندان و انجام ۴۸۰ ساعت خدمات اجتماعی محکوم شده بود، محکوم به گذراندن 25 روز در حصر خانگی بود. البته وی به کلیه امکانات در این خانه دست‌رسی داشت و تنها از استفاده از حساب بانکی منع شده بود.

……………………………………………….

«چشم پرنس هری روشن»

«پیپا میدلتون»، خواهر «پرنسس کیت میدلتون» و خواهر زن «پرنس ویلیام»، که چندی پیش شایعه یک ازدواج رویایی را در قصر باکینگهام به راه انداخته بود این هفته با دوست پسر سابقش الکس لودن دیده شده است.

چندی پیش عکس‌های از «پرنس هری»، نوه ملکه انگلستان به چاپ رسید و خبر از ازدواجی دیگر در باکینگهام می‌داد که با این خبر تقریبن این شایعه از بین رفت.

……………………………………………….

«مدونا و عشق جوانی در سر»

«مدونا» خواننده 52 ساله و جنجال‌برانگیز آمریکایی که چندی بود به تنهایی به سر می‌برد، در سفر به پاریس با «براهیم زیبت» دیده شده است.

این رقاصه بریک 24 ساله فرانسوی در ابتدای سال 2011 یک‌بار از مدونا جدا شده بود اما در سفر مجدد مدونا به فرانسه برای برگزاری یک کنسرت مجدد در یک رستوران با «براهیم» دیده شده است.

……………………………………………….

«وقتی کودک درون جنیفر آنیستون زنده می‌شود»

«جنیفر آنیستون» هنرپیشه آمریکایی، تاتویی را بر روی بدنش نگاشته است. این تاتو که داخل پای راستش هک شده عبارت «نورمن» نوشته شده است که نام سگ جنیفر است که چندی پیش درگذشت.

او گفت شاید این تنها کاری است که می‌توان در حق این سگ انجام دهم.

(در صدای برنامه به اشتباه از کلمه رون پا استفاده شد که تصحیح می‌شه کنار پایین پا، در تصویر هم مشاهده می‌کنید. من نمی‌دونم وقتی دارم اعلام می‌کنم که کفش و جوراب رو در بیارن دیده میشه چرا گفتم رون پا. آخه کی کفش و جورابش تا رون پاش بالا میاد!)

……………………………………………….

«آلیسا کمپانلا دختر شایسته آمریکا»

«آلیسا کمپانلا» (Alyssa Campanella) دختر شایسته ایالت کالیفرنیا به‌عنوان دوشیزه شایسته کل ایالات متحد آمریکا، انتخاب شد.

……………………………………………….

«‌پاملا دنیز اندرسون، سمبل سکس در جهان»

«پاملا دنیز اندرسون» (Pamela Denise Anderson) (زاده ۱ ژوئیه ۱۹۶۷) بازی‌گر، مانکن، فعال حقوق حیوانات و تهیه‌کننده کانادایی‌تبار آمریکایی است.

او به خاطر زیبایی صورت و اندام به‌خصوصش، به سمبل سکس در جهان تبدیل شده و دارای شهرت جهانی است.

وی در طول دوران ازدواجش با نوازنده درام گروه موسیقی ماتلی کرو به نام تامی لی، نام فامیل شوهرش را به نام خود اضافه کرد و مدتی بانام پاملا اندرسون لی خود را معرفی می‌کرد. این نام تا پایان ازدواجش با تامی لی بر روی وی بود.

……………………………………………….

«احتمال دادگاهی شدن لیدی گاگا»

دادگاهی در آمریکا اعلام کرد به احتمال زیاد در روزهای آینده «لیدی گاگا»، خواننده این کشور به اتهام خلف وعده احضار شود.

لیدی گاگا پیش از سفر به ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده بود که برای کمک به سیل‌زده‌های ژاپنی در این کشور کنسرت به‌راه انداخته است. این در حالی است که وی هیچ کمکی به این کشور نکرد.


 


شراره سعیدی/ رادیو کوچه

ما می‌توانیم تمامی نیروی‌مان را صرف جنگیدن با هم کنیم، البته انتخاب دیگری هم داریم، کمی به اسناد تاریخی مراجعه کرده و آن را از منابعی مستقل و به دور از تحریف دریافت کنیم و به این وسیله ابتدا به صحت ادعای‌مان اطمینان بیابیم و سپس وارد بحثی چالشی شویم.

خوش‌بختانه در مورد آذربایجان و مناطقی که قوم ترک در آن ساکن هستند به کفایت استاد تاریخی با منابع ایرانی و خارجی در تایید تعلق‌اش به ایران، چرایی گویش آذری در میان آنان و هم‌چنین مصائبی که به مردمان آن مانند سایر نقاط ایران وارد شده، موجود است .

ترس، اغفال، خستگی، تطمیع خارجی و هر‌چه که موجب شده گروهی اکنون در بدترین زمان ممکن سودایی انحرافی داشته باشند، کسانی که با هم‌وطنان‌شان به خشونت هم‌کلام می‌شوند و پس از طی مسیری به اندازه چند قرن از بی‌وفایی می‌گویند، همان کسانی هستند که در میان خانه ارثی پدری هوس دیوارکشی دارند و سعی می‌کنند خود را به همسایه مسماخورشان پیوند دهند گرچه خوب می‌دانند در به‌ترین حالت برادر کوچک‌تر از نامادری‌اند.

البته در یک جامعه دموکراتیک این یک انتخاب شخصی است، کسانی شهروندی آمریکا و اروپا را می‌خواهند و کسان دیگری هم آرزوی سکونت در کشورهای ترک‌زبانی را دارند که خود نیز به فرزندان‌شان در مدارس اهتمام به روی زبانی دیگر دارند، اما این افراد محقند خاک ایران را ترک کرده و به کشورهای مورد تمایل‌شان کوچ کنند، سخن این مباحث و اسناد تاریخی پای‌گیری شیفتگان این نقل‌ مکان نیست، بحث بر سر آن‌ست که ایرانی سال‌های زیادی‌ست که دیگر به خارجیان کشورگشا باج از خاکش نداده و این نکته را به صدام همان قوم عرب‌زبان ایرانی تفهیم کرد، آذربایجان که جای خود دارد.

ترس، اغفال، خستگی، تطمیع خارجی و هر‌چه که موجب شده گروهی اکنون در بدترین زمان ممکن سودایی انحرافی داشته باشند، کسانی که با هم‌وطنان‌شان به خشونت هم‌کلام می‌شوند و پس از طی مسیری به اندازه چند قرن از بی‌وفایی می‌گویند، همان کسانی هستند که در میان خانه ارثی پدری هوس دیوارکشی دارند و سعی می‌کنند خود را به همسایه مسماخورشان پیوند دهند

روایت تاریخی آذربایجان به آن حد طولانی است که مطمئنن در حوصله این برنامه‌ها نمی‌گنجد، من در حد زمان این برنامه تکه‌ای دیگر را قرائت می‌کنم، علاقه‌مندان می‌توانند برای ادامه روایت به کتاب‌های تاریخی دکتر خنجی و مرحوم کسروی مراجعه کنند:

در سال 268 خورشیدی یک افسر ایرانی نومسلمان اهل سغد (جنوب ازبکستان کنونی) به نام افشین پسر دیوداد بی‌ساگ فرمان حاکمیت آذربایجان را از خلیفه گرفته راهی آذربایجان شد. (بی‌ساگ را به عربی «ابی ساج» نوشته‌اند.) عرب‌ها که دو قرن و نیم سرنوشت مردم آذربایجان را دردست داشتند و هراسی که بابک در جان‌های‌شان افکنده بود هنوز برجان‌شان بود، حاضر نبودند که به سروری یک ایرانی گردن نهند. حاکم عرب مراغه «رییس قبیله‌ی بنی‌همدان» در برابر افشین ایستاده او را به شهر راه نداد، لیکن افشین که از حمایت هم‌میهنان آذربایجانی‌اش برخوردار بود طی جنگ‌های خونینی او را شکست داده از شهر راند، و سپس او را دستگیر کرده گردن زد، و عرب‌ها را سرکوب و مطیع کرد. قلمرو افشین از جنوب کوه‌های قفقاز تا نزدیکی قزوین بود. همه‌ی این سرزمین‌ها در آن‌ زمان ولایت آذربایجان نامیده می‌شد. بخش شرقی ارمنستان که تا کرانه‌های غربی و شمالی دریاچه‌ی اورمیه امتداد داشت و مسیحی‌نشین بود نیز دردرون این ولایت قرار می‌گرفت. افشین به‌زودی پرچم خودمختاری افراشت و از اطاعت خلیفه بیرون شد. تلاش‌های خلیفه برای به اطاعت کشاندن او به ‌جایی نرسید و تا سال 280 خورشیدی که افشین در وبای همگانی درگذشت آذربایجان هیچ باجی برای خلیفه نمی‌فرستاد. درباره‌ی وبای این‌سال نوشته‌اند که آن‌قدر مردم آذربایجان مردند که کفن برای مردگان یافت نمی‌شد، و باز چون وبا ادامه یافت لاشه‌ی مردگان در کوی و برزن‌های شهرها و روستاها پراکنده بود و کسی نبود که آن‌ها را دفن کند.

پس از افشین پسر جوانش دیوداد دوم به‌جایش نشست، اما با رقابت عمویش یوسف دیوداد روبه‌رو شد که حاضر به اطاعت از این برادرزاده‌ی جوان و کم‌تجربه نبود. این رقابت به درگیری انجامید، دیوداد دوم شکست یافت، یوسف حاکمیت آذربایجان را به دست گرفت و دیوداد به بغداد رفت تا با پذیرش اطاعت خلیفه حکم حاکمیت آذربایجان را دریافت کند. یوسف برای آن‌که مشروعیت خویش را تثبیت کند مراتب اطاعت از خلیفه را به بغداد فرستاد و خلیفه یک هیتی را با صد و بیست هزار درهم هدیه و خلعت‌های گران‌بها و حکم حاکمیت سراسر آذربایجان را به نزد یوسف دیوداد فرستاد. ولی یوسف پس از آن‌که فرمان حاکمیت را گرفت از فرمان‌پذیری خلیفه سرباز زد و آذربایجان را به خودمختاری زمان برادرش برگرداند. او درصدد شد که ری را نیز بگیرد، ولی تلاشی که در سال 287 خورشیدی در این ‌راه به‌کار برد ناکام ماند. او باز درسال 295 خورشیدی به ری که اکنون جزو امارت سامانی بود لشکر کشید، کارگزار سامانی بدون مقابله‌ای به نیشابور گریخت و یوسف دیوداد با مسالمت وارد ری شد. خلیفه که از خطر یوسف دیوداد دربیم شده بود چندماه بعد لشکر انبوهی از غلامان ترک ارتش بغداد را به ری گسیل کرد تا آن ‌را از دست یوسف دیوداد بگیرند ولی این نیرو از یوسف شکست یافت و فرمانده‌اش دست‌گیر شد و یوسف دیوداد او را بر شتر نهاده در شهر به نمایش گذاشت تا خواری ارتش خلیفه را نشان داده باشد.

او سپس نامه‌ای به خلیفه نگاشت که اگر فرمان حاکمیت ری را برایش بفرستد سالی هفت‌صد هزار دینار برایش خواهد فرستاد. ولی خلیفه به او پاسخ نوشت که اگر همه‌ی اموال دنیا را به او بدهد حکم حاکمیت ری را برای‌اش نخواهد فرستاد. خلیفه باز یک لشکر انبوهی از ترکان ارتش به فرماندهی یکی از کارکشته‌ترین غلامان افسرشده‌ی ترک به نام مونس را به جنگ وی گسیل کرد. چون مونس وارد همدان شد یوسف از بیم آن‌که او به آذربایجان برود ری را ترک کرده راهی آذربایجان شد و مونس به این پندار که او گریخته است وی‌ را تعقیب کرد. در جنگی که در نزدیکی زنگان «زنجان» درگرفت مونس شکست یافت و گریخت و یوسف شماری از افسران‌اش را دست‌گیر کرده به اردبیل برد و سوار بر شتر در شهر به نمایش گذاشت. او سپس به مونس نامه فرستاد تا از خلیفه بخواهد که حکم حاکمیت ری را برایش بفرستد. مونس نامه‌ی یوسف را برای خلیفه فرستاد و پاسخ خلیفه آن بود که نیروی امدادی برای مونس گسیل کرده به او دستور نوشت که هر طور شده یوسف را دستگیر کرده به بغداد بفرستد. مونس درسال 299 خورشیدی با استفاده از فرصتی به اردبیل حمله کرد، یوسف از او شکست یافته دستگیر شد، و مونس وی‌ را به بغداد فرستاد.

یوسف دو سال در زندان خلیفه بود، تا آن‌که ری را سپاه اعزامی امیر سامانی از دست کارگزار خلیفه گرفت و خلیفه برآن شد که برای بازپس‌گیری ری از یوسف دیوداد استفاده کند زیرا می‌دانست که ترکان ارتش او ازپس چنین کار عظیمی برنتوانند آمد. او حاکمیت سراسر آذربایجان را به یوسف بازداد و از او تعهد گرفت که سالی پانصدهزار دینار برایش بفرستد و هزینه‌ی سپاهیان‌اش را نیز خودش متقبل شود. یوسف با افتخار به آذربایجان برگشت و نیروهایش را برداشته به ری حمله کرد، ری را گرفت و کارگزار سامانی را گرفته کشت و سرش را برای خلیفه فرستاد، ولی دردنبال آن راهی اسپهان شده آن ‌شهر را از کارگزار خلیفه گرفت و از آن‌جا راهی همدان شد. چه‌بسا که او قصد داشت پس از گرفتن همدان به بغداد لشکر بکشد. ولی دراین میان مردم ری براثر تحریکاتی که احتمالن توسط جاسوسان خلیفه صورت گرفت برضد کارگزار او شوریده او را از شهر راندند، و او نرسیده به همدان به ری برگشت. اکنون یوسف دیوداد حاکم کل آذربایجان و ری و اسپهان بود…. .»

در انتها، هم‌وطن آذری‌ام، ایرانی هستی، ایرانی بمان حتا اگر مانند اجدادت بندبندت را از هم گسیختند، بگذار هم‌چنان در این تاریخ طولانی و پرمحنت نامت مانند پیشینیانت ماندگار و سبز بماند، ما همه هم‌مسیر یک راه صعب‌ایم و آن‌ها تنها راه‌زنانی فرصت‌طلبند. زمان بسیاری خواهد گذشت و ما هم‌چنان مثل گذشته با هم خواهیم ماند و آنانی که از این فرصت برای جدایی، مقابله، تفرقه و انهدام شخصیت ایرانیت سود جستند رو سیاه خواهند شد.

 

 


 


مجید بهشتی/ رادیو کوچه

majid.b@koochehmail.com

موزه عکس‌خانه شهر به مناسبت یک‌صد و پنجاهمین و پنجمین نمایش‌گاه عکس‌اش، نمایش‌گاهی را با عنوان «یادبود اهدا کنندگان عکس به موزه عکس‌خانه شهر» برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانش‌جویان ایران‌، طبق اعلام برگزارکنندگان، «در هر خانواده‌ای صندوقی یا آلبومی از عکس‌های خانوادگی قدیمی وجود دارد که غبار فراموشی بر روی آن نشسته است تا زمانی‌که افرادی در خانواده‌ها هستند که دغدغه نگه‌داری از عکس‌ها را داشته باشند این عکس‌ها حفظ می‌شوند اما با گذشت زمان و شکاف نسل‌ها،‌ جابه‌جایی محل زندگی‌، مهاجرت‌ و سایر عوامل عکس‌ها گم شده یا بر اثر عدم نگه‌داری در شرایط درست و استاندارد به مرور زمان از بین می‌روند.

موزه عکس‌خانه شهر در راستای فعالیت‌های خود برای گسترش و فرهنگ‌سازی در بین مردم و ترویج فرهنگ اهدا به موزه‌ها و برای حفظ و نگه‌داری صحیح عکس‌ها‌، نمایش‌گاهی از عکس‌هایی اهدایی به موزه برگزار می‌نماید تا ضمن پاس‌داشت و ارج نهادن به عمل اهدا‌کنندگان برای عموم مردم ایجاد انگیزه نماید تا عکس‌های خود را به موزه اهدا کنند.

شاید بتوان این میراث فرهنگی را مانند قطعه‌هایی ارزش‌مند از تاریخ کهن ایران در معرض دید عموم نهاد و مثابه اسنادی تاریخی در اختیار محققان قرار داد.

این نمایش‌گاه شامل 42 قطعه عکس قدیمی به هم‌راه دوربین‌ها و وسایل عکاسی است.

نمایش‌گاه: چهارشنبه 8 تیر ساعت 15 تا 18 برپا می‌شود و بازدید از آن 9 تیر تا 28 تیر ماه است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید: از شنبه تا پنج‌شنبه ساعت 9 تا 13 – 14 تا 17 و جمعه‌ها از 10 تا 16 به نشانی میدان هفت تیر- خیابان بهار شیراز- بوستان بهار شیراز- موزه عکس‌خانه شهر وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مراجعه کنند.

—————————————-

نمایش‌گاه آثار نقاشی‌خط با عنوان «مروری بر نیم قرن نقاشی خط معاصر ایران»،‌ رونمایی کتاب «نورعلی نور» به هم‌راه جدیدترین آثار جلیل رسولی‌ برپا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، در این نمایش گاه آثار خط و نقاشی‌خط از مجموعه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به هم‌راه آثار پیشکسوتان و هنرمند این رشته با عنوان «مروری بر نیم قرن نقاشی خط معاصر ایران » روز شنبه 11 تیرماه ساعت 5 بعد‌از‌ظهر در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود.

در این نمایش‌گاه آثاری از هنرمندانی هم‌چون «سید محمد احصایی»،‌ «فرامرز پیلارام»‌، «نصراله افجه‌ای»‌، «حسین زنده رودی»‌، «جلیل رسولی»‌، «رضا مافی»‌، «صادق بریرانی»‌، «صادق تبریزی»‌، «تاها بهبهانی»‌، «اسداله کیانی»‌، «ابراهیم حقیقی»‌، «ابوالقاسم عتیقه‌چی»‌، «صداقت جباری»‌، «جواد بختیاری»، «علی شیرازی» و … به نمایش در می‌آید.

هم‌چنین در مراسم افتتاحیه این نمایش‌گاه کتاب آثار جلیل رسولی با عنوان «نورعلی نور» از جدیدترین آثار این هنرمند رونمایی می‌شود.

علاقه‌مندان در خصوص بازدید از این نمایش‌گاه می‌توانند تا 20 شهریور ماه همه روزه با جز جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت 10 صبح تا 7 بعد‌از‌ظهر به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان «کارگر شمالی» مراجعه کنند.

—————————————-

موزه «لوور»، درخواست فلورانس مبنی بر بازگرداندن تابلوی مشهور «مونا لیزا» را رد کرد.

به گزارش میراث آریا، در پی در‌خواست مقامات موزه فلورانس برای قرض گرفتن تابلوی «مونا لیزا» از موزه لوور، متولیان این موزه فرانسوی، شکننده بودن این نقاشی معروف را دلیل و توجیه خود برای اجابت نکردن خواسته ایتالیایی‌ها اعلام کردند.

طبق گزارش خبرگزاری‌های محلی، کمیته صیانت از میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی ایتالیا در اقدامی مشترک با مقامات فرهنگی فلورانس در پی نمایش این تابلو مشهور در موزه «اوفیزی» فلورانس در سال 2013 به منظور بزرگ‌داشت صدمین سال‌گرد مرمت آن بودند که با مخالفت سران موزه لوور مواجه شدند.

اما به گفته «سیلوانو وینچتی» ‌سرپرست تیم اعزامی به پاریس: «این درخواست اعلان جنگ با فرانسه نیست بلکه درخواستی ساده در سایه همکاری دوطرفه است.»

«ویچنتی» افزود: «از صد سال گذشته تا امروز،‌ »جیوکوندا» ( نام ایتالیایی تابلوی مونالیزا) سه مرتبه موزه لوور را ترک کرده پس می‌توان این کار را برای بار دیگر نیز انجام داد.»

اما بر خلاف اصرار مقامات ایتالیایی، موزه لوور طی نامه‌ای در روز جمعه، «شکننده بودن» تابلو را علت اصلی مخالفت با این درخواست اعلام کرده و خاطرنشان کرد مسافرت 1100 کیلومتری برای چنین تابلویی بدون شک امری غیرقابل تصور است.

به عقیده برخی از کارشناسان، این تلاش ایتالیایی‌ها شاید به دلیل کاوش‌هایی باشد که به تازگی برای بیرون کشیدن جسد مدل احتمالی «داوینچی» در تابلوی مشهور «مونا لیزا» صورت گرفته است.

—————————————-

معاون صنایع‌دستی کشور از افزایش 19 میلیارد و 500 میلیون تومانی بودجه صنایع‌دستی در سال 90 نسبت به سال قبل خبر داد.

«تهمینه دانیالی» در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا ضمن اعلام این خبر سهم صنایع‌دستی از بودجه سال 89 را 500 میلیون تومان اعلام کرد.

او ادامه داد: «خوش‌بختانه امسال با تحول اساسی در بخش اختصاص بودجه به صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور روبه‌رو هستیم.»

معاون صنایع‌دستی کشور سهم صنایع‌دستی از بودجه 90 را 20 میلیارد تومان دانست و اظهار داشت: «نسبت به سال قبل 19 میلیارد و 500 میلیون تومان به بودجه صنایع‌دستی افزوده شده است.»

«دانیالی» با بیان این‌که پی‌گیری‌های سازمان میراث‌فرهنگی کشور به منظور افزایش سهم صنایع‌دستی از بودجه در گام نخست به موافقت کمیسیون فرهنگی مجلس انجامید، گفت: «در نهایت تایید نهایی کمیسیون تلفیق را نیز دریافت کردیم.»

او اضافه کرد: «مجموعه بودجه سال 90 بخش صنایع‌دستی کشور در سه بخش تعریف شده و سهم هر بخش مشخص شده است.»

این استاد دانش‌گاه در ادامه اظهار داشت: «راه‌اندازی بازارچه‌های دایمی صنایع‌دستی،‌ حمایت از مشاغل خانگی و تشویق و حمایت از صادرات صنایع‌دستی این موارد را شامل می‌شود.»

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی کشور افزود: «سهم بازارچه‌‌ها 10 میلیارد تومان، حمایت از مشاغل خانگی 5 میلیارد تومان و تشویق و حمایت از صادرات 5 میلیارد تومان تعیین شده است.»

«دانیالی» یادآور شد: «در هفته‌های آتی تکلیف نحوه اختصاص این بودجه به صنایع‌دستی کشور مشخص می‌شود. »

—————————————-

دوازده هنرمند بریتانیایی، پوسترهای بازی‌های المپیک 2012 لندن را طراحی می‌کنند.

براساس خبر ارسالی، این 12 هنرمند از فهرست اولیه 100 نفره انتخاب شدند. مقامات مسابقات شیوه انتخاب 12 هنرمند نهایی را اعلام نکردند.

روث مکنزی، مدیر فرهنگی المپیک در پاسخ به این پزسش که چرا مثلن هنرمند مشهوری چون دمین هرست انتخاب نشده است، گفت: «فکر کنم جواب من این باشد که نباید جواب بدهم.»

با این‌که اعتراض گسترده‌ای به این انتخاب‌ها صورت نگرفته، اما شبهه و شائبه زمانی شدت می‌گیرد که بدانیم دمین یک سال پیش در جریان نمایش‌گاهی در گالری تیت شهر لندن گفته بود دوست دارد پوسترش برای المپیک سال 2012 لندن گرامی‌داشت زندگی در این شهر باشد.

او گفته بود: «می‌خواهم به دنیا نشان دهم لندن می‌تواند پذیرای جشنی فرهنگی باشد در اندازه ازدواج سلطنتی. چیزی که در این دوران سخت به کمک ما می‌آید هنر است. هنر و فرهنگ روح و روان کشور است.»

در این انتخاب هنرمندان به طراحان گرافیکی ترجیح داده شده‌اند و احتمالن دلیل این روی‌کرد اهمیت روی‌داد المپیک است. مکنزی در این مورد گفت: «هنرمندان همیشه چیزی متفاوت عرضه می‌کنند، چون زبانی شخصی در اثر لحاظ می‌کنند. در حالی که طراحان صرفا یک پوستر طراحی می‌کنند.»

جشن‌واره 2012 لندن که نقطه اوج المپیک فرهنگی است به مدت 12 هفته از 21 ژوئن تا 9 سپتامبر برگزار می‌شود و شامل برنامه‌های فرهنگی مانند اجرای تاتر و نمایش‌گاه نقاشی و مجسمه در سراسر بریتانیا است. بازی‌های المپیک نیز در میانه این المپیک فرهنگی در لندن برگزار می‌شود.

 


 


اکبر ترشیزاد/ رادیو کوچه

به یقین شما هم تاکنون از این نمونه ایمیل‌ها دریافت کرده‌اید که در آن‌ها برخی امکانات یا رفتارهای فرهنگی در کشورهای مختلف دنیا با یک‌دیگر مقایسه شده باشند، برای مثال تصاویری از ایست‌گاه‌های اتوبوس در کشورهای مختلف دنیا و یا فرودگاه‌های مشهور جهان و یا نحوه‌ی برخورد نیروهای پلیس با معترضین. در پایان همه‌ی این ایمیل‌ها هم تصویری است از وضعیت همان مکان‌ها در ایران و یا نشان دادن شکل همان رفتار فرهنگی خاص در کشور ما.

شکی نیست که مشکلات فراوانی در رفتارهای اجتماعی و فرهنگی مردم ما وجود دارد. از سوی دیگر متاسفانه کشور ما با وجود برخورداری از منابع فراوان انسانی و طبیعی، از نظر اقتصادی و سیاسی در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد.‌ اما تمامی این‌ها یک طرف و نوع برخورد ما با این ضعف‌ها طرف دیگر ماجرا است. در تمامی این ایمیل‌هایی که از آن‌ها یاد کردم همیشه و در انتهای آن‌ها تصویری از وضعیت اسف‌ناک ایران و ایرانی به چشم می‌خورد. جالب این‌جاست که در این رده‌بندی همیشه شماری از کشورهای آفریقایی و آسیایی بالاتر از ایران قرار می‌گیرند که در فرهنگ شفاهی مردم ما، سال‌ها از آن‌ها به عنوان نمونه‌های عینی برای شرایط وخیم فرهنگی و اقتصادی یاد می‌شده است.

دوستانی که این امکان را داشته‌اند تا به کشورهای پیش‌رفته و یا در حال توسعه مسافرت‌هایی داشته و شرایط زندگی عادی و روزانه‌ی مردم در این کشورها را از نزدیک مشاهده کرده باشند، خوب می‌دانند که تصاویر منتشر شده در اینترنت و فضای مجازی تمامی واقعیات موجود در این کشورها نیست. دوستی که در اولین سفر خود به شهر رویایی‌اش پاریس از دیدن ته سیگارهای فراوان در کف برخی از خیابان‌ها و یا زباله‌هایی که با بی‌نظمی تمام در کوچه پس کوچه‌های محله‌های پایین شهر رها شده بوده، جا خورده بود، می‌گفت، «پاریسی که در فیلم‌ها دیده بودم یک چیز بود و پاریس واقعی چیز دیگری». آمار تجاوز و سو‌استفاده جنسی از کودکان در اروپا دست کمی از کشورهای عقب‌مانده ندارد، در اروپا و آمریکا هم خیابان‌های با آسفالت‌های درب و داغان بسیار است، کارتن‌خواب همه جای دنیا پیدا می‌شود و بسیاری نمونه‌های دیگر. قصدم این نیست که این کشورها و شرایطشان را با ایران مقایسه کنم، نیتم بر آن است تا بگویم برگزیدن چند عکس توریستی و کارت‌پستالی از دیگر نقاط جهان و مقایسه آن‌ها با بدترین وضعیت موجود در ایران، کار پسندیده‌ای نیست، گرچه که در نیت خیر بسیاری از کسانی که دست به چنیبن اقداماتی می‌زنند تردیدی وجود ندارد. در واقع آن‌ها فکر می‌کنند که با چنین حرکاتی دست به یک مبارزه‌ی منفی زده‌اند به این نیت که شاید بتوانند با هر‌چه بدبخت‌تر نشان دادن ایران و ایرانی، مردم را برای مبارزه و سرنگونی حکومتی که عامل همه‌ی این بدبختی‌هاست تحریک کنند.

به گمان نگارنده ایراد این روش زمانی نمایان می‌شود که کار به نتیجه‌ی نهایی برسد. بیایید فرض کنیم که دولت جمهوری اسلامی با تمام معایبش روزی سرنگون شود. مردم کشور ما چه انتظاری از حکومت آینده خواهند داشت. آیا جز این است که فرهنگی که ریشه‌ی تمامی مشکلات جامعه‌اش را فقط و فقط در نوع حکومت و شیوه‌ی رفتار حاکمانش ببیند امیدوار است که با سرنگونی نظام به سرعت همه چیز روبراه شود؟ و آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ چگونه می‌توان ملتی را که هیچ نقشی را برای خود، فرهنگ و رفتارش در شکل گرفتن شرایط کنونی جامعه‌اش قایل نیست به سعی و تلاش برای تغییر وضعیت وادار کرد؟ امروزه نقش سطح فرهنگی مردم در بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه‌شان واقعیتی غیرقابل انکار است و حکومت فقط یکی از عواملی است که می‌تواند به بالا‌بردن این کیفیت کمک کند. آیا یک حکومت تازه و نوپا می‌تواند به سرعت شرایط مردمی را که در ابتدایی‌ترین رفتار اجتماعی خود نیز دچار مشکل هستند اصلاح کند؟ پاسخ اشتباه به این پرسش دردسرهای هر ملتی را دو چندان خواهد کرد.


 


مه‌شب‌ تاجیک/ رادیو کوچه

یک بنای ایرانی را باید با خصیصه‌ای شناخت که از آن به عشق نام می‌بریم، رمز بیش‌تر بناهای ایرانی عشقی است که در ساختن آن به کار رفته، اگر که ماندگار شده با دست دل ساخته شده که عشق است. گاهی هر‌چه هست همان است که باید باشد آن هم در اوج و کمال. زیبایی در چشم یک ایرانی میزان است و برای او باغ کوچک شده‌ی بهشتی است که اگرچه محصور است ولی پهنای آسمان را در بردارد. معماران ایرانی انواع حیلت به کار می‌بردند تا بناها به چشم همه میزان و متوازن بیاید. گاهی می‌گفتند که معمار ایرانی چهار عنصر را در جایی گرد می‌آورده است تا طبیعتی بسازد زنده و پویا. برای او هر بنایی تمثیلی بوده است از بهشت.

باغ «شاه‌زاده ماهان کرمان» یکی از نمونه باغ تخت‌های ایرانی است که از شرایط مساعد طبیعی ممتازترین بهره‌برداری را کرده است. باغ شاه‌زاده، ماهان در عصر قاجار در دوران شازده «عبدالحمید میرزا ناصرالدوله» احداث شده است که با مرگ وی ساخت باغ ناتمام ماند. محل استقرار این باغ در نزدیکی مقبره «شاه نعمت‌اله ولی» در دامنه ارتفاعات جوپار است. وجود خاک حاصل‌خیز، آفتاب لازم، وزش باد ملایم و نسیم و بالاخره دست‌رسی به آب قنات «تیگران» امکان ایجاد باغی در آن مقیاس را در گستره‌ای خشک و بی آب و علف معجزه‌گونه فراهم ساخته است. باغ تخت شاه‌زاده در دامنه‌ی ارتفاعات جوپار به مساحت پنج و نیم هکتار با شکلی مستطیلی با شیبی حدود چهار و شش دهم درصد شکل گرفته و حصاری بلند آن را از جو نامساعد اطراف جدا می‌سازد. آب حیات‌بخش این باغ از بخش فوقانی باغ داخل می‌شود. محورهای اصلی و فرعی و تخت‌های مسطح به شکل ویژه‌ای آبیاری شده و سبزی انبوه و کم نظیری را در چارچوب طرح باغ به‌وجود آورده است.

سر در این باغ به صورت حجمی شفاف، فضای داخلی باغ را قاب گرفته است به‌طوری که وقتی در زیر طاق آن قرار می‌گیری، با چشم‌انداز زیبایی مواجه می‌شوی که باغ، کوشک اصلی و حوض‌ها و فواره‌های باغ تشکیل دهنده‌ی آن هستند‌. روی طاق کاشی‌کاری شده‌ی باغ شاه‌زاده جای سه قطعه کاشی خالی است. بنای اصلی، بنای سردر خانه در بخش ورودی و سایر بناهای خدماتی مماس به دیوار اصلی و خارج از آن قرار دارند. بنای سردر خانه در مدخل باغ در دو طبقه بنا شده است که طبقه‌ی بالایی دارای اطاق‌هایی است که برای پذیرایی از میهمانان پیش بینی شده‌اند.

باغ شاه‌زاده در فاصله ٣۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان و در فاصله‌ی ۶ کیلومتری شهر ماهان در مسیر جاده کرمان بم در نزدیکی ارتفاعات جوپار بنا شده است.  واقع شدن منطقه در مسیر عبوری کرمان به بم و در مسیر جاده کهن ابریشم از عواملی است که این محل را برای احداث یک باغ اشرافی مناسب می‌ساخته است. این باغ به گونه‌ای استقرار یافته که حداکثر استفاده از مناظر بدیع داخلی را امکان‌پذیر کرده و در بستر کویر در میان ارتفاعات جوپار و بلوار شکل گرفته است. کوه‌های پر برف جوپار مناظر زیبایی در محور اصلی باغ ارایه می‌دهند که ویژگی خاص این منطقه می‌باشد. معماری در رابطه تنگاتنگ با نظام فضایی و نظام هندسی باغ است. محدوده‌ی باغ با دیواری بلند و مرکب محصور گردیده است‌. این دیوار با بناهایی که در داخل آن و یا با تصرف بخشی از وسعت بیرونی باغ مشخص شده باغ را از محیط خارج جدا می‌سازد.

زمین آرایی تخت باغ، و طبقه طبقه شدن آن از طریق سطوح کرت‌ها، سطوح باغ را آینه وار در معرض دید قرار می‌دهد و بنابراین رابطه ساده بین نظاره‌گر و زمین مسطح به صورت غنی‌تری در می‌آید و مشارکت نقش توپوگرافی زمین در فضای باغ را تشدید می‌کند. جریان آب به ویژه حوض‌ها علاوه بر تاکید محورها و  و آب‌نمای سراسری به صورت آب شره‌ها سطوح شفافی را بروی زمین برای انعکاس دیگر عناصر ارایه داده است. درخت‌های سایه‌افکن ویژگی‌های معماری فضای باغ را تاکید و تشدید می‌کنند. سردر خانه از معماری شفافی برخوردار است که امکان رویت چند جانبه باغ را میسر می‌سازد. از جمله، منظری که از ارتفاع فوقانی به سمت بالاخانه و پایین کوه‌های جوپار که در فصول مناسب پوشیده از برف هستند رویت می‌شود از یک‌سو، و منظر دیگری که به سمت مقابل ورودی باغ در امتداد چهار باغ تا دور دست کوه‌های بلوار ادامه می‌یابد. بنای بالاخانه طویل‌ترین بنای منفرد باغ می‌باشد که عمود بر محور اصلی و در انتهای آن قرار گرفته و بخش پایانی محور محسوب می‌شود. با این‌که در پشت آن قسمتی از حیاط واقع است اما از آن‌جا که حیاط مذکور اهمیت حیاط اصلی را ندارد این حجم از بنا رابطه اصلی را با حیاط پشت قطع می‌کند.

باغ شاه‌زاده ماهان با وجود همه کیفیت‌های طبیعی و مصنوع خود به خاطر دگرگونی شرایط سیاسی و اجتماعی دوران برای مدت طولانی خارج از سکنه و متروک ماند و دچار آسیب‌های فراوانی شد. خرابی‌های وارد شده، کلیه قسمت‌های باغ را شامل می‌‌شد. ویرانی‌‌ها شامل بناهای اصلی و هم‌چنین محوطه‌ی باغ بوده است. باغ سازی و عناصر شکل دهنده باغ نیز مانند آب‌راهه‌ها، استخرها، پیاده‌‌روها و بالاخره طبیعت گیاهی باغ، نظیر درختان، کرت‌ها و بسترهای گل‌کاری از این گزند در امان نبوده‌اند که به مرور بازسازی شده‌اند ولی نه مثل قبل. هر ساله گردش‌گران از این باغ زیبای ایرانی بازدید می‌کنند و از زیبایی و طراوت آن لذت می‌برند. باغ شاه‌زاده ماهان یکی از مکان‌هایی است که به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.


 


محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، 29 ژوئن، در آخرین واکنش به برخی حملات به اعضای هیت دولت، گفت: «کابینه خط قرمزی است که اگر بخواهند به آن دست‌اندازی کنند، دیگر من باید وظیفه‌ی قانونی خود را انجام دهم و این حتمن به کشور آسیب می‌زند.»

Click here to view the embedded video.


 


خبر / رادیو کوچه

یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل و نقل و کشتی‌رانی جهان اعلام کرده است که در پی وضع تحریم‌های اخیر آمریکا علیه یک شرکت مدیریت بنادر در ایران، از حمل و نقل محموله‌های بار به برخی از بنادر این کشور صرف‌نظر خواهد کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، ایویند کولدینگ، مدیر عامل شرکت بین‌المللی «مرسک» روز چهارشنبه، 29 ژوئن در یک کنفرانس خبری هشدار داد که احتمال دارد تحریم اخیر آمریکا علیه شرکت «تاید واتر» که مدیریت بنادر ایران را برعهده دارد، بر فعالیت‌های این شرکت کشتی‌رانی به ویژه در زمینه ارسال محموله‌های غذایی به ایران اختلال ایجاد کند.

بر اساس گزارش ارایه شده توسط مرسک آن شرکت از این پس از ارایه خدمات در بنادر امام خمینی، بندر عباس و عسلویه خودداری خواهد کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «شرکت مرسک خود را متعهد به پیروی از قوانین بین‌المللی تجاری و تحریم‌های بین‌المللی از جمله تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران می‌داند.»

مدیر عامل شرکت مرسک ضمن هشدار در مورد تبعات مختل شدن ارسال محموله‌های مواد غذایی به ایران گفته است که حتا اگر این شرکت مجبور شود از ارایه خدمات به ایران چشم‌پوشی کند، این کشور راهی را برای وارد کردن مواد غذایی مورد نیاز خود پیدا خواهد کرد.

احتمالن اشاره مدیر عامل شرکت مرسک به دور زدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از طریق ارسال محموله‌ها به کشوری ثالث برای انتقال از طریق کشتی‌های ایرانی است.

هفته گذشته هم شرکت حمل و نقل هنگ‌کنگی اورینت اورسیز اعلام کرده بود که به انتقال بار و محموله به بندر عباس پایان خواهد داد.

البته سخن‌گوی این شرکت علت این تصمیم را تجاری و نه بر اساس تحریم‌های آمریکا اعلام کرده بود.

بیشتر بخوانید:

«موشک‌های آزمایش‌شده قادر به حمل کلاهک اتمی نیست»


 


خبر / رادیو کوچه

کمال شریفی‌ در چهارمین هفته از اعتصاب غذای خود در زندان میناب با مشکلات جسمی مواجه شده است و برای دریافت کمک‌های پزشکی به بهداری زندان منتقل شده است.

به گزارش کردانه، وی در اعتراض به وضعیت زندان دست به اعتصاب غذا زده است و گفته می‌شود در پی اعلام اعتصاب غذا مسوولین زندان با وی رفتار مناسبی نداشته‌اند.

نام‌برده در شهر سقز توسط نیروهای‌ امنیتی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ بازداشت و در دادگاه‌ این شهر تحت عنوان براندازی و ارتکاب جرایم امنیتی به‌ ۳۰ سال زندان‌ و تبعید محکوم شد.

وی در سومین سال محکومیت خود که تا‌کنون بدون ملاقاتی بوده است در شرایط وخیم جسمی قرار دارد.


 


مهرآفرین بهرامی/ رادیو کوچه

سخن‌گوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت از اجرای طرح جامع مالیاتی در سه استان کشور تا پایان سال جاری خبر داده است تا تحقق درآمدهای مالیاتی دولت را شتاب بیش‌تری دهد اما در خصوص نحوه تخصیص درآمد‌های افزایش یافته دولت اظهار نظر نکرده است.

دولت خود از ابتدای سال جاری با اتخاذ راه‌کارهایی نظیر افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی و گران فروشی ارز توسط بانک مرکزی درآمدهایی را برای خود محقق کرد که در صورت هم‌راه شدن با اخذ مالیات بیش‌تر از مردم می‌تواند بخشی از کسری بودجه پیش‌بینی شده توسط کارشناسان و نمایندگان مجلس در بودجه سال 90 را جبران کند.

محمدرضا فرزین در سخن‌رانی خود جزییات اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی را تشریح نکرده و حتا سه استان مذکور را نام نبرده است و تنها اجرای آن را هم طراز اجرای طرح هدف‌مند کردن یارانه‌ها ارزیابی کرده است و گفته است با اجرایی شدن این طرح، بخشی از افرادی که تاکنون از دادن مالیات خودداری می‌کردند و یا مالیات کمی می‌پرداخته‌اند، شناسایی شده و مالیات بیش‌تری از آنان اخذ خواهد شد و به همین دلیل ممکن است که با اجرای این طرح  آنان دچار مشکل شوند.

با توجه به معافیت مالیاتی حقوق‌بگیرانی که تا سقف حدود 500 هزار تومان در ماه درآمد دارند، دولت احتمالن شناسایی آن بخش از فعالان بازار آزاد را که حساب‌رسی مکتوب و مستندی از فعالیت‌های اقتصادی‌شان وجود ندارد را هدف قرار داده است تا بدین وسیله بخشی از فاصله واقعیت تا بودجه مکتوب سال 90 را کاهش دهد.

از سوی دیگر، با اجرای طرح هدف‌مندی یارانه‌ها و افزایش قیمت انرژی در واحدهای تولیدی و فشاری که در شرایط کنونی بر این واحد‌ها وجود دارد و هم‌چنین نپرداختن سهم تولید در اجرای این طرح توسط دولت، اخذ مالیات بیش‌تر از بخش تولید در شرایط کنونی را دچار تردید جدی می‌کند.

مقاومت مودیان علت تاخیر اجرای طرح جامع مالیاتی است

یکی از کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور در این باره به رادیو کوچه گفت: «طرح جامع می‌تواند سبب یکپارچه و آن‌لاین سازی نظام مالیاتی شود و برای یکپارچه سازی نظام مالیاتی باید روش‌های اخذ مالیات به صورت استاندارد تدوین شود تا با تشکیل یک بانک قوی از اطلاعات درآمدی فعالان اقتصادی اخذ مالیات عادلانه‌تر و آسان‌تر شود.»

وی ادامه داد: «مودیان با علم به این‌که اطلاعات‌شان در سیستم موجود است قطعن سعی می‌کنند اطلاعات واقعی خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند و یا چنان‌چه در گذشته درآمدی را کم‌تر ابراز کرده یا کتمان کرده از این پس نزدیک به واقع ابراز کنند و به دنبال آن فرار مالیاتی در نظام مالیاتی به شدت کاهش می‌یابد.»

این کارشناس تصریح کرد: «از سال 84 تاکنون نحوه اجرای طرح جامع مالیاتی کشور مورد بحث و بررسی فرار گرفته است اما به دلیل مقاومت‌هایی که در این خصوص وجود دارد، هنوز این طرح اجرایی نشده است و نهایی شدن آن از برنامه سوم و چهارم توسعه کشور به برنامه پنجم توسعه کشیده شده است و در سال جاری هم در صورت مساعد بودن شرایط تنها به صورت آزمایشی در سه استان اجرایی می‌شود.»

افزایش فشار مالیاتی از کسری بودجه حکایت می‌کند

یک اقتصاد‌دان و عضو هیت علمی دانش‌گاه تربیت مدرس نیز در این باره به رادیو کوچه گفت: «اخذ درآمد مالیاتی معقول‌ترین راه برای تامین هزینه‌های جاری هر دولتی است در صورتی که به فروش منابع طبیعی مانند نفت و گاز کم‌تر اکتفا کند و از طرف دیگر، درآمدهای به وجود آمده را صرف امور خدماتی، زیربنایی و زیرساخت کشور کند.»

وی تصریح کرد: «اما در ایران به دلیل تکیه اساسی دولت به درآمدهای نفتی به خصوص در بودجه سال جاری و فشاری که بر بدنه تولید کشور با اجرای طرح هدف‌مند کردن یارانه‌ها وارد شده است، درخواست تحقق بیش‌تر درآمد مالیاتی تنها از یک راه محتمل است و آن هم اخذ مالیات از واردات است که با اجرای آن، هر‌چند بخشی از درآمدهای مالیاتی محقق می‌شود اما از طرف دیگر حجم واردات کشور افزایش می‌یابد و فشار بر واحد‌های تولیدی بیش‌تر از قبل می‌شود.»

این استاد دانش‌گاه تصریح کرد: «در بودجه 90 دولت درآمدهای مالیاتی خود را با 39.5 درصد افزایش در نظر گرفته است که برای تحقق آن باید حجم واردات کشور حدود 40 درصد افزایش پیدا کند که با توجه به افزایش قیمت نفت که به تبع آن افزایش واردات را به دنبال دارد ممکن است حجم واردات کشور از 45 میلیون تن کالا به ارزش 64 میلیارد دلار سال گذشته تا دو برابر افزایش پیدا کند.»

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: «از ابتدای تصویب بوجه 90، کارشناسان نسبت به  غیر‌واقعی بودن، عدم تحقق بودجه و کسری آن هشدار داده بودند که تنها باعث کدورت خاطر آقای احمدی‌نژاد شد اما اکنون این سو و آن سو زدن‌های دولت برای افزایش قیمت ارزهای خارجی، بازی با بازار شمش و سکه طلا، افزایش فشارهای مالیاتی و غیره نشان دهنده چالش‌های دولت برای تحقق بودجه سال جاری خود است.»


 


خبر / رادیو کوچه

ابراهیم اسماعیلی و محمدحسین جعفرپور در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز با حضور وکلای خود نقی محمودی و عباس جمالی به ترتیب به یک سال حبس تعزیری و یک سال و شش ماه حبس تعزیری و هم‌چنین به ده سال محرومیت از مسافرت به نخجوان و جمهوری آذربایجان محکوم شدند.

بر اساس گزارش رسیده به رادیو کوچه، اساس اتهام وارده به این دو نفر مسافرت و تحصیل در جمهوری نخجوان و آذربایجان بوده است.

افراد مذکور به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و به نفع گروه‌های قوم‌گرا، شناسایی و معرفی افراد جهت جاسوسی از اتباع ایران به سرویس اطلاعاتی نخجوان و هم‌چنین جاسوسی از ایران به نفع جمهوری نخجوان و کشور جمهوری آذربایجان مورد محاکمه قرار گرفته‌اند.

مصداق این اتهامات نیز اعلام فرکانس تلویزیون سحر، آمار صادرات ایران به ارمنستان و تهیه فیلم در مورد کشتار ارامنه در قره‌باغ بوده است.


 


پنج‌شنبه 9 تیر 90‌/  30 ژوئن 2011

اجرا: مهرداد

استودیو: دامون

تقویم ‌تاریخ

دایره‌ی شکسته- «گلستانی در آتش»- مه‌شب تاجیک

بخش اول خبر‌ها

پس‌نشینی تند- «در پی ناکجاآباد»- اکبر ترشیزاد

گزارش روز کابل- «راکتی پراگنی باید هرچه زود‌تر متوقف شود»- آرین

پاپاراتزی- «‌پاملا دنیز اندرسون، سمبل سکس در جهان»- بهنام

اقتصاد کوچه- «جبران کسری بودجه با طرح جامع مالیاتی»- مهر‌آفرین بهرامی

بخش دوم خبرها

پس کوچه تماشا- «حفظ عکس‌هایی با غبار فراموشی»- مجید بهشتی

مجله جاماندگان- «پان‌ترک‌ها، راه‌زنانی فرصت‌طلب»- شراره سعیدی

بخش سوم خبرها

 

 

 


 


آرین/ دفتر کابل/ رادیو کوچه

najib@koochehmail.com

حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان در گفت‌و‌گو با مقامات پاکستانی بار دیگر خواهان توقف موشک پراگنی از خاک آن کشور به افغانستان شد.

رییس جمهوری افغانستان که با هیت پاکستانی به سرپرستی معین وزارت خارجه آن کشور در کابل گفت‌و‌گو می‌کرد گفت افغانستان خواهان روابط نیک با پاکستان می‌باشد.

هیت پاکستانی نیز به رییس جمهوری افغانستان وعده هم‌کاری را داده است.

مقامات امنیتی افغانستان در شرق این کشور می‌گویند بیش از ماه می‌شود که بخش‌های از خاک افغانستان هدف حملات راکتی از خاک پاکستان قرار می‌گیرد و تا حال ده‌ها تن کشته و زخمی‌ شده‌اند.

رییس جمهوری کرزی پیش از این نیز در نشست مبارزه با تروریزم که در تهران برگزار شده بود، این موضوع را با آصف علی زرداری رییس جمهوری پاکستان مطرح کرده، اما رییس جمهوری پاکستان ابراز بی‌خبری کرده بود.

اما پس از آن برخی مقامات پاکستان از احتمال بر خورد راکت‌های پاکستانی به افغانستان یا‌د‌آوری کرده اعلام کردند به دلیل جنگ با تروریستان در مناطق مرزی شاید بعضی راکت‌ها اشتباهن به افغانستان برخورد کرده باشد.

اما وزارت دفاع و ریاست امنیت ملی افغانستان این موضوع را رد می‌کنند. ژنرال محمدظاهر عظیمی سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان گفت، نظر به راهبرد نظامی این راکت پراگنی را نمی‌توان اشتباه خواند، زیرا با پیش‌رفت تکنالوژی نظامی اشتباه چندین کیلومتری در هدف قرار دادن امکان‌پذیر نیست.

هم‌چنان لطف‌اله مشعل سخن‌گوی ریاست امنیت ملی افغانستان این ادعای برخی مقامات پاکستانی را که گویا احتمالن این راکت‌ها را شورشیان از پاکستان به افغانستان شلیک کرده باشد رد کرد.

آقای مشعل گفت بقایای راکت های که از خاک پاکستان به ولایت کنر افغانستان شلیک شده نشان می‌دهد که راکت‌های دور‌بردی است که به جز اردوی افغانستان و  پاکستان، شورشیان آن را در اختیار ندارند.

وی افزود، اطلاعات آنان نشان می‌دهد که نظامیان پاکستان خود این راکت را به افغانستان شلیک می‌کنند.

از جانب دیگر نمایندگان مجلس افغانستان نیز رییس جمهوری این کشور را به بی‌توجهی در این حملات راکتی متهم می‌کنند.

نمایندگان مجلس افغانستان خواهان تصمیم‌گیری عاجل در این مورد شدند تا هرچه زودتر جلو افرادی که در این حملات راکتی پاکستان کشته می‌شوند، گرفته شود.

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

اسماعیل عبدی، آموزگار ریاضی دبیرستان و کنش‌گر صنفی فرهنگیان با صدور حکمی از سوی دادگاه انقلاب به ده سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

به گزارش هرانا، حکم ده سال حبس اسماعیل عبدی، روز چهارشنبه، هشتم تیرماه، به علیزاده طباطبایی وکیل وی اعلام شد.

قاضی پرونده، پیرعباسی، با استناد به ماده ۵۰۰ (تبلیغ علیه نظام) و ۵۰۵ (ارتباط با دول متخاصم) حکم را صادر کرده است. این حکم، حکم بدوی است و تا یک ماه فرصت اعتراض دارد.

گفتنی است عبدی در تابستان ۸۸ با یکی از رسانه‌های خارجی، درباره وضعیت آموزش و پرورش و برخی فرهنگیان زندانی گفت‌و‌گو کرد که پس از آن بازداشت شد و مدت ۴۴ روز را در زندان اوین گذراند.

بیشتر بخوانید:

«‌اسماعیل عبدی آزاد می‌شود»


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

سهیلا شاکرین

منبع: وبلاگ شخصی

ربط من چیست؟ ربط ما در خانواده، در درون خود، در محله یا شهر یا کشوری که زندگی می‌کنیم یا در جهان چیست؟

اگر ما نمی‌توانیم تعین کنیم که برای چه زندگی می‌کنیم، دستی در تعین کردن این‌که چه می‌خواهیم باشیم یا انجام بدهیم نداریم، یعنی اگر دلیل، انگیزه یا هدفی برای انجام کارها یا فعالیت‌های روزمره و یا طولانی مدت‌مان نداشته باشیم، ما به‌ آسانی می‌توانیم احساس گم‌شدن یا بدون ارزش بودن کنیم و اهمیتی برای انجام کارمان قائل نشویم.

ربط من چیست؟ در گذشثه جواب این سوال اکثرن توسط سنت، فرهنگ یا زور و قدرت و دولت و طبیعت تعین می‌شد. هر کسی بودیم، مرد یا زن، رییس، کارمند یا کشاورز نقش و ارتباطمان با جامعه و دنیا، یعنی اساس و نتیجه وجودیمان، برای ما توسط دیگران مشخص شده بود.

ولی مدتی است که انسان‌ها این مسوولیت را بدوش خود گرفته‌اند. یعنی قبول کرده‌اند که ما می‌توانیم و باید هدف، مامریت و چشمان‌داز زندگی خود را خود و بر اساس معیارها و محیط خود تعین کنیم. ولی چطور؟

رسالت زندگی من چیست؟ چشمان‌داز زندگی من چیست؟ ما‌موریت زندگی ما چیست؟

من به چه دردی می‌خورم؟ هدف ما در زندگی چیست؟ این ترجمه مستقیم جملات و مفاهیمی از انگلیسی به فارسی است‌. مفاهیمی مثل:

Mission Statement; Vision Statement; Relevance; What is my/ our mission? What is our relevance? What is my vision?

این‌ها بعضی از ابزارهای ذهن‌ای هستند که، از قرن گذشته در اکثر کشورهای غربی برای بوجود اوردن یک نقشه راه‌نما برای رسیدن به اهداف، مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ولی وقتی می‌خواهیم آن‌ها را به فارسی ترجمه کنیم مفهومی که در انگلیسی دارند نمی‌دهند. به‌فارسی مفهوم آن‌ها نارسا و نامربوط به‌نظر می‌آید. یعنی آن حس، فکر، جهت، و اشتیاق یا انرژیی که این جملات انگلیسی در شخص انگلیسی زبان (یا در کسی که انگلیسی مکالمه می‌کند) به‌وجود می‌آورند، در خواننده فارسی زبان ممکن است که به‌وجود نیاورند.

مثلن خواننده فارسی زبان ممکن است فکر کند «رسالت یعنی چی؟ مگه من پیغمبرم؟» یا «ربط من چیست  یعنی چی؟ خودت بی‌ربطی.» و یا «به چه دردی می‌خورم؟ هدف من در زندگی چیست چیه؟ مگه معلوم نیست؟ من یک پدرم، یک مادرم، مواظب بچه‌هام‌ هستم، سر کار می‌رم، یک شرکت دارم، برای خانواده‌ام زندگی فراهم می‌کنم، و امیدوارم که بروبچه‌هام بزرگ شوند و سر کار و زندگیشون برند و شرکتم موفق باشد.»‌ البته این جوا‌ب‌ها به‌فکر هر فرد فارسی یا انگلیسی زبان می‌تواند بیاید. ولی در واقع تفاوت می‌تواند که از زمین تا آسمان باشد. (در این‌جا ما برای این‌که مسایل پیچیده نشوند فقط این دو زبان را مورد بحث قرار می‌دهیم، و هم‌چنین برای این‌که این فارسی تایپ کردن من رو بیچاره کرده!)

تاریخچه‌ای از نظر من‌-  از جمله ‌فرق این دو طرز فکر در فرق تاریخ‌چه رشد این دو طرز فکر است. در غرب حدود سال‌های ۱۷۵۰ تا ۱۸۵۰ میلادی (در ایران این حدود ۱۱۲۹-۱۲۲۹ سلطنت محمد کریم‌خان زند و ناصرالدین شاه قاجار بود) زمان شروع صنعتی شدن اول اروپا و بعد آمریکا بود. در حین این تغییر بود که سیستم فکری و معیاری-ارزشی جوامع و افراد غربی شروع به پیدا کردن تغیرات کیفی و همه گیر شد.

چگونه در غرب میلیو‌ن‌ها افراد و گروه‌های مختلف وارد گود شدند و دست در تعیین کردن و خلق کردن سرنوشت خود و نهایتن در تعیین و خلق سرنوشت جامعه و دولت‌های خود پیدا کردند داستان جالبی دارد

این تغیر کیفی به این دلیل بود که صنعت و علم عملی، سیستم اقتصادی و فکری جوامع غربی را تغییر داد و در مدت کوتاهی طبقه متوسط را به‌وجود آورد. جوامع غربی (که تا قبل از این، یعنی تا اواخر قرون وسطا در خاک و خل و فقر و بی‌دانشی زندگی می‌کردند) در اثر پیش‌رفت‌های علمی- صنعتی- اقتصادی به‌گونه‌ای بنیادی و کیفی تغییر پیدا کردند تا آن‌جا که هر فردی که به هر گونه‌ای در سیستم اقتصادی شرکت داشت در تعیین کردن و خلق کردن سرنوشت خود و نهایتن در تعیین و خلق سرنوشت جامعه خود دست پیدا کرد.

چگونه در غرب میلیو‌ن‌ها افراد و گروه‌های مختلف وارد گود شدند و دست در تعیین کردن و خلق کردن سرنوشت خود و نهایتن در تعیین و خلق سرنوشت جامعه و دولت‌های خود پیدا کردند داستان جالبی دارد. در اواخر قرون وسطای اروپا (قرون وسطا اروپا حدودا از ۱۵۰۰ – ۵۰۰ میلادی بود) تجار، بازرگانان، مردان و دولت‌مردان اروپایی با کشتی‌های قوی و مسلح خود دایم در سفر و تجارت بین اروپا و سرزمین‌های دیگر مثل آسیای میانه، شرق دور، آمریکای جنوبی و آفریقا بودند. آن‌ها کشتی‌های خود را با اجناس بسیار مثل ادویه‌جات و خوراک، طلا و نقره و سنگ‌های گرانب‌ها، کتاب، پارچه و لباس، رنگ، منابع خام و زیرزمینی پر می‌کردند و به اروپا برای فروش می‌آوردند.

ولی در برگشت صرف نداشت که خالی برگردند و شدیدن شروع به جست‌و‌جو برای پیدا کردن اجناسی ساخته شده (مثل انواع ابزار کار، اسلحه و پارچه و لباس‌های آماده) که بتوانند از اروپا به آن سرزمین‌های دیگر ببرند شدند. این تقاضا و نیاز ممتد و پر منفعت برای اجناس ساخته شده شدیدن فعالیت‌ها و اختراعات صنعتی، کارخانه‌ای و تولیدی را در غرب تهییج کرد، برانگیخت و رونق داد.‌

مرد و زن و بچه هایشان، مزرعه و کارگاه‌های ناچیز خود و زندگی سنتی خود را ترک کردند و به شهرها و مراکز تولید کارخانه‌ای و صنا‌یع مربوطه آمدند. آن‌ها شروع به کار، کاوش، کنجکاوی و یاد گرفتن در مورد علم و صنعت کردند. آن‌ها مشغول به ساختن و اختراع کردن و کار در کارخانه جات شدند، و با این‌که سختی زیاد بود، کم‌کم کشورهایی آباد و زندگی نو و راحت‌تری را برای خود ساختند.

یک مثال مهم به‌وجود آمدن مراکز تولید کارخانه‌ای و صنا یع مربوطه پارچه‌بافی و منسوجات در انگلیس بود. تا حدود ۱۷۶۰ پارچه بافی و منسوجات اکثرن با دست و در خانه‌ها یا کارگاه‌های کوچک محلی انجام می‌شد. ولی در عرض ۳۰ سال بعد، توسط مردم و افرادی که به این رشته‌ها علاقه‌مند بودند، ماشین‌ها و ابزار جدیدی برای تولید سریع‌تر، بیش‌تر و بهتر کتان و پارچه اختراع شد. این تحول در آسان شدن، بهتر و زیاد شدن تولید باعث تشویق تجار، بازرگانان، و صنعت‌گران و افراد درباری متمول شد که کارخانه‌های منسوجات بسیار ساختند، کار زیاد شد و تجارت رونق گرفت‌، و درآمد بیش‌تر برای مردم بیش‌تر باعث به‌وجود آمدن طبقه متوسط در انگلیس شدند.

این طبقه متوسط، در عرض سال‌ها و قرن‌های بعد، با تحصیلات بهتر، درآمد به‌تر و توانایی‌های برتر، شروع به داخل شدن و درخواست بیش‌تر در همه‌ی امور جامعه و زندگی خود شدند. در عرض سال‌های و قرن‌های بعد آن‌ها در به‌تر ساختن شرکت‌ها و کارخانه‌های خود، در پیش‌بردن مدارس، علم، هنر، فلسفه‌ی انسان-زندگی-و-جهان چیست، تفریح، عدالت و دولت‌های خود مستقیمن دخالت داشتند و آن‌ها را به دل‌خواه و قصد خود به پیش بردند.

پس چنین بود که علم و صنعت به داخل زندگی مردم عمومی وارد شد. علم و صنعت قسمتی از تار و پود زندگی روزمره مردم و جوامع غرب شد. این سیستم، این زندگی قاطی شده با علم و صنعت، مردم را مستلزم کرد که در زندگیشان خود-مقصود بشوند. یعنی اهداف و نتایج فعالیت و زندگی خود را خود مشخص کنند، و بر ملاک آن اهداف، منابع و امکانات خود را بسنجند و شروع به تولید کردن بشوند. (یعنی مثلن درزندگی شخصی یا شغلی خود اهداف خود را تعین و بر اساس منابع و امکانات خود آن‌ها را تولید می‌کردند) به این ترتیب بود که، بر خلاف مردم قرون وسطا، این مردم رسالت و ربط خود را در جامعه و جهان خود به‌وجود آوردند.

منطقی فکر کردن فقط یک امر ذهنی نیست. منطقی فکر کردن یک پروسه ذهنی-عملی است

زندگی کردن با علم و صنعت به آن‌ها منطقی فکر کردن آموخت. منطقی فکر کردن فقط یک امر ذهنی نیست. منطقی فکر کردن یک پروسه ذهنی-عملی است. فکر کردن عملی و به‌کارخور، فکر کردن منطقی، مستدل و مدلل و در جهت اهداف مشخص شده لازم بود تا ابزار، ماشین‌ها و کارخانه‌ها ساخته و اداره شوند، فکر کردن عملی و به‌کارخور، منطقی و مدلل براهداف مشخص شده لازم بود تا قوانینی که بدرد بهبود و پیش‌رفت زندگی روزمره می‌خورد آفریده و نوشته شوند، تا مزارع بر اساس نیاز بازار و مردم کشت شوند، و غیره، و غیره.

و چنین بود که از سال‌های بعد از قرون وسطا به بعد، خود-مقصودی در مسیر و هدف قسمتی از تار و پود جوامعی شد که توانایی تولید کردن چیزهایی که مصرف می‌کنند را دارند. و به این ترتیب بود که، بر خلاف مردم قرون وسطا، این مردم رسالت و ربط خود را در جامعه و جهان خود بوجود آوردند. این حالت خود-مقصودی در مسیر وهدف، که در مراحل و قرن‌های اول به‌صورت عملی و تجربی به‌دست آمده بود، کم‌کم تهذیب و نمو کرد و از اواخر قرن نوزدهم در غرب با نام‌هایی مثل Mission Statement & Vision Statement   توسط شرکت‌ها، افراد، خانواده‌ها، دولت‌ها و ادارات و غیره مورد استفاده قرار گرفته شده است.

رسالت نامه، هدف نامه، چشم‌انداز نامه، و یا ربط-من-چیست ممکن است مفاهیمی باشند با ریشه‌های تاریخی متفاوتی از آن‌چه از آن ما است. ولی روح، مفهوم، نیت و کاربرد آن‌ها متعلق به انسان و انسانیت است، و نظیر هر ملیت دیگری ما نیز می‌کوشیم که با بیش‌تر کردن دانش خود و یاد گرفتن آن‌چه که مفید است، انسان‌هایی بیش‌تر خود-مقصود و مربوط به دنیا و زمان خود باشیم.

در مقاله ماهانه بعدی راجع به چگونه تصنیف کردن رسالت نامه صحبت خواهیم کرد: چرا من وجود دارم، من چه می‌خواهم باشم، چه نقشه و برنامه‌ای دارم که مرا به هدفم برساند.‌

 


 


محمد مصطفایی / وکیل دادگستری

مقدمه:

در هفته‌های گذشته، بحث‌های مربوط به تجاوز به عنف، در سطح جامعه به صورت گسترده، توجه همگان را به خود جلب نموده است. در صورتی که جلب توجه‌ها، باعث توجه مسوولان نسبت به مسوولیت خود باشد را باید به فال نیک گرفت، در زیر در حد بضاعت خود ضمن تاکید به این‌که اعدام راه‌حل ناپسنده و نادرستی در پیش‌گیری از وقوع جرم است، نسبت به اعدام‌های گسترده‌ای که عمدتن در ملا‌عام صورت گرفته است انتقاد نموده و اعتقاد دارم، مسوولین جمهوری اسلامی ایران، صرفن با اعدام مجرمان، در صدد لاپوشانی عمل‌کرد خود و آرام کردن وجدان عمومی هستند، غافل از این‌که اعدام مجرمین تنها در گذشته‌های بسیار دور، یعنی زمانی که قبح و زشتی این‌گونه جرایم از بین نرفته بود، به عنوان مسکن، در کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‌گرفت و به زعم بسیاری کارایی داشت. اما در زمان حال نه تنها اعدام به عنوان مسکن کارایی ندارد بلکه، در پیش‌گیری از وقوع جرم نیز بسیار خطرناک است. چرا که با مختومه نمودن پرونده مجرم، عملن ریشه‌های جرم پنهان و مکتوم مانده و‌ مسوولین در صدد کشف علل و انگیزه‌های ارتکاب چنین جرایمی، توسط مجرمین نخواهند بود.

حداقل 65 مورد اعدام متجاوزین به عنف در ماه خرداد سال 90

دست‌گاه قضایی جمهوری اسلامی ایران تاکنون، هیچ آماری از اعدام‌هایی که در سال‌های پس از انقلاب نموده است، ارایه نداده و تنها به صورت پراکنده برخی از سایت‌های خبری و رسمی جمهوری اسلامی در مواقعی از اعدام شهروندان ایرانی در شهرهای مختلف خبر می‌دهند. در جست‌وجویی که در فضای مجازی داشته‌ام، در کمال ناباوری نسبت به گسترش این جرم، صرفن توانستم به 65 مورد اعدام شهروندان به اتهام تجاوز به عنف، تنها در خرداد ماه سال جاری دست یابم. که عبارتند از:

1/3/1390 چهار نفر در قزوین، یک نفر در ارومیه، چهار نفر در هرمزگان، چهارنفر در محلات یزد

2/3/1390 چهار نفر در بندر عباس

5/3/1390 یک نفردر زاهدان، یک نفر در قزوین، دو نفر در شیراز، دو نفر در ساری، چهارنفر در یاسوج 7/3/1390 چهار نفر در شیراز، دو نفر در گلستان

8/3/1390 دو نفر در کرمانشاه

12/3/1390 دو نفر در اهواز

15/3/1390 چهار نفر در بندر عباس

19/3/1390 یک نفر در کرمانشاه، دو نفر در نیشابور

20/3/1390 سه نفر در گیلان‌غرب

25/3/1390 یک نفر در نی‌ریز استان البرز

28/3/1390 یک نفر در شهرکرد

30/3/1390 سه نفر در زابل، سه نفر در لواسان، سه نفر در سیستان و بلوچستان

31/3/1390 چهارنفر در بندر عباس، سه نفر در همدان

از این تعداد 25 نفر در ملا‌عام به دار آویخته شده‌اند.

همان‌طور که مرقوم گردید این آمار رسمی و اعدام‌ها تنها در خرداد ماه سال جاری صورت پذیرفته است. مطمئنن اعدام‌های گسترده دیگری نیز به صورت پنهان وجود دارد که به دلیل انعکاس‌ها و اعتراض‌های بین‌الملل مخفی می‌مانند. اما همین تعداد آمار فاجعه‌ای است که نباید از کنارش به راحتی گذر کرد. چرا که نشان می‌دهد، مسوولان کشور جمهوری اسلامی ایران به مرز جنون رسیده و چون ناتوان از هدایت کشور و سالم سازی بهینه و شایسته، جامعه هستند، دست به اعدام می‌زنند. مسوولین جمهوری اسلامی ایران گمان می‌کنند با اعدام متخلفین و مجرمین می‌توانند، پیش‌گیری از وقوع جرایم جنسی نمایند، در حالی که آن‌ها صرفن فضای زندان‌ها را برای مجرمین دیگر باز کرده و همین‌طور سلسله‌وار، شاهد تجاوز به زنان و کودکان، بازداشت، … و در نهایت اعدام خواهیم بود، بدون این‌که تاملی صحیح از راه‌های پیش‌گیری از وقوع جرم داشته باشیم.

علل تجاوز به عنف

عقیده دارم، به جای آن‌که مسوولین به دنبال اعدام سریع و عجولانه متجاوزین به عنف یا حتا دیگر مجرمین باشند، تمام آن‌ها را جمع کرده و از کارشناسان و متخصصان به نام و متبحرعلوم جامعه شناسی، روان‌شانی، جرم‌شناسی – نه کارشناسانی که به جن‌گیری و رمالی و فال‌گیری اشتغال دارند – دعوت به عمل آورد تا بر روی تمام متهمین و مجرمین این‌چنینی، تحقیقات ریشه‌ای و دقیق علمی و فنی انجام دهند، فکر اعمال مجازات‌های سلب حیات را از ذهنشان پاک کنند، دست از اعمال خشونت بردارند و با تجزیه و تحلیل رفتارهای مجرم، نیازهای کسانی که مستعد جرم هستند را برطرف و امنیت روانی و اجتماعی را به جامعه بازگردانند. در زندان‌های ایران، مجرمین بسیاری وارد می‌گردند که زندان‌ها گنجایش همه آن‌ها را ندارد، دست‌گاه قضایی برای خالی کردن زندان‌ها، راه‌حل را در اعدام سریع آن‌ها می‌داند، در حالی که چنان‌چه مجازات اعدام وجود نداشت، مسوولین دولتی تامل بیش‌تری بر پیش‌گیری از وقوع جرم می‌نمودند، چرا که ناچار بودند با ریشه‌یابی جرم‌ و از بین بردن معلول‌ها، درصدد سالم‌سازی جامعه برآمده‌ و سالم نگاه دارند.

علم جرم‌شناسی اثبات نموده است که مجرمین بیمارانی هستند که نیاز به مداوا دارند، آنان کسانی هستند که دچار اختلال شخصیت شده و این اختلال شخصیت، نه تنها ناشی از دوران کودکی آن‌ها است، بلکه نشات گرفته از مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و روحی و روانی است که آن‌ها را – خودآگاه یا ناخودآگاه‌- به سمت ارتکاب جرم  می‌کشاند.

مسوولین دست‌گاه‌های اجرایی زمانی که جرمی اذهان عمومی را متشوش و جریحه‌دار کند، سریعن از تریبون‌های مختلفی که در اختیار دارند، درخواست مجازات مجرمین را می‌نمایند، نیروهای امنیتی و پلیس به سرعت عده‌ای را بازداشت و در آخر دست‌گاه قضایی نیز برای آرام کردن فضای ملتهبی که از وقوع جرم حادث می‌گردد، افرادی را بازداشت، بدون تشریفات صحیح دادرسی محاکمه و در نهایت سنگین‌ترین مجازات را اعمال می‌کنند. این رویه‌ای بوده است که نظام جمهوری اسلامی ایران تاکنون بدان پای‌بند بوده و همان‌طور که ملاحظه نمودید، تنها در یک ماه، حداقل 65 نفر به اتهام تجاوز به عنف اعدام شده است. (بدیهی است آمار حقیقی چندین برابر آمار فوق‌الذکر است)

در این‌جا به دلیل حساسیت و اهمیت موضوع، در حد توان به علل و انگیزه مجرمان و راه‌های پیش‌گیری از وقوع جرم، می‌پردازم، امید به این‌که صاحب‌نظران و اندیش‌مندان علم حقوق و روان‌شناسی نیز به تحلیل این‌گونه موضوعات بپردازند:

1- حجاب

پس از برملاشدن چند تجاوز فجیح و قبیح در جامعه، که قبیح‌ترین آن تجاوز گروهی به چند زن در باغی واقع در خمینی‌شهر اصفهان است.‌ برخی از مسوولین از جمله دادستان کل کشور، امام جمعه خمینی‌شهر، رییس پلیس و فرمان‌داراین شهر و تنی دیگر از قدرت‌مندان حکومت، اظهارنظرهای عجیبی – که بیش‌تر آن‌ها واهی و بی‌اساس است‌- به زبان جاری نمودند. اظهارنظرهایی که نه تنها با واقعیات مسلم، مطابقت ندارد، معقول و منطقی هم نیست.‌ آنان، در دفاع از متجاور، مقصر اصلی این وقایع دهشت‌ناک را قربانیان جرم دانسته و گفته‌اند که به دلیل نداشتن حجاب از سوی بزه دیدگان، این وقایع، رخ داده است. اگر زنان حجاب خود را رعایت می‌کردند چنین واقعه‌ای رخ نمی‌داد…! به تبع این اظهارنظرها، رسانه‌های داخل کشور نیز بر این اظهارات بازتاب گسترده‌ای دادند. آنان نیز برای توجیه کوتاهی خود، بحث حجاب را پیش کشیده و عامل عمده تجاوز به زنان را حجاب آنان متصور نموده‌اند، البته تاکنون اظهارنظری در مورد علت این‌که به پسران و مردانی که به عنف به آن‌ها تجاوز می‌شود ننموده‌اند به خصوص این‌که تعدادی از جوانان به استخر زنانه صدف رفته و چند نفر از زنان را مورد آزار و اذیت قرار داده اند. ناگفته نماید، کارشناسان و متخصصان هم بوده‌اند که در خصوص این اظهارنظرهای واهی موضع گرفته و در اظهارنظرهای خود، مطالبی درخور توجه بیان داشتند.‌ رویه دسته اول از افرادی که در حکومت دارای قدرت هستند، رویه‌ای کهن و قدیمی است، سال‌هاست که مسوولین دست‌گاه‌های مختلف دولتی برای توجیه عمل‌کرد غلط خود، مسایل حاشیه‌ای را دست‌آویزی برای حذف قدرت خود می‌کنند. مانند بحث کودک آزاری که خلا‌های قانونی را از جمله عامل اصلی رشد و گسترش کودک آزاری به حساب می‌آورند، در حالی که اجرای همین قوانین مصوب در خصوص کودکان و نوجوانان،‌ می‌تواند در پیش‌گیری از وقوع کودک آزاری موثر افتد.‌ در مورد اظهارات بی‌ریشه و اساس این دست مسوولان، عقیده دارم، نه تنها حجاب نمی‌تواند کوچک‌ترین تاثیری در وقوع جرم تجاوز به عنف داشته باشد، بلکه می‌تواند از جمله علت‌های وقوع این جرم نیز به حساب آید. البته حجاب یک امر کاملن شخصی بوده و مسلمن هر کس مختار است بر حسب آموزه‌های خود و عقایدش، در نوع پوشش خود تصمیم بگیرد. اگر این بحث در این وجیزه، مورد بررسی قرار می‌گیرد، صرفن به دلیل پاسخی است به مدافعین حجاب که آن را عامل تجاوز می‌دانند و الا احترام هر فرد در اولویت قرار دارد و همه باید به یک‌دیگر نسبت به نوع پوشش و عقاید یک‌دیگر احترام بگذارند.

در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای غربی، زنان فاقد حجاب هستند، در خیابان‌های بسیاری از کشورها، زنان نه تنها بدون داشتن حجاب، بلکه برخی از آن‌ها، با لباس‌های نازک در حد زیرپوش، شلوارک یا دامن کوتاه در خیابان‌ها و معابر عمومی ظاهر می‌شوند، در سواحل دریاهای این دست از کشورها- حتا برخی از کشورهای اسلامی از جمله ترکیه، مصر، لبنان و دوبی و غیره -  زنان به صورت عریان و با مایو، شنا می‌کنند، در کنار دریا دراز کشیده و آفتاب می‌گیرند. به کلوپ‌های رقص می‌روند، می‌رقصند، از هنگام ورود به مهد‌کودک با هم‌جنسان مخالف خود به مهد می‌روند، با هم بزرگ می‌شوند و کلاس‌هایشان در دانش‌گاه، مختلط است.‌ در خانه‌های خود که حیاطش بدون حصار است، به راحتی و برخی اوقات با لباس زیر، نشسته و با همسایگان خود و دوستانشان گرم صحبت می‌شوند، بی‌آن‌که احدی به آن‌ها تعرض و نگاهی شهوات‌رانانه، بیاندازد. در این کشورها مجازات، تجاوز به عنف اعدام نیست، مجازات وجود دارد و برای تعرض به زنان، جرمی تعریف شده و مجازاتی مقرر گردیده است، اما این‌طور نیست که همیشه قانون و خشونت قانونی مانع عدم تعرض مردان به زنان گردد، اخلاق و فرهنگ دو عنوان کوچک با تعاریفی عمیق است که بر روابط انسان‌ها حکومت می‌کند. در کشورهای غیر‌اسلامی – البته این‌طور نیست که در کشورهای اسلامی نباشد – اخلاق بر قانون ارجعیت دارد. افراد به دلیل وجود قانون مرتکب جرم نمی‌شوند به دلیل غیر‌اخلاقی بودن عملی، آن را انجام نمی‌دهند.

بدیهی است در تمام کشورهای دنیا، جرم تجاوز یکی از جرم‌های بسیار مهم و حساس به شمار می‌آید و مسوولین درصدد برطرف کردن، این معضل اجتماعی هستند، اما این‌که در کشور جمهوری اسلامی که شعار اخلاق آقایان،  گوش مردمام جهان را پر کرده است، شاهد این‌گونه اعمال منافی عفت باشیم، جای بحث و تامل دارد. ‌جالب این‌جاست که در چنین مواقعی از کلمات «ارازل و اوباش» برای مجرمان این جرم استفاده می‌نمایند. هر چند چنین عناوینی در هیچ جای قانون یافت نمی‌شود، ولی اگر از لحاظ عرفی هم بخواهیم از چنین عناوینی استفاده کنیم، باید گفت که همیشه جرم تجاوز به عنف توسط جوانان خارج از حکومت اتفاق نمی‌افتد، در بین بسیجیان و ماموران دولتی نیز بسیار یافت می‌شود که دست به تجاوز به عنف زده‌اند. از جمله برخی از کسانی که در واقعه فجیع اصفهان شرکت کرده‌اند، گویا از ماموران بسیج بوده و در کاشمر نیز به همین صورت تعدادی از بازداشت‌شدگان از نیروهای بسیجی بوده‌اند و چون قدرت این نیرو بسیار بالاست، مسوولین قصد دارند، تقصیر را بر دوش بزه‌دیدگان انداخته و بزه‌کاران را تبرئه کنند.  اعمال تجاوز، توسط مذهبیون افراطی، و انعکاس اخبار تجاوزات، برای مقابل با بی‌حجابی، عملی مورد خواست حکومت است. اگر به دقت اظهارنظرهای مسوولین را پس از برملا شدن واقعه اصفهان دنبال کنید، ملاحظه خواهید فرمود که آن‌ها به غیر از بحث حجاب هیچ حرف و سخن تازه‌ای نداشته و علل و عوامل اصلی ارتکاب تجاوز به عنف را حاشیه و پنهان نگاه داشته‌اند و برای مقابله هر چه بیش‌تر با حجاب زنان، محدودیت، تحقیر و خانه‌نشینی آنان، به حجاب متوسل شده‌اند. در صورتی که می‌بینیم، حتا زنان با حجاب نیز از امنیت برخوردار نبوده و روزانه زنان بسیاری مورد دست‌مالی برخی از مردان، قرار می‌گیرند و با متلک گفتن‌های آن‌ها روبه‌رو می‌شوند.

اگر زنی کم‌ترین نقطه از اندامش مشخص گردد، مطمئنن از نگاه حیز‌آلود برخی از مردانی که مشکل جنسی دارند و نتوانسته‌اند از طرق قانونی و شرعی خود را ارضا کنند در امان نیستند

اگر زنی کم‌ترین نقطه از اندامش مشخص گردد، مطمئنن از نگاه حیز‌آلود برخی از مردانی که مشکل جنسی دارند و نتوانسته‌اند از طرق قانونی و شرعی خود را ارضا کنند در امان نیستند. در صورتی که نگاه مردان کشورهای آزاد که حجاب در آن‌جا معنا و مفهومی ندارد، سیر بوده و کم‌تر می‌بینیم، این‌گونه مردان نگاه شهوت‌رانانه و حیز‌آلود به زنان داشته باشند. بنابراین حجاب نه تنها مانعی برای ارتکاب جرم در این‌گونه مواقع نیست بلکه، نگاه مردان را به جنس مخالف حساست‌تر می‌کند. البته محدویت‌های جنسی را نیز نباید نادیده گرفت. بیایید بپذیریم که بسیاری از مردان ایرانی یا مردانی که در محدویت قرار گرفته‌اند، اگر گوشه‌ای از اندام زنی که حجاب داشته است، معلوم و مشخص باشد، سریع آب دهانشان جاری می‌گردد ولی همین مردان اگر به استخرهای مختلط بروند بعد از چند دقیقه، دیگر هیچ عکس‌العمل منفی از خود نشان نمی‌دهند و لخت بودن زن برایشان عادی می‌گردد. همان‌طور که عرض کردم، بحث حجاب اختیاری است و باید به هر کس که حجاب دارد هم احترام گذاشت و در نهایت نمی‌توان نتیجه گرفت که عامل اصلی وقوع جرم تجاوز به عنف حجاب است، محدویت‌های جنسی یکی از بزرگ‌ترین عوامل ارتکاب این جرم در کنار عوامل دیگر که کوتاه در زیر اشاره خواهم کرد است.

2- سن

زمانی که به دنبال آمار اعدام‌ها بودم، ندیدم که سن همه محکومین به اعدام قید گردد، اما چند مورد از آن‌ها از بیست تا سی سال داشته‌اند. دقیقن در زمانی که جوان نیاز به ارضا‌ غریزه جنسی خود دارد. میل جنسی همانند گرسنگی می‌ماند، همان‌طور که فرد گرسنه نیاز به سیر کردن خود دارد، جوانان نیز می‌بایست نیازهای جنسی خود را مرتفع سازند. اگر افراد غذایی برای خوردن نداشته باشند و پولی هم برای خرید نداشته باشند، امکان دارد دست به سرقت بزنند تا بتواند شکم خود یا خانواده خود را سیر کنند. این یک عمل طبیعی است، به همین دلیل هم از نظر شرعی گفته‌اند که اگر فردی مجبور به سرقت شد، حد بر او جاری نشده و دستش قطع نمی‌گردد. در خصوص موضوعات جنسی هم وضع به همین منوال است، اگر فردی نتواند نیازهای جنسی خود را مرتفع سازد، گذشته پاک و سالمی نداشته و شرایط زندگی برایش غیرمعمول باشد، امکان دارد دست به تجاوز بزند تجاوزی که در مواقعی می‌تواند به عنف باشد. نوجوان در دوران بلوغ اگر نتوانند نیازهای جنسی خود را مرتفع کنند در زمان جوانی، جمع شدن خواسته‌های جنسی، بر اذهان  و افکارشان فشار آورده و آن‌ها را به بی‌راهه می‌کشاند.

3- اقتصاد

بسیاری از تجاوزهایی که رخ می‌دهد در روستاها، شهرهای دورافتاده و مناطق محروم و در میان اقشار کم‌درآمد صورت می‌گیرد. کسی که پول دارد، می‌تواند در سن مناسب ازدواج کند، دوست دختر داشته باشد، ماشین و امکانات ایده‌آل داشته باشد، به گردش برود، سفرهای خارجی داشته باشد و هزاران عملی که یکی از آن‌ها آرزوهای بزرگ افراد بی‌پول می‌تواند باشد. کسی که پول ندارد و وضع اقتصادی‌اش نامناسب است، نه می‌توان ازدواج کند و نه می‌تواند به طرقی دیگر نیازهای جنسی خود را تامین نماید. انسان‌ها می‌بایست در رفاه نسبی قرار گیرد. اگر رفاه نسبی از آن‌ها گرفته شود، کینه‌ای و خشن‌بار می‌آیند، این وظیفه دولت است که تمام امکانات رفاهی را برای شهروندان خود تامین کند.

4- تبعیض و وجود حاکمیت مردسالارانه

تبعیض‌های عرفی؛ شرعی، حقوقی و قضایی که در جامعه ایران حاکم است از جمله این‌که مردان سرپرست خانواده هستند و زنان می‌بایست درخانه خانه‌داری کنند و این‌که رویه معمول حاکمیت بر تحقیر زنان در جامعه و حاکمیت مردسالاری گذارده شده است را نیز می‌توان یکی از دلایل جرایم جنسی به شمار آورد.

5 – بی‌کاری و شرایط سخت ازدواج

سن ازداواج در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی جوانان بالا رفته و بسیاری از جوانان قادر به ازدواج در سن مناسب نیستند، مضاف به این‌که بسیاری از جوانان بی‌کار بوده و توانایی تامین هزینه‌های زندگی خود را ندارند. مطمئنن جوانانی که بی‌کار باشند، نمی‌توانند ازدواج کنند و گذشت زمان باعث می‌گردد تا فشارهای روحی و روانی حادث شده از غریزه جنسی آن‌ها را به کج روی‌هایی سوق دهند که یکی از کج‌روی‌ها می‌تواند رابطه جنسی به عنف باشد.

6- بالا رفتن جمعیت

در حال حاضر جمعیت ایران، با امکانات و شرایط زندگی سالم برای هر شخص هم‌خوانی ندارد. بالارفتن جمعیت باعث گردیده تا خانواده‌ها به صورت خاص و دولت به صورت عام نتواند بر خواسته‌ها و نیازهای کودکان، نوجوانان و جوانان توجه و اهمیت ویژه نماید.

7- محدودیت‌های جنسی

روابط جنسی مردان آن‌هم در میان مردانی که از نظر مالی در سطح رو به پایین هستند، محدود بوده و محدودیت‌هایی که متشرعین و حاکمان و مسوولین جمهوری اسلامی ایجاد کرده‌اند نیز بر این معظل افزوده است. مردانی که دارای ثروت باشند می‌توانند به انحا مختلف خود را ارضا‌ کرده و مشکلات جنسی خود را مرتفع کنند. اما مردانی که از نظر مالی در محدودیت به سر می‌برند و قادر نباشند تا از راه‌های شرعی و قانونی هم‌چون ازدواج‌ نیازهای جنسی خود را تامین کنند با مشکلاتی مواجه می‌گردند که باعث ورود فشارهای روحی و روانی به آنان می‌گردد.

8- ترویج خشونت

جمهوری اسلامی ایران با اعمال خشونت علیه زنان، ترویج خشونت می‌کند. برخورد با زنان به بهانه نداشتن حجاب این انگیزه را برای مردان دیگر هم فراهم می‌کند تا آن‌ها هم نسبت به زنان خشونت به خرج دهند و زنان را مورد آزار و اذیت قرار دهند. بسیاری از زنان ایران اگر از گزند، مردان هرز و نیازمند به ارتباطات جنسی در امان باشند از گزند آزار و اذیت زنان در امان نیستند. زمانی که زنان امنیت اجتماعی و قضایی در مقابل حاکمیت ندارند چطور می‌توان انتظار داشت تا در مقابل مردان امنیت داشته باشند. دیده‌ایم که در دوره‌هایی از زمان، طرح امنیت اجتماعی در نقاط مختلف ایران خود‌نمایی می‌کند. طراحان این طرح، گمان می‌کنند که می‌تواند با اعمال خشونت، جامعه را سالم نگه دارند، در حالی که جامعه صرفن ظاهر نیست و باطن از آن‌چه می‌بینیم دارای اهمیت بیش‌تری است. پلیس با خشونت در صدد سالم‌سازی محیط جامعه بر می‌آید و جوانان را محدود می‌کند. در روزهای اخیر نیز به افراد با حجاب گل پخش کرده و به این صورت به اکثریت قریب به اتفاق زنان ایرانی توهین می‌کند. این رویه دست‌ مردان را باز می‌گذارد تا با خیال راحت دست به تعرض به حقوق زنان زنند.

9- سو‌قصد مجرمانه

بسیاری از مردانی که به زنان یا به هم‌جنسان خود تجاوز می‌کنند با سو‌نیت مجرمانه دست به این کار می‌زنند، این سو‌نیت می‌تواند علت‌های مختلفی از جمله انتقام‌گیری باشد. بسیاری از مجرمینی که دست به ‌این‌گونه جرایم می‌زنند خود در کودکی مورد آزار و اذیت و تجاوز قرار گرفته‌اند و صدمات روحی و روانی که در کودکی یا نوجوانی برای آن‌ها ایجاد گردیده، از حالت پنهان خارج  و با انتقام‌گیری در عالم خارج بروز می‌کند.

10- عدم حمایت روحی، جسمانی، فرهنگی

تمام کسانی که مورد تجاوز – چه در کودکی و چه در بزرگ‌سالی – قرار می‌گیرند، از لحاظ روحی و روانی و جسمی حمایت نمی‌شوند. فرهنگ جامعه در خصوص رفتار با قربانیان تجاوز بسیار ناپسند و غیر‌اخلاقی و انسانی است. فرهنگ جامعه ایران، طبق رویه معمول طرد قربانیان تجاوز بوده است که این به هیچ عنوان تاثیر مثبت بر آینده قربانی جرم نمی‌گذارد. آثار تجاوز از جمله زوال شخصیت، افسرودگی، پرهیز از زندگی اجتماعی و ایجاد نوعی کینه و دشمنی موضوعاتی نیست که بتوان نسبت به آن‌ها بی‌توجه شد.

11 – اخلال در شخصیت

متجاوزین از شخصیت ثابت و  متعادلی  برخوردار نیستند آن‌ها همان‌طور که مرقوم گردید بیمارانی هستند که نیاز دارند بیماریشان بهبود گردد. اعدام آن‌ها راه حل مناسب برای از بین بردن این بیماری نیست. راه‌هایی را می‌بایست پیمود و امتحان کرد که هزینه‌اش گرفتن جان دیگری نباشد.

در کنار علل یاد شده، علت‌های بسیاری نیز وجود دارد که می‌بایست با دقت در صدد برطرف کردن آن‌ها بود. تجاوز به عنف در کشور جمهوری اسلامی ایران و گسترش آن‌ها در سطح جامعه، نشان تو خالی بودن و سقوط نظامی است که ادعای الگو بودن می‌کند. مسوولین جمهوری اسلامی ایران به کرات این نظام را الگویی اخلاقی معرفی کرده و احکام اسلام را از جمله به‌ترین احکام دنیا و مطابق حقوق بشر می‌دانند، در حالی که چنین نیست و تجربه 32 ساله نظام جمهوری اسلامی نشان داده است که این نظام که فاقد دموکراسی است و بر پایه نظامی دیکتاتوری اسلامی استوار شده است، فاقد اخلاق است چرا که بسیاری از کسانی که تجاوز می‌کنند از درون نظام بوده و چون خود را در امینت قدرت می‌دانند، مصون از مجازاتند، به عنوان مثال دو سال پیش حدود پنجاه نفر از کارمندان دولت به زنی در تبریز تجاوز کردند، اما مردان همه مصون از تعرض گردیدند و زن بی‌چاره به سنگ‌سار محکوم گردید.

جا داشت همان‌طور که پاپ از قربانیان تجاوز در کلیسای کاتولیک معذرت خواهی کرد رهبر جمهوری اسلامی نیز از قربانیان این‌گونه جنایت‌ها معذرت‌خواهی کرده و در صدد برطرف کردن ریشه‌های این جرم به صورت کارشناسانه باشد. رهبر جمهوری اسلامی باید بداند که  تجاوز جنسی یک بیماری و کج‌روی جنسی است که چون شخص به دلیل کوتاهی دولت و سهل‌انگاری مسوولین قادر نیست نیازهای جنسی و عاطفی خود را با رابطه انسانی، شرعی‌ و قانون‌مند برطرف کند، دست به تجاوز می‌زند.  ایشان باید بدانند که عقاید دینی و باورهای اعتقادی هم بی‌تاثیر در تجاوز‌ها نیستند، بسیاری از مذهبیون، تجاوز در راستای انتقام‌گیری را در خفا توصیه می‌کنند به همین دلیل است که بزه‌کاران جرات پیدا کرده و  در اصفهان، کاشمر و گلستان، بدون هیچ ترس و واهمه‌ای نقشه‌های شیطانی خود را به منظه ظهور در می‌آوردند.

در نهایت امیدوارم که مسوولین جمهوری اسلامی ایران به جای آن‌که به فکر حفظ قدرت خود و پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای سیاسی واهی و بی‌اساس باشند، به فکر مردمان ایران باشند، بگذارند که نیروهای کارآمد، نه فال‌گیرو جن‌گیر وارد عرصه سیاست شوند و خود را محدود به اطرافیان مذهبی خود نکنند و به خواست و نیاز جوانان احترام بگذارند، مطمئنن اگر توصیه‌های مذهبی و دینی بتواند پیش‌گیرنده از وقوع چنین جرایمی باشد، اجرای احکام اسلامی خشونت‌آمیز نمی‌تواند راه‌کار صحیح در پیش‌گیری از وقوع جرم و اجرای عدالت باشد، برطرف کردن این‌گونه معضلات و مشکلات جوانان و پیش‌گیری معقولانه از وقوع جرم، خواسته‌ای بود که آقایان موسوی و کروبی داشتند و حال باید تاوان نظریه‌های منطقی و صحیح و اجتماع‌سازشان را در حصر خانگی و بازداشت و شکنجه دهند.

 

 

 


 


خبر / رادیو کوچه

روز پنج‌شنبه، 30 ژوئن، دولت فرانسه گزارش‌های مربوط به تخلیه حدود ۴۰ تن تسلیحات نظامی برای مخالفان مسلح دولت لیبی را تایید کرده است.

به گزارش الجزیره، تخلیه هوایی این تجهیزات نظامی توسط نیروهای فرانسوی در منطقه کوهستانی جنوب غرب طرابلس، پایتخت لیبی صورت گرفته است.

هم اکنون در این منطقه نبرد میان مخالفان مسلح دولت لیبی و نیروهای حامی سرهنگ معمر قذافی در جریان است.

مقام‌های فرانسه می‌گویند که این تصمیم به‌طور یک‌جانبه و بدون اطلاع ناتو اتخاذ شده است.

بعضی از تحلیل‌گران می‌گویند که این اقدام ممکن است ناقض تصمیم شورای امنیت برای ممنوعیت ارسال تمامی تجهیزات نظامی به لیبی محسوب شود.

افراد زیادی از بربرها که اقوام ساکن مناطق شمال آفریقا هستند، اخیرن پیش‌رفت قابل توجهی در این منطقه کرده‌اند و در حال نزدیک شدن به طرابلس هستند.

از سویی دیگر رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا اقدام فرانسه برای ارسال تسلیحات به مخالفان حکومت لیبی را خطرناک عنوان کرده است.

ژان پینگ اظهار داشت چنین اقدام‌هایی باعث می‌شود لیبی به وضع مشابه کشور جنگ‌زده سومالی گرفتار شود.

بیشتر بخوانید:

«حکومت لیبی حکم بازداشت رهبر این کشور را رد کرد»


 


خبر / رادیو کوچه

در جدیدترین حکم قضایی که در رابطه با حوادث کوی دانش‌گاه تهران از طرف نهادهای قضایی جمهوری اسلامی صادر شده است، ۱۴ تن از دانش‌جویان این دانش‌گاه با احکام قضایی مانند حبس، جریمه و شلاق روبه‌رو شده‌اند.

بنا به گزارش دانشجونیوز، پیش‌تر، محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخن‌گوی قوه قضاییه از برگزاری دادگاه ۲۲ جلسه‌ای برای رسیدگی به اتهامات متهمان و هم‌چنین صدور حکم برای پنجاه تن از آنان خبر داده بود. در حالی احکام صادره توسط مراجع قضایی متوجه فعالان دانش‌جویی است که پیش از این شماری از دانش‌جویان توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح احضار و بازداشت شده‌اند.

هم‌چنین چندی پیش، انجمن اسلامی دانش‌جویان دانش‌گاه تهران و علوم پزشکی تهران به مناسبت دومین سال‌گرد حمله به کوی دانش‌گاه تهران، با صدور بیانیه و نامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی، رییس دست‌گاه قضایی جمهوری اسلامی، ضمن انتقاد از برخورد این دست‌گاه با «قربانیان» حمله به این دانش‌گاه در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸، خواستار مجازات «آمران و عاملان اصلی» تهاجم به دانش‌جویان شده بودند.

احکام جدید صادره برای دانش‌جویانی که در پرونده حمله به کوی دانش‌گاه تهران محکوم شده‌اند، به شرح زیر است:

- مهیم امیر محمدی، دانش‌جوی مدیریت: «‌91 روز تعزیری، یک میلیون تومان جریمه»

- علی رفاهی، دانش‌جوی علوم اجتماعی:«‌3 ماه حبس به مدت 4 سال تعلیق و 500 هزار جریمه»

- کمال رضوی، دانش‌جوی علوم اجتماعی: «‌3 ماه جبس به مدت 4 سال تعلیق و 500 هزار جریمه»

- رسول محسن‌زاده، دانش‌جوی علوم اجتماعی: «‌10 ماه حبس به مدت4 سال تعلیق

- امیر حسین فضلی 91 روز تعزیری 1 میلیون جریمه»

- کاوه اکبری، دانش‌جوی علوم اجتماعی:«‌10 ماه حبس به مدت پنج سال تعلیق»

- یداله نعمتی: « 10 ماه حبس به مدت 4 سال تعلیق و 1 میلیون جریمه»

- حبیب فرحزادی :«‌10 ماه حبس‌+ 1 میلیون تومان جریمه نقدی، که نیمی از از حبس به مدت 4 سال تعلیق گردید»

- نعیم آقایی‌: «10‌ ماه حبس‌+ 500 هزار تومان جریمه نقدی، که نیمی از حبس به مدت 4 سال تعلیق گردید»

- دوست محمدی‌هست: «ده ماه حبس یه مدت 4 سال تعلیق»

- ایوب نعمتی:«‌10 ماه حبس + 500 هزار تومان جریمه نقدی، که نیمی از حبس به مدت 4 سال تعلیق گردید»

- آوات رضا‌نیا : «سه ماه حبس تعلیقی و ۷۴ ضربه شلاق بدل به ۳ میلیون جریمه»

- وحید قیصری :«‌5 ماه حبس که به مدت 4 سال تعلیق شده است‌، 500 هزار تومان جریمه»

- علی سحر وکیلی، دانش‌جوی علوم اجتماعی: «‌4 ماه حبس‌+ ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی، که نیمی از حبس به مدت ۴ سال تعلیق گردید.»

صدور احکام حبس، جریمه نقدی و شلاق برای دانش‌جویان، که خود از شاکیان پرونده حمله‌کنندگان به کوی دانش‌گاه بوده‌اند، در حالی است که تاکنون هیچ گزارشی از محکومیت عاملان اصلی این پرونده منتشر نشده است.

بیشتر بخوانید:

«محکومیت حبس برای دانش‌جویان درگیر در کوی دانش‌گاه»


 


خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه چهارشنبه، 29 ژوئن، مقام‌های جمهوری اسلامی اتهام ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا را مبنی بر آزمایش موشک‌های بالستیک که توان حمل کلاهک اتمی دارد، رد کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای هیگ اعلام کرد ایران با نقض قطع‌نامه‌های سازمان ملل متحد، به‌طور مخفیانه موشک‌های بالستیک و راکت‌های خود را آزمایش کرده است.

وی گفت که این موشک‌ها قابلیت حمل کلاهک اتمی را دارد.

اما رامین مهمانپرست، سخن‌گوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گفت: «هیچ یک از موشک‌هایی که توسط ایران آزمایش شده توان حمل کلاهک اتمی را ندارد.»

ایران می‌گوید در برنامه اتمی خود به‌دنبال اهداف نظامی نیست و فقط در صدد بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.

لازم به اشاره است یک هیت بازرسی شورای امنیت که درباره موارد نقض تحریم‌ها توسط ایران تحقیق کرده است، اخیرن در گزارشی به این شورا اطلاع داد تهران طی یک سال گذشته شش آزمایش موشک‌های بالستیک انجام داده که دو مورد آن از دید رسانه‌ها دور بوده است.

بیشتر بخوانید:

«تحریم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از سوی آمریکا»


 


آرین / دفتر کابل / رادیو کوچه

طالبان افغانستان دو خبرنگار فرانسوی را که حدود یک و نیم سال پیش بازداشت کرده بودند آزاد کرد. مقامات محلی در ولایت شمالی کاپیسا اعلام کردند این دو خبرنگار  «استیفن تاپونیه» و «هروه گى‌کر‌» هم‌راه با ترجمان افغان‌شان شام روز گذشته آزاد شده‌اند.

ژنرال عبدالحمید فرمانده پلیس ولایت کاپیسا گفت وضعیت صحی خبرنگاران فرانسوی و ترجمان افغان‌شان خوب می‌باشد.

طالبان در دسامبر 2009 این دو خبرنگار فرانسوی را با راننده، مترجم و یک هم‌کار افغان‌شان هنگام که مصروف تهیه فلم مستند بودند بازداشت کردند، اما پس از مدتی راننده و هم‌کار دیگر آنان را آزاد کردند.

پیش از این طالبان در بدل رهایی خبرنگاران فرانسوی خواهان خروج سربازان فرانسوی از افغانستان شده بودند، اما حالا روشن نیست که طالبان چگونه این خبرنگاران را آزاد کرده‌اند.

طالبان در یک و نیم سال که این خبرنگاران را در اسارت داشتند در کوه‌های ولایت کاپیسا نگه‌داری می‌کردند.

 


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های داخلی ایران، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر،  به اتهام سو‌استفاده مالی بازداشت شده است.

به گزارش تحول سبز، محسن معماری که توسط محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی به سمت مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر منصوب شده بود، به دلیل سواستفاده های مالی تحت تعقیب قضایی قرار گرفت و هفته گذشته از سمت خود کناره‌گیری کرد.

اما استعفای محسن معماری نیز نتوانست مانع از دستگیری وی شود.

گفتنی است معماری در جلسه معارفه خود اظهار کرده بود که بنابر تکلیف رییس جمهوری حاضر به قبول این مسوولیت شده است و رسانه‌های منسوب به دولت نیز در آن زمان انتصاب وی را دلیلی بر «درایت‌» محمود احمدی‌نژاد خوانده بودند.

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (شرکت سرمایه‌گذاری بانک صادرات) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس اوراق بهادار است که سرمایه ثبت شده فعلی آن ۶۷۵ میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید:

«کابینه خط قرمز است، به دست‌اندازی‌ها پاسخ می‌دهم»


 


رادیو کوچه


610 میلادی- روز «مبعث» بر پایه‌ی باورهای اسلامی، روزی است که «محمد»، پیامبر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد. در تقویم هجری قمری، ۲۷ رجب روز مبعث است.

بر اساس باورهای مسلمانان، «محمدابن عبداله» در روز (۲۷ رجب) سال ۴۰ عام‌الفیل، هم‌زمان با سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام، در غار حرا، توسط جبرییل (یکی از فرشتگان خداوند) و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مامور شد که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند. محمد در این زمان چهل سال داشت و در مکه زندگی می‌کرد.

1309 خورشیدی- «همایون خرم»، نوازنده‌ی نام‌دار ویولن، موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز سرشناس و پژوهش‌گر موسیقی ایرانی در بوشهر زاده شد.

از آن‌جا که مادرش از شیفتگان موسیقی اصیل ایرانی بود و از بین مقام‌های موسیقی ایرانی، به دست‌گاه همایون علاقه‌ای وافر داشت، نام «همایون» را برای فرزند خود انتخاب کرد.

وی در سن 11 سالگی به مکتب استاد صبا راه یافت و به علت استعداد شگرف، چند سال بعد به عنوان نوازنده‌ی ۱۴ ساله، در رادیو به تنهایی به اجرا پرداخت. بعدها در بسیاری از برنامه‌های موسیقی رادیو، خصوصن در برنامه «گل‌ها»، به عنوان آهنگ‌ساز، سولیست ویولن و رهبر ارکستر آثاری ارزش‌مند ارایه داد.

همایون خرم دارای درجه ۱ هنری (معادل مدرک دکترا) از شورای ارزش‌یابی هنرمندان کشور نیز هست.

مشهورترین آثار او عبارت‌اند از: «تو ای پری کجایی» (سرگشته) با صدای «حسین قوامی» و «محمد اصفهانی»، «امشب در سر شوری دارم»‌، «ساغرم شکست ای ساقی»، «رسوای زمانه منم»، «اشک من هویدا شد».

1520 میلادی- آزتک‌های ساکن تنوکتیتلان (شهر مکزیکو کنونی) اسپانیایی‌ها را از این شهر بیرون کردند. این شب که در نزد اسپانیایی‌ها به شب غم‌انگیز مشهور شد، در واقع عامل اضمحلال امپراتوری آزتک و تغییر سرنوشت مکزیک و آمریکای اسپانیایی زبان شد.

«هرنان کورتز» (Hernando Cortes) کاشف و سردار اسپانیایی، فاتح امپراتوری آزتک در قاره آمریکا است. او با سربازان و تعدادی اسب در سواحل دریای کارائیب (ساحل شرقی مکزیک امروزی) لنگر انداخت. نیروهای اسپانیایی تحت فرمان او به سمت شمال و مرکز مکزیک حرکت کردند و در نوامبر سال ۱۵۱۹ به پایتخت آزتک‌ها شهر تنوکتیتلان رسیدند‌. هرچند در ابتدا با استقبال آزتک‌ها مواجه شد، اما پس از آن، جنگ‌هایی بین آزتک‌ها و نیروهایش رخ داد. کورتس پادشاه آزتک‌ها را دستگیر کرد و برای آزادی‌اش از مردم خواست تسلیم شوند. تا اوت سال ۱۵۲۱ تمام قلمرو وسیع و پرجمعیت امپراتوری آزتک به تصرفش در آمد. به این ترتیب مکزیک به مستعمره اسپانیا تبدیل شد.

گفته شده فتح امپراتوری آزتک و کشور کنونی مکزیک توسط «هرنان کورتز» موجب نابودی امپراتوری و تمدن «اینکاها» و فتح کشورکنونی پرو توسط «فرانسیسکو پیزارو» شد.

1960 میلادی- کشور زئیر به استقلال رسید. این کشور قبل از استقلال از مستعمرات بلژیک بود. اما مبارزات استقلال‏طلبانه به رهبری آزادی‏خواه معروف آفریقایى، «پاتریس لومومبا» در سال‏های پس از جنگ جهانی منجر به استقلال زئیر در چنین روزی شد. پس از استقلال زئیر، شورش‏های گسترده‏ای در این کشور روی داد. از سوی دیگر، درگیری میان لومومبا و «موسی چومبه»، این نابسامانی‏ها را تشدید می‏کرد. سرانجام در سال 1965، ژنرال «موبوتو» بعد از کشته شدن لومومبا، با یک کودتا قدرت را در دست گرفت. در سال 1970 نام این کشور از جمهوری دمکراتیک «کنگو» به جمهوری «زئیر» تغییر یافت اما در 1997 پس از برکناری «موبوتو» و روی کار آمدن «لوران کابیلا» بار دیگر نام جمهوری دموکراتیک کنگو بر این کشور نهاده شد.

1977 میلادی- سازمان «پیمان آسیای جنوب شرقی» با نام اختصاری «سیتو» (SEATO) منحل شد. این سازمان در 8 سپتامبر 1954 شکل گرفت، به موجب پیمان دفاع جمعی آسیای جنوب شرقی به وجود آمد و در «مانیل» پایتخت فیلیپین به امضای کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، استرالیا، فیلیپین، تایلند، پاکستان و زلاندنو رسید. هدف این پیمان، تضمین صلح در منطقه جنوب شرقی آسیا و جنوب غربی اقیانوس کبیر عنوان شد. در تکمیل آن، منشور اقیانوس کبیر نیز صادر شد که در آن حق ملل آسیایى و مردم جزایر اقیانوس کبیر در برابری و تعیین سرنوشت خود مورد تایید قرار گرفت و بر هم‌کاری کشورهای عضو پیمان، در تامین اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاکید شد.

مقر سازمان‏های نظامی و غیرنظامی این سازمان در «بانکوک» قرار داشت.

———————————————–

برخی از روی‌دادهای دیگر

1936 میلادی- نخستین چاپ داستان «بر باد رفته» که برنده دو جایزه ادبی شده،انتشار یافت. نویسنده این اثر «مارگارت میچل» است.

منبع‌ها‌:

ویکی‌پدیا (انگلیسی و فارسی)

جام جم

راسخون

Iranian history

 


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، 29 ژوئن، دولت آمریکا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده این نیرو و احمد‌رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی را به اتهام کمک به سوریه در سرکوب معترضان این کشور تحریم کرده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، وزارت‌خانه‌های خزانه‌داری و امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای احمدرضا رادان را متهم کرده‌اند که در ماه آوریل سال جاری به دمشق سفر و درباره سرکوب معترضان سوری به مقام‌های امنیتی حکومت بشار اسد (کمک‌های) «تخصصی» ارایه کرده است.

این در حالی است که سوریه اتهام دریافت کمک از ایران برای سرکوب معترضان را بی‌اساس می‌داند.

آمریکا هم‌چنین سازمان امنیت سیاسی سوریه را به اتهام سرکوب معترضان تحریم کرد.

ژنرال جمیل حسن، رییس سازمان اطلاعات نیروی هوایی ارتش سوریه نیز در این رابطه تحریم شده است. سازمان وی پیش‌تر از سوی آمریکا تحریم شده بود.

بیشتر بخوانید:

«رزمایش ایران نشانی از بازگشت به تعدات بین‌المللی ندارد»

«احضار سفیر مجارستان به وزارت امور خارجه ایران»

«طرح گفت‌وگوی ملی در سوریه کلید می‌خورد»


 


خبر / رادیو کوچه

دولت آلمان از بازداشت مریم مجد، روزنامه‌نگار ورزشی که در حین سفر به این کشور برای پوشش خبری جام جهانی فوتبال زنان بازداشت شد، ابراز ناراحتی و نگرانی کرده است.

به گزارش دویچه‌وله، مارکوس لونینگ، کمیسر حقوق بشر دولت آلمان با انتشار بیانیه‌ای بازداشت خانم مجد را به «دفاع او از حضور زنان در ورزش و سرکوب فعالان حقوق زنان در ایران» مرتبط دانست و خواهان آزادی فوری او شد.

مریم مجد که متولد ۱۳۶۵ و یک عکاس مطبوعاتی است، قرار بود ضمن تهیه گزارش از مسابقات جام جهانی فوتبال زنان، با هم‌کاری پترا لندرز، بازیکن سابق تیم ملی زنان آلمان، کتابی درباره زنان فوتبالیست در جهان تهیه کند.

او قرار بود ۲۷ خرداد روانه آلمان شود ولی یک روز قبل از سفر بازداشت شد.

آقای لونینگ گفت: «تصادفی نیست که خانم مجد که به‌‌طور علنی برای حضور فعال زنان در رخ‌دادهای ورزشی تلاش می‌کرد، در آستانه سفر از پیش برنامه‌ریزی شده خود بازداشت شده است.»

آقای لونینگ هم‌چنین با اشاره به بازداشت مهناز محمدی، فیلم ساز و فعال حقوق زنان و ناپدید شدن مریم بهرام، منصوره بهکیش و زهرا یزدانی در هفته‌های اخیر، بر آزادی فوری خانم مجد و سایر فعالان زن بازداشت شده، تاکید کرد.

آقای لونینگ ادامه داد: «این (موضوع) نمونه ناگوار دیگری از ارعاب و سرکوب فعالان حقوق زنان به وسیله حکومت ایران است.»

هم‌چنین گزارش‌گران بدون مرز، اتحادیه‌ی روزنامه‌نگاران آلمان و کانون روزنامه‌‌نگاران آلمان از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواهان آزادی فوری مریم مجد، عکاس مطبوعاتی شدند.

بیشتر بخوانید:

«وضعیت نامناسب جسمانی مریم مجد، عکاس ورزشی»

 


 


به اتهام کمک به سوریه در سرکوب معترضان،

«تحریم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از سوی آمریکا»


خبر / رادیو کوچه

دولت آمریکا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده این نیرو و احمد‌رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی را به اتهام کمک به سوریه در سرکوب معترضان این کشور تحریم کرده است.

به گزارش سی‌ان‌اند، وزارت‌خانه‌های خزانه‌داری و امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای احمدرضا رادان را متهم کرده‌اند که در ماه آوریل سال جاری به دمشق سفر و درباره سرکوب معترضان سوری به مقام‌های امنیتی حکومت بشار اسد (کمک‌های) «تخصصی» ارایه کرده است.

این در حالی است که سوریه اتهام دریافت کمک از ایران برای سرکوب معترضان را بی‌اساس می‌داند.

آمریکا هم‌چنین سازمان امنیت سیاسی سوریه را به اتهام سرکوب معترضان تحریم کرد.

ژنرال جمیل حسن، رییس سازمان اطلاعات نیروی هوایی ارتش سوریه نیز در این رابطه تحریم شده است. سازمان وی پیش‌تر از سوی آمریکا تحریم شده بود.

………………………………………………………………..

مقام‌های جمهوری اسلامی:

«موشک‌های آزمایش‌شده قادر به حمل کلاهک اتمی نیست»

خبر / رادیو کوچه

شام‌گاه چهارشنبه، 29 ژوئن، مقام‌های جمهوری اسلامی اتهام ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا را مبنی بر آزمایش موشک‌های بالستیک که توان حمل کلاهک اتمی دارد، رد کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای هیگ اعلام کرد ایران با نقض قطع‌نامه‌های سازمان ملل متحد، به‌طور مخفیانه موشک‌های بالستیک و راکت‌های خود را آزمایش کرده است.

وی گفت که این موشک‌ها قابلیت حمل کلاهک اتمی را دارد.

اما رامین مهمانپرست، سخن‌گوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گفت: «هیچ یک از موشک‌هایی که توسط ایران آزمایش شده توان حمل کلاهک اتمی را ندارد.»

اما ایران می‌گوید در برنامه اتمی خود به‌دنبال اهداف نظامی نیست و فقط در صدد بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.

لازم به اشاره است یک هیت بازرسی شورای امنیت که درباره موارد نقض تحریم‌ها توسط ایران تحقیق کرده است، اخیرن در گزارشی به این شورا اطلاع داد تهران طی یک سال گذشته شش آزمایش موشک‌های بالستیک انجام داده که دو مورد آن از دید رسانه‌ها دور بوده است.

………………………………………………………………..

بدون اطلاع ناتو صورت گرفت،

«ارسال تجهیزات جنگی برای مخالفان لیبی توسط فرانسه»

خبر / رادیو کوچه

روز پنج‌شنبه، 30 ژوئن، دولت فرانسه گزارش‌های مربوط به تخلیه حدود ۴۰ تن تسلیحات نظامی برای مخالفان مسلح دولت لیبی را تایید کرده است.

تخلیه هوایی این تجهیزات نظامی توسط نیروهای فرانسوی در منطقه کوهستانی جنوب غرب طرابلس، پایتخت لیبی صورت گرفته است.

هم اکنون در این منطقه نبرد میان مخالفان مسلح دولت لیبی و نیروهای حامی سرهنگ معمر قذافی در جریان است.

مقام‌های فرانسه می‌گویند که این تصمیم به‌طور یک‌جانبه و بدون اطلاع ناتو اتخاذ شده است.

بعضی از تحلیل‌گران می‌گویند که این اقدام ممکن است ناقض تصمیم شورای امنیت برای ممنوعیت ارسال تمامی تجهیزات نظامی به لیبی محسوب شود.

افراد زیادی از بربرها که اقوام ساکن مناطق شمال آفریقا هستند، اخیرن پیش‌رفت قابل توجهی در این منطقه کرده‌اند و در حال نزدیک شدن به طرابلس هستند.

از سویی دیگر رییس کمیسیون اتحادیه آفریقا اقدام فرانسه برای ارسال تسلیحات به مخالفان حکومت لیبی را خطرناک عنوان کرده است.

ژان پینگ اظهار داشت چنین اقدام‌هایی باعث می‌شود لیبی به وضع مشابه کشور جنگ‌زده سومالی گرفتار شود.

………………………………………………………………..

حقوق بشر آلمان اعلام کرد:

«آلمان خواهان آزادی فوری مریم مجد، عکاس ایرانی شد»

خبر / رادیو کوچه

دولت آلمان از بازداشت مریم مجد، روزنامه‌نگار ورزشی که در حین سفر به این کشور برای پوشش خبری جام جهانی فوتبال زنان بازداشت شد، ابراز ناراحتی و نگرانی کرده است.

به گزارش دویچه‌وله، مارکوس لونینگ، کمیسر حقوق بشر دولت آلمان با انتشار بیانیه‌ای بازداشت خانم مجد را به «دفاع او از حضور زنان در ورزش و سرکوب فعالان حقوق زنان در ایران» مرتبط دانست و خواهان آزادی فوری او شد.

مریم مجد که متولد ۱۳۶۵ و یک عکاس مطبوعاتی است، قرار بود ضمن تهیه گزارش از مسابقات جام جهانی فوتبال زنان، با هم‌کاری پترا لندرز، بازیکن سابق تیم ملی زنان آلمان، کتابی درباره زنان فوتبالیست در جهان تهیه کند.

او قرار بود ۲۷ خرداد روانه آلمان شود ولی یک روز قبل از سفر بازداشت شد.

آقای لونینگ گفت: «تصادفی نیست که خانم مجد که به‌‌طور علنی برای حضور فعال زنان در رخ‌دادهای ورزشی تلاش می‌کرد، در آستانه سفر از پیش برنامه‌ریزی شده خود بازداشت شده است.»

آقای لونینگ هم‌چنین با اشاره به بازداشت مهناز محمدی، فیلم ساز و فعال حقوق زنان و ناپدید شدن مریم بهرام، منصوره بهکیش و زهرا یزدانی در هفته‌های اخیر، بر آزادی فوری خانم مجد و سایر فعالان زن بازداشت شده، تاکید کرد.

آقای لونینگ ادامه داد: «این (موضوع) نمونه ناگوار دیگری از ارعاب و سرکوب فعالان حقوق زنان به وسیله حکومت ایران است.»

هم‌چنین گزارش‌گران بدون مرز، اتحادیه‌ی روزنامه‌نگاران آلمان و کانون روزنامه‌‌نگاران آلمان از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواهان آزادی فوری مریم مجد، عکاس مطبوعاتی شدند.

………………………………………………………………..

میدان تحریر صحنه درگیری‌های تازه،

«درگیری خونین معترضان مصری با نیروی امنیتی»

خبر / رادیو کوچه

به گزارش رسانه‌های خارجی، روز چهارشنبه، 29 ژوئن، تظاهرکنندگان ضد دولتی و پلیس در میدان تحریر مصر برای اولین بار طی هفته‌های اخیر با یک‌دیگر درگیر شده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. این درگیری‌ها که شام‌گاه سه‌شنبه آغاز شد، بامداد روز چهارشنبه هم ادامه پیدا کرد.

به گزارش الجزیره، پلیس ضد‌شورش به سوی ده‌ها هزار معترض گاز اشک‌آور پرتاب و تلاش کرد آن‌ها را متفرق کند که در این درگیری بیش از 590 نفر مجروح شدند.

در مقابل تظاهرکنندگان نیز به سوی پلیس سنگ پرتاب کردند.

شاهدان عینی گفته‌اند که این شدیدترین مورد خشونت‌ها طی هفته‌های اخیر بوده است.

دفتر دادستانی مصر گفته است در مورد این خشونت‌ها، تحقیق خواهد کرد.

معترضان خواهان آن هستند که به روند محاکمه مقام‌های بلندپایه زمان حسنی مبارک، شتاب داده شود. آن‌ها هم‌چنین خواهان اعمال اصلاحاتی هستند که شورای نظامی پس از سرنگونی حسنی مبارک قول آن را داده بود.

معترضان جلوی ساختمان وزارت کشور جمع شدند و با پلیس درگیر شدند.

این درگیری به میدان تحریر کشیده شد و پلیس ضد شورش، خیابان اصلی منتهی به میدان تحریر را مسدود کرد و خودروهای زرهی را در اطراف میدان مستقر کرد.

گروهی از معترضان فریاد می‌زدند که خواهان سرنگونی حکومت هستند.

آن‌ها از این که روند محاکمه مقام‌های بلندپایه سابق با تاخیر رو به‌رو شده، ابراز خشم کردند.

طی هفته های اخیر برخی از مقامات دولت حسنی مبارک به طور غیابی محاکمه شده‌اند.

حسنی مبارک که در حال حاضر در بیمارستان نظامی به سر می‌برد، قرار است سوم اوت با پسرانش در دادگاه حاضر شود.

………………………………………………………………..

به اتهام سو‌استفاده مالی صورت گرفت،

«بازداشت مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر»

خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های داخلی ایران، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر،  به اتهام سو‌استفاده مالی بازداشت شده است.

به گزارش تحول سبز، محسن معماری که توسط محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی به سمت مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر منصوب شده بود، به دلیل سواستفاده های مالی تحت تعقیب قضایی قرار گرفت و هفته گذشته از سمت خود کناره‌گیری کرد.

اما استعفای محسن معماری نیز نتوانست مانع از دستگیری وی شود.

گفتنی است معماری در جلسه معارفه خود اظهار کرده بود که بنابر تکلیف رییس جمهوری حاضر به قبول این مسوولیت شده است و رسانه‌های منسوب به دولت نیز در آن زمان انتصاب وی را دلیلی بر «درایت‌» محمود احمدی‌نژاد خوانده بودند.

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (شرکت سرمایه‌گذاری بانک صادرات) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس اوراق بهادار است که سرمایه ثبت شده فعلی آن ۶۷۵ میلیارد تومان است.

………………………………………………………………..

با حکم دادگاه انقلاب،

«محکومیت کنش‌گر صنفی فرهنگیان به ده سال حبس»

خبر / رادیو کوچه

اسماعیل عبدی، آموزگار ریاضی دبیرستان و کنش‌گر صنفی فرهنگیان با صدور حکمی از سوی دادگاه انقلاب به ده سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

به گزارش هرانا، حکم ده سال حبس اسماعیل عبدی، روز چهارشنبه، هشتم تیرماه، به علیزاده طباطبایی وکیل وی اعلام شد.

قاضی پرونده، پیرعباسی، با استناد به ماده ۵۰۰ (تبلیغ علیه نظام) و ۵۰۵ (ارتباط با دول متخاصم) حکم را صادر کرده است. این حکم، حکم بدوی است و تا یک ماه فرصت اعتراض دارد.

گفتنی است عبدی در تابستان ۸۸ با یکی از رسانه‌های خارجی، درباره وضعیت آموزش و پرورش و برخی فرهنگیان زندانی گفت‌و‌گو کرد که پس از آن بازداشت شد و مدت ۴۴ روز را در زندان اوین گذراند.

………………………………………………………………..

با رای دادگاه انقلاب،

«حبس تعزیری محکومین دو فعال سیاسی و مدنی»

خبر / رادیو کوچه

ابراهیم اسماعیلی و محمد حسین جعفرپور در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز با حضور وکلای خود نقی محمودی و عباس جمالی به ترتیب به یک سال حبس تعزیری و یک سال و شش ماه حبس تعزیری و هم‌چنین به ده سال محرومیت از مسافرت به نخجوان و جمهوری آذربایجان محکوم شدند.

بر اساس گزارش رسیده به رادیو کوچه، اساس اتهام وارده به این دو نفر مسافرت و تحصیل در جمهوری نخجوان و آذربایجان بوده است.

افراد مذکور به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و به نفع گروه‌های قوم‌گرا، شناسایی و معرفی افراد جهت جاسوسی از اتباع ایران به سرویس اطلاعاتی نخجوان و هم‌چنین جاسوسی از ایران به نفع جمهوری نخجوان و کشور جمهوری آذربایجان مورد محاکمه قرار گرفته‌اند.

مصداق این اتهامات نیز اعلام فرکانس تلویزیون سحر، آمار صادرات ایران به ارمنستان و تهیه فیلم در مورد کشتار ارامنه در قره‌باغ بوده است.

………………………………………………………………..

به دلیل چهار هفته اعتصاب غذا،

«انتقال زندانی‌ سیاسی‌ کمال شریفی‌ به‌ بهداری‌ زندان»

خبر / رادیو کوچه

کمال شریفی‌ در چهارمین هفته از اعتصاب غذای خود در زندان میناب با مشکلات جسمی مواجه شده است و برای دریافت کمک‌های پزشکی به به‌داری زندان منتقل شده است.

به گزارش کردانه، وی در اعتراض به وضعیت زندان دست به اعتصاب غذا زده است و گفته می‌شود در پی اعلام اعتصاب غذا مسوولین زندان با وی رفتار مناسبی نداشته‌اند.

نام‌برده در شهر سقز توسط نیروهای‌ امنیتی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ بازداشت و در دادگاه‌ این شهر تحت عنوان براندازی و ارتکاب جرایم امنیتی به‌ ۳۰ سال زندان‌ و تبعید محکوم شد.

وی در سومین سال محکومیت خود که تا‌کنون بدون ملاقاتی بوده است در شرایط وخیم جسمی قرار دارد.

………………………………………………………………..

نهادهای قضایی جمهوری اسلامی صادر کرد،

«محکومیت ۱۴ دانش‌جو در پرونده حمله به کوی دانش‌گاه تهران»

خبر / رادیو کوچه

در جدیدترین حکم قضایی که در رابطه با حوادث کوی دانش‌گاه تهران از طرف نهادهای قضایی جمهوری اسلامی صادر شده است، ۱۴ تن از دانش‌جویان این دانش‌گاه با احکام قضایی مانند حبس، جریمه و شلاق روبه‌رو شده‌اند.

بنا به گزارش دانشجونیوز، پیش‌تر، محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخن‌گوی قوه قضاییه از برگزاری دادگاه ۲۲ جلسه‌ای برای رسیدگی به اتهامات متهمان و هم‌چنین صدور حکم برای پنجاه تن از آنان خبر داده بود. در حالی احکام صادره توسط مراجع قضایی متوجه فعالان دانش‌جویی است که پیش از این شماری از دانش‌جویان توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح احضار و بازداشت شده‌اند.

هم‌چنین چندی پیش، انجمن اسلامی دانش‌جویان دانش‌گاه تهران و علوم پزشکی تهران به مناسبت دومین سال‌گرد حمله به کوی دانش‌گاه تهران، با صدور بیانیه و نامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی، رییس دست‌گاه قضایی جمهوری اسلامی، ضمن انتقاد از برخورد این دست‌گاه با «قربانیان» حمله به این دانش‌گاه در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸، خواستار مجازات «آمران و عاملان اصلی» تهاجم به دانش‌جویان شده بودند.

احکام جدید صادره برای دانش‌جویانی که در پرونده حمله به کوی دانش‌گاه تهران محکوم شده‌اند، به شرح زیر است:

- مهیم امیر محمدی، دانش‌جوی مدیریت: «‌91 روز تعزیری، یک میلیون تومان جریمه»

- علی رفاهی، دانش‌جوی علوم اجتماعی:«‌3 ماه حبس به مدت 4 سال تعلیق و 500 هزار جریمه»

- کمال رضوی، دانش‌جوی علوم اجتماعی: «‌3 ماه جبس به مدت 4 سال تعلیق و 500 هزار جریمه»

- رسول محسن‌زاده، دانش‌جوی علوم اجتماعی: «‌10 ماه حبس به مدت4 سال تعلیق

- امیر حسین فضلی 91 روز تعزیری 1 میلیون جریمه»

- کاوه اکبری، دانش‌جوی علوم اجتماعی:«‌10 ماه حبس به مدت پنج سال تعلیق»

- یداله نعمتی: « 10 ماه حبس به مدت 4 سال تعلیق و 1 میلیون جریمه»

- حبیب فرحزادی :«‌10 ماه حبس‌+ 1 میلیون تومان جریمه نقدی، که نیمی از از حبس به مدت 4 سال تعلیق گردید»

- نعیم آقایی‌: «10‌ ماه حبس‌+ 500 هزار تومان جریمه نقدی، که نیمی از حبس به مدت 4 سال تعلیق گردید»

- دوست محمدی‌هست: «ده ماه حبس یه مدت 4 سال تعلیق»

- ایوب نعمتی:«‌10 ماه حبس + 500 هزار تومان جریمه نقدی، که نیمی از حبس به مدت 4 سال تعلیق گردید»

- آوات رضا‌نیا : «سه ماه حبس تعلیقی و ۷۴ ضربه شلاق بدل به ۳ میلیون جریمه»

- وحید قیصری :«‌5 ماه حبس که به مدت 4 سال تعلیق شده است‌، 500 هزار تومان جریمه»

- علی سحر وکیلی، دانش‌جوی علوم اجتماعی: «‌4 ماه حبس‌+ ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی، که نیمی از حبس به مدت ۴ سال تعلیق گردید.»

صدور احکام حبس، جریمه نقدی و شلاق برای دانش‌جویان، که خود از شاکیان پرونده حمله‌کنندگان به کوی دانش‌گاه بوده‌اند، در حالی است که تاکنون هیچ گزارشی از محکومیت عاملان اصلی این پرونده منتشر نشده است.

………………………………………………………………..

محمود احمدی‌نژاد:

«کابینه خط قرمز است، به دست‌اندازی‌ها پاسخ می‌دهم»

خبر / رادیو کوچه

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، 20 ژوئن، در آخرین واکنش به برخی حملات به اعضای هیت دولت، گفت: «کابینه خط قرمزی است که اگر بخواهند به آن دست‌اندازی کنند، دیگر من باید وظیفه‌ی قانونی خود را انجام دهم و این حتمن به کشور آسیب می‌زند.»

محمود احمدی‌نژاد، صبح روزچهارشنبه، در حاشیه جلسه‌ هیت دولت در خصوص ادامه موضع سکوت برابر مطالبی که علیه دولت مطرح می‌شود، اظهار داشت: «موضع ما هم‌چنان سکوت است. کشور نیاز به وحدت و هم‌دلی دارد، تا کارهای کشور به جلو برود. شرایط منطقه و جهان حساس است و مقام معظم رهبری نیز دایم بر هم‌کاری و هم‌دلی تاکید می‌کنند.»

وی ادامه داد: «اتهامات فراوانی از قول افراد دستگیر شده زده شد و برخی از اشکالات در این دستگیری‌ها وجود داشت که من به رییس قوه‌ی قضاییه اعلام کردم.»

وی ادامه داد: «از نظر ما مجموعه این حرکت‌ها یک کار سیاسی است. روشن است برای ما که این یک حرکت سیاسی است و برای فشار به دولت انجام می‌شود.»

احمدی‌نژاد ادامه داد: «ما موضع‌مان سکوت است، اما بالاخره اگر بخواهند ادامه بدهند و به بهانه‌های گوناگون هم‌کاران ما را در کابینه متهم کنند. وظیفه‌ی اخلاقی، قانونی و ملی دارم که بایستم و از هم‌کاران خودم در کابینه دفاع کنم.»

احمدی‌نژاد اظهار کرد: «تا الان سکوت کرده‌ایم و از این به بعد نیز موضع ما سکوت است، اما نقطه‌ای که من ببینم دیگر بخواهد آسیب جدی به کشور وارد شود، موظف هستم که کارها و مسایل را با مردم در جریان بگذارم و وظایف قانونی خود را انجام دهم، و امیدوارم به‌ آن‌جا نرساند.»

رییس جمهور کشورمان همچنین در واکنش به مصوبه امروز مجلس مبنی بر ادغام وزارت‌خانه‌های صنایع و بازرگانی و هم‌چنین وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و امور اجتماعی این مصوبه مجلس را ادغام خیلی خوبی معرفی کرد و گفت: «باید حجم دولت کوچک شود و ما نیازمند سازمان‌دهی جدیدی در سیستم اداره کشور هستیم. بخشی از این نوسازی در قالب ادغام‌ها در حال انجام است که مجلس با تصویب‌های امروز نشان داد که تفاهم خوبی بین دولت و مجلس ایجاد شده است و گام‌های خوبی باید با هم برداریم.»

این در حالی است که در هفته‌های اخیر و پس از عزل و نصب وزیر اطلاعات از سوی محمود احمدی‌نژاد و آیت‌اله خامنه‌ای، تنش بین سه قوه قضاییه و مجریه و مقننه به وجود آمد و در این بین مجلس شورای اسلامی با عدم تایید وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان موجب افزایش این تنش شد. از سویی دیگر قوه قضاییه با متهم کردن برخی از ارکان دولت محمود احمدی‌نژاد و از نزدیکان اسفندیار رحیم‌مشایی به فساد مالی و بازداشت تعدادی از آن‌ها به ادامه این تنش کمک کرد.

 


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

خبرهاي گذشته