-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مهر ۸, پنجشنبه

Latest News from Koocheh for 09/30/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شهره / واحد ترجمه / رادیو کوچه

رهبر ترک که با رای‌گیری به قدرت رسیده است اکنون باید مردمش را متحد کند. امپراطور‌های رومی هوش‌یار و مغرور، در پیروزی‌های عظیمی که در جنگ‌ها به‌دست می‌آوردند، برده‌ای داشتند که مدام در گوششان زمزمه می‌کرد «فراموش نکن که فانی هستی.» رجب طیب اردوغان(Recep Tayyip Erdogan) نخست‌وزیر ترکیه ساعتی پس از آن‌که رای قطعی اصلاح قانون‌اساسی ترکیه را از آن خود کرد، در ورزش‌گاه سر‌پوشیده سینن اروم دوم(Sinen Erdem Dome) از طرف طرف‌داران تیم بسکتبال،  پیام یادآوری مرگ دریافت کرد: زمانی که او برای تماشای مسابقه‌ی فینال بازی‌های قهرمانی بین ترکیه و آمریکا وارد ورزش‌گاه شد‌، همه او را «هو» کردند.

تیم ملی ترکیه از سال ۶۴ تا ۸۱ هیچ بردی نداشت اما بیش‌تر ترکیه‌ای‌ها به‌‌خاطر این‌که این تیم به مرحله‌ی فینال رسیده بود، جشن گرفته بودند. با این وجود استقبال بسیاری از مردم از پیروزی سیاسی نخست‌وزیر با حس ترس توام بود. مهمت یلماز (Mehmet Yilmaz) مقاله نویس‌، روز بعد از رای‌گیری در روزنامه حریت (Hurriyet) نوشت «هیچ کس نمی‌تواند در جای‌گاهی باشد که اردوغان در آن قرار دارد.» چیزی که ترکیه شاهد آن خواهد بود سلسله مراتبی است که از او  یک پوتین(Putin) دیگر می‌سازد.

در مقایسه با رهبر مستقل روسیه، حامیان اردوغان تنها کسانی هستند که بازندگان خشمگین  آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند. قانون اصلاحات طوری طرح‌ریزی شده است که تاثیرات سیاسی بیش از حد ارتش ترکیه و قوه‌ی قضاییه را کنترل کند و در همه‌پرسی که تعداد زیادی رای‌دهنده در آن شرکت کرده بودند حدود ۵۸% رای دهندگان این قانون را تایید کردند. باراک اوباما (Barack Obama ) رییس جمهوری آمریکا گفت: «این رای‌گیری نشان‌دهنده‌ی جنبش دموکراسی در ترکیه بود.» و سران اتحادیه‌ی اروپا نیز سخن او را تایید کردند و حتا یک سازمان ترکیه‌ای نیز بسیار راغب است که در این طرح مشارکت کند. اما عدم مشارکت ۴۲% مردم در رای‌گیری این قضیه را یادآوری می‌کند که بسیاری از ترک‌ها به اصلاحات و انگیزه‌های اردوغان اعتماد ندارند.

منتقدان به‌خاطر قدرت‌طلبی که در وجود او است به او لقب «سلطان اردوغان» داده‌اند و نگرانند که حزب توسعه و عدالت او که طرف‌داران اسلامی قدرت‌مندی دارد با استخدام افراد مذهبی در شغل‌های کلیدی، مقامات قضایی غیر‌مذهبی را شدیدن تضعیف کند. اندرو فینکل(Andrew Finkel) مفسر امور سیاسی ترکیه می‌گوید: «اردوغان و حزبش قصد دارند این حمایت سیاسی را به سیستم قانونی بکشانند و مردم از این موضوع بسیار نگرانند.»

نخست‌وزیر پس از رای‌گیری گفت که اگر دوباره در انتخابات سال ۲۰۱۱  انتخاب شود به دنبال یک قانون‌اساسی جدید و دموکراتیک‌تر خواهد بود. اردوغان گفت: «نتیجه‌ی رای‌گیری، در واقع نتیجه‌ی اشتیاق ملت ما به برقراری دموکراسی است. ما تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیریم تا دموکراسی خود را توسعه بدهیم و قوانین خود را در سطح استانداردهای بین‌المللی ارتقا دهیم.» اما این حرف هنوز منتقدان را مطمئن نکرده است، آن‌ها خاطر‌نشان می‌کنند که اصلاحاتی که در رفراندوم( همه پرسی) پیشنهاد شد، توسط حزب اردوغان برای اخذ اکثریت آرا پیش‌نویس شده بود؛ آن‌ها می‌خواهند هر قانون‌اساسی جدید توسط نماینده‌ای از سطوح مختلف جامعه پیش‌نویس شود تا حقوق اقلیت را افزایش و مشارکت سیاسی را گسترش دهد. در ضمن، رقابت برای نخست وزیری، در واقع پر کردن شکاف عمیق جامعه ترکیه است که به واسطه‌ی همه‌پرسی آشکار می‌شود. کسانی که رای داد‌ه‌اند باید اطمینان یابند که اصلاحات منجر به برچیده‌شدن کامل موسسات غیر‌مذهبی نمی‌شود. بیش‌تر توجه ترک‌ها در اصلاحات به محدود‌کردن قدرت نظامی ارتش معطوف است. مثل رفع مصونیت سیاسی رهبران کودتای سال ۱۹۸۰ که طی آن هزاران نفر زندانی و شکنجه شدند یا اعطای مجوز به دادگاه‌های غیر‌نظامی برای محاکمه‌ی افراد نظامی.(بسیاری از افسرانی که در ماجرای کودتا درگیر بودند اکنون برای به دادگاه کشیده‌شدن بسیار پیر هستند؛ در میان ۳۳ فرد خوانده شده به دادگاه دو ژنرال سابق به خاطر طرح‌ریزی کودتا‌های اخیر تحت تعقیب هستند). اما آن‌ها نگران این موضوع هستند که یک فرم قدرت‌طلبی و استبداد، جای‌گزین فرم دیگری شود.

بزرگ‌ترین بازنده‌ها در رای‌گیری احتمالن قاضی‌های ترک باشند که اعضای منتصب قدیمی خودشان را بدون دخالت سران سیاسی در اختیار دارند. اصلاحات، راه را برای ملاقات‌های سیاسی قاضیان رده بالا، دادگاه مشروطه، هیت ارشد قضات و دادستان‌ها که اغلب ملاقات‌های قضایی رده بالا را کنترل می‌کنند با اعضای پارلمان را هموار کرده است. این قبیل سیستم‌ها در دموکراسی متداول است اما پیش‌بینی محافظه‌کاران مذهبی درباره قوانین قضایی به منتقدان اخطار داده است.

در سال‌های اخیر او به دنبال ایجاد توازن در مزایده‌ی حق عضویت ویژه ترکیه در اتحادیه‌‌ی اروپا از طریق استراتژی درگیری بیش‌تر در خاورمیانه بوده است جایی که احساس راحتی بیش‌تری کند و آن‌جا را مانند وطنش بداند‌

اولین بررسی مقاصد دموکراتیک اردوغان این خواهد بود که آیا او از رای اعتماد رفراندوم برای شروع مجدد تلاش های صلح‌گرایانه که اقلیت قابل ملاحظه‌ی کرد‌های ترکیه را هدف قرار داده، استفاده می‌کند و به سه دهه جنگ علیه چریک‌های کرد در جنوب شرقی کشور خاتمه می‌دهد یا خیر. دولت او تا به حال درخواست‌های ارایه شده جهت رد قانون نیاز به دریافت حداقل ۱۰ درصد رای ملی برای احراز جای‌گاه پارلمانی را نادیده گرفته است. این کار برضد گروه‌های کرد انجام می‌شود که امیدی به دست‌یابی درصد ملی ندارند. بسیاری از کرد‌ها همه‌پرسی را تحریم می‌کنند: تعداد رای‌دهندگان در جنوب شرقی ۳۵ درصد و در سطح ملی ۷۸ درصد بود. اما نه اردوغان و نه حزبش شور و اشتیاقی برای شروعی تازه با کردها نشان نداده‌اند، گرچه مهلت آتش‌بس یک‌طرفه از سوی کردهای شورشی در ۲۰ سپتامبر به پایان خواهد رسید.

دقیقن مشخص نیست که اردوغان چگونه می‌تواند از گزافه‌گویی‌های سیاسی رفراندوم استفاده کرده و به دنبال جاه‌طلبی‌های خود در خارج از کشور باشد‌. در سال‌های اخیر او به دنبال ایجاد توازن در مزایده‌ی حق عضویت ویژه ترکیه در اتحادیه‌‌ی اروپا از طریق استراتژی درگیری بیش‌تر در خاورمیانه بوده است جایی که احساس راحتی بیش‌تری کند و آن‌جا را مانند وطنش بداند‌. اما تلاش او برای تثبیت ترکیه به عنوان یک میانجی در مناقشات ناحیه‌ای تا به حال به جایی نرسیده است. در ماه می با حمله‌ی مرگ‌بار اسراییل به کشتی کمک‌رسانی ترکیه به غزه روابط این کشور با اسراییل به تیره‌گی گرایید. آنکارا و اورشلیم از آن زمان درگیر جنگ لفظی هستند. و هیچ‌گونه اقدامی از سوی اردوغان و  رییس جمهوری برزیل لوییز ایناسیو لولا داسیلوا (Luize Inacio Lula da silva ) برای خاتمه دادن به وضعیت بغرنج میان ایران و قدرت‌های غربی انجام نگرفته است. با این حال عدم حضور مزاحمان خارجی چندان هم چیز بدی نیست: همان‌طور که جمعیت حاضر در مسابقه‌ی بسکتبال به اردوغان یادآوری کرد‌، حل و فصل مناقشات داخلی کشور ممکن است بسیار سخت‌تر باشد.

بر‌گرفته از مجله‌ی تایم

نوشته‌ی پلین تورگت / استانبول-


 


مطلب‌هایی که در این بخش تارنمای رادیو کوچه منتشر می‌شود یا انتخاب دبیر روز سایت و یا پیشنهاد دوستان رادیو است که می‌تواند از هر گروه یا دسته و یا مرامی باشد. نظر‌های مطرح شده در این بخش الزامن نظر رادیو کوچه نیست. اگر نقد و نظری بر نوشته‌های این بخش دارید می‌توانید برای ما ارسال کنید.

منبع: نانوشته‌های یک ناشناخته

«آقای احمدی‌نژاد کشور را به سمت پرتگاه می‌برد» این شاید کلیدی‌ترین جمله محسن رضایی هنگام ثبت‌نام در انتخابات بود.‌ آقا محسن دیگه کشور لبه پرت‌گاه نیست. دیگه فلاکت و بدبختی مردم تموم شده. دیگه کسی کشور رو به پرت‌گاه نمی‌بره. حالا دیگه ته دره هستیم و دیگه از پرت‌گاه سقوط کردیم.

آقای رضایی  از کی تا حالا وادادن و شانه خالی کردن از مسوولیت اسمش شده چسبیدن به ریسمان قانون. اشکال کار شما اینه که یادت رفت انصراف بدی یادت رفت که انتخابات نیاز به مردی داره که پای حرفش بیایسته و اگه گفت رایش ناموسشه واسه ناموسش جونش رو هم بده. آره فرق بین شما و کروبی و موسوی زیاده خیلی زیاد. موسوی و کروبی مرد بودند‌. عزت داشتند و منافعشون رو به خاطر هم‌راهی مردم در خطر انداختند اما شما منافعتون تو دریوزگی قدرت بود. منافعتون در این بود که چشم‌هاتون رو ببندیدو نبینید. به این‌که صدای حق‌طلبی مردم رو نشنوید اما آنان که مرد عمل بودند شنیدند.

اما فتنه جایی بود که رای سبز من رو دزدیدند فتنه جایی بود که چشمات رو بستی و خون جوانان وطن رو ندیدی. فتنه جایی بود که از خون فرزند مشاورت و مسوول ستادت در استان اصفهان گذشتی و اسمش شد ولایت‌پذیری. فتنه این‌هاست ندیدن‌ها و نشنیدن‌ها. فتنه وادادن‌ها و خود‌فروختن‌هاست. آقای رضایی فتنه از بین رفتن حرمت خانواده شهداست. فتنه کشتن‌ها و زدن‌هاست‌. آری بین شما و کروبی و موسوی بسیار تفاوت است چون مردی و در کنار مردم است نه در شعار و شما تنها مرد وادی شعارید.


 


آن‌چه در این بخش می‌آید انتخابی از رادیو کوچه در بین رسانه‌ها است.

منبع : تغییر

چندی پیش مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی طی نامه‌ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان، خواهان اعمال نظارت بر نهادهای زیر مجموعه‌ی رهبری انقلاب شد. در این نامه که یکروز قبل از تشکیل مجلس خبرگان به تاریخ ٢٢ شهریور ماه ۸۹ نوشته شده است، از عدم استقلال قوه قضاییه، فرمایشی بودن احکام دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی، دخالت سپاه در مسایل سیاسی و اقتصادی یاد شده است. هنوز لحظاتی از انتشار این نامه نگذشته بود که جراید و رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی ضمن پوشش گسترده خبری این نامه، هر یک به نسبت نگرش سیاسی خود آنرا تحلیل نموده و بعضن تحلیل‌های افراطی و متضادی مشاهده شد که در برخی از تحلیل‌های خبری مربوط به جراید داخلی و اصول‌گرا هم‌راه با فحاشی و توهین به مهدی کروبی هم‌راه بود. لذا بر آن شدیم تا در گفت‌وگویی با مهدی کروبی علل این عکس العمل‌های مختلف و افراطی را جویا شویم.

تغییر: پس از ارسال و انتشار نامه حضرتعالی به رییس محترم مجلس خبرگان، آیت‌اله هاشمی رفسنجانی، واکنش‌های متعدد و بعضن افراطی در موافقت و مخالفت با جناب‌عالی صورت گرفت. و این واکنش‌ها در برخی از جراید اصول گرا حتا با توهین و ناسزاگویی هم‌راه بود. به نظر جناب‌عالی چرا چنین واکنش‌هایی له یا علیه شما به دلیل نگارش نامه شما شکل گرفته است؟

کروبی: معتقدم سوال بسیار خوب و به جایی نمودید اما توضیحاتی در حد مصلحت و مقدوراتی که وجود دارد، بیان می‌نمایم.

نامه‌ای مستند به قانون اساسی و بر طبق سیره نظام جمهوری اسلامی برای رییس یک نهاد مردمی و نظارتی نوشته شده است که در آن خواستار عمل نمودن به وظایف قانونی مجلس خبرگان شدم. نامه‌ای طبیعی که متوجه نظارت بر نهادهای زیرمجموعه‌ی رهبری است. از جمله ارتکاب اعمال خلاف قانون و برخورد غیرقانونی و غیر شرعی با مردم مظلوم و یا دخالت سپاه پاسداران در سیاست و اقتصاد کشور. آیا نباید چنین مواردی، مورد سوال و تحقیق و تفحص و نظارت قرار گیرند، اما همان‌طور که شما نیز اشاره کردید، شاهد واکنش‌های افراطی متعدد و متضاد بودیم.

این‌که چرا این‌چنین واکنش‌هایی نسبت به یک نامه‌ی کاملن قانونی و طبیعی، شکل می‌گیرد را باید در وضعیت آشفته‌ی حال حاضر کشور ریشه‌یابی کرد. اگر کشور از ثبات لازم برخوردار بود، هر کسی به فراخور تخصص و تعهد در جای حقیقی خود قرار داشته و به مسوولیت خود عمل می‌کرد، این همه فشارهای گزاف سیاسی و اقتصادی بر مردم تحمیل نمی‌شد، حاشیه سازی‌ها بر واقعیت‌ها پیشی نمی گرفت، بحران سازی در عرصه‌ی بین‌المللی جایگزین روابط حرفه‌ای دیپلماتیک نمی‌شد و ده‌ها دلیل دیگر که جامعه‌ی ما را غیرعادی کرده است، نبود، آنوقت این همه واکنش‌های شتاب زده و بعضن افراطی و متضاد نسبت به یک نامه‌ی طبیعی که کاملن در چارچوب قانون نوشته شده است، شکل نمی‌گرفت. می‌خواهم بگویم این‌چنین واکنش‌هایی در جوامع غیرعادی، استبدادی و در فضای خفقان و خودسانسوری و انحصارطلبی بوجود می‌آید نه در یک جامعه‌ی پایدار و باثبات.

جمهوری اسلامی دارای نهادهای مختلفی هم‌چون مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، قوه اجرایی و مجلس خبرگان و دیگر نهادهای نظام که با رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم شکل می گیرند، است؛ سوال اینجاست که آیا اصلن می توان این نهادها را مورد پرسش قرار داد؟ آیا مسوولیت بدون پرسش و پاسخگویی معنا و مفهوم دارد؟ مجلسی که به تشکیل کابینه‌ی دولت رای اعتماد داده است، آیا حق سوال از دولت و وزرا را دارد؟ آیا می‌تواند (به هر دلیلی) از وزرا سوال یا آنان را استیضاح کند؟

آیا مجلس که منتخب ملت است و نقش قانون گذاری و نظارتی دارد، می تواند عدم کفایت سیاسی رییس جمهوری را مطرح سازد؟ همه‌ی این موارد در نص صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی وجود دارد. ولی متاسفانه کار را به جایی رسانده اند که اگر نماینده‌ای سوالی بکند با بدترین هجمه‌های سیاسی مواجه می‌شود که چرا سوال کردی. اگر مجلس در مسئله‌ای مستقل وارد شود و بخواهد کند و کاوی کند چنان پتکی بر سر مجلس می‌کوبند که اصلن مجلس در راس امور نیست و امام هم در زمان خود یک حرفی زده. در باب مجلس خبرگان هم که شما پرسیدید، اوضاع همین است.

مجلس خبرگان برای تعیین رهبری و نظارت بر عملکرد وی شکل گرفته است. در قانون صراحتن آمده است که مجلس خبرگان در مواردی حق عزل رهبری را دارد. مثلن اگر رهبری فاقد شرایط لازم باشد، یا به دلیل عارضه ی کهولت سنی، مثل دچار شدن به فراموشی، شرایط رهبری را از دست بدهد، و یا فقهای شورای خبرگان متوجه بشوند که از ابتدا انتخابشان اشتباه بوده است، در چنین مواردی، فقهای خبرگان حق برکناری و عزل رهبری را دارند. تمام این مواردی که عرض کردم نص صریح قانون اساسی است.

جرم شده شجاعت؛ شجاعت شده جرم صداقت شده دروغگویی؛ دروغگویی شده صداقت

اما این‌ها می‌گویند اصلن صراحت قانون اساسی را بیان نکن، اشاره نکن حتا تلفظ هم نکن. اگر این‌چنین است پس اصلن چرا قانون اساسی نوشته شده است؟

نکته‌ی مهم اینست که این قوانین زمانی تهیه و تدوین شده‌اند که انقلاب به پیروزی رسیده و عالی‌ترین و بارزترین چهره‌های جمهوری اسلامی اعم از روحانی و غیر روحانی در مجلس خبرگان رهبری (نیمه اول سال ۵۸) حضور داشتند و با وجود اینکه بنیانگذار نظام در قید حیات و در سلامت کامل هستند، قوانین را تهیه و تدوین و مصوب می‌کنند.

حال همین فقهای شاخص و برجسته، می‌خواهند برای آینده کشور، رهبری تعیین کنند و بر عملکرد وی نظارت دایمی داشته باشند. فقهایی که در سطح مرجعیت بودند از جمله آیات عظام موسوی اردبیلی، صانعی، فاضل لنکرانی، طباطبایی، شیخ جلال طاهری گلپایگانی، خادمی، آذری، میانه جی، روحانی، مشکینی، خاتمی، نجفی خوانساری، راستی، مومن، امینی، شیخ عباس ایزدی و بسیاری دیگر که از چهره های برجسته و بارز روحانیت بودند.

این اشخاص می خواهند در زمان امام که خود حی و حاضر و زنده است، بنیانگذار انقلاب است، دوست و دشمن بر رهبری و مدیریت قوی وی، اذعان دارند، مرجع تقلید است و در جهان به عنوان یک کاریزمای سیاسی، مذهبی مطرح است، مجلس خبرگان تشکیل دهند.

به قدری ایشان جایگاه مقدسی داشتند و از نفوذ رهبری معنوی و سیاسی برخوردار بودند که برخی حتا حاضر نبودند مجلس خبرگان شکل بگیرد چرا که آنرا بی حرمتی نسبت به امام  می‌دانستند و اصلن زیر بار شکل‌گیری خبرگان رهبری نمی‌رفتند.

حال شما شخصیت والای امام را بنگرید. امام به محض متوجه شدن از این موضوع، شخصن وارد عمل شده و می‌فرمایند: الان یک دسته … دور افتاده‌اند که این مجلس خبرگان نباید باشد. برای این‌که تضعیف رهبری است. مجلس خبرگان تقویت رهبری است… این یک تکلیف است … مجلسی  که برای ادامه نظام جمهوری اسلامی و مشروعیت بخشیدن به آن نقش اساسی دارد،  مجلسی که علاقه‌مندان به اسلام وجمهوری اسلامی دل بدان بسته و مخالفان و دشمنان چشم به آن دوخته‌اند. پس از تاکید و اصرار امام، حجت‌السلام والمسلمین ناطق نوری که آن زمان وزیر کشور بودند طی نامه‌ای به امام برای اجرای قانون انتخابات مجلس خبرکان کسب تکلیف می‌کنند و امام در جواب می‌گوید: موافقت می‌شود. ان‌شااله مبارک باشد. بالاخره با پی‌گیری و حمایت و تاکید حضرت امام  مبنی بر ضرورت تشکیل خبرگان، انتخابات باشکوهی برای خبرگان برگزار و بیش از ۷۵درصد مردم در این انتخابات شرکت نموده و بدین ترتیب مجلس خبرگان تشکیل شد که از جمله اسامی فوق ذکر شده همه عضو خبرگان بودند.  اما حتا بعد از انتخابات نیز بیش از ۸ماه طول کشید تا مجلس خبرگان تشکیل جلسه بدهد، یعنی در سال ۶۱ انتخابات خبرگان انجام شد اما اولین جلسه‌ی این مجلس در مردادماه سال ۶۲ تشکیل گردید. (مسئله ای که به هیچ وجه در سایر انتخابات مسبوق به سابقه نبود و تمام انتخابات‌ها به فاصله حداکثر یک‌ماه تا ۴۰ روز تشکیل جلسه می‌دادند)

ولی در نهایت با اصرار و تاکید و پی‌گیری امام، خبرگان افتتاح گردید و امام جهت تقویت و حمایت بیش از پیش از خبرگان، پیامی را برای این مجلس صادر نمودند، اما در بخشی از این پیام فرمودند: اکنون شما ای فقهای شورای خبرگان و ای برگزیدگان ملت ستمدیده در طول تاریخ شاهنشاهی و ستمشاهی، مسوولیتی را قبول فرمودید که در راس همه مسوولیت‌ها است … بالاترین انحراف که منجر به انحراف تمام ارگان‌ها می‌شود انحراف رهبری است،که امروز شما نقش اول آن را دارید.

در نگاه و اندیشه امام، خبرگان رهبری نقش مهم تعیین رهبری و مسوولیت سنگین مراقبت بر حفظ شرایط رهبری را دارد. امام چنان عمل نمود که خبرگانی با جرات و آزادی عمل تشکیل گردد. چنان‌چه اشخاص برجسته مجلس خبرگان بر نظارت همه جانبه و دقیق بر عملکرد رهبری نطق می‌کنند و تاکید می‌ورزند.

آیت‌اله‌مشکینی در ضرورت تصویب قانون قوی نظارت بر رهبری در اجرای اصل ۱۱۱ فرمودند: اگر می خواهید قانون وضع کنید شهامت دارید قانونی وضع کنید که همیشه به‌درد می‌خورد و با هر رهبری و هر خبرگانی بسازد و اگر واقعن دوستان، این شهامت را ندارند چیزی وضع نکنند بگذارید برای آینده بماند که خبرگان دیگر وضع کنند.

آیت‌اله‌خامنه‌ای که آن زمان عضو خبرگان رهبری بودند می‌فرمایند: آن امری که تشخیص آن را اصل۱۱۱بعهده خبرگان گذاشته امری نیست که بدون مراقبت و نظارت و تحقیق فهمیده بشود… این قابل قبول نیست که خبرگان امت که با آن همه رای انتخاب شده اند بنشینند منتظر، در افواه مردم یک چیزی شایع بشود بعد این‌ها بروند تحقیق بکنند ببینند راست است یا دورغ این را کسی از شما قبول نمی‌کند؛ خودتان باید نظارت کنید…

آیت‌اله‌ جوادی‌آملی نیز در این همین باب، فرمود: خبرگان باید همیشه ناظر بر شئون کشور که در تحت رهبری، رهبر اداره می‌شود باشد…

می‌بینید که امام با آینده نگری، پی‌گیری و حمایت، فضایی را بوجود آوردند که مشارکت حداکثری و بی نظیری در مجلس اول خبرگان رقم می‌خورد و در چنین فضایی است که آزادی اندیشه و عمل برای فقهای خبرگان و دیگر اشخاص و نهاد ها فراهم آمد.

تغییر: آقای کروبی پس چرا اکنون ما شاهد مجلس خبرگانی که شما آن‌را توصیف می‌کنید، نیستیم؟ چه اتفاقاتی رخ داده که امروز شاهد تضعیف این نهاد مهم و اساسی هستیم؟

بله. متاسفانه همین‌طور است که می‌گویید. ببینید متاسفانه در تمام بخش‌ها چنین فضایی پیش آمده است. البته در خبرگان رهبری این مسئله بسیار شدیدتر است. متاسفانه گویا مفاهیم و ارزش‌ها تغییر کرده‌اند.

جرم شده شجاعت؛ شجاعت شده جرم صداقت شده دروغگویی؛ دروغگویی شده صداقت

امروز عملن کار به جایی رسیده است که دیگر انتخابات واقعی نداریم. بلکه شبهه انتخابات داریم که در فرصتی مغتنم به این مقوله مهم خواهم پرداخت. البته در مورد حوادث خبرگان فعلن مصلحت نیست من وارد بحث تفضیلی شوم. همینقدر بگویم که در سال ۶۹ و پس از رحلت امام در ماه‌های آخر عمر دوره اول مجلس خبرگان ، یک دو فوریتی تشکیل دادند تا هر چه سریع‌تر و با شتاب بیش‌تری جلسه را تشکیل دهند. این‌که در چه فصلی از سال و در چه مکانی این جلسه تشکیل شد و چه مباحثی شکل گرفت و چه اشخاصی از رفتن به جلسه خودداری کردند، مورد بحث جدی است که بنده توضیح و تفضیل آنرا در صورت نیاز بازگو خواهم نمود. طبق اصل ۱۰۸ قانون اساسی، شورای نگهبان موظف بود با هم‌کاری وزارت کشور، فقط و فقط برای اولین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم‌کاری نموده تا انتخابات برگزار و مجلس تشکیل گردد. اشخاص کاندیدا هم باید برای ورود به انتخابات خبرگان، از حوزه‌های علمیه قم، گواهی اجتهاد آورده و یا از سوی مدرسین نسبتن معروف گواهی قریب‌الاجتهادی می‌آوردند.

اما در همین ایام (سال ۶۹)، در حالی که طبق قانون، شورای نگهبان ماهیت اجرایی و نظارتی خود را بر نهاد خبرگان از دست داده بود و لذا حتا برگزاری و چگونگی برگزاری و کم و کیف آن به عهده ی خود خبرگان بود، اولین انحراف در همین‌جا رقم خورد. پس از تشکیل دوفوریتی جلسه در ماه‌های انتهایی عمر خبرگان که امام نیز در قید حیات نیستند، مصوب کردند که اختیارات را از حوزه‌های علمیه گرفته و به شورای نگهبان واگذار کنند، مسئله‌ای که کاملن خلاف قانون بود و اولین انحراف را رقم زد.

بدین ترتیب و با ساطور شورای نگهبان خبرگان دوم شکل گرفت فلذا ما شاهدیم که سبک‌ترین و مبتذل‌ترین انتخابات انجام شد به طوری که حضور مردم نیز بسیار کم‌رنگ بود ولی مدافعان این انتخابات مدعی بودند

این‌چنین بود که سرنوشت خبرگان را زیر ساطور شورای نگهبان و برخوردهای سلیقه‌ای آنان قرار دادند. مسئله‌ای که همان زمان نیز مورد نزاع و درگیری قرار گرفت. شورای نگهبان نیز با گذاشتن شرط امتحان دادن برای احراز اجتهاد اشخاص، توانست بصورت سلیقه‌ای بسیاری را حذف و بر مجلس خبرگان مسلط شود. به نحوی که بسیاری از آیات و فقهای برجسته از جمله احسان بخش، سیدمحمد علی و سید علی‌اصغر دستغیب و جمی که عضو منتخب مردم در خبرگان اول بودند، حذف شدند و برخی از فقها و آیات عظام با توجه به این‌که متوجه اتفاقات بودند، به این روند اعتراض نموده و آن‌را در شان فقها ندانستند و کنار کشیدند و برخی نیز برای اثبات این رویه ی غلط، اعضای شورای نگهبان را به دادن امتحان مشترک در حوزه علمیه قم فراخواندند تا سطح معلومات اشخاص مشخص گردد.

بدین ترتیب و با ساطور شورای نگهبان خبرگان دوم شکل گرفت. فلذا ما شاهدیم که سبک‌ترین و مبتذل‌ترین انتخابات انجام شد به طوری که حضور مردم نیز بسیار کم‌رنگ بود ولی مدافعان این انتخابات مدعی بودند: انتخابات مجلس خبرگان به‌دلیل عدم تاثیرگذاری مستقیم در امور جاری و روزمره مردم، با استقبال زیادی مواجه نشده است.

در حیات بنیانگذار جمهوری اسلامی با اصرار و تاکید ایشان، مجلس خبرگان قدرت‌مند و آزادانه‌ای تشکیل گردید چنانچه در نحوه اجرای اصل ۱۱۱ که یک اصل حساس و نظارتی است در اوج آزادی اندیشه و عمل، بررسی و تصویب نمودند. یکی از مواد آن این بود که در کمیته‌های  نظارتی مجلس خبرگان بر رهبری دو گروه نمی‌توانند عضویت داشته باشند یکی بستگان اعم از نسبی و سببی رهبری و دوم، کسانی که از ناحیه رهبری حکم، سمت و مسولیت دارند.

اما در ادامه همان انحرافی که عرض کردم، همین ماده در سال ۷۱ یعنی در اولین سال دوره دوم خبرگان رهبری که بعد از رحلت امام با آن کم و کیفی که توضیح دادم تشکیل گردید و شرط نداشتن سمت و مسوولیت از جانب رهبری که اساسی ترین و موثرترین شرط نظارتی است، حذف گردید و مابقی شروط باقی ماند. لذا، متاسفانه نتیجه‌اش همین می‌شود که امروز می‌بینیم. تشکیل جلسه می‌دهند و نطق‌های بی‌خاصیت انجام می‌دهند. اگر در این میان کسی هم باشد تا حرفی بزند، فوری وی را بایکوت و تخطئه می‌کنند و حتا می‌گویند هر کسی که حرفی بزند، اخراجش می‌کنیم جمعیت‌های فرمایشی راه می اندازند تا به جان یک عده عالم محترم و موجه در مناطق خویش، بیافتند و البته هم‌زمان توپ‌خانه‌های تهمت و افترا از طریق جراید اصول‌گرا برای جریان‌سازی علیه کسی که بخواهد نقدی بکند یا سوالی بپرسد، به‌راه می‌افتد تا او را حذف و یا از صحنه خارج کنند. تاکید همیشه بنده به قانون در همین موضوع نهفته است. به گفته امیرالمومنین(ع)، زمانیکه لشکر معاویه قرآن‌ها را بر سرنیزه‌ها کردند، فرمودند: قرآن کاغذ است و مرکب، قرآن ناطق منم لذا قانون در حد کاغذ و مرکب تا به مرحله‌ی اجرایی و عملی نرسد که اهمیت نمی‌یابد. نتیجه‌ی چنین سیاست‌هایی همین می‌شود که یک نامه مستدل، حقوقی و مبتنی بر سیره انقلاب و قانون اساسی که از سر دلسوزی و نگرانی برای انقلاب و آینده کشور نوشته شده است، با این همه هجمه‌های مختلف سیاسی مواجه می‌گردد. بطوری که بعضی از جراید در پناه بی قانونی فحاشی می‌کنند و برخی از آقایان هم می‌گویند، اتاق جنایت‌کار لندن فلانی را هدایت کرده تا نامه بنویسد.


 


علی انجیدنی / رادیو کوچه

از دیدن حوری داخل اتاق صحیح و سالم در‌جا خشکم زد. چند لحظه بعد به خودم آمدم و گفتم‌: «فیلم سینمایی بود؟ من‌که نصف‌جون شدم.» حوری در حالی‌که می‌خندید گفت‌: «چه‌قدر این لباس بهت می‌آد دکی جون‌؟ فکر کنم این‌جا لقب حکیم‌الدوله رو بهت دادند.»

گفتم‌: «می‌شه ماجرا‌ رو برای من هم تعریف کنی؟ چه اتفاقی برات تو بالکن افتاد؟ این‌جا کجاست‌؟ این دیوونه‌ها کی‌اند؟» حوری که به زور جلوی خنده‌اش رو گرفته بود گفت‌: «باشه عزیزم، بیا این‌جا بشین این لباس‌های باحال رو هم دربیار تا برات تعریف کنم. جونم برات بگه رفته بودم بالکن ببینم صدای چی میاد‌. سه نفر بودند دو تا آقا و یک خانم که به‌ نظر روس می‌اومد. گفتم که چه‌کار دارید؟ گفتند یه ماموریت دارند و باید تو رو از دست یک عده که قرار بوده اون شب بلایی سرت بیارند نجات بدند. ماجرا رو برام توضیح دادند و فهمیدم که نیروهای تحت امر معاون اجرایی بهشت هستند قانع شدم که راست می‌گن‌. فکر کردیم و یک سناریو ترتیب دادیم تا نیروهای ویژه‌ی امنیت درگاه (نواد) که فقط در موارد خاص وارد عمل می‌شوند بیایند و تو را به دیار از قلم‌افتادگان ببرند.» جیغ زدم‌: «دیار از قلم‌افتادگان‌؟ این دیگر چه جایی است؟ یعنی این‌ها همه از قلم‌افتاده‌اند‌؟‌ بابا این دم و دست‌گاه باری‌تعالی عجب دیار تو دیاریه.

پس اون موقع که اخوان ثالث می‌گفت‌: خبری نیست مرا‌، نه زیاری نه زدیار و دیاری، خبر داشته که دیار زیاد داریم، حالا دیار عاشقان نداریم که ما بتونیم به سوی آن دیار برویم.» حوری گفت‌: «باز تو طبع شعر و شوخی‌ات گل کرد. معاون اجرایی بهشت اون سه نفر رو مامور مراقبت از تو کرده بود و اونا متوجه توطئه علیه تو می‌شن و ما مجبور شدیم کاری کنیم که تو موقتن از بهشت خارج بشی. متوجه شدی؟» گفتم‌: «وله، راستش رو بگم‌؟ خیلی وقته متوجه‌ی خیلی از ماجراها نمی‌شم، قبلن فکر می‌کردم، وقتی می‌میریم و قیامت می‌شه تکلیف همه معلوم می‌شه و هر کسی یا می‌ره تو صف عذاب و عذاب‌کشی و یا میره تو صف صفا و خوش‌گذرونی. بعد که ما مردیم گفتند: سیستم عوض شده و سهمیه‌بندی شده و به هر کسی بهشت و جهنم می‌رسه، گفتیم: خدا رو شکر. به ما یک روز سهمیه بهشت دادند و بقیه‌اش رو در جهنم عذاب می‌کشیدیم و یا تو برزخ سوال و جواب می‌شدیم. باز هم به همون قانع بودیم. یک روز بهشتمون، تا شما رو دیدیم کوفتمون شد و عاشق شدیم. گفتند: سهمیه‌تون اضافه شده و دایم‌البهشتی شدی خوش‌حال شدیم بعد فهمیدیم که باید ناراحت می‌شدیم، چون تو این مدت یک روز آب خوش از گلویمان پایین نرفته‌. الان هم که از قلم‌افتاده شدیم و در خدمت شما و خیل عظیم ملت خل و چل بلاتکلیف مانده‌ایم. شما بفرمایید ما چه کنیم؟ حالا این توطئه علیه این‌جانب چی بوده‌؟ حتمن آدم مهمی شده‌ام که در بهشت علیه من توطئه می‌کنند؟»

حوری انگار متوجه صدایی از بیرون شده باشه، سکوت کرد و گفت‌: «فعلن تو این‌جا در امانی. من هم پیشت می‌مونم‌. ولی شرمنده هیچ‌کاری باهات نمی‌تونم بکنم چون ما فقط جهت سرویس‌دهی در بهشت ساخته شده‌ایم و خارج از آن‌جا تمام سیستم‌هایمان قفل می‌شود.» گفتم‌: «زکی شانس. خوب من شما رو این‌جا می‌خوام چه‌کار کنم؟ قاب بگیرم؟»  حوری که ناراحت شده بود گفت‌: «مگه تو نگفتی که عاشق شده‌ای‌؟ مگه معشوق رو فقط برای اون کارها می‌خوان‌؟ من رو بگو به‌خاطر تو بهشت رو ول کردم اومدم این‌جا.» من که تازه فهمیده بودم چه گند اساسی زده‌ام مغزم رو به کار انداختم و گفتم‌: «یعنی تو متوجه‌ی لحن شوخی من در گفتن این جمله‌ها نشدی؟ بابا جنبه داشته باش. معلومه که عاشقتم. معلومه که برای من اون کارها اولویت آخره. تو این‌جا باشی من می‌تونم این فضا رو تحمل کنم.» ترفندم جواب داد و اخم‌های حوری باز شد. من هم تو بغلم گرفتمش و بعد‌از کمی ناز و نوازش گفتم‌: «حالا تا کی باید این‌جا بمونیم‌؟ تکلیف شیفت‌های بیمارستانم چی می‌شه؟»

یک‌آن در اتاق باز شد و همون آقای هم‌ولایتی که من اسمش رو اسداله میرزا گذاشته بودم به هم‌راه یک خانم قد بلند که لباس هندی تنش بود وارد اتاق شدند. اسداله گفت‌: «آقای دکتر علی، ایشان خانم سینگ مسوول این دیار هستند‌. ضمن عرض خیرمقدم می‌خواهند چند نکته رو به شما یادآوری کنند.» گفتم‌: «من هم از زیارت ایشان خوش‌حال شدم ایشان هم حوری خانم هستند که قراره فعلن‌ پیش من بمونند.» خانم سینگ که انگلیسی رو با لهجه‌ی غلیظ هندی صحبت می‌کرد، گفت‌: «کدوم حوری خانم؟» نگاه کردم دیدم راست می‌گه حوری در‌کار نیست. گفتم‌: «فکر کنم اینا فقط همون سیستم به درد‌بخورشان از کار می‌افته و بقیه‌ی سیستم‌هاشون مثل ساعت کار می‌کنه.» خانم سینگ رو به اسداله کرد و گفت‌: «این چی می‌گه‌؟» تا اسداله بیاد جواب بده گفتم‌: «می‌فرمودید منتظر صحبت‌های شما هستم‌؟» اون‌ هم نامردی نکرد و شروع کرد به حرافی و نیم ساعت سخن‌رانی در‌خصوص ویژگی‌های این دیار و مقررات آن و ساکنینش‌.

تقریبن نصف حرف‌هاش رو نفهمیدم و نصفه دیگرش هم حواسم به قد و بالاش پرت بود. مثل بز اخفش فقط کله‌ام رو تکون می‌دادم و هیچ سوالی نمی‌کردم تا زودتر تموم کند،  ولی طرف ول‌کن نبود‌. آخر گفتم‌: «ببخشید خانم سینگ، من می‌تونم وسط صحبت شما تا دست‌شویی برم؟» با این حرف اخم‌هایش تو‌ هم رفت و یک چیزی زیرلبی گفت و با عصبانیت از در خارج شد. اسداله میرزا گفت‌: «آخه احمق، این‌چه حرفی بود زدی؟ از فردا باهات لج می‌شه دمار از روزگارت در می‌آره» گفتم‌: «اه‌، ببخشید، راست می‌گی‌ها‌. می‌شه بگی بیاد من از دلش در‌بیارم‌.» اسداله هم بدون خداحافظی و با گفتن این جمله که گیر عجب آدم نفهمی افتادیم‌ها در رو بست و رفت. من موندم و اتاقم در دیار ازقلم‌افتادگان….( ادامه دارد)


 


یسنا یاوری / رادیو کوچه

«خانه برناردا آلبا»

اثر هنرمند اسپانیایی: گارسیا لورکا

ترجمه‌: احمد شاملو

کارگردان نمایش: زهرا صبری

بازی‌گران: رکسانا بهرام، مهدی شاه پیری، ندا هنگامی

طراح صحنه: رضا مهدی‌زاده

طراح لباس: گلناز گلشن

طراحی و ساخت عروسک: زهرا صبری، فاطمه عباسی

اجرای موفقت‌آمیز تاتری عروسکی که از متن فاخر و ارزش‌مندی چون «خانه برناردا آلبا» سود برده است به خودی خود و حتا بدون در نظر گرفتن هر تحلیلی و تنها با تکیه بر یک پیش‌فرض می‌تواند جذاب باشد.

این‌که یک کارگردان زن ایرانی چگونه و چه‌طور توانسته است در یک اجرای دراماتیک، شخصیت- بازیگر و عروسک را در یک اثر بگنجاند به‌طور حتم زیبا خواهد بود.

«برناردا»‌، مادر فرزندانی‌ است که او اصرار دارد در مرگ پدرشان به سوگ بنشینند. خانه‌ی برناردا اگرچه چیدمان انسانی زنانه‌ای دارد اما روحی مردانه و خشن بر آن حاکم است. برناردا از فرزندانش می‌خواهد که به گونه‌ای رفتار کنند که او می‌خواهد، آن‌گونه عاشق شوند که او می‌خواهد و آن‌گونه به آن کسی که او می‌گوید اظهار علاقه کنند. جبر مطلق در فضای رفتارهای رسمی و قاطع او در تسلطش بر خانه موج می‌زند. او سعی در حفظ روابطی دارد که تصنعی است. برناردا می‌داند که در درون هر دخترش پرنده‌ای  نهفته است که یقین دارد روزی بال خواهد گشود؛ اما او با علم به این مطلب رهایی و آزادی را از دختران خود سلب کرده است.

این هویت و شاکله کلی داستانی  است که تا حدود بسیار حداکثری به متن لورکا وفادار بوده است. «زهرا صبری» حتا در انتخاب تعداد شخصیت‌های داستان نیز وفاداری خود را حفظ کرده است.

مهم‌ترین اتفاق از نوع نمایشی اثر در کنار هم‌آمیزی میان عروسک‌ها و شخصیت‌ها اتفاق می‌افتد. عروسک‌ها از پیکره عروسکی خود به شخصیت‌های انسانی عروسک‌گردان‌ها تبدیل می‌شوند.

انتخاب این نوع شیوه روایت، نه تنها به نوعی نبوغ و خلاقیت را به رخ می‌کشد بلکه در بسیاری موارد توانسته است راه را برای اجرای حضور برخی از عناصر هم‌چون تعدد شخصیت‌ها آسان کند. در صحنه به دار‌آویخته‌شدن برناردا چه موجودی جز عروسک می‌تواند به دار آویخته شود و شبیه ناقوس کلیسا در هوا تکان بخورد و صدای موسیقی کلیسا در ذهن مخاطب، تصویری جامع از آن‌چه در ذهن نویسنده بوده است را تداعی کند؟

جبر حاکم بر خانه برناردا، درونیات خواهران را به پستوها کشانده است. به درد‌دل‌ها و پچ‌پچ کردن‌های مداوم. و این درست قسمتی از داستان است که بیش‌ترین درگیری بازیگران و عروسک‌ها و تبدیلشان به یک‌دیگر را شاهد هستیم. انگار هنگامی که دختران در مواجهه با حضور مادر در صحنه هستند، نقش عروسک‌هایی را بازی می‌کنند که باید امر و نهی‌شان کرد و مواقعی که به خلوت خواهرانه‌شان می‌روند قالب خود را عوض کرده و به آدم مبدل می‌شوند. عروسک‌هایی که چهره‌شان دیده می‌شود اما دست‌های آن‌ها هنگام اجرای نمایش تکان نمی‌خورد و آدم‌هایی که دست و بدنشان تکان می‌خورد اما صورت‌هاشان با علامتی چون صلیپ و شبیه به هم طراحی شده است.

صبری نمی‌خواسته است که به تیپ‌سازی در نمایش دست بزند. آدم‌های داستان همه شبیه هم هستند. همه دختران او تشنه آزادیند.

ستم موجود در فضای خانه ساختارشکنی را در پستوی خانه به وجود آورده است. دو تن از خواهران عاشق «په په» نامزد یکی از دختران می‌شوند.

په‌په نماد یک مرد در داستان نیست. او تنها پل عبور و فرار از خانه برنارداست. هیچ یک از دختران عاشق او و شخصیت او نیستند. هرکدام به شکلی رهایی خود را در او می‌بینند.

صداگذاری در نمایش به شکل play back انجام شده است. آدم‌های داستان بسیار شبیه شخصیتشان حرف می‌زنند. ترس، قطعیت، اجبار، اضطراب و … را به خوبی از لحن آن‌ها می‌توان فهمید. لحن هر شخصیت کاملن وسواسی و حساب شده انتخاب شده است.

زهرا صبری در مصاحبه با روزنامه شرق از علاقه خود به هنر نقاشی نام برده است. همین نقاشی است که نشانه‌های بی‌نظیری را در کار وارد کرده است. اگرچه نشانه‌شناسی عنصر طبیعی «ماه» به شخصیت و نوشته‌های خود لورکا بر‌می‌گردد؛ اما پرداخت صبری در به صحنه کشیدن ماه و خورشید و دیگر سنبل‌ها  جای‌گاه والایی در نمایش دارد.

این نشانه‌شناسی نمادین در طراحی صحنه از همان ابتدای شروع نمایش دیده می‌شود. هنگامی که نور به صحنه می‌تابد و تابوت‌های یک شکل و اندازه در محضر تماشاگر رونمایی می‌شود، مفاهیم نمادین به ذهن تماشاگر حجوم می‌آورد. نمادهایی چون ریل، تابوت، چمدان، اسب که هرکدام بارمعنایی عمیقی را با یک پیش فرض در ذهن تماشاگر زنده می‌کند.

برناردا اگرچه ستم‌گر خانه خود است اما او نیز قربانی ستمی است که بر او رفته است. تمامی زن‌های داستان، حتا مادر او نیز قربانی است و دلش برای رهایی پر می‌کشد. شاید یکی از زیباترین صحنه‌های نمایش رویارویی یکی از دختران با مادربزرگ خود، مادر برناردا  است. مادری مجنون که تصور می‌کند باردار است و در رویای خود قدم‌زدن در علف‌زارها را می‌بیند. رویای قدم‌زدن درعلف‌زارهای آزادی، تمام آن‌چیزی است که همه شخصیت‌ها در نمایش درگیر آن هستند.

زمانی که نمایش تمام می‌شود و بازی‌گران نقاب از چهره‌شان بر می‌دارند از سه بازیگر نمایش دو زن و یک مرد را می‌بینیم  که معنای آن قطعن عدم توانایی انتخاب بازی‌گر زنی دیگر به جای «مهدی شاه‌پیری» نیست. نشان دادن این‌که قدرتی مردانه زن‌های ستم‌دیده نمایش را تسخیر کرده است به‌طور یقین می‌تواند یکی از این دلایل باشد. افکت‌های صدای شنیده‌شده نیز قابل تحسین است. صدای ریل قطار، رژه سربازان، اسب و ناقوس کلیسا در حالی که هیچ موسیقی برای نمایش انتخاب نشده است در بیش‌ترین حالت اثر‌گذاری خود قرار دارند.

مخاطب آن‌قدر درگیر پیچ‌و‌تاب‌های ظریف تبدیل شخصت به عروسک می‌شود که شاید حتا برای مخاطب چندان حرفه‌ای هم کنکاش در داستان و متن داستانی نمایش فراموش می‌شود. این درست نکته‌ای است که دوست دارم به بیان آن بپردازم.

اگرچه نمایش به متن وفادار است اما نتوانسته است در صحنه،  چیدمان درست و منطقی از حضور حوادث و اوج و فرودها را داشته باشد. متن سرشار از اتفاق است. اتفاقاتی که مقدمه چینی می‌شود و ناگهان از یک خط ممتد داستانی به اوج خود می‌رسد. ما بیش از آن‌که درگیر آن‌چه که قرار است اتفاق بیفتد باشیم درگیر جابه‌جایی عروسک و آدم‌ها هستیم.

به عنوان مثال هنگامی که برناردا تصمیم می‌گیرد خود را دار بزند به یک‌باره این اتفاق می‌افتد و حتا کوچک‌ترین نشانه‌ای از پیش‌بینی این حادثه در رفتار او دیده نمی‌شود. اکثر تماشاگران هم هنگام اتمام نمایش که با دار‌زدن برناردا اتفاق می‌افتد، نتوانستند حدس بزنند که نمایش تمام شده است و باید برخیزند. اندکی تردید داشتند و بعد از جای خویش بلند شدند.

اگرچه شاید کارگردان بخواهد همین را بگوید. این‌که برناردا به یک‌باره و بی‌هیچ مقدمه‌ای خودش را دار می‌زند اما این نمی‌تواند وفاداری او به متن باشد و در تناقض با فرمول ارایه شخصیت‌پردازی خود او است. او تمام شخصیت‌ها را موشکافانه کرده و بسیار ظریف با کم‌ترین ابزار (صدا) شخصیت‌پردازی می‌کند. عروسک‌های او دست ندارند و آدم‌ها‌ی او صورت.  اما او بهخوبی از عهده نشان‌دادن آن‌ها از طریق افکت صدا برآمده است. پس چگونه است که به یک‌باره برناردا را بالای دار می‌بینیم؟

زهرا صبری کارگردانی اهل تفکر و علم است. عروسک و توانایی آن را به خوبی می‌شناسد و توانسته است از آن استفاده کند.


 


اکبر ترشیزاد /  رادیو کوچه

زمانی در سرزمین ما هر چیزی برای خودش آیینی داشت، از مراسم خواستگاری و ازدواج گرفته تا پختن و خوردن آب‌گوشت. و در واقع این اعمال بدون آیین‌هایشان، بی‌هویت و ارزش بود. به عنوان مثال رفتن به خواستگاری یک دختر بدون حضور بزرگان فامیل، به نوعی نشان ساختارشکنی، خروج از قواعد و نمایان‌گر بی‌اصل و نصبی آن فرد بود. خوردن آش‌رشته بدون کشک به همان اندازه عجیب بود که خوابیدن زودهنگام در شب‌یلدا.

اینها همه اما یا از آداب و رسوم کهن بودند و یا از عادات مرسوم جامعه‌ی ما. در این میان برخی دیگر خود آیین‌ساز شدند و برای رفتارهای جدیدی که از فرهنگ‌ها و کشورهای بیگانه به عاریت گرفته شده بودند و به قول معروف وارداتی بودند، شکل و شمایلی بومی ساختند. برخی از مشاغل جدیدی که ایجاد آن‌ها در ایران یا پیامد مدرنیسم بوده و یا از کشورهای دیگر وارد شده بودند، سر و شکل اولیه‌ی خود را به همان‌گونه‌ای که از کشور مبدا آمده بودند حفظ کردند، ولی تعداد اندکی نیز به مقدار زیادی تغییر شکل پیدا کردند و در واقع چیز تازه‌ای شدند با هویتی متفاوت از ساختار اولیه‌شان و این به تمامی وابسته به نوآوری، سلیقه و هنر نخستین افرادی است که با این حرفه‌ها آشنا شدند. یکی از مشهورترین آن‌ها مالک و سرآشپز اولین پیتزافروشی ایران «آقا داوود» است.

داوود پیتزا و خوردنش را ایرانی کرده است. همان‌طور که خوردن کباب‌کوبیده بدون ریحان لطفی ندارد پیتزای آقا داوود را هم نمی‌توان بدون پیش‌غذای مخصوصش تعریف کرد. البته این پیش‌غذای معروف چیزی نیست به جز چهارصد پونصد گرم کالباس ارزان قیمت با کلی آویشن که رویش ریخته شده و روی یک فویل برای شما سرو می‌شود. اگر برای نخستین‌بار به سراغ داوود و پیتزا فروشی‌اش می‌روید، باید تمام پیش‌داوری‌هایتان را کنار بگذارید. آدرس مغازه را نمی‌شود به راحتی پیدا کرد، به هنگام ورود کسی به استقبال شما نمی‌آید و کارکنان و محیط مغازه‌ هیچ‌کدام ‌تر‌و‌تمیز نیستند.

شما نیستید که باید تشخیص بدهید که چه میزان غذا برایتان کافی‌ست بلکه این آقا داوود است که برایتان تصمیم می‌گیرد که چند تا پیتزا بخورید، البته می‌توانید بر تصمیمتان پافشاری کنید اما اگر غذای‌تان را کامل نخوردید با آقا داوود طرفید، یعنی یک آقای قوی‌هیکل ریشو که ظاهر دوستانه‌ای هم ندارد. اما نگران نباشید به قول معروف پشت چهره‌ی به ظاهر خشن‌اش، یک کودک مهربان پنهان است. یادتان نرود که سیب‌زمینی و سالادی در کار نیست فقط پیتزاست و پیتزا. در هیچ کجای دیگر دنیا صاحب مغازه به سراغ شما نخواهد آمد تا نام شما را بپرسد ولی داوود این کار را می‌کند و تازه اسم کوچک شما را هم می‌پرسد و به ندرت هم آن را فراموش خواهد کرد.

چیزی که خیلی‌ها را مشتری چهل پنجاه ساله آقا داوود کرده نه طعم و کیفیت غذای پیتزا فروشی‌اش است و نه جا و مکان خاص مغازه‌اش و از سوی دیگر شاید بتوان گفت که از قضا همین دو مورد از جاذبیت‌های کار اوست. غذایی که تکلیفتان با آن روشن است، فضای کوچک‌، کثیف و ناراحت اما صمیمی و دوستانه‌ی مغازه‌اش و از همه مهم‌تر درویش مسلکی و سادگی آقا داوود است که شما را نمک‌گیر خواهد کرد. او از بیش‌تر مشتریانش چیزی به یادگار در پیش خود نگاه می‌دارد که تا چندی پیش از این‌که اداره بهداشت به او گیر اساسی بدهد بر در و دیوار مغازه‌اش آویزان بود، از کارت ویزیت بگیر تا گوشی معاینه‌ی پزشک و دیسکت کامپیوتر.

داوود برای مغازه‌اش حرمت قایل است. در آن‌جا نمی‌توانی خالی‌ببندی که در هنگام ورود با تابلویی این قانون مغازه‌اش را به تو گوش‌زد می‌کند و اگر چنین کردید(البته به تشخیص خود آقا داوود) با زدن زنگ زورخانه‌ای به شما و بقیه مشتریان اخطار می‌کند که خالی‌بندی موقوف. چیز دیگری که در پیتزا داوود ممنوع است بحث‌های سیاسی مذهبی است، آن‌جا از دعوا و مرافعه خبری نیست، همه باید بیایند، بخورند و بنوشند و خوش باشند، رسمی که سال‌هاست رعایت می‌شود.

در پایان خاطره‌ای برایتان تعریف می‌کنم که شاید خالی از لطف نباشد. آقا داوود لقبی دارد نازیبا به نام «کثافت» که شاید برخی‌ها به سبب کثیف بودن دایمی پیش‌بندش به او داده‌اند، عنوانی که بعدها توسط دیگران هم جعل شد و باعث شهرت آن‌ها. روزی دوستی از من آدرس مغازه‌ی آقا داوود را گرفت که برای صرف غذا به آن‌جا برود. وقتی که در خیابان «نوفل‌لوشاتو» دنبال مغازه می‌گشته است سر کوچه مردی را می‌بیند که ایستاده است، از او می‌پرسد: «ببخشید شما می‌دونید پیتزا‌فروشی داوود کثافت کجاست؟» آن آقا با روی خوش مغازه‌ی داخل کوچه را به او نشان می‌دهد، پس از چند ثانیه که دوستم در مغازه نشسته بوده است همان آقایی که آدرس را از او پرسیده بوده است وارد مغازه می‌شود و همه‌ی مشتریان با احترام جلوی پای او بلند می‌شوند و به آقا داوود سلام می‌کنند. دوستم می‌گفت یک دنیا شرمنده شدم و از همه بدتر آن‌که آقا داوود با بزرگ‌واری تمام و پذیرایی ویژه‌اش مرا بیش‌تر خجالت‌زده‌ی خود کرد.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش منابع آگاه، پلیس و ماموران اداره اطلاعات استان فارس، ‌یکی از برگزارکنندگان مجالس دروایش گنابادی شهرستان جوب قلعه فارس را برای چندمین بار متوالی احضار کرده‌ است.

به گزارش سایت مجذوبان نور، حمید آقاجری، مجلس‌دار شهرستان جوب قلعه که اکنون بیش از یک ماه است از سوی ماموران اطلاعاتی و امنیتی استان فارس بازخواست و بازجویی می‌شود، در این‌باره گفت: «ماموران ما را به عضوگیری متهم کرده و اصرار دارند که مجوز مجالس الهی و مذهبی را از ادارات ارشاد و تبلیغات اسلامی استان بگیریم.»

وی افزود: «آقایی به نام نیک‌بخت، که رییس پلیس مخفی است، ما را به تعطیل کردن مجالس شب‌های دوشنبه و جمعه تهدید کرده و در برخوردی غیر قانونی و قهرآمیز، مدعی شده است که در صورت گردن نگذاشتن به این تهدید، مرا در حضور دراویش دست‌بند زده و از دایر شدن مجالس و حضور دراویش در آن‌ها جلوگیری خواهد کرد.»

این در حالی است که حمید آقاجری موضوع عضو‌گیری را رد کرده است.


 


رادیو کوچه

مرحله گروهی مسابقات فوتبال غرب آسیا با صعود تیم‌های عراق و یمن به مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها به اتمام رسید.

در آخرین دیدار از مرحله گروهی مسابقات فوتبال غرب آسیا چهارشنبه شب تیم ملی فوتبال عراق در ورزشگاه ملک عبداله شهر امان به مصاف فلسطین رفت.

این دیدار که از گروه C مسابقات برگزار شد در پایان به برتری ۳ برصفر تیم عراق انجامید تا این تیم به عنوان صدرنشین گروه به مرحله نیمه نهایی رقابت‌ها صعود کند.

با نتایجی که در مرحله گروهی مسابقات فوتبال غرب آسیا رقم خورد تیم‌های ایران، کویت و عراق به عنوان صدرنشین‌های گروه‌های سه گانه به مرحله نیمه نهایی رقابت‌ها صعود کردند. تیم یمن نیز به عنوان بهترین تیم دوم از گروه‌های سه گانه شانس راه‌یابی به جمع چهار تیم برتر رقابت‌های فوتبال غرب آسیا را بدست آورد.

بدین ترتیب مرحله نیمه‌نهایی مسابقات فوتبال غرب آسیا روز جمعه با دیدارهای ایران با عراق و کویت با یمن پی‌گیری می‌شود.


 


خبر / رادیو کوچه

صبح روز پنج‌شنبه در ادامه توقف فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران، یک شرکت نفتی ژاپنی هم خروج از طرح اکتشاف و توسعه یک حوزه بزرگ نفتی ایران را در دست بررسی قرار داده است.

خبرگزاری ژاپنی کیودو به نقل از منابع دولتی این کشور گزارش کرد که شرکت اینپکس (Inpex) که بزرگ‌ترین شرکت ژاپنی فعال در زمینه اکتشاف نفت است، در نظر دارد در واکنش به تحریم‌های یک‌جانبه دولت آمریکا، از مشارکت در طرح اکتشاف و توسعه میدان نفتی آزادگان در ایران خارج شود.

براساس این گزارش، تصمیم شرکت اینپکس به نگرانی از قانون تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ارتباط دارد که محدودیت‌های شدیدی را علیه سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی ایران وضع کرده است.

به نوشته رسانه‌های ژاپنی، شرکت اینپکس و دولت ژاپن نگران بوده‌اند که ادامه فعالیت در طرح آزادگان باعث شود این شرکت در فهرست سیاه دولت آمریکا و هدف محدودیت‌های مالی و اقتصادی آن کشور قرار گیرد.

به گفته منابع نفتی ژاپن، ادامه حضور اینپکس در ایران می‌تواند برای این شرکت دشواری‌هایی را در کسب اعتبار مالی از موسسات آمریکایی در پی داشته باشد و موانعی را در راه ادامه فعالیت آن در طرح‌های اکتشاف و توسعه منابع انرژی در مناطق مختلف جهان در پی بیاورد.

سخن‌گوی شرکت اینپکس اعلام کرد که هنوز تصمیم نهایی در مورد توقف فعالیت در مبدان نفتی آزادگان اتخاذ نشده اما مشورت‌هایی با مقامات دولتی در این زمینه در جریان است و انتظار می‌رود نتیجه آن به زودی اعلام شود.

لازم به ذکر است دولت ژاپن بزرگ‌ترین سهام‌دار شرکت اینپکس محسوب می‌شود و سهام دولتی در اختیار وزارت تجارت این کشور قرار دارد اما این وزارت‌خانه هنوز در مورد گزارش توقف فعالیت شرکت اینپکس در ایران اظهار نظر رسمی نکرده است.

بیشتر بخوانید:

«‌اعمال تحریم‌های تجاری آمریکا علیه چین»


 


منبع : گویا نیوز

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که «بدون درگیر کردن نخبگان کشور در توسعه، فقر و عقب‌ماندگی را نمی‌توانیم کنار بزنیم» گفت: مشارکت نخبگان و دولت و مجلس باید دو طرفه باشد.

دفاع مقدس کمتر از خود انقلاب نیست

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانش‌جویان ایران (ایسنا) محسن رضایی در نشستی با عنوان «دفاع مقدس و رسالت دانش‌جوی مسلمان» که از سوی کانون اندیشه دانش‌جوی مسلمان دانش‌گاه امیرکبیر برگزار شد ـ ضمن این‌که دانش‌جویان را نمایندگان واقعی ملت ایران خواند، با تبریک هفته دفاع مقدس حادثه جنگ را حادثه‌ای بسیار مهم قلم‌داد و اظهار کرد: این حادثه کم‌تر از خود انقلاب نیست.

انسان‌های شایسته در فضای بسته، خود را نشان می‌دهند

وی به بیان علل آماده‌بودن شرایط در کشورمان برای تجاوز عراق به خاک میهن‌مان پرداخت و خاطرنشان کرد: در روزهای اول جنگ بسیار ناموفق بودیم و در این سال هرچه ایران حمله می‌کرد با عدم موفقیت رو‌به‌رو می‌شد، حال آقایانی که یک زمانی در ایران مسوولیت داشتند با مصاحبه با رسانه‌های خارجی مانورهایی می‌دهند، ولی در زمانی که مدیریت دست این افراد بود، هر حمله‌ای که به ما می‌شد با عدم موفقیت روبه‌رو بودیم و این افراد حتا  نتوانستند یک تپه را آزاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از به وجود آمدن تحولات در جبهه‌های جنگ و وقتی جنگ را افراد گم‌نامی به دست می‌گیرند که اولن در نظامی‌گری سابقه‌ای نداشتند و ثانین جز چهره‌های برجسته سیاسی و نظامی کشور نبودند، اوضاع تغییر کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که «بخشی از این افراد گم‌نام دانش‌جویان بودند» اظهار کرد: وقتی که این دانش‌جویان به صحنه آمدند و زمانی که به نیروهای جوان ایرانی میدان دادند و به او اعتماد کردند و از این‌که او اشتباه نکند، نترسیدند شرایط تغییر کرد؛ البته این موضوع از سر ناچاری بود؛ چراکه وقتی وضع‌مان خوب نباشد و فضا بسته باشد انسان‌های شایسته فرصت پیدا می‌کنند که خود را نشان دهند. در سال اول جنگ هیچ فرصتی برای ظهور باکری‌ها، همت‌ها و متوسلیان‌ها پیدا نشد و از ابتدای سال دوم جنگ در جبهه‌های جنگ ایران و عراق تحولی شکل گرفت.

جزو آخرین دانش‌جویان انقلاب بودم که از سپاه بیرون آمدم

وی در ادامه با اشاره به انجام عملیات‌هایی چون شکست حصر آبادان، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس اظهار کرد: وقتی که ما با پیروزی‌های متعدد مواجه شدیم، دنیا مجبور می‌شود که اولین قطع‌نامه را به نام قطع‌نامه ۵۹۸ برای ما صادر کند. اکثریت بندهای این قطع‌نامه در اوج پیروزی‌های ایران نوشته شده است. هر چند برخی از این بندها دوپهلو بود و مسوولان ایران در یک سال آخر جنگ تلاش می‌کردند جای بعضی از این بندها را با هم عوض کنند.

وی افزود: البته پذیرش قطع‌نامه از سوی ما مشروط بود؛ ما می‌گفتیم که باید بیانیه دبیرکل سازمان ملل نیز در این راستا صادر شود و مسئله آزادی اسرا قبل از آتش‌بس صورت بگیرد. به هر ترتیب ایران قطع‌نامه را رد نمی‌کرد ولی پذیرش خود را نیز اعلام نکرد. در ادامه وقتی قرار شد بیانیه‌ دبیرکل سازمان ملل صادر شود و ما قطع‌نامه را قبول کردیم، عراق به خاک ما پیشروی کرد.

رضایی گفت: به کسانی که می‌گویند جام زهر و معتقدند که طرفدار ولی فقیه هستند، باید گفت آن موقع مقام معظم رهبری به جبهه آمده بودند و ایشان در جبهه تحول بزرگی را ایجاد کردند. ما به ایشان پیشنهاد کردیم که از مرز عبور کنیم؛ اما ایشان گفتند که باید با امام مشورت کنند. حاج احمدآقا به ایشان پیام دادند که امام این موضوع را نمی‌پذیرند و مقام معظم رهبری نظر امام را به ما منتقل کردند.

وی تاکید کرد: دشمنان می‌خواستند یک بار دیگر ملت ایران را به زانو دربیاورند ولی ما با سربلندی از چنین حادثه بزرگی بیرون آمدیم. برخی نیز بعد از جنگ به سراغ کارهای خود رفتند و برخی مثل ما ماندیم؛ چراکه هنوز حوادثی در کشور وجود داشت، ولی وقتی که شرایط مساعد شد، من طی درخواستی از مقام معظم رهبری خواستم که بیرون بیایم و در واقع من جزو آخرین دانش‌جویان انقلاب بودم که از سپاه بیرون آمدم.

می‌توانیم از راه دیپلماسی تحریم‌ها را خنثا کنیم

وی خاطرنشان کرد: دانش‌جویان زمانی این استعداد را داشتند که لباس دانش‌جویی را به خاطر ضرورت ملی در بیاورند و لباس بسیجی به تن کرده و از کشورمان دفاع کنند و می‌توان گفت اگر دانش‌جویان نبودند و به ملت ایران کمک نمی‌کردند مطمئنن ما نمی‌توانستیم این حادثه بزرگ را با پیروزی سپری کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با مورد توجه قرار دادن نقش دانش‌جویان در ۱۵ خرداد، ملی شدن صنعت نفت و ۱۶ آذر اظهارکرد: از زمانی که نهاد دانش‌گاه در جامعه ایرانی شکل گرفت، این نهاد همواره رسالتی انقلابی داشته و در این راستا به دفاع از ملت خود برخاسته است.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که «امروز که در دوران توسعه کشور قرار داریم،‌ بدون درگیر کردن نخبگان نمی‌توانیم فقر و عقب‌ماندگی را کنار بزنیم» خاطرنشان کرد: از طرفی نخبگان باید به دولت و مجلس کمک کنند و از طرفی دیگر دولت و مجلس هم باید کمک کننده نخبگان باشند تا بین سیاست و نخبگان شکافی شکل نگیرد.

وی با بیان این‌که «ما می‌توانیم از راه دیپلماسی تحریم‌ها را خنثا کنیم» گفت: دنیا به ایران نیازمند است و ما می‌توانیم نقش‌های بزرگی در صحنه بین‌الملل ایفا کنیم. از سوی دیگر ارتباط با جهان اسلام، سوریه و لبنان و نهضت‌های آزادی‌بخش، هم‌چنین ارتباط با ملت خودمان از دیگر ابزارهایی است که می‌توانیم در این مسیر به کار گیریم. هم‌چنین ما می‌توانیم تحریم‌ها را از طریق دیپلماسی و یا حتا مذاکره خنثا کنیم.

نیازمند انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اسلامی و جنگ هستیم

رضایی با تاکید بر این‌که «ما در حال حاضر نیازمند انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اسلامی و جنگ هستیم» اظهار کرد: من این حرف را می‌زنم حال هر حکمی علیه من می‌خواهند صادر کنند. مطمئن باشید با شناختی که من از جوان‌های ایران در جنگ دارم اگر امکانات لازم به جوان‌های ما داده شود، جوانان ما می‌توانند در مدتی کوتاه علم، دانش، اقتصاد و کشاورزی ایران را ارتقاء دهند.

وی نقش دانش‌گاه‌ها را در جهاد علمی حائز اهمیت دانست و گفت: هم‌اکنون بین دانش‌گاه و صنعت ما شکاف وجود دارد؛ چراکه از مهارت، کارآفرینی و دانشی که در دانش‌گاه‌های ما ذخیره شده است استفاده نمی‌شود؛ بنابراین بین دانش‌گاه و صنعت باید پلی زده شود تا از این طریق بسیاری از مشکلات هم‌چون فقر، گرانی و بی‌کاری رفع شود.

چرا عده‌ای می‌خواهند امام را تضعیف کنند؟

دانش‌جویی پرسید: شما می‌گویید ما در اواخر جنگ مشکلی نداشتیم، ولی کسانی چون آقای شمخانی می‌گویند که ما اواخر جنگ حتا یک گلوله هم نداشتیم.

رضایی پاسخ داد: ما مشکل داشتیم ولی پیروز شدیم. در تیرماه که قطع‌نامه را پذیرفتیم ـ و این خود حادثه تلخی بود ـ وضعیت ما خوب نبود، اما بعد از تیرماه که امام فرمودند جام زهر را نوشیدم تحول بزرگی صورت گرفت.

دانش‌جوی دیگری پرسید: امام که پیشروی در خاک عراق را تایید نکردند، چطور بود که در بحث پذیرش قطع‌نامه از تعبیر جام زهر استفاده کردند؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ با بیان این‌که «وقتی آیات الهی ناسخ و منسوخ دارد، شما می‌خواهید رهبران الهی ناسخ و منسوخ نداشته باشند» اظهار کرد: امام در تیرماه و در بدترین شرایط قطع‌نامه را پذیرفتند. قطع‌نامه در زمان پیروزی‌ها صادر شد؛ اما ما در زمان شکست‌ها می‌خواستیم آن را بپذیریم. حدود دو ماه بعد از مسئله جام زهر، امام فرمودند که حتا یک لحظه نادم و پشیمان نیستم، آن‌هایی که صحبت از جام زهر می‌کنند خدای ناکرده می‌خواهند بگویند سر امام را کلاه گذاشتند، چرا عده‌ای می‌خواهند امام را تضعیف کنند؟ امام که تحت فشار قرار نمی‌گرفت.

وی افزود: جنگ با پذیرش قطع‌نامه به پایان نرسید، بعد از پذیرش قطع‌نامه جنگ جدیدی شروع شد و تمام مرداد ماه را در برگرفت و امام در این شرایط گفتند که من حتا یک لحظه نادم و پشیمان نیستم.

جنگ در اسلام اصالت ندارد،‌ بلکه بازدارندگی اصالت دارد

وی در پاسخ به سوال دانش‌جوی دیگری مبنی بر این‌که «آیا می‌شد از وقوع جنگ پیش‌گیری کرد» گفت:‌ جنگ را باید پیش‌گیری کرد و اصلن شکل گرفتن نیروهای مسلح به خاطر جنگیدن نیست، برای جلوگیری از وقوع جنگ است یا این‌که اگر جنگی اتفاق افتاده در کوتاه‌ترین مدت مثلا ظرف ۴۸ ساعت آن را تمام کنند.

رضایی با بیان این‌که «جنگ در اسلام اصالت ندارد،‌ بلکه بازدارندگی اصالت دارد» گفت: هر کسی که برای گرفتن دیگر کشورها قدرت درست کند یا مالیخولیا دارد یا این‌که از مسیر انسانیت خارج شده است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از قیام امام مهدی(عج) به بیان می‌آید اکثرن به بخش نظامی‌گری در مورد ایشان می‌پردازند این در حالی است که جهاد ایشان قبل از این‌که نظامی باشد، علمی، اخلاقی و انسانی است.

به هر ترتیب تحلیل دانش‌جویان از ما قوی‌تر است، چه در مورد انتخابات و چه بعد از آن همه چیز آشکار و شفاف است انتخابات دو سال طول کشید و از ابتدا تا انتهایش مسایل زیادی وجود داشت

وی با بیان این‌که «ما نمی‌خواستیم جنگ شود» گفت: اگر ما این‌طور می‌خواستیم که باید سر مرز می بودیم در حالی که ایران سر مرز حضور نداشت اگر از مرز عبور کردیم به دلیل وجود شروری در منطقه بود که اسنادی که وجود داشت را پاره کرده بود و آن را نمی‌پذیرفت. من قبول دارم که می‌شود از جنگ‌ها جلوگیری کرد؛ اما در بحث جنگ ایران و عراق باید گفت که این جنگ، جنگ برنامه‌ریزی شده‌ای بود و قدرت‌های بین‌المللی صدام را وادار به این کار کردند.

هویت ملی همواره ایرانی – مذهبی بوده است

دانش‌جوی دیگری پرسید: ما به عنوان یک دانش‌جوی ایرانی و مسلمان چطور می‌توانیم هویت ایرانی و مسلمانی خود را با هم جمع کنیم؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد: در این بحث اشتباه بزرگی در چند دهه اخیر صورت گرفته و آن این است که مذهب را از هویت ایرانی جدا می‌کنند. این در حالی است که قبل و بعد از اسلام هویت ایرانی با مذهب همراه بوده است. اگر می‌گوییم اسلامی – ایرانی و یا ایرانی – اسلامی، به این معنا نیست که این دو، دو عنصر جدا هستند بلکه این دو یک معنا را به ذهن متبادر می‌کنند که آن هویت ملی است.

وی با تاکید بر این‌که «هویت ملی همواره ایرانی – مذهبی بوده است» گفت: ایرانی – مذهبی قبل از اسلام یک ترکیب و بعد از اسلام ترکیب دیگری داشته است. معلوم است کسانی که خود را دچار این‌گونه مناقشات می‌کنند، تعریف روشنی از هویت ندارند.

استفاده از سبک مدیریتی هنر ما در عرصه جنگ بود

به گزارش ایسنا، دانش‌جوی دیگری پرسید: فرماندهان جوان جنگ هم‌چون شما، همت و باکری که هیچ‌گونه عقبه‌ای در نظامی‌گری نداشتید چطور توانستید در جنگ این همه تحول ایجاد کنید؟

رضایی پاسخ داد: اولن باید بگویم که ما اکثرن قبل از انقلاب مبارز و چریک بودیم، بعد این‌که مدیریت اصول مشترکی دارد که این اصول به هیچ تخصصی ربط ندارد.

وی با بیان این‌که « استفاده از سبک مدیریتی که آن را از جنگ به دست آورده بودیم، هنر ما در این عرصه بود» اظهار کرد: در ۲۵۰۰ سال پیش که این روزها از آن زیاد یاد می‌شد با لشکرکشی صفر نمی‌شد این همه کشور را گرفت. بین یادگیری و آموزش تفاوت وجود دارد، چنانچه می‌بینید یک نفر بی‌سواد می‌تواند عالم بزرگی شود؛ اما در صحنه متولوژی یادگیری موفقیتی نداشته باشد. ما سعی کردیم در صحنه یادگیری متون لازم را بیاموزیم.

تا پنجاه الی صد سال دیگر درباره این جنگ حرف وجود دارد

دانش‌جویی پرسید: با توجه به این‌که برخی در مورد دفاع مقدس مدعی هستند که به افشاگری‌هایی پرداختند و با رسانه‌های بیگانه نیز برنامه‌هایی پی‌درپی داشتند، شما نظرتان در این راستا چیست؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد: در تمام بیست سال بعد از جنگ در هر دوره‌ای درباره دوران دفاع مقدس مطلبی گفته شد. در زمان تکنوکرات‌ها گفتند که جنگ خسارات زیادی برای ما به بار آورد. در زمان اصلاح‌طلبان گفته شد که جنگ بعد از آزادی خرمشهر باید تمام می‌شد و در زمان اصولگرایان در مورد جام زهر صحبت شد. به نظر من تا پنجاه الی صد سال دیگر درباره این جنگ حرف وجود دارد و حرف گفته خواهد شد.

نظام‌های فکری دنیا نمی‌خواهند اندیشه امام(ره) به تمدن و فرهنگ تبدیل شود

وی خاطرنشان کرد: قبل از رقابت‌های سیاسی و قومی با ایران و ایرانی‌ها، یک رقابت فلسفی و فکری در دنیا داریم و آن این است که نظام‌های فکری دنیا نمی‌خواهند تفکر و اندیشه امام و انقلاب اسلامی به تمدن و فرهنگ تبدیل شود و آن‌ها از این موضوع می‌ترسند.

با مسایل داخلی هزینه‌بر مواجه شد‌ه‌ایم

وی گفت: ما در دوران یک جامعه‌ نمونه در ایران هستیم که البته کار آن کند شده است و با مسایل داخلی هزینه‌بر مواجه شد‌ه‌ایم.

رضایی با بیان این‌که «حمله به دفاع مقدس یکی از مواردی است که برخی مورد توجه قرار می‌دهند» اظهار کرد: این هجوم‌ها در آینده ادامه پیدا خواهد کرد؛ البته معنایش این نیست که جنگ اشکال نداشت و ما اشتباهی نداشتیم و اگر جنگ جدیدی رخ دهد، نباید اشتباهات‌مان را کنار بگذاریم، جنگ برای ما درس‌های فراوانی داشت.

وی افزود: تنها در یک شرایط جنگ می‌توانست اتفاق نیفتد و آن این بود که از انقلاب‌مان دست بکشیم که اگر این‌طور می‌شد به گذشته و اوضاعی که ملت ما از آن فاصله گرفته بود، باز می‌گشتیم.

در برابر سندی که منتشر کردم درگیر نشوید، جواب بدهید

وی خاطرنشان کرد: من بعد از بیست سال سندی را منتشر کردم؛ اما زمانی که این سند را منتشر کردم، یک‌سری سایت‌ها و روزنامه‌ها به درگیری با من پرداختند. من این همه سند و نامه دارم، اما بعد از بیست سال با این همه محافظه‌کاری یکی از این سندها را منتشر کردم حالا به جای این‌که جواب من داده شود، باید دروغ بگوییم و تحریف کنیم؟

برنامه داشتن با معنویت و توکل منافاتی ندارد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که «من همیشه در نوع مدیریتم دو بعد معنویت و عقلانیت را رعایت کرده‌ام و معتقدم این دو بدون دیگری ما را به جایی نخواهند برد» اظهار کرد: فرماندهان جبهه‌ها در کنار خواندن نماز شب‌های‌شان در مورد هیچ طرح و عملیاتی بدون برنامه‌ریزی و بحث و بررسی تصمیم نمی‌گرفتند این‌طور نبود که شب روضه بخوانیم، دعا کنیم و صبح به خط بزنیم. اگر نمی‌شد می‌گفتیم ما مشکل نفسانی داشتیم هم‌چنین اگرچه هیچ عملیاتی را بدون ذکر یا زهرا و … شروع نمی‌کردیم ولی در آن به عناصر عقلانی نیز توجه داشتیم و باید گفت برنامه داشتن با معنویت و توکل منافاتی ندارد.

امام فرمودند؛ من چیزی را به شما تحمیل نمی‌کنم، خودتان تصمیم بگیرید

دانش‌جویی پرسید: آیا دستور امام(ره) بود با وجود ناوهای آمریکایی در خلیج‌فارس به بهانه جنگ عراق و کویت، به کشور عراق حمله نکنید؟

رضایی پاسخ داد: جمعی از مسوولان کشور خدمت حضرت امام رفتند و به ایشان گفته بودند که ما از این به بعد نمی‌توانیم مقابله به مثل کنیم. امام فرموده بودند؛ چرا؟ مسوولان پاسخ داده بودند؛ آمریکایی‌ها می‌خواهند کشتی‌های عراق را اسکورت کنند و در صورت حمله ما به آن‌ها، ما با آمریکایی‌ها وارد جنگ خواهیم شد. امام فرمودند؛ اگر من جای شما بودم اولین کشتی را که می‌خواهد از تنگه هرمز عبور کند می‌زدم. مسوولان کشور به ایشان گفته بودند؛ شما فرمانده ما هستید و هرچه بگویید ما انجام می‌دهیم. اما امام فرمودند؛ من چیزی را به شما تحمیل نمی‌کنم، خودتان تصمیم بگیرید.

در فتنه بودن جریانات پس از انتخابات شکی نیست

دانش‌جویی پرسید: تحلیل شما از جریان انتخابات چیست؟

رضایی پاسخ داد: به هر ترتیب تحلیل دانش‌جویان از ما قوی‌تر است، چه در مورد انتخابات و چه بعد از آن همه چیز آشکار و شفاف است. انتخابات دو سال طول کشید و از ابتدا تا انتهایش مسایل زیادی وجود داشت.

وی خطاب به دانش‌جویی که این سوال را کرده بود، گفت: شما سوال کلی کردید و من کلی جواب‌تان را دادم.

دانش‌جوی دیگری پرسید: به نظر شما آیا جریانات و اتفاقات رخ داده پس از انتخابات ریاست جمهوری فتنه بود؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ با بیان این‌که «در فتنه بودن این جریانات شکی نیست، چون حق و باطل با یک‌دیگر ترکیب شده بود» اظهار کرد: بسیاری از مردم تا ۹ دی نمی‌دانستند که چه اتفاقی افتاده است. فتنه‌ای که رخ داد مقدمه‌ای برای رویارویی سوم ایران و آمریکا بود و در این راستا قطع‌نامه ۱۹۲۹ منتشر شد.

ظرفیت اخلاقی و فرهنگی در ایران از پیش‌رفت سیاسی عقب‌تر است

وی تاکید کرد: در آن زمان کسانی که در صحنه سیاسی بودند نباید اجازه می‌دادند این حوادث طولانی شود. این حوادث باید حداکثر یک ماهه جمع می‌شد ضمن این‌که اگر فعالان سیاسی با اخلاق‌ برخورد می‌کردند و اعتراضات مردم را سیاسی نمی‌دیدند و طرفین و کسانی که درگیر این ماجرا بودند برای مردم حقی قایل می‌شدند، چنان مسایلی پیش نمی‌آمد.

وی تاکید کرد: اگر اعتراضات مردم مدیریت درستی می‌شد بعد از انتخابات این مدیریت روی دوم مردم‌سالاری در ایران را چنان تقویت می‌کرد که با وجود رای ۴۰ میلیونی، معیار مردم‌سالاری در افکار عمومی چندین پله بالا می‌رفت ولی از آن‌جا که ظرفیت اخلاقی و فرهنگی در ایران از پیش‌رفت سیاسی عقب‌تر است این‌گونه نشد.

در مفاهیم اساسی در عرصه سیاست نیاز به بازسازی داریم

رضایی گفت: ما نمی‌توانیم هم‌دیگر را تحمل کنیم تا اعتراضی می‌شود یک عده می‌گویند برخی می‌خواهند نظام جمهوری اسلامی را ساقط کنند و شعارها را تبدیل به شعار علیه نظام و حتا علیه دست‌آوردهای بزرگ انقلاب می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که «ما در مفاهیم اساسی در عرصه سیاست نیاز به بازسازی داریم» گفت: زمانی چنین بازسازی رخ می‌دهد که شکاف بین اخلاق و سیاست را پر کنیم.

ما زندانی خود هستیم

وی با بیان این‌که «حفظ نظام جمهوری اسلامی زمانی حاصل خواهد شد که ما در تحمل همدیگر پیشرفت کنیم و در گفتارمان صداقت بیش‌تری داشته باشیم» اظهار کرد: نباید از آزادی و عدالت در جهت عوام‌فریبی، تریبون درست کنیم، باید با مردم صادق باشیم و خودخواهی‌ها را کنار بگذاریم. آن‌گاه مشکلی وجود ندارد و آمریکا و اسراییل نیز نمی‌توانند برای ما مشکلی درست کنند. ما زندانی خود هستیم.

من از سیاسیون کشور چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب خواهش می‌کنم به سمت خانواده شهدا نروید، ما صبر و تحملی در کشور داریم، وارد این حریم‌های ارزشی نشوید؛ اگرچه آن‌ها هم حق دارند فعالیت سیاسی کنند، اما نباید به نحوی باشد که به حریم شهدا آسیب وارد شود

بعد از انتخابات به ریسمان قانون متصل شدم

به گزارش ایسنا، دانش‌جوی دیگری به اعتراضات رضایی بعد از انتخابات اشاره کرد و گفت: ما انتظارمان از شما بیش‌تر بود، شما انتخابات را زیر سوال بردید.

رضایی پاسخ داد: چه قبل و چه بعد از انتخابات شما شاهد بودید که شیوه من با سایر نامزدها متفاوت بود. من می‌دانم که مردم قبل از انتخابات چه برداشتی از عملکرد من داشتند در مورد آن صحبت نمی‌کنم؛ اما بعد از انتخابات من ریسمانی را به نام قانون انتخاب کردم و به آن متصل شدم. تا زمانی که وقت اعتراض کردن وجود داشت من اعتراض و شکایت کردم و حرف زدم، اما زمانی که شورای نگهبان اظهارنظر خود را ارایه داد، من آن را تمکین کردم.

وی افزود: برخی دوستان حزب‌اللهی من از جمله آقای وحیدی وزیر دفاع چند ساعت مانده بود به اعلام نظر شورای نگهبان به من گفتند؛ ما می‌دانیم که تو نظر شورای نگهبان را تمکین می‌کنی، ولی در این مورد زودتر اظهارنظر کن. من به آنان گفتم اجازه دهید من می‌خواهم عمل به قانون را به نمایش بگذارم ولی چون دیدم که این دوستان ناراحت می‌شوند، زودتر اظهارنظر کردم، پس تا آن‌جا که قانون اجازه داد بر طبق قانون عمل کردم. اگر خارج از قانون عملکردی داشتم، حرف شما درست بود. حال فرض کنید که من انتظارات شما را برآورده نکردم و از مهلت قانونی‌ام جهت انجام اعتراض استفاده کردم، آیا شما باید به من فحش دهید و من را تخریب کنید؟

باید بین رضایی و میرحسین و کروبی فرقی باشد

وی با بیان این‌که « باید بین من و میرحسین و کروبی فرقی باشد» گفت: من نمی‌توانم ادای کسانی را در بیاورم که تنها به‌دنبال جلب افکار عمومی هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به دانش‌جویان اظهار کرد: اگر من انقلابی‌تر از شما نباشم، کمتر نیستم و اگر زودتر به خط مقدم دفاع از نظام و ولایت نروم، دیرتر نخواهم رفت، ولی به هر حال من یکسری مصلحت‌هایی داشتم. یک عده می‌خواستند اظهار وجود کنند و حوادث ادامه پیدا کند؛ اما من نمی‌خواستم این‌طور باشد.

وی با اشاره به نامه‌ای که در آن زمان به مقام معظم رهبری نوشته بود، اظهار کرد: من در این نامه بر این نکته تاکید کردم که از همه نخبگان می‌خواهم به وحدت بپردازیم. نامه من کاملن روشن است، ولی بعضی گفتند که منظورم این بوده که سران فتنه تبرئه شوند و در واقع انواع مسایلی را اظهار کردند که در نامه نبود و فقط برداشت شخصی آن‌ها بوده است. نمی‌خواستم جواب دهم و اگر بعد از این همه مدت سوال نمی‌شد، جواب نمی‌دادم. به هر ترتیب من سرباز انقلاب بوده و هستم و امروز هم با همان روحیه جنگ و جهاد در هر عرصه‌ای که باشم دفاع خود را ادامه خواهم داد.

خواهش می‌کنم سیاسیون به سمت خانواده شهدا نروند

دانش‌جوی دیگری با اشاره به حوادث اخیر در مورد فرزندان شهید باکری و همت گفت: عدم موضع‌گیری شما پایمال کردن خون شهداست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ با بیان این‌که « من به عقاید همه احترام می‌گذارم و معتقدم بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب، آزادی عقیده بوده است» تاکید کرد: استفاده سیاسی و تبلیغی از خانواده شهدا محکوم است و اهانت و توهین به آن‌هاست. به هر ترتیب مقام شهید والا و بزرگ است.

وی با تاکید بر این‌که «‌خانواده شهدا را نباید در بحث‌ها و مسایل سیاسی وارد کرد» گفت: ما نمی‌دانیم که اگر آن شهید حاضر بود چه تصمیمی می‌گرفت. مثلن اگر مهدی باکری که من به خوبی می‌شناسمش، حاضر بود چه تصمیمی اتخاذ می‌کرد.

وی تظام تاکید کرد: من از سیاسیون کشور چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب خواهش می‌کنم به سمت خانواده شهدا نروید، ما صبر و تحملی در کشور داریم، وارد این حریم‌های ارزشی نشوید؛ اگرچه آن‌ها هم حق دارند فعالیت سیاسی کنند، اما نباید به نحوی باشد که به حریم شهدا آسیب وارد شود. ما نمی‌دانیم آن‌ها اصول‌گرا بودند و یا اصلاح‌طلب.


 


رادیو کوچه

روابط عمومی خانه سینما، نهاد صنفی سینماگران ایران، طی اعلامیه‌ای در پاسخ به بیانیه معاونت سینمایی درباره جشن چهاردهمین دوره خانه سینما گفته است: «بیانیه سراسر کذب معاونت سینمایی درباره جشن سینمای ایران مایه شگفتی است.»

آن‌ها در ادامه آورده‌اند: «با تاسف و تلخی باید گفت شرایط جاری جامعه به گونه‌ای است که غلبه رفتارها و گفتارهای هیجانی، فارغ از اغراض و نیات نهفته در پس پشت آن تبدیل به سکه رایج شده است.»

اشاره خانه سینما به بیانیه‌ای است که جواد شمقدری، معاونت سینمایی وزرات ارشاد صادر کرده و نسبت به سخن‌رانی کوتاه اصغر فرهادی، ابراز انزجار کرده است.

اصغر فرهادی سازنده فیلم «درباره الی» که به پاس بهترین کارگردانی در جشن خانه سینما آرزو کرد کاش شرایطی فراهم آید تا گلشیفته فراهانی بازیگر فیلم درباره الی و امیرنادری به ایران بازگردد و جعفر پناهی بتواند فیلمش را بسازد.

از سویی دیگر دست‌اندرکاران سینما بر این باورند که جناح‌های تندرو حاکمیت مخالف سینمای ایران در صدد تعطیل کردن کامل این صنعت هستند از این روست که طی دو هفته اخیر پروانه ساخت دو فیلم «جدایی نادر از سیمین» اثر اصغر فرهادی و «خیابان‌های آرام» به کارگردانی کمال تبریزی را لغو کرده است.

بیشتر بخوانید:

«فقط به نجات فیلمم فکر می‌کنم»


 


خبر / رادیو کوچه

با حکم رییس دانشگاه آزاد، روز چهارشنبه علی‌رضا فرشی فعال مدنی و استاد کامپیوتر دانشگاه آزاد جلفا از تدریس در این واحد دانشگاهی محروم شده است.

به گزارش ساوالان سسی، بر اساس نامه‌ای که از سوی رییس دانشگاه آزاد جلفا به فرشی ابلاغ شده است هیت گزینش اساتید این دانشگاه طی جلسه‌ای در ۱۱ مرداد ۸۹ صلاحیت این فعال مدنی را برای ادامه تدریس در این واحد دانشگاهی را رد و وی را از عضویت در هیت علمی دانشگاه آزاد اخراج کرده است.

استنادات هیت گزینش دانشگاه آزاد برای صدور این حکم فعالیت‌های آقای فرشی در راستای حقوق ملی آذربایجانی‌ها و حکم حبس صادره برای وی از سوی دادگاه انقلاب تبریز عنوان شده است.

این استاد دانشگاه اول خرداد ۸۸ در جریان مراسم راه‌پیمایی خانوادگی در پارک ائل‌گولی تبریز و در حال سر دادن شعار، دستگیر و پس از گذشت سه ماه بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود.

شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز طی حکمی در ۲۳ آبان ۸۸ این فعال آذربایجانی را با اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.حکم صادره چندی بعد در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به شش ماه حبس کاهش یافت.


 


پنج‌شنبه ۸ مهرماه ۱۳۸۹ – ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا: زهره

note3استودیو: دامون

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات پنج‌شنبه ایران

note3پس‌نشینی تند – «فضیلت‌های فراموش‌شده» - اکبر ترشیزاد

note3بخش اول اخبار

note3روشنان – «خانه‌ای برای رهایی»- یسنا یاوری

note3مجله‌ی خبری کابل – نجیب امیری

note3طنز در پزشکی – «سه‌شنبه‌ها با حوری» – (قسمت۲۳)-  علی انجیدنی

note3اصلاح قانون‌اساسی ترکیه - «اساسی‌ترین بخش، پیروزی در انتخابات بود»

note3بخش دوم اخبار

note3روزنگاشت – «ممد نیستی که ببینی» - محبوبه

note3دایره‌ی شکسته – «کن، میعادگاه عشاق سینما» - مه‌شب تاجیک

note3بخش سوم اخبار


 


این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

منبع : فردا نیوز

یکی از عاملان ترور دکتر سرابی از پزشکان جراح تهران، دیروز در گیلان غرب با شلیک چند گلوله خودکشی کرد. روابط عمومی فرمان‌داری گیلان‌غرب اعلام کرد نیروی انتظامی در دهستان حیدریه این شهرستان به یک دستگاه خودرو پیکان که به ایست توجه نکرده بود، مشکوک شد و به تعقیب وی می‌پردازد. راننده در حوالی روستای سوخور شهباز شیری خودرو را رها و به ارتفاعات فرار می‌کند؛ اما زمانی که خود را در محاصره نیروی انتظامی می‌بیند با شلیک چند گلوله به زندگی خود پایان می‌دهد.

با بررسی هویتی وی مشخص شد که این فرد بهمن کریمی ۵۸ ساله فرزند مراد اهل شهرستان اسلام‌آباد غرب بوده که با هم‌دستی فرزندش (سجاد کریمی) و دامادش چند روز پیش دکتر سرابی از پزشکان جراح را در تهران به قتل رسانده بودند. سجاد کریمی فرزند نام‌برده نیز هم‌اکنون تحت تعقیب است. حوالی ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه چهارشنبه ۳۱ شهریور مرحوم دکتر سرابی متخصص قلب و استاد دانشگاه در مقابل مطب خود در میدان ۵۳ نارمک مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به بیمارستان ‌امام حسین(ع) منتقل اما ساعت ۱۴ روز جمعه و در پی بی‌نتیجه ماندن تلاش پزشکان تسلیم مرگ شد.

به ‌این ترتیب تحقیق در مورد ‌این حادثه با موضوع قتل در دستور کار بازپرس جنایی پایتخت قرار گرفت.

دکتر سرابی دومین پزشکی است که درچند روز گذشته به ضرب گلوله از پای در آمده و پیش از وی نیز دکتر سودبخش استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با همین شیوه در مقابل مطب خود در بلوار کشاورز به قتل رسیده بود.

در حال حاضر بازپرس شعبه هفتم دادسرای ناحیه ۲۷ تهران تحقیق در مورد هر دو جنایت را در دستور کار دارد.


 


خبر / رادیو کوچه

روز چهارشنبه، با صدور حکمی محمدجواد امام رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در شهر تهران، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش آفتاب، قاضی مقیسه رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، محمدجواد امام را به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

محمدجواد امام که سابقه حضور در جبهه‌ را دارد، در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، مسوولیت ستاد انتخاباتی موسوی در تهران را برعهده داشته است.


 


رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های اعلام شده در خبرگزاری‌های اروپا، روز گذشته ‌چهارشنبه با دستور نمایندگان انجمن شهر پاریس، قانون ممنوعیت پوشیدن شلوار برای خانم‌ها در این شهر پس از ۲۱۰ سال لغو شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که در ۷ نوامبر سال ۱۸۰۰ میلادی فرمانده شهربانی پاریس قانون ممنوعیت پوشیدن شلوار توسط خانم‌ها را به مورد اجرا گذاشته بود‌، امروز شماری از نمایندگان انجمن شهر پاریس این قانون را لغو کردند.

بر پایه این قانون، تنها خانم‌هایی که گواهی پزشکی داشتند با ارایه آن به ماموران پلیس می‌توانستند با شلوار در خیابان‌های پاریس حاضر شوند.

این قانون در دهه‌های اخیر اجرا نمی‌شد اما هنوز یک «قانون ثبت شده» به حساب می‌آمد.


 


خبر / رادیو کوچه

نخست وزیر ایتالیا روز چهارشنبه توانست از پارلمان این کشور رای اعتماد بگیرد و از فروپاشی دولت خود جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سیلویو برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا روز چهارشنبه توانست از پارلمان این کشور رای‌ اعتماد بگیرد و دولت راست‌گرای میانه خود را از فروپاشی نجات دهد.

برلوسکونی رای ۳۴۲ نماینده را بدست آورد که ۳۳ رای بیش از میزان مورد نیاز برای کسب رای اعتماد است.

حمایت مجدد یکی از احزاب جداشده از ائتلاف برلوسکونی، باعث شد تا تردیدها درباره کسب رای اعتماد دولت به یقین تبدیل شود.

در ماه جولای «جیانفرانکو فینی» رییس پارلمان ایتالیا که متحد سابق برلوسکونی به شمار می‌آمد، اتحاد خود با وی را پایان داد و همین موضوع باعث شد تا برلوسکونی اکثریت را در پارلمان از دست بدهد.

فینی چندی پیش با تاسیس حزب جدیدی با نام «آینده و آزادی» دولت برلوسکونی را با بحران جدیدی مواجه کرد.

این اقدام فینی که از آن با عنوان نوعی مبارزه با برلوسکونی یاد می‌شود، پس از خروج وی از حزب حاکم به ریاست نخست وزیر ایتالیا صورت گرفت و اعضای آن شامل ۳۴ تن از اعضای پارلمان و ۱۰ سناتور است.


 


محبوبه / رادیوکوچه

mahboobeh@koochehmail.com

هفتم مهر برابر با سال‌روز کشته‌شدن «محمد جهان‌آرا» یکی از فرماندهان سپاه در جنگ ایران و عراق است. او زاده سال ۱۳۳۳ خورشیدی بود. که در سال ۱۳۶۰ پس از پیروزی در زمان بازگشت در میانه‌ی راه هواپیمای حامل آن‌ها دچار نقص فنی شد و سقوط کرد و بر اثر این سانحه هوایی جهان‌آرا و دیگر مسافران هواپیما به شهادت رسیدند.

«محمدعلی جهان‌آرا» در نهم شهریور سال ۱۳۳۳ در «خرمشهر» به‌دنیا آمد. پانزده ساله بود که به تشویق برادرش «علی» با یک گروه مبارز مخفی به‌نام «حزب‌اله خرمشهر» آشنا شد و بی‌درنگ وارد گروه شد.

دو سال بعد گروه توسط عوامل ساواک شناسایی شد و تمام اعضایش از جمله محمد دستگیر و زندانی شدند. محمد به هم‌راه دیگر اعضای گروه در دادگاه نظامی محاکمه شد و به خاطر سن کمش او را به یک‌سال زندان محکوم کردند.

سال بعد وقتی که از زندان آزاد شد از او تعهد گرفتند و تهدیدش کردند که اگر بار دیگر وارد فعالیت‌های سیاسی شود به شدت با او برخورد خواهند کرد. اما این تعهد و تهدید نتیجه‌ای جز مخفی شدن فعالیت سیاسی او نداشت.

در سال ۱۳۵۴ دیپلمش را گرفت و در کنکور دانشگاه قبول شد و برای ادامه تحصیل راهی مدرسه عالی بازرگانی «تبریز» شد. در دانشگاه فعالیت‌های سیاسی او هم‌چنان ادامه داشت و به هم‌راه دوستانش «انجمن اسلامی مدرسه عالی بازرگانی» را پایه‌گذاری کرد.

در سال ۱۳۵۵ جهان‌آرا به عضویت گروه «منصورون» که یک گروه مذهبی معتقد به مبارزه مسلحانه بود، پیوست. از جمله فعالیت‌هایش در این گروه حمل مقداری اسلحه از تهران به اهواز در سال ۱۳۵۶ بود که با وجود باخبر شدن ساواک از این کار آن را با زیرکی و مهارت انجام داد و نگذاشت که اسلحه‌ها به دست مامورین ساواک بیفتد.

هم‌زمان با اوج‌گیری فعالیتش، برادرش علی در درگیری با نیروهای ساواک به شهادت رسید. این اتفاق او را در ادامه مسیری که در پیش گرفته بود مصمم‌تر کرد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محمد پس از دو سال و نیم زندگی مخفی به خرمشهر برگشت. او و دوستانش در خرمشهر گروهی تشکیل دادند به نام «کانون فرهنگی نظامی انقلابیون خرمشهر». هدف این کانون حراست از نظام نوپای انقلابی در برابر حملاتی بود که از طرف بازماندگان رژیم و یا طرف‌داران تجزیه خوزستان به آن میشد.

در سال ۱۳۵۸ جهان آرا با «صغرا اکبرنژاد» ازدواج کرد. آن‌ها مدت‌ها با یک‌دیگر مراوده و هم‌کاری انقلابی داشتند و ازدواج‌شان چون دیگر هم‌ردیفانشان در نهایت سادگی برگزار شد. و ثمره ازدواجشان دو پسر به نام‌های «حمزه» و «سلیمان» بود که سلیمان یک‌ماه بعد از کشته شدن پدر به دنیا آمد.

در آن روزها محمد سخت درگیر مسوولیت‌هایی بود که بعد از انقلاب بر شانه‌اش گذاشته شده بود. او «فرماندهی سپاه خرمشهر» را بر عهده گرفته بود و هم‌زمان «جهاد سازندگی خرمشهر» را نیز پایه‌گذاری کرد. علاقه او به عمران و آبادانی و نجات مردم خرمشهر از محرومیت به حدی بود که در سپاه هم یک «واحد عمرانی» راه‌اندازی کرد.

گفته شده: در غروب روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ شهر خرمشهر را  نیروهای دشمن زیر آتش گرفتند و مطمئن بودند که با دو گردان نیرو ظرف مدت ۲۴ ساعت خواهند توانست خرمشهر را به تصرف خود درآورند و بعد از آن، از طریق «پل ذوالفقاریه»، به «آبادان» دست‌رسی پیدا کنند و در فاصله کوتاهی به اهواز رسیده و «خوزستان» را از کشور ایران جدا کنند.

اما پیش‌بینی آن‌ها به هم ریخت و در مقابل مقاوت دلیرانه مردم خرمشهر، مجبور شدند بخش زیادی از توان نظامی خود را که بیش از دو لشکر بود در این نقطه، زمین‌گیر کرده و ۴۵ روز معطل شوند و در نهایت پس از عبور از دو «پل کارون» و «بهمن‌شیر»، آبادان را به محاصره در آورند.

جهان‌آرا در مورد یکی از صحنه‌های این حماسه گفته بود: «امیدی به زنده ماندن نداشتیم. مرگ را می‌دیدیم. بچه‌ها توسط بی‌سیم شهادت‌نامه خود را می‌گفتند و یک نفر پش بی‌سیم یادداشت می‌کرد، صحنه خیلی دردناکی بود.

تانک‌ها همه طرف را می‌زدند و پیش می‌آمدند. هیچ امیدی به زنده ماندن نداشتیم با رسیدن آن‌ها به فاصله صد و پنجاه متری دستور آتش دادم. چهار «آرپی جی» داشتیم، با بلند شدن از گودال، اولین تانک را بچه‌ها زدند. دومی در حال عقب‌نشینی بود که به دیوار یکی از منازل بندر برخورد کرد. جیپ فرماندهی پشت سر، به طرف بلوار دنده عقب گرفت، با مشاهده عقب نشینی تانک، بلند شدم و داد زدم: اله‌اکبر، اله‌اکبر، حمله کنید، که دشمن پا به فرار گذاشته بود.» این پیروزی در مهرماه سال ۱۳۶۰ روی داد.

و اما به‌دنبال این پیروزی در هفتم مهرماه ۱۳۶۰ یک فروند هواپیما از اهواز به مقصد تهران در حرکت بود تا کشته‌شدگان را به خانواده‌هایشان و مجروحان را به بیمارستان‌ها برساند، که در منطقه «کهریزک تهران» دچار سانحه شد و سقوط کرد و سرنشینان آن کشته شدند. از جمله کشته‌شدگان این سانحه «ولی‌اله فلاحی»، «موسا نامجو»، «خلبان جواد فکوری»، «یوسف کلاهدوز» و «محمدعلی جهان‌آرا» بودند.

در گوشه‌ای از وصیت‌نامه جهان‌آرا آمده: «انقلاب بیش از هر چیز برای ما یک ابتلای الهی و یک آزمایش تاریخی و اجتماعی است و در جریان این ابتلا باید رنج، محرومیت، مصایب و ناملایمات را با آغوش باز بپذیریم و در برابر آشوب‌ها و فتنه‌ها با خلوص و شهامت بایستیم و از طولانی شدن و افزایش سختی‌ها و ناملایمات نهراسیم، زیرا علاوه بر این‌که خود را از قید آلودگی‌ها و وابستگی‌ها، پاک و خالص می‌کنیم، انقلابمان و حرکت امت شهیدپرور، عمیق‌تر و استوارتر می‌شود و از انحراف و شکست مصون می‌ماند.»

مرثیه معروف «ممد نبودی ببینی» پس از آزادسازی خرمشهر توسط «غلام کویتی‌پور» به یاد جهان‌آرا و هم‌رزمانش خوانده شد.

منبع‌ها:

ویکی‌پدیا

گوگل

پویندگان راه دانش

رشد


 


مرتضا خسروی (هیچ) / رادیو کوچه


 


رادیو کوچه

شام‌گاه روز چهارشنبه، هفته دوم از مرحله گروهی مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا با توقف بارسلونا اسپانیا و پیروزی تیم‌های مدعی اینتر ایتالیا و منچستریونایتد انگلستان پیگیری شده است.

روز دوم از هفته دوم مرحله گروهی مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا چهارشنبه شب با برگزاری هشت بازی در گروه‌های چهارگانه اول پیگیری شد که طی آن تیم‌های تاتنهام و منچستریونایتد انگلستان، اینتر ایتالیا، شالکه آلمان، المپیک لیون فرانسه، گلاسکو رنجرز اسکاتلند و کپنهاگن دانمارک مقابل حریفان خود به برتری رسیدند و جدال تیم‌های روبین کازان روسیه و بارسلونا اسپانیا نیز به نتیجه تساوی یک بریک انجامید.

نتایج دیدارهای شب گذشته لیگ قهرمانان اروپا به شرح زیر است:

تاتنهام انگلستان ۴ – توئنته هلند یک

اینتر ایتالیا ۴ – وردربرمن آلمان صفر

شالکه صفر چهار آلمان ۲ – بنفیکا پرتغال صفر

هاپوئل تل آویو اسراییل یک – المپیک لیون فرانسه ۳

گلاسکورنجرز اسکاتلند یک – بورسا اسپور ترکیه صفر

والنسیا اسپانیا صفر – منچستریونایتد انگلستان یک

پاناتینایکوس یونان صفر – کپنهاگن دانمارک ۲

روبین کازان روسیه یک – بارسلونا اسپانیا یک

بیشتر بخوانید:

«هفت پیروزی و یک تساوی در لیگ قهرمانان اروپا»


 


نجیب امیری / دفتر کابل / رادیو کوچه

گروه طالبان در واکنش به اعلام اعضای شورای عالی صلح، کار این شورا را بی‌نتیجه خوانده و یک‌بار دیگر خواهان خروج نیروهای خارجی از افغانستان شده است. دو روز پیش حکومت افغانستان اعضای ۶۸ نفری شورای عالی صلح را که متشکل از رهبران پیشین جهادی، عالمان دینی، وزرا کابینه و چندتن از اعضای پیشین طالبان بود، اعلام کرد.

در قطع‌نامه ۱۰ ماده‌ی طالبان آمده است، در حالی که بیش از یک صد و پنجاه هزار سرباز خارجى در کشور حضور دارند، چگونه می‌توان بر کمیسیون‌ها و شوراها باور نمود که تحت فشار‌هاى خارجى قرار نداشته باشد.

در اعلامیه طالبان نگاشته شده صلح و امنیت، نیاز اساسى همه شهروندان است و براى رفع این نیاز حیاتى، لازم است راه‌هایى جستجو شود که جنبه‌ی عملى داشته باشد.

به گفته‌ی طالبان، به اساس اصول صلح و مذاکرات، در پروسه صلح باید از افرادى استفاده شود که آن‌ها بر تقدس صلح باور داشته باشند و هیچ‌گاه در اذیت افغان‌هاى بی‌گناه، سهم نگرفته باشند.

اشاره این گروه به رهبران پیشین جهادی است که گفته می‌شود در جنگ‌های داخلی سبب کشته شدن هزاران فرد بی‌گناه شده‌اند.

طالبان در این اعلامیه شان یک‌بار دیگر تاکید کرده‌اند که آن‌ها براى نظام اسلامى و تامین صلح واقعى در کشور به مبارزه آغاز کرده و به آن با دید یک نیاز مهم زندگى بشرى می‌نگرند.

از این اعلامیه طالبان بر می‌آید که آن گروه هنوز هم به شرط‌های پیشین‌شان برای مذاکره پابند می‌باشند و به اقدامات دولت افغانستان بی‌توجه‌اند.

طالبان خروج نیروهای خارجی از کشور و تطبیق احکام تندروانه اسلامی را از پیش شرط‌های مذاکره با حکومت افغانستان عنوان می‌کنند.


 



خبر / رادیو کوچه

در پی افزایش مناقشات ارزی واشنگتن-پکن، مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته چهارشنبه طرح اعمال تحریم‌های تجاری علیه کالاهای چینی را به تصویب رساند‌ه است.

به گزارش الجزیره، مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته با ۳۸۴ رای مثبت در برابر ۷۹ رای منفی طرح اعمال تحریم‌های تجاری علیه کالاهای چینی را تصویب کرد که بر اساس آن دولت آمریکا می‌تواند شرایط و ضوابط بیش‌تری را علیه کلا‌های وارداتی چین به این کشور تحمیل کند.

بنا بر این گزارش، نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا پس از تصویب طرح اعمال تحریم‌های تجاری اعلام کرد که این طرح اهرم فشار سران کاخ سفید در مذاکرات با مقامات چینی است و مشخص می‌کند در صورتی که چین خواستار روابط تجاری قوی با آمریکا است باید بر اساس قواعد تجاری عمل کند.

این گزارش افزود: «برای تبدیل شدن این طرح به قانون در آمریکا، مجلس سنای این کشور نیز باید طرح اعمال تحریم‌های تجاری علیه چین را به تصویب برساند که با توجه به در پیش بودن انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر، جو مناسبی بر این مجلس حاکم نیست.»

هفته گذشته کنگره آمریکا طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن به وزارت دارایی و بازرگانی این کشور اجازه می‌دهد تحریم های تجاری جدیدی را بر ضد چین اعمال کند.

مقامهای آمریکایی فشار زیادی را برای افزایش ارزش یوان به چین وارد می کنند. به اعتقاد کارشناسان غربی ارزش یوان چین ۴۰ درصد کم‌تر از ارزش واقعی آن است.

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در دیدار اخیر خود با ون ژیابائو نخست وزیر چین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خواستار اقدام بیش‌تر و سریع‌تر پکن برای اصلاح سیاست‌های ارزی و تجاری شده بود.


 


مریم / رادیوکوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 331 پیش از میلاد – سومین جنگ «اسکندر مقدونی» با ایرانی‌ها (امپراتوری پارسیان) سی‌ام سپتامبر در منطقه اربلا (اربیل ـ کردستان امروز عراق) روی داد که در این جنگ ایران به‌دلیل ضعف فرماندهی و وجود اختلاف میان سران خاندان هخامنشی و سومدیریت داریوش سوم شاه وقت موفق نبود و دست به عقب‌نشینی زد. داریوش سوم پس از نخستین جنگ، فرصت کافی برای آماده کردن ارتش داشت، زیرا اسکندر به مصر رفته بود.
  • ۱۳۱۰ خورشیدی – دولت وقت تهران ارزش برابری پوند انگلیسی را از ۹۰ ریال به ۶۸ ریال پایین آورد و با این عمل درآمد مختصر خزانه ایران از نفت هم کم شد. در همین روز در سال ۱۳۱۹ نرخ پوند به ۱۴۰ ریال و دلار آمریکا به ۳۵ ریال افزایش داده شد. ارزش دلار در نیمه دهه ۱۳۳۰ به هفتاد ریال بالا برده شد که تا سال ۱۳۵۷ و حتا یک سال و چندماه پس از آن در همین نرخ باقی بود. در سال ۱۳۸۷ خورشیدی بهای هر دلار آمریکا در تهران بیش از ۹۵۰۰ ریال و ۱۲۲ برابر ارزان‌تر از سال ۱۳۵۸ بود، حال آن‌که درآمد ایران از نفت چند برابر آن زمان شده است.
  • ۱۷۸۰ میلادی – امروز سال‌ر‌‌وز درگذشت «دو کندیاک» فیلسوف فرانسوی معتقد به جدایی روح و جسم از یک‌دیگر و مادر‌زادی نبودن «تمایل به عقاید» است. وی که در ۱۷۱۵ به‌دنیا آمده بود در ۶۵ سالگی درگدشت. کندیاک که در علم منطق، روان‌شناسی و اقتصاد هم صاحب‌نظر بود به آموزش و پروش مردم و کسب معلومات و اطلاعات توجه ویژه داشت و از فلاسفه بود و عقیده داشت که عقاید، اکتسابی و نتیجه عقل و شعور و مجموعه حواس یک فرد هستند و ذاتی نیستند.
  • ۱۹۲۴ میلادی – زادروز «ترومن کاپت» داستان‌نگار آمریکایی که سی‌ام سپتامبر به‌دنیا آمد. معروف‌ترین ناول او «صبحانه در تیفانی» عنوان دارد که برپایه آن یک فیلم سینمایی پربیننده تهیه شده است.
  • ۱۸۴۶ میلادی – در این روز برای نخستین بار از «اتر» (ether) جهت بی‌هوش کردن بیمار، پیش از عمل جراحی استفاده شد و دکتر «مورتن» دندان‌پزشک در دفتر خود در شهر بوستون آمریکا با استفاده از اتر دندان بیمار خود را کشید تا احساس درد نکند.
  • ۱۹۳۸ میلادی – «پیمان مونیخ» به تشویق نخست‌وزیر وقت انگلیس برای خشنودسازی «آدولف هیتلر» و پیش‌گیری از وقوع جنگ جهانی دوم به امضا رسید. طبق این معاهده فرانسه و انگلیس، موافقت خود را با ملحق شدن «سودتنلند» چکسلواکی به آلمان نازی اعلام کردند.
  • ۱۲۶۹ خورشیدی – زادروز «سیداحمد کسروی‌تبریزی» تاریخ‌نویس، زبان‌شناس و پژوهش‌گر برجسته ایرانی. دو کتاب او به‌نام‌های «تاریخ مشروطه ایران» و «تاریخ هجده‌ساله آذربایجان» از مهم‌ترین آثار مربوط به تاریخ جنبش مشروطه‌خواهی ایران است و هنوز به آن‌ها استناد می‌شود.
  • ۱۳۸۰ خورشیدی – درگذشت «مهین دیهیم» بازیگر سینما، تاتر و تلویزیون ایرانی.

 


خبر / رادیو کوچه

دادستان‌های آمریکایی روز چهارشنبه ۲۹ سپتامبر اعلام گردند که فیصل شهزاد، عامل بمب‌گذاری نافرجام تایمز نیویورک قصد انجام بمب‌گذاری دیگری را نیز داشته است.

به گزارش رویترز، به گفته آن‌ها، متهم می‌خواسته است که دو هفته پس از بمب‌گذاری در میدان تایمز، حمله مشابهی را انجام دهد.

دادستان‌های فدرال برای فیصل شهزاد، که پاکستانی الاصل است، مجازات حبس ابد درخواست کرده‌اند و می‌گویند که در جریان بازجویی از اقدام خود ابراز ندامت نکرده است.

به گفته آن‌ها، وی تصور می‌کرد که حداقل ۴۰ نفر در بمب‌گذاری میدان تایمز کشته خواهند شد.


قرار است حکم آقای شهزاد پنجم ماه اکتبر صادر شود.

مقام‌های قضایی آمریکا روز چهارشنبه ویدیویی چهل دقیقه‌ای از سخنان فیصل شهزاد که پیش از بمب‌گذاری نافرجام ضبط شده بود را ارایه کردند.

وی در این ویدیو اظهار داشته است: «من از زمان واقعه ۱۱ سپتامبر تلاش کرده‌ام که در جهاد برادرانم شرکت کنم. من برنامه دارم که در داخل آمریکا دست به حمله بزنم.»

او پیش‌تر نیز در ویدئویی که شبکه العربیه منتشر کرده بود، حمله در میدان تایمز را انتقام از آن‌چه بر جنگجویان مسلمان، «شهدا» و «مسلمانان مظلوم و ضعیف» رفته، دانسته بود.

این شهروند آمریکا همه اتهامات وارده در ارتباط با تلاش برای بمب‌گذاری اول ماه می را پذیرفته است.

در اول ماه می خودرویی در میدان تایمز کشف شد که حاوی مقدار زیادی کود شیمیایی، چند کپسول گاز پروپان، چند گالن بنزین و ترقه بود.

آقای شهزاد دو روز بعد درحالی که قصد داشت از فرودگاه جان.‌اف‌.کندی نیویورک به دوبی پرواز کند دستگیر شد.

در ویدئویی که شبکه العربیه منتشر کرد، آقای شهزاد گفته بود: «اسلام در همه دنیا گسترش خواهد یافت و دموکراسی شکست خواهد خورد و دنیا جای حکومت برتر خداوند خواهد بود.»

بیشتر بخوانید:

«بازداشت یک مظنون به اقدام تروریستی در نیویورک»


 


محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

مهم‌ترین عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

ایران

http://www.iran-newspaper.com/

1) سخنان هاشمی رفسنجانی کاملن اشتباه و عوامانه است.

وقف دانشگاه آزاد مشکل فقهی و قانونی قطعی دارد.

«آیت‌اله صادق آملی‌لاریجانی» رییس قوه‌قضاییه: «با کمال احترامی که برای شما «هاشمی رفسنجانی» قائلم باید بگویم اظهارنظر شما در مورد این‌که کسی که وقف دانشگاه آزاد را ابطال کند در مقابل خدا ایستاده، کاملن اشتباه است.» ما قصد نداریم بگوییم وقف باطل است و جلوی حرف خدا بایستیم بلکه می‌خواهیم بگوییم وقف دانشگاه آزاد از ابتدا عملی منبطل بوده است.

۲) اعضای هیت دولت ۱۵ روز حقوق خود را به سیل‌زدگان پاکستان اهدا کردند.

اعضای هیت دولت به مناسبت هفته دفاع مقدس قبل از آغاز کار جلسه روز چهارشنبه دولت خون اهدا کردند، هم‌چنین «محمدرضا رحیمی»، معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به خسارت‌های فراوانی که مردم پاکستان در جریان سیل‌های اخیر در این کشور متحمل شده‌اند، گفت: «اعضای هیت دولت به‌میزان ۱۵ روز از حقوق خود را برای کمک به مردم این کشور اختصاص می‌دهند.

جام جم

۱) عرضه بدون محدودیت ارز و سکه.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100887058783

رییس کل بانک مرکزی سرانجام سکوت را شکست و از آغاز عرضه بدون محدودیت ارز و سکه طلا به بازار خبر داد و اعلام کرد این کار تا بازگشت قیمت‌ها به روند عادی ادامه خواهد شد. پیش از این «محمدرضارحیمی»، معاون اول رییس جمهوری گفته بود که خریداران طلا و ارز می‌توانند از روز ( پنجشنبه) با مراجعه به بانک مرکزی به اندازه کافی و مورد نیاز طلا و ارز تهیه کنند.

۲) جنگ افغانستان دشوارتر از جنگ عراق.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100887068648

«باراک اوباما» گفت که جنگ در افغانستان دشوارتر از جنگ در عراق است، اما در عین حال تصریح کرد که جوانب مهم استراتژی افزایش نیرو، هنوز شکست نخورده است.

کیهان

۱) بحران اقتصادی و آشوب خیابانی در سراسر اروپا.

http://www.kayhannews.ir/890708/16.htm#other1609

مردم اروپا در بی‌سابقه‌ترین و گسترده‌ترین تظاهرات اعتراض‌آمیز خود طی یک دهه اخیر به خیابان‌ها ریختند و سیاست‌های اقتصادی حاکمان خود را به چالش کشیدند. به گزارش خبرگزاری‌ها از سراسر اروپا خصوصان مرکز اتحادیه اروپایی در بروکسل، صدها هزار تن از مردم کشورهای این قاره در اعتراض به وضع وخیم اقتصادی، بیکاری، ناامنی شغلی و… دست به تظاهرات و اعتصاب زدند.

۲) وزیر اطلاعات: «جریان فتنه به دنبال اخلال در اجرای هدفمندسازی یارانه‌هاست.»

http://www.kayhannews.ir/890708/14.htm#other1402

وزیر اطلاعات با حضور در مجلس شورای اسلامی از اخلال‌گری جریان فتنه در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد. در همین رابطه «کاظم جلالی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «براساس آن‌چه وزیر اطلاعات اعلام کرد مسلم است که هم‌زمان با اعمال تحریم‌های خارجی علیه کشورمان برخی جریانات در داخل نیز با هدف شکست قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به دنبال اخلال دراجرای آن هستند.»

رسالت

۱) تلاش دشمن برای وارد کردن ویروس به سیستم هسته‌ای شکست خورد.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=40928

«علی‌اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی گفت: «تلاش دشمنان برای وارد کردن ویروس به سیستم‌های هسته‌ای ایران شکست خورده است.» به گزارش ایرنا، صالحی که روز گذشته در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در ارتباط با جوسازی رسانه‌های غربی مبنی بر نفوذ ویروس به سیستم‌های کامپیوتری نیروگاه بوشهر اظهار داشت: «از یک سال پیش اقدامات حفاظتی و مصونیت‌سازی کامپیوترها را آغاز کردیم و در دو ماه اخیر اقدامات مصونیت سازی شدت بیش‌تری گرفت و خوش‌بختانه هدفی که دشمن دنبال می‌کرد را با اقدامات لازم ابتر کردیم.»

۲) وزیر خارجه عربستان: «برنامه اتمی اسراییل امنیت منطقه را تهدید می‌کند.»

پایگاه خبری حزب اسلامی مالزی روز گذشته درگزارشی با اشاره به اظهارات «سعود الفیصل» وزیرخارجه عربستان سعودی درباره اسراییل در نیویورک، نوشت: «عربستان برنامه‌های اتمی اسراییل را تهدید جدی برای جهان و کشورهای منطقه دانست.» به گزارش ایرنا ازمالزی، این پایگاه خبری در ادامه می‌نویسد، سعود الفیصل وزیرخارجه عربستان سعودی در اظهاراتی نادر گفت: «عدم پذیرش معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای توسط اسراییل که خارج از حوزه کنترل بین‌المللی است، به‌عنوان یک تهدید جدی برای امنیت و ثبات منطقه قلم‌داد می‌شود.

تهران امروز

۱) انتقاد شدید رییس‌جمهوری از دبیرکل سازمان ملل.

http://www.tehrooz.com/1389/7/8/TehranEmrooz/385/Page/3/

بیست و یکمین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور صبح روز گذشته با سخن‌رانی «محمود احمدی‌نژاد» و با حضور وزرای ارشاد و اطلاعات و کشور برگزار شد. احمدی‌نژاد بحث خود را با تحریم علیه ایران آغاز کرد و با خطاب قرار دادن دشمنان گفت که آن‌ها خودشان مایوس هستند، اما ما را تحریم کرده‌اند و می‌خواهند روحیه‌ ملت ما را بشکنند. احمدی‌نژاد در ادامه عنوان کرد: «بان‌ کی‌مون اختیاراتش از یک کارمند دولت ما کم‌تر است.»

۲) حمایت اسد از تشکیل دولت توافقی در عراق.

http://www.tehrooz.com/1389/7/8/TehranEmrooz/385/Page/4/

رییس‌جمهوری سوریه دیروز در دیدار با رییس فهرست العراقیه بر حمایت دمشق از هر‌گونه توافق برای تشکیل دولت جدید عراق تاکید کرد.

آفرینش

۱) پیش‌نهاد ایران به ۱+۵ برای مذاکره در سطح وزیران.

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=70411

وزیر امور خارجه ایران از پیش‌نهاد تهران به پنج عضو دایم شورای امنیت به علاوه  آلمان برای مذاکره در سطح وزیران خارجه در نیویورک خبرداد و اعلام کرد: «این درخواست به رغم همه شعارها، از سوی گروه ۱+۵ نادیده گرفته شد.»

۲) برخی در داخل نسبت به آمریکا خوش خیالی نکنند.

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=70408

رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از واردات برخی کالاها و میوه‌ها هم‌چون «آناناس و انگور شیلی» به کشور، خواستار تولید‌گرا بودن اقتصاد ایران شد و درباره رابطه با آمریکا، گفت: «برخی در داخل نسبت به آمریکا خوش خیالی نکنند.»

خراسان

۱) وزیر ارشاد: «از نشریاتی که خلاف اهداف نظام حرکت می‌کنند هیچ حمایتی نخواهیم کرد.»

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=7&day=8&id=410855

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که در عرصه مطبوعات یارانه‌ها با توجه به موضع‌گیری نشریات مختلف به آن‌ها اختصاص خواهد یافت، افزود: «ما نمی‌توانیم به نشریه‌ای که در خلاف جهت اهداف نظام حرکت می‌کند، کمکی کنیم.»

۲) وزیر نفت: «واردات بنزین طی سه ماه اخیراز ۲۳ میلیون لیتر به کم‌تر از یک میلیون لیتر کاهش یافت

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=7&day=8&id=411174

پس از اعلام صدور اولین محموله بنزین ایران، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت از صادرات سه تا چهار محموله جدید بنزین در آینده‌ای نزدیک خبر داد. وزیر نفت نیز در حین پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس درباره اساس‌نامه شرکت ملی نفت اعلام کرد: «میزان واردات بنزین طی سه ماه اخیر از ۲۳ میلیون لیتر در روز به یک میلیون لیتر کاهش یافته است.

دنیای اقتصاد

۱) هشدار سازمان مالیات به طلا فروشان

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=226011

معاون مالیات برارزش افزوده سازمان مالیاتی کشور به طلافروشان هشدار داد اگر تا پایان مهرماه برای نام‌نویسی در سامانه مالیات بر ارزش افزوده اقدام نکنند، مشمول جرایم قانونی و پرداخت جریمه خواهند شد.

۲) آغاز مثبت فصل سوم بورس.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=225913

بورس تهران در نخستین هفته پاییز چهره یک بازار مثبت را از خود به نمایش گذاشت که طی آن شاخص کل با رشد ۷/۰ درصدی مواجه شد. بدین‌ترتیب به‌رغم اصلاح قیمت برخی سهام، افزایش تقاضا و رشد قیمت در اکثر نمادهای معاملاتی، پدیده غالب در روزهای این هفته بود. در این میان، با وجود حاکمیت فضای رشد، نشانه‌های احتیاط در بین سرمایه‌گذاران کمابیش به چشم می‌خورد که همین مساله افت نسبی حجم معاملات را موجب شد.


 


Ardavan Roozbeh\ Radio Koocheh

ardavan@koochehmail.com

It has been nearly 9 days that a group of Iranian Fugitives in Kurdistan have gone on hunger strike before U.N office. It started by one of Iranian fugitives named Mohammad Ghamari Tabasi. With his own family, he has gone on hunger strike before U.N office in Erbil for demonstrating because of being 3 and half years straggled. After the starting, some other fugitive families added in order to expressing their solidarity.

But the U.N has not answered yet. From some years before, a vast number of Iranians fugitives has been entered into Iraq, specifically in independent Kurdistan where ruled by Nochirvan Barezani. Most of them are waiting in a hard process. Now because of not paying attention and not supporting them by U.N or the local government and not knowing the 3rd country for settlement caused their demonstration. It must be mentioned that in 2004, nearly 200 fugitives had been demonstrated without any results.

Tabasi said that he will continue his hunger strike with his family until getting fair result. He tells to radio Koocheh: "We have been straggled for more than 3 and half years while the U.N has not even announced the program of shifting to another country. Moreover; because of language and cultural differences, Iranians refugees cannot find a suitable job for their lives."

The Iranian fugitive continues: "While the local government does not do anything against or in favor of us, but we even could not do anything for buying a $2 SIM card.

It must be mentioned that, some days ago Radio Koocheh has interviewed with another Iranian fugitives in Kurdistan and pointed to their hard life situation but international organizations do not pay attention to these Iranian fugitives who are Persians, Kurds and other nations and their straggles and lives.

Some journalists assume that these inattentions from local government and U.N office are because of hidden contract between them and Islamic republic for not giving any opportunity to the regime's opposition in Kurdistan. Some report that a number of Iranian intelligence officers are in that region. Iranian fugitives has warned about security issues, lack of job for their lives, lack of clear process in the U.N for moving into the 3rd country and the hardness of this process in Kurdistan region.

You can continue Ardavan Roozbeh's interview with Mohammad Ghamari Tabasi, an Iranian striker before the U.N office with his family for demonstrating:

"Everyone knows the situation. That's because of U.N inactiveness. I have started my hunger strike 8 days ago and have been here with my family (wife and son). After that some Iranian Kurds were added in. In the 8th day we are 6 families gathering here. In these days we faced some problems. The U.N office guards offended us and said swearword to us. The police came in and took us but we return again."

Which city are you in? And what issues made you and your family to go on hunger strike? What do you mean by U.N inactiveness and not paying any attention to you?

We are in Erbil in front of an office that belonged to U.N. They are not doing anything here. Our request is to be accepted as a refugee after 4 years and moved to a country that could accept us.

How long have you been in Iraq? And what was your reason?

I have been in Iraq for 3 and half years. I came here because of my case which sued me for acting against national security, acting against the regime, connecting to anti-regime radios and TVs. My activities in Iran were in the form of reporting news and photos. One of my photos was about Khavaran area and the massacre of 1988 that I sent to satellite TVs. The last warrant for me was 5 years imprisonment so I have to escape out of the country and go to Iraq.

How was the behavior of local government of Iraq-Kurdistan with Iranian fugitives in these 3 and half years?

The local government is not doing anything for us nor making barriers. We have been struggled. We do not have any rights. Even we could not do anything for buying a $2 SIM card with our names. We have to fine and Iraqi to register the SIM card in his name, after that we could use that. At the same time, the intelligence officers are coming here in the name of businessmen, clerks, or for opening a photo gallery with their own passport and could register for anything that want and do not face any problem.

How many families are going on hunger strike with you?

That's only me who gone on hunger strike but there are 6 other families who are striking here too.

Are they Kurds of Iran or Fars of Iran?

They are Kurds.

Your hunger strike is nonsense because some other had been striking here for 6 month but they did not get any result  So you won't get anything either

Is the situation of Kurd fugitives and non-Kurd one equal?

We could not say it is equal. Knowing the government language is a privilege. Being a party member in problematic situations is another prominence. But they do have some problems. The parties are restricting Iraqi Kurds for not going out of borders. Every Kurds who comes here, the parties give financial aids from the U.N. Escaping of Kurds make 2 problems for the parties: the first one is financially and the second one is the reduction of their population and it is harmful for their propaganda.

The Fars have problem with the language. They do not take the advantage of the party members others from Iran call those parties and they support them and do something for them. Fars' problems are much more than Kurds.

Didn't the U.N do anything for you in the last 3 and half years? And you left straggled?

In the last 3 and half years that I have nominated myself in the U.N, I have seen serious problems for Iranian-Kurd families here. There were some who had been left and the spouse and children were remained here. As I saw these problems I announce my objection and that caused my file to remain here and Mr. Abdullah told me: "I won't let you go anywhere from here!" After that we could not do anything although we done too much effort for that.

Was something happened for you in the last 8 days? Is your hunger strike supposed serious in the U.N or not?

We do not have any connection to know the mood. They came 3 or 4 times and said: "Your hunger strike is nonsense because some other had been striking here for 6 month but they did not get any result. So you won't get anything either!" They said that in 2004 or 2002, some 200 families were striking here but did not get any outcome.


 


خبر / رادیو کوچه

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در چهارچوب اجرای تحریم‌هایی که کنگره این کشور چند ماه پیش علیه جمهوری اسلامی تصویب کرد، با صدور فرمانی اسامی هشت مقام نظامی، انتظامی و دولتی ایران را به فهرست تحریم‌های ایالات متحده اضافه کرده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا و تیموتی گایتنر، وزیر دارایی آمریکا چهارشنبه ۲۹ سپتامبر در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن در مورد تصمیم جدید دولت آمریکا توضیح دادند.

به گزارش الجزیره، این هشت نفر به دست داشتن در «نقض جدی حقوق بشر و آزار مردم ایران» در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ متهم شده‌اند.

دولت جمهوری اسلامی اتهام تقلب در آن انتخابات را رد می‌کند و تاکید دارد که در جریان ناآرامی‌ها با «اغتشاش‌گران» برخورد قانونی داشته است.

مقام‌هایی که تحریم شده‌اند عبارتند از:

۱٫ محمدعلی جعفری (فرمانده کل سپاه پاسداران)

۲٫ صادق محصولی (وزیر رفاه فعلی و وزیر سابق کشور)

۳٫ غلام‌حسین محسنی اژه‌ای (دادستان کل کشور و وزیر سابق اطلاعات)

۴٫ سعید مرتضوی (دادستان سابق تهران)

۵٫ حیدر مصلحی (وزیر اطلاعات)

۶٫ مصطفی محمد‌نجار (وزیر کشور و جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی)

۷٫ احمدرضا رادان (جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی)

۸٫ حسین طائب (معاون اطلاعات سپاه پاسداران و فرمانده سابق نیروی بسیج)

لازم به ذکر است حسین طائب در جریان ناآرامی‌های سال گذشته فرمانده نیروی بسیج بود

هم‌چنین کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت آمریکا همواره در کنار کسانی می‌ایستد که در ایران «خواهان شنیده شدن حرف‌هایشان هستند» و تاکید کرد که مصرانه از دولت ایران می‌خواهد که حقوق این مردم را رعایت کند.

لازم به توضیح است این نخستین بار است که آمریکا به اتهام نقض حقوق بشر، تحریم‌های ویژه‌ای را علیه اشخاص خارجی اعمال می‌کند.

دولت باراک اوباما در اواسط ماه ژوئن فرمانده کل سپاه پاسداران را در ارتباط با برنامه اتمی ایران تحریم کرده بود.


 


مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • نجیب برنامه تغییرات اقتصادی مالزی را در مرکز روشن‌فکران خارجی در نیویورک به اطلاع رساند.
  • بهای آب در ایالت کداه بالا می‌رود.
  • پلیس یک آدم‌ربایی را در شاعلم خنثا کرد.
  • مهلت به کارخانه‌ها برای تعویض باتری با نوع متناسب با طبیعت آن.
  • باشگاه هواداران حزب اسلام‌گرا برای هرگونه اقدام در راستای انتخابات گالاس اعلام آمادگی کرد.
  • پیشنهاد تشکیل دانشگاهی مخصوص کشورهای آسه‌آن.
  • هواپیمایی انگلیس پوشش مدیریتی در بخش سلامت هواپیما‌های بوئینگ خود را گسترش می‌بخشد.
  • درخواست دولت فدرال از خدمات‌رسانان آب در سلانگور: «به دنبال مدل‌ها سبک‌تری بروید.»
  • اجلاس کشورهای آسیایی – اروپایی خواستار محکم کردن روابط استراتژیک شد.
  • ویروس H1N1 می‌تواند در بیماران فاقد سیستم دفاعی تغییر کند.
  • جیمی کارتر، رییس‌جمهوری اسبق آمریکا، راهی بیمارستان شد.
  • پس از زلزله ۷٫۲ ریشتری، اندونزی اعلام خطر سونامی کرد.

روزنامه استار

  • رای دادگاه عالی کوآنتان به تحقیق از ۹ پلیس متهم به کمک در سرقت و قاچاق موادمخدر.
  • ترمینال تاکسیک سلاتان با فن‌آوری مدرن تا پایان سال آماده می‌شود.
  • پادشاه مالزی پس از دیدار از آمریکا، کانادا و انگلیس به کشور بازگشت.
  • پروتون برای باقی نگه‌داشتن نام لوتوس پافشاری کرد.
  • فن‌آوری برتر در مبارزات سایبری پلیس.
  • تمجید وزیر آموزش عالی مالزی از دانشگاه تایلور.
  • جریمه ۱۵،۰۰۰ رینگیتی یک هنرمند معروف به جرم جعل.
  • نارضایتی کابینه از اظهارات نژادپرستانه یک مقام دولتی.
  • بزرگ‌ترین جایزه بخت‌آزمایی مالزی به مبلغ ۴۸ میلیون رینگیت نصیب یک تاجر شد.
  • اجازه حزب اسلام‌گرا به ورود کاندیداهای غیر‌مسلمان در حزب.
  • بانک مرکزی مالزی در تعلیمات ضدتروریستی نقش مهمی بازی می‌کند.
  • کمک گروه‌های موسیقی اندونزی به بهتر شدن روابط با مالزی.
  • روان شدن گل و لای در مکزیک ۱۶ تن را به کام مرگ کشاند.
  • چین ۳ ژاپنی را آزاد کرد؛ نفر چهارم هم‌چنان در باز‌پرسی قرار دارد.
  • افشا طرح‌های بعدی بمب‌گذار میدان Time نیویورک.
  • کشف سیاره‌ای در خارج از منظومه شمسی با دمایی متعادل.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • رهبران حزب اسلام‌گرا: «حزب مردم نباید دیگران را مورد سرزنش قرار دهد.»
  • قیمت سهام در بورس کوالالامپور قدری بالا رفت.
  • فستیوال‌های شادی‌بخش برای کودکان یتیم و مادران تنها از سوی Ambank.

روزنامه مالایی میل

  • دو برادر تاجر گم‌شده هندی، گزارش‌های خود را به پلیس تحویل دادند.
  • تعریف جدیدی از کارمندان پاره وقت از فردا اعمال می‌شود.

 


سیمین/ رادیو کوچه

simin@koochehmail

هم‌چنان در هفته‌ی پاس‌داشت جهانی گردش‌گری هستیم و من بنادارم این هفته بیش‌تر به این صنعت از زوایای گوناگون نگاهی داشته باشم.

امروز‌ه در جهان با وجود پی‌گیری و تکرار حرکت‌های مختلف در حمایت از گونه‌های زیستی به منظور تداوم منافع و برکات آن در مجامع مختلف جهانی، روند نزولی تنوع زیستی در کره زمین با سرعت بی‌سابقه‌ای هم‌چنان ادامه دارد.

از آن‌جا که فعالیت‌های بشر عامل اصلی این خسارت‌هاست شاید اعلام سال ۲۰۱۰، به عنوان سال تنوع‌زیستی فرصت به جا و مناسبی برای تمرکز بیش‌تر بر فوریت حفاظت از تنوع‌زیستی جهان برای حمایت از سلامت، ثروت و رفاه انسان‌ها در تمام نقاط جهان باشد. در واقع گردش‌گری صنعتی است که می‌تواند بیش‌ترین سهم را در مشارکت برای حفاظت از تنوع زیستی ایفا کند. این امر هم‌چنین از طریق مشارکت در اقدامات ساده‌ای توسط گروه‌های تورگردانی برای به حداقل رساندن فشار و خسارت به حیات وحش یا تامین تسهیلات و تجهیزات لازم تنها از ذخایر پایدار و به روش‌های کم‌خطر برای طبیعت میسر است.»

به بهانه موضوع تعیین‌شده روز جهانی گردش‌گری امسال به‌نام گردش‌گری و تنوع زیستی، گفت‌و‌گویی دارم با «سام خسروی‌فرد»، روزنامه‌نگار، مدرس اکوتوریسم و فعال در زمینه مطالعات محیط زیستی، حفاظت از حیات وحش و مولف کتاب‌هایی در این زمینه. با هم این گفت‌وگو را می‌شنویم:

سام خسروی فرد که در حال حاضر دانشجوی دکترای مدیریت حیات وحش است با اشاره به انتخاب شعار امسال می‌گوید:«طبیعی است که فعالیت‌های دیگری که در حوزه محیط زیست و گردش‌گری در سطح بین‌المللی انجام می‌شود چنین روی کردی را خواهند داشت.

اما نکته مهم این است که هروقت صحبت از گردش‌گری است موضوع درآمدزایی آن موردتوجه قرار می‌گیرد و گفته می‌شود نخستین صنعت درآمدزای جهان است اما تا زمانی می‌تواند این درآمدزایی را داشته باشد که قابلیت سرویس‌دهی را داشته باشد. فرض کنیم در یک منطقه طبیعی یا منطقه‌ای که به لحاظ طبیعتش دارای گردش‌گر و جاذبه است اگر این تنوع کم شود، تعداد گردش‌گرانش را از دست خواهد داد بنابراین این روی‌کرد حفاظت از تنوع زیستی الزامن به معنای حفاظت برای حفاظت نیست، در واقع در این بخش ، یک سری برنامه‌ریز نگران این هستند که توریسم پایدار و درآمدهای حاصل از آن را از دست بدهند و برای این که این درآمد از دست نرود به محیط زیست و تنوع زیستی هم توجه شده است.»

وی در رابطه با این که راه‌کارهای واقعی و ملموس حمایت از تنوع زیستی به گونه‌ای که بتوان در عمل و فراتر از شعار از محیط زیست حفاظت کرد چیست و آیا باید مردم آموزش ببینند یا مسوولان باید اقدامی انجام بدهند،می‌گوید:

«این بحث دو وجه دارد: یک بخش مصرف کنندگان هستند که شامل مردم می‌شوند و بخش دیگر، توسعه گران هستند که شامل مسوولان می‌شوند که هر دو گروه نیاز به آموزش دارند. گروه توسعه‌گران روی‌کردشان معمولن در کشورهای جهان سوم مثل کشور ما به استفاده‌های کوتاه مدت و درآمدزایی کوتاه مدت است بنابراین این نگرانی در بین کارشناسان محیط زیست هم هست که این نگاه یک نگاه مصرف گرایانه است.»

او برای مثال به نگرانی از افزایش تعداد گردش‌گران در منطقه مدیترانه اشاره می‌کند و می‌افزاید: «پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ از این منطقه که دارای ۴۶ هزار کیلومتر طول نوار ساحلی و ۲۵ هزار کیلومتر طول منطقه شهری است،  ۳۵۰ میلیون نفر سالانه دیدن کنند و این رقم بسیار زیادی است برای دیدار کنندگان از چنین منطقه کوچکی. (طبیعی است که) این افراد نیازهای اقامتی، خوراک و … دارند و در مجموع نیاز به زیر ساخت دارند اما درواقع منطقه آسیب می‌بیند. موضوع نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری وجود دارد و ممکن است آب شیرین آلوده شود علاوه بر آن که احتمال می‌رود که اختلالات فرهنگی و اجتماعی هم بوجود بیاید. و این مساله راه‌کارش این نیست که ورود گردش‌گر محدود شود. راه کارش به چگونگی استفاده از منطقه و طبیعت باز می گردد و این امرنیاز به برنامه‌ریزی دارد چیزی که ما در ایران نداریم. مثال واضح آن در ایران بحث کشیدن جاده به در یاچه گهر است در استان لرستان . بحثی قدیمی که از دوران رژیم قبل هم مطرح بوده و البته سازمان محیط زیست در آن هنگام، مقابل این حضور بدون توجیه در منطقه ایستاد چراکه کسانی که در آن منطقه تردد می کنند یا کوهنورد هستند یا دوستدار طبیعت و از حضور در آن منطقه لذت می‌برند. رفتن با ماشین کنار یک دریاچه و یک منطقه گردش‌گری طبیعی برای این افراد چندان جذاب نیست علاوه بر آن‌که آن ماشین با خود آلودگی به همراه می‌برد و آن جاده تبعاتی دارد که طبیعت را تخریب می‌کند. مشکل اساسی پیش از آموزش مردم، آموزش مسوولان است که برنامه‌ریزی می‌کنند.»

یک دستورالعمل کوتاه برای گردش گرانی که به یک منطقه گردش‌گری طبیعی وارد می‌شوند: همان گونه که به درون طبیعت رفتند همان‌طور هم از آن خارج شوند نه چیزی به آن اضافه کنند نه چیزی از آن کم کنند

این کارشناس طبیعت‌گردی و حامی حیات وحش تاکید دارد که : « البته مردم هم باید در رابطه با این تنوع زیستی و طبیعت آموزش ببینند و به این فکر کنند که این طبیعت کالای مصرفی نیست.  و این اتفاق خیلی راحت می افتد و نیاز به شیوه‌های عجیب نیست. کافی است ارزش‌ها و زیبایی‌های یک منطقه به مردم و گردش‌گرانی که در آن منطقه تردد می‌کنند معرفی شود و کافی است به آن‌ها گفته شودکه همین‌طور که این‌ها را پاک و سالم تحویل می‌گیرید همان‌گونه هم تحویل بدهید. این کار چندان پیچیده‌ای نیست.»

توصیه او به عنوان یک کارشناس حوزه طبیعت به تمامی کسانی که به گردش‌گری در طبیعت علاقه‌مند هستند و قصدحفظ و نگه‌داری محیطی که به آن قدم می‌گذارندرا دارند، این است:

«در یک جمله کوتاه می‌توان خلاصه کرد که همان گونه که به درون طبیعت رفتند همان‌طور هم از آن خارج شوند نه چیزی به آن اضافه کنند نه چیزی از آن کم کنند. این یک دستورالعمل کوتاه برای گردش گرانی است که به یک منطقه گردش‌گری طبیعی وارد می‌شوند.»

سام خسروی راد، علاوه بر فعالیت در حوزه رسانه، عضو گروه متخصصان مرغابی‌سانان در خطر انقراض  هم چنین مشاور پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی بوده و هم‌کاری‌هایی در بخش مطالعات محیط زیست طرح‌های ملی صنعتی نظیر طرح توسعه پارس جنوبی نیز داشته است.

و اما هم‌چون سال‌های گذشته، سازمان جهانی گردش‌گری با توجه به موضوع روز جهانی امسال، یک مسابقه آن‌لاین عکاسی جهانی برگزار کرده‌ است. سازمان گردش‌گری جهانی از تمام شرکت‌کنندگان خواسته تا عکس‌هایی مرتبط با موضوع «گردش‌گری و تنوع‌زیستی» بگیرند تا نشان دهند که گردش‌گری نه‌تنها به یک اکوسیستم سلامت مرتبط است بلکه می‌تواند از آن محافظت نیز بکند.

فرصت ارسال عکس برای این مسابقه آواخر آگوست به پایان رسیده و برگزیدگان در ماه سپتامبر اعلام شده‌اند. برنده نخست این مسابقه سفری به سراسر چین داشته و چهار برنده بعدی هرکدام یک دوربین دیجیتال دریافت می‌کنند.

بهترین عکس‌ها در نمایش‌گاه عکسی که در چین برگزار می‌شود به نمایش در می‌آید و از آن‌ها در اخبار و سایت سازمان گردش‌گری جهانی استفاده خواهد شد.

عکس‌های برگزیده سال ۲۰۱۰ را می‌توانید از این‌جا ببینید.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

خبرهاي گذشته