-----------------------------
همه خبرها و ديدگاهاي سانسور شده و پشت فيلتر جمهوري اسلامي مانده را يكجا و بي درد سر در "هستي نيوز" بخوانيد... http://groups.google.com/group/hasti-news/

--------------------------------------------







Google Groups
Subscribe to Hasti News
Email:
Visit this group

۱۳۸۹ مرداد ۹, شنبه

Latest News from Koocheh for 07/31/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



این خبر در بخش شایعه رادیو کوچه قرار دارد و رادیو کوچه صحت و سقم آن را تایید نمی‌کند.

بنابه گزارشات رسیده به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران به خانواده آقای کاظمی گفته است که او (‌زندانی سیاسی جعفر کاظمی از شاهدان قتل عام زندانیان سیاسی سال ۶۷) حتمن اعدام خواهد شد.

روز شنبه ۹ مرداد ماه خانواده آقای کاظمی با قرار قبلی به دادستانی تهران مراجعه کردند و خواستار ملاقات با عباس جعفری دولت‌آبادی شدند. یکی از معاونین او فردی بنام علی‌زاده از قول عباس جعفری دولت آبادی خطاب به این خانواده گفت‌: «که دادستان تهران نمی‌خواهد با شما صحبت کند. علی‌زاده ادامه داد که دادستان گفته است آقای جعفر کاظمی حتمن اعدام خواهد شد.»

پرونده زندانی سیاسی محکوم به اعدام جعفر کاظمی به شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور فرستاده شد و توسط فردی بنام سلیمی که گفته می‌شود به‌خاطر تایید احکام اعدام‌های ضد بشری و جنایت‌کارانه ترفیع درجه یافته است و اخیرن در خبرگان رهبری منصوب شده است. او از اعاده دادرسی پرونده خوداری کرد و حکم تایید شده دادگاه تجدید‌نظر به قوت خود باقی ماند و برای اجرا به اجرای احکام دادگاه انقلاب فرستاده شد.

خانواده آقای کاظمی هم‌چنین با وزیر دادگستری فردی به‌نام بختیاری ملاقات داشتند. این فرد گفته است که او قادر به انجام هیچ کاری نیست و فقط باید از ولی فقیه علی خامنه‌ای تقاضای عفو کنند.گفته وزیر دادگستری دلیل قاطعی است که صدور احکام اعدام علیه زندانیان سیاسی توسط ولی فقیه علی خامنه‌ای تصمیم گیری می‌شود و قاضی‌های منصوب شده اقدام به صدور چنین احکام ضد بشری می‌کنند.

لازم به یادآوری است که زندانی سیاسی محکوم به اعدام جعفر کاظمی ۴۷ ساله متاهل و دارای ۲ فرزند است. او لیتوگراف است و لیتوگرافی کتاب‌ها و جزوات درسی دانشگاه امیر کبیررا به عهده داشت. آقای کاظمی از شاهدان قتل عام زندانیان سیاسی سال ۶۷ است. او روز ۲۷ شهریور ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و بیش از ۷۴ روز در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ تحت بازجویی و شکنجه‌های روحی و جسمی طاقت‌فرسا قرار داشت. سربازجوی وزارت اطلاعات با نام مستعار علوی از شکنجه‌گران درنده‌خو این بند وی را تحت شکنجه قرار داد تا او را وادار به مصاحبه تلویزیونی کند. شکنجه‌گر علوی خطاب به زندانی سیاسی جعفر کاظمی گفته بود: «که ما برای حفظ نظام احتیاج به چندقربانی داریم که یکی از قرعه‌ها به نام تو افتاده است». سپس او را به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل کردند. آقای کاظمی از زندانیان سیاسی دهه‌ی ۱۳۶۰ است  و از سال ۱۳۶۰ تا اواخر سال ۱۳۶۹ در زندان بسر برد و تحت شکنجه‌های وحشیانه جسمی و روحی قرار داشت.

فعالان حقوق بشر و دمکراسی در ایران، صدور احکام اعدام زندانیان سیاسی که توسط ولی‌فقیه علی خامنه‌ای تصمیم‌گیری می‌شود را به عنوان یک جنایت علیه بشریت محکوم می‌کند و از دبیر کل‌،کمیسر عالی حقوق بشر و گزارش‌گران ویژه اعدام سازمان ملل متحد خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای گرفتن تصمیمات لازم اجرا است.


 


ریحانه/رادیو کوچه

صادرات نخستین محموله بنزین روسیه به ایران از شهریور

یک مقام اتاق بازرگانی مسکو با اشاره به مذاکرات ایران و روسیه از احتمال ورود نخستین محموله بنزین صادراتی شرکت‌های دولتی روسیه به ایران در شهریور ماه خبر داد.

رییس کمیسیون ایران در اتاق بازرگانی مسکو گفت: «سه شرکت دولتی روسیه شامل رزنفت و گازپروم نفت احتمالن اقدام به صادرات بنزین به ایران خواهند کرد.»

«رجب صفرف» در این‌باره به مسکو تودی گفت: «مذاکرات در مورد تعیین یک «سطح کاری» در حال انجام است و احتمال می‌رود نخستین محموله بنزین روسیه در اواخر اوت یا سپتامبر (شهریور) تحویل ایران شود.»

وی با استقبال از فرصت پیش آمده برای صادرات بنزین روسیه به ایران در اثر تحریم‌های یک جانبه آمریکا و اروپا گفت: «ما در مورد محموله‌های قابل توجه سخن می‌گوییم. مسلمن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا فرصتی را در این زمینه پدید آورده است.»

اما آیا ایران می‌تواند به این وعده روسیه امیدوار باشد یا این‌که باید در انتظار خلف وعده‌ای دوباره از سوی روس‌ها باشد؟

خاموشی بازهم قربانی گرفت

۲۰  هزار نفر به خیل بی‌کاران پیوستند.

تعطیلی کارخانه‌ها و صنایع به دنبال خاموشی در سال جاری سبب شد تا خرداد ماه سال جاری پذیرای ۱۸۰ هزار مقرری بگیر بیمه بی‌کاری باشیم که این روند نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ هزار نفر افزایش یافته است .

«علی دهقان‌کیا»، عضو هیت‌مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با تایید این خبر اظهار داشت: «کاهش تولید در کارخانجات و هم‌چنین سخت‌تر شدن دسترسی به مواد اولیه از مشکلاتی است که همواره واحدهای تولیدی را با خطر تعطیلی و تعدیل نیروی کار مواجه می‌کند.»

دهقان‌کیا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، ادامه داد: «بیمه نکردن کارگران در واحدهای کوچک تولیدی نیز یکی دیگر از مشکلات افزایش تعداد کارگرانی است که به صورت غیرارادی از کار اخراج می‌شوند؛ از این رو می‌توان شاهد حضور آن‌ها در شعبات بیمه و افزایش تعداد مقرری‌بگیران بیمه بی‌کاری بود.»

وی خاطر نشان کرد: «اخیرن نیز مشکلاتی برای تامین برق صنایع و کارخانجات به وجود آمده است که این مسئله نیز می‌تواند مزید بر علت کاهش امنیت شغلی و تولید در کارخانجات باشد به نحوی که برخی واحدها مجبور شده‌اند تا یک شیفت از کار خود را به دلیل مشکلات تامین انرژی تعطیل کنند».

این مقام مسوول کارگری افزود: «بررسی آمارهای برخی ادارات کار استان تهران نشان می‌دهد که روند بی‌کاری افراد نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد بیش‌تر شده است. هم‌چنین روشن نبودن وضعیت یارانه‌ها و ایجاد سردرگمی در این بخش نیز تاثیرات منفی در جریان تولید دارد.»

قیمت برنج ۸ درصد گران می‌شود

معاون وزیر بازرگانی با اعلام این‌که این وزارت‌خانه امسال هم مسوول خرید تضمینی برنج از کشاورزان شده است از افزایش هشت درصدی قیمت برنج در امسال و افزایش میزان این خرید به بالای ۱۰۰ هزار تن خبر داد و در مورد خرید سال گذشته نیز متذکر شد که تنها ۵۰ درصد منابع خرید برنج، خرج شد.»

«حمید علیخانی»، معاون وزیر بازرگانی میزان منابع برای خرید برنج در سال گذشته را ۱۸۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: «تنها ۹۰ میلیارد تومان ان برای خرید برنج تخصیص یافته است.»

وی البته عنوان نکرد که مابقی این رقم در کجا و چگونه صرف شده است. بر اساس آمار ارایه شده در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از برنج تولید شده روی دست کشاورزان مانده است. هم‌چنین به گفته «کاظم فرهمند»، نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی‌، به دلیل ناهماهنگی وزارت‌خانه‌های جهاد کشاورزی و بازرگانی سال گذشته به اندازه ۳ برابر نیاز، برنج وارد کشور شد.

افزایش ۵٫۹ درصدی مصرف برق در کشور

مشترکان برق کشور در مجموع چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۵٫۹ درصد مصرف برق بیش‌تری داشته‌اند .

«محمد بهزاد»، معاون وزیر نیرو  گفت: «این میزان رشد مصرف را بسیار بالا عنوان کرد و با وجود خاموشی‌های گسترده در سطح کشور، برنامه‌ریزی مدیریت مصرف برق کشور در ایام گرم ماه‌های خرداد و تیر امسال را بسیار خوب توصیف کرد.»

بازهم گرانی‌، این‌بار به بهانه ماه رمضان

علی‌رغم گرانی‌های فصلی که در سراسر کشور به صورت مداوم با آن مواجه هستیم، امسال هم به مانند سالیان گذشته در آستانه ماه رمضان شاهد افزایش دوباره قیمت مواد غذایی هستیم و بار دیگر مسوولان ذیربط تنها به وعده و وعید اکتفا کرده و از کنترل قیمت‌ها عاجزند

البته وزارت بازرگانی که در طول چهار سال گذشته هموراه یاری‌دهنده اصلی وارد کننده و دشمن تولیدکنندگان داخلی محسوب می‌شده امسال نیز اخبار گرانی کالاهای مصرفی را تکذیب می‌کند. اما اگر سری به بازار خرده فروشی در سطح شهر بزنیم شاهد افزایش قیمت و هرج و مرج در بازار هستیم.

قیمت گوشت قرمز در دو ماه اخیر به بالاترین نرخ خود رسیده و با وجود وعده‌های داده شده از سوی مسوولان در مورد کاهش قیمت آن هم‌چنان مردم باید گوشت قرمز را کیلویی ۱۷ هزار تومان خریداری کنند.

در این بین نه تنها قیمت گوشت قرمز کاهش پیدا نکرده بلکه بهای مرغ نیز بالا رفته و با وجود دستورالعمل‌های جدیدی که از سوی وزارت بازرگانی تنتظیم و ابلاغ شده شاهد رکوردشکنی جدید آن به کیلویی حدود ۴۰۰۰ تومان بوده‌ایم.

علاوه بر افزایش بی‌سابقه قیمت گوشت قرمز و مرغ، اخباری مبنی بر افزایش قیمت برنج نیز منتشر شده است. به طوری که قیمت برنج مرغوب ایرانی در بازار به کیلویی حدود ۳۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرده و قیمت برنج خارجی وارداتی نیز در مقایسه با سال گذشته افزایشی ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

هم‌چنین در کنار این اخبار‌، دبیرکل انجمن خرمای ایران نیز از افزایش سه برابری قیمت خرما در بازار خبر داد و گفت:  «دلیل افزایش قیمت خرما قبل از ماه رمضان هر سال به دلیل وجود دلالان در بازر است.»

واسطه‌ها و دلالان هر کیلو خرمای سال گذشته را حدود هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۵۰۰ تومان خریداری و نگه‌داری کرده تا اکنون با نزدیک شدن به ماه رمضان با سه برابر قیمت بفروشند

«علی‌اصغر موسوی» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که معمولن بسته‌های فروش خرما حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ گرم وزن دارند، افزود: «همین خرمایی که با قیمت پایین از تولیدکننده خرید می‌شود در بسته‌هایی که یک کیلوگرم هم نیست با قیمت چهار هزار تومان و در برخی مواقع حتا با قیمت پنج هزار تومان فروخته می‌شود.»

با این وجود اما هم‌زمان با تصمیم دولت برای حذف یارانه‌ها از نیمه دوم امسال‌، قرار است یارانه ۱۶ کالا و خدمات حذف شود و این کالاها و خدمات به قیمت جهانی عرضه شود.

به گفته برخی مسوولان اقتصادی کشور، اجرای طرح هدف‌مند کردن یارانه‌ها تورم را ۹ تا ۱۲ درصد افزایش می‌دهد، اما براساس  گزارش واحد اطلاعات اکونومیست، این رقم به ۱۵٫۱ درصد می‌رسد.


 


شکوفه /دفتر ترکیه/  رادیو کوچه

shokufeh@koochemail.com

کودکان تحت تسلط غریزه‌های خود هستند و هنوز به مرحله‌ای وارد نشده‌اند که از قوای منطق و عقل استفاده کنند. به همین خاطر است که به هرچه مایلند یا از هر چیزی خوششان می‌آید؛ بدون در نظر گرفتن عاقبت آن کار، آن را انجام می‌دهند.

وقتی مادر، کودک را از کار مضر منع می‌کند؛ کودک به شوق طبیعی به شدت در مقابل تذکر و نصیحت مادر مقاومت می‌ورزد و گاهی کار به جایی می‌رسد که مادر کم حوصله برای منع فرزند بی‌تجربه، به درشت‌گویی یا تنبیه بدنی می‌پردازد.

کودک با مشاهده‌ی این رفتار از مادرش، سعی می‌کند بر حرفش پافشاری کند و گریه و زاری راه بی‌اندازد. اگر این رویه همین‌طور ادامه پیدا کند، کودک به یک فرد لجباز بدل می‌شود.

در همین زمینه با «شیرین رحمانی‌فر»؛ مشاور و روانشناس، گفت‌وگویی را داشتم که با هم گوش می‌کنیم:

آیا عدم اطاعت از والدین در رفتار کودک طبیعی است؟

بله. عدم اطاعت با شدت و ضعف در تمام مراحل سنی مشاهده می‌شود در هر حال تا زمانی که کودک عکس‌العمل منفی و عصبانیت شما را در مقابل انجام ندادن آن‌چه از او خواسته شده درک نکند، اصولن معنی لجبازی را نمی‌فهمد. کودک از زمانی که می‌فهمد از او انتظار دارند کارهای خاصی را انجام دهد، شروع به کنترل خود و به وجود آوردن حد و حدود می‌کند، و از زمانی که از او خواسته‌اید رفتار‌های خاصی داشته باشد، به لجبازی با شما می‌پردازد. در حقیقت باید به این نکته توجه داشته باشید که همواره با لجبازی او مواجه خواهید شد.

از این‌که فرزندتان لجبازی می‌کند خوشحال باشید، فرزند شما عمدن نمی‌خواهد زندگیتان را تلخ کند. او صرفن حد و حدودی که شما تعیین کرده‌اید را آزمایش می‌کند و با عکس‌العمل‌های شما در مقابل رفتار‌های متفاوت، آشنا می‌شود. این نوع لجبازی را طبیعی بدانید مگر؛ کودکتان به این روند ادامه بدهد.

اگر او همیشه سعی می‌کند که شما را عصبانی کند، نگران شوید.

کودکی که به همه‌ی خواسته‌های والدینش پاسخ مثبت می‌دهد به احتمال زیاد کودکی بوده است که با تربیت بسیار خشن که شامل تنبیه‌های تند هم بوده بزرگ شده است

کودکی که همواره اطاعت می‌کند، کودکی است که تسلیم شده و تمایلی به خود‌نمایی نشان نمی‌دهد. چنین کودکی نمی‌تواند هیچ کاری را به انتها برساند مگر آن‌که دیگران آن کار را برای او کاملن شرح داده و به او گفته باشند که دقیقن چه انتظاری از او داشته‌اند.

این کودک، فردی است که انگیزه‌ی پیشرفت، خلاقیت و ابتکار، در او کشته شده است و هم‌چنین مورد دست اندازی و تمسخر و طرد شدن، به خصوص در گروه هم‌سالان، قرار می‌گیرند.

آیا پاداش دادن، به ازای انجام دادن کاری که ما از او خواسته‌ایم یا  برای جلوگیری از لجاجت، راه مناسبی است؟

فرزند شما برای این‌که بتواند در مقابل ناکامی‌ها ایستادگی کند؛ باید یاد بگیرد که در این کار لذتی نهفته است. و او باید به خاطر ایستادگی در مقابل خواسته‌های آنی‌اش، پاداش بگیرد.

مسلمن وقتی طفل لذت به تعویق انداختن کار نادرست را نمی‌چشد، باز به حرکات حشونت‌آمیزش ادامه می‌دهد.

بعضی از خانواده‌ها بچه‌هایشان را مدام با الفاظی چون شرور و لج لجو خطاب می‌کنند، این کار چه تاثیری روی ادامه‌ی رویه‌ی رفتاری طفل دارد؟

زمانی که خانواده و اطرافیان، طفل را با صفت‌های رفتاری نامناسب خطاب می‌کنند، این صفت‌ها بعد از مدت زمانی با شخصیت‌اش عجین می‌شود و طفل با خود می‌گوید حالا که منم این‌طور خطاب می‌شوم پس این کار را هم انجام بدهم و در واقع این برچشب‌زنی‌ها به درونی شدن رفتار غلط در کودکان منجر می‌شود.

آیا این رفتار سن به خصوصی دارد؟

دو مرحله‌ی زمانی است که کودکان با خواسته‌های والدین مخالفت می‌کند و به آن‌ها نه می‌گوید. یکی مرحله‌ی نوجوانی و دیگری ۱۵ تا ۳۰ ماهگی است. در هر دوی این سنین بچه‌ها به دلایل مشابه با پدر و مادرشان مخالفت می‌کنند. برای ابراز استقلال و داشتن حق اظهار نظر. کودک با یک نه گفتن می‌خواهد شخصیتش را به شما ثابت کند. خودش تصمیم می‌گیرد و خودش انجام می‌دهد.

در مواقعی که لجبازی می‌کند چه رفتاری با او داشته باشیم؟

از دعوا  و مشاجره‌ی شدید برای ابراز و اثبات نظرتان بپرهیزید

وقتی به چیزی نه می‌گوید روی انجام آن پا فشاری نکنید. مانند به زور غذا دادن به کودک یا تنبیه او زمانی که سیب گاز زده را نصفه نیمه گذاشته است. احتمال‌اش خیلی زیاد است که در صورت بی‌توجهی شما به این موضوع، دوباره برگردد و غذا یا میوه‌ی نیمه کاره‌اش را از شما بخواهد.

به او بیان کنید که لزومی ندارد الزامن به حرف پدر و مادرش عمل کند اما نشان دهید که گاهی هم لازم است که نیاز‌های دیگران هم باید در نظر گرفته بشود.

بعضی از کودکان، در مکان‌های عمومی، روی زمین می‌نشینند و با صدای بلند خواسته‌شان را در جمع می‌گویند. به نظر شما در این زمان، مادر و پدر چه طور می‌توانند او را آرام کنند؟

بی‌اعتنایی بهترین راه است. نگذارید توجه شما به کودکان در جمع باعث بشود که او هرچه می‌خواهد در ملا عام بخواهد. از این نگران نباشید که اگر به او نه بگویید مورد شماتت اطرافیانتان قرار می‌گیرید. مثلن مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها دل‌سوزی می‌کنند و از شما می‌خواهند  که آن‌چه می‌خواهد برایش مهیا کنید. بهتر این است که شما کار خودتان را انجام بدهید و به اطرافیان هم بگویید که در حال آموزش صبر و احترام به کودکان هستید.

اگر کودک در کارهای روزانه‌اش به وسایل خطرناک دست زد، چه کار کنیم؟

ابزاری که در دست کودک هست، خیلی مهم‌اند. اگر اجسام بی‌خطی هستند، آن‌ها را حال خودشان بگذارید تا با وسایل بازی کنند اما اگر نه، وسیله‌ی مثل چاقو یا یک وسیله‌ی برنده بود، سعی کنید سرش را با وسایل دیگر گرم کنید و خیلی آرام، وسایل مشکل‌ساز را از دستش بگیرید.


 


خبر / رادیو کوچه

در نشست مشترک ملک‌عبداله، بشار اسد و میشل سلیمان که در لبنان برگزار شد، رهبران عربستان سعودی و سوریه خواستار خویشتن‌داری گروه‌های سیاسی رقیب در لبنان و پرهیز از خشونت شده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی، ملک‌عبداله و بشار اسد از گروه‌های سیاسی لبنان خواستند اختلافات خود را از طریق «نهادهای قانونی» حل کنند.

این سفر یک روزه بیان‌گر بهبود روابط سوریه و عربستان سعودی است که دو قدرت بزرگ منطقه هستند.

ریاست جمهوری لبنان پس از این ملاقات با صدور بیانیه اعلام کرد: «سران (سه کشور) بر اهمیت ثبات تعهد (لبنانی‌ها) به عدم استفاده از خشونت و قرار دادن منافع کشور و رای منافع گروهی تاکید کردند.»

این نشست در حالی برگزار می‌شود که برخی پیش‌بینی می‌کنند لبنان در آستانه وقوع یک جنگ داخلی دیگر باشد.

لازم به یادآوری است پادشاه سعودی روز گذشته با رییس جمهوری سوریه در دمشق ملاقات کرده بود و گفته می‌شود که محور مذاکرات دو طرف روابط دوجانبه و هم‌چنین شرایط سیاسی داخلی و خارجی لبنان و تحولات اخیر در این کشور بوده است.


 


خبر / رادیو کوچه

بر اساس گزارش‌های رسیده به رادیو کوچه از کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی در ادامه اعتراضات و اعتصاب غذای زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین با بالا گرفتن این اعتراضات در پی رفتار نامناسب ماموران و مسوولان زندان، امروز نیروهای گارد ضدشورش در بند ۳۵۰ حضور یافته‌اند.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی در منازعاتی که صورت گرفته است، نیروهای ضد شورش زندانیان را تهدید کرده‌اند که در صورت تداوم اعتراض، اوین را تبدیل به کهریزک خواهندکرد.

تا لحظه تنظیم خبر از درگیری فیزیکی میان نیروهای گارد و زندانیان گزارشی ارسال نشده است.

لازم به یادآوری است  در پی اعتصاب غذا و انتقال ۱۶ تن از زندانیان بند ۳۵۰ اوین به سلول انفرادی، تعدادی از خانواده‌های آن‌ها اعلام کردند امروز شنبه ۹ مردادماه، در مقابل دادسرای انقلاب واقع در خیابان معلم، تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.


 


خبر / رادیو کوچه

صبح امروز شنبه روزنامه کیهان در گزارشی از تایید حکم اعدام شش تن از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است.

به نقل از سیمیل، این افراد همگی جزو سازمان مجاهدین خلق هستند که در ناآرامی‌های پس از انتخابات دخالت داشته‌اند.

این روزنامه نوشته که حکم اعدام این افراد به دایره اجرای احکام ارسال شده است.

کیهان به هویت هیچ‌یک از این شش نفر اشاره‌ای نکرده و مقام‌های قضایی نیز تاکنون درباره این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

هفته گذشته نیز کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از نسیم غنوی، وکیل دادگستری اعلام کرد که حکم اعدام جعفر کاظمی از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات در دادگاه تجدید‌نظر تایید شده است.

به نقل از این روزنامه جعفر کاظمی را از اعضای سازمان مجاهدین خلق معرفی کرده است.

کاظمی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه و به اتهام «محاربه، اجماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» محکوم به اعدام شده است.

لازم به یادآوری است سال گذشته نیز مقام‌های قضایی اعلام کردند دو تن از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات را اعدام کرده‌، اما وکلای این افراد چندی بعد گفته‌اند که موکلان آن‌ها پیش از انتخابات بازداشت شده بوده‌اند.


 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته جمعه صدها سرباز بریتانیایی و افغان عملیات تازه‌ای را علیه شورشیان طالبان افغانستان آغاز کرده‌اند.

این عملیات که تور شهزاده نام دارد، اوایل صبح روز جمعه در ولایت هلمند در جنوب افغانستان اجرا شده است.

دراین عملیات سربازان ارتش بریتانیا درهلمند و نیروهای امنیتی افغان تلاش می‌کنند شورشیان طالبان را از ولسوالی نادعلی که یکی ازمراکز مهم آن‌ها است بیرون برانند.

واحد کوچک نیروهای بریتانیایی با استفاده از تاریکی شب عملیات هوایی را در عمق قلمرو شورشیان براه انداخته‌اند.

عملیات موسوم به تور شهزاده یا شهزاده سیاه با هدف تسخیر مرکز مهم طالبان و استقرار حاکمیت دولتی در این منطقه مرکزی ولایت هلمند راه‌ا‌ندازی شده است.

گفتنی است این منطقه یکی از محلاتی است که نیروهای بریتانیایی نتوانستند در جریان عملیات مشترک در آغاز سال جاری میلادی از وجود طالبان پاک‌سازی کنند.


 


رادیو کوچه

فستیوال بزرگ آوینیون که هر سال در دو بخش اصلی و خارج از مسابقه در شهر آوینیون در جنوب فرانسه برگزار می‌شود بامداد روز جمعه ۳۰ جولای، هشتم مرداد ماه به کار خود پایان داد.

چهار گروه نمایشی از ایران با حمایت اسپانسرها در این فستیوال حضور داشتند و نمایش‌های «گنگ‌خوابدیده» کار آتیلا پسیانی، «شهر بدون آسمان» به کارگردانی کیومرث مرادی، «۶ دقیقه و ۳۶ کیک تولد» کار سیامک احصایی و «مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش» کار رضا حداد را در این روی‌داد بین‌المللی اجرا کرده‌اند.

این گروه‌ها آثارشان را در سالن «گیلگمش» که در طول برگزاری جشنواره در اختیارشان بود، به صحنه برده‌اند.

گروه ایران روز جمعه آخرین نمایش خود را اجرا کرده و به کار خود در فستیوال ۲۰۱۰ آوینیون پایان داد.

گفتنی است آثار ایرانی در کنار کارهایی از کشورهای هلند، سوییس، تایلند، فرانسه، بلاروس، لوکزامبورگ، بلژیک، هند و اسپانیا اجرا شد‌ه‌اند.


 


رادیو کوچه

تیم کشتی فرنگی نوجوانان ایران شب گذشته جمعه با کسب پنج مدال طلا، یک نقره و سه برنز قهرمان رقابت‌های کشتی آسیا شده است.

به نقل از روابط عمومی فدراسیون کشتی، در پایان این رقابت‌ها که با شرکت ۱۲ کشور در بانکوک تایلند برگزار شد، تیم ایران با ۸۵ امتیاز قهرمان شد و تیم‌های قرقیزستان و قزاقستان به ترتیب با ۷۴ و۷۱ امتیاز دوم و سوم شدند.

گفتنی است رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان آسیا نیز از فردا ۱۰ مرداد ماه در شهر بانکوک تایلند برگزار می‌شود.


 


شنبه ۹ مردادماه ۱۳۸۹- ۳۱ جولای ۲۰۱۰

شروع پخش زنده از ساعت ۴/۰۰ بعداز ظهر – به وقت تهران

note3اجرا:  اعظم

note3استودیو: مارال

note3 تقویم تاریخ – مریم

note3گزیده اخبار مطبوعات ایران

note3میکروفن – «وقتی کودک لج‌بازی می‌کند» - شکوفه

note3بخش اول اخبار

note3روزنگاشت – «معجزه‌ی هری‌پاتر» - مریم

note3مجله‌ی اقتصادی – «اخبار و گزارش روز اقتصادی» – ریحانه

note3«الکساندر گریبایدوف» – «نماینده‌ی روسیه در مذاکرات صلح» – سورنا

note3بخش دوم اخبار

note3فرهنگستان – «خاک غریب» - حمید جعفری

note3مجله‌ی خبری کابل – نجیب امیری

note3«هرم‌های آتلانتیس»

note3بخش سوم اخبار


 


خبر / رادیو کوچه

در پی اعتصاب غذا و انتقال ۱۶ تن از زندانیان بند ۳۵۰ اوین به سلول انفرادی، تعدادی از خانواده‌های آن‌ها اعلام کردند امروز شنبه ۹ مردادماه، در مقابل دادسرای انقلاب واقع در خیابان معلم، تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.

به گزارش کمیته گزارش‌گران حقوق بشر، تعدادی از خانواده‌های زندانیان سیاسی از جمله زندانیان بند ۳۵۰، روز چهارشنبه ۳۰ تیر نیز در اعتراض به رفتار نامناسب با زندانیان، به دادستانی تهران مراجعه کردند که برخورد نامناسب دادستان، منجر به «اعتراض و سردادن شعار» از سوی خانواده‌های زندانیان سیاسی شد.

در چند روز گذشته، اخباری مبنی بر اعتصاب غذا و انتقال ۱۶ تن از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ به سلول انفرادی منتشر شد. اعتصاب غذای زندانیان، در اعتراض به رفتار نامناسب مسوولان بند و شرایط نامناسب بند ۳۵۰ انجام شده است.

اسامی این زندانیان به این شرح است: کوهیار گودرزی، مجید توکلی، کیوان صمیمی، علی ملیحی، بهمن احمدی امویی، عبداله مومنی، ضیا نبوی، مجید دری، حسین نورانی‌نژاد، بابک بردبار، غلامحسین عرشی، علی پرویز، حمیدرضا محمدی، جعفر اقدامی، ابراهیم بابایی و پیمان کریمی آزاد.

از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از وخامت وضعیت جسمانی پیمان کریمی‌آزاد در پی اعتصاب غذا است.


 


خبر / رادیو کوچه

باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، روز گذشته جمعه ۸ مرداد در آستانه سال‌گرد بازداشت سه آمریکایی توسط مرزبان‌های ایران در غرب این کشور با صدور بیانیه‌ای خواهان آزادی این سه نفر و تعیین سرنوشت رابرت لوینسون، مامور بازنشسته اف‌بی‌آی شده است.

وی در این بیانیه گفته است: «سارا، شین و جاش ابدن جرمی مرتکب نشده‌اند. آن‌ها مشغول کوه‌نوردی در نواحی مرزی ایران و عراق بودند که دستگیر و زندانی شدند. اما یک سال است که محبوس بوده‌اند که باعث غم و اندوه شدید و بلاتکلیفی آن‌ها، خانواده‌ها و عزیزانشان شده است.»

این در حالی است که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، چندی پیش گفته بود که مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد این افراد جاسوس هستند.

اما باراک اوباما تاکید کرد که این سه آمریکایی هرگز برای دولت ایالات متحده کار نکرده‌اند و گفت: «آن‌ها هرگز دعوایی با دولت ایران نداشته‌اند و احترام زیادی برای مردم ایران قایل هستند.»

وکیل این سه نفر می‌گوید که آن‌ها هنوز رسمن تفهیم اتهام نشده‌اند.

شین بائر، جاش فتال و سارا شورد ۳۱ ژوئیه سال ۲۰۰۹ میلادی در مرز کردستان ایران و عراق به اتهام ورود به خاک ایران دستگیر شدند.

لازم به یادآوری است پس از آزادی اخیر شهرام امیری، کارشناس ایرانی، بعضی گزارش‌ها حاکی از احتمال مبادله آقای امیری با سه آمریکایی بود، اما دولت‌های ایران و آمریکا این خبر را بی‌اساس می‌دانند.


 


به‌نام خدا

جناب آقای جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران

با سلام

بازپرس شعبه دوم دادسرای شهید مقدس، همسر مهربان و رنج کشیده و بی‌گناه مرا به هم‌راه بردارشان از روز شنبه دوم مردادماه، به ناحق و برخلاف اصل شخصی‌بودن جرایم و مجازات‌ها به بند کشیده و اعلام می‌کند تا هنگامی که این‌جانب خود را معرفی نکنم وی را آزاد نخواهد کرد و به گونه‌ای با سواستفاده از قدرت خود و با اعمال سلیقه شخصی این دو عزیزم را به گروگان گرفته‌اند.

جناب آقای جعفری دولت آبادی؛

در روز چهارشنبه بیست و نهم تیرماه، احضاره‌ای به دفتر این‌جانب ارسال و به‌صورت قانونی ابلاغ شد. متن احضاریه حکایت از آن داشت که ظرف سه روز جهت پاره‌ای از توضیحات خود را به شعبه دوم بازپرسی معرفی کنم. در روز مقرر ساعت نه صبح به زندان اوین رفتم. سرباز محمدخانی با دیدن احضاریه، مرا به داخل هدایت کرد. مدت طولانی منتظر ماندم و سپس به بازپرسی فراخوانده شدم. بازپرس شعبه در چندین برگ صورت‌مجلس به‌صورت مشروح و مفصل در خصوص کمک به نوجوانان در معرض اعدام سوالاتی را مطرح نموده و با وجودی که از قبل اطلاعی از سوالات مطروحه نداشتم به ذهنم مراجعه کرده و تمام ابهامات بازپرس را مرتفع کردم. پس از چند ساعت بدون این‌که ایشان اتهامی تفهیم نماید سرباز محمدخانی را صدا زده و دستور دادند که آزاد شوم. با هدایت سرباز وظیفه از موانع خطیر و رد نشدنی دادسرای اوین خارج شده و از طریق تلفن فردی که در بیرون از زندان بود به همسرم فرشته حلیمی اطلاع دادم که نگران نباشند، موضوع حل و فصل شده است. پس از آن چون تلفن هم‌راهم در نزدم نبود نتوانستم با همسرم تماس گیرم (بازپرس شعبه دوم به مراجعه کننده گان اعلام نموده است که تلفن هم‌راهم در زندان است و این‌جانب فرار کرده‌ام. این موضوع کذب محض است و هرگز فرار نکرده و تلفن هم‌راهم نزد خودم است می‌توانید به حافظه دوربین‌های مدار بسته زندان مراجعه کنید) ساعت پنج بعد از ظهر به دفتر کارم مراجعه کردم و منشی دفتر اعلام نمودند که همسرم تماس گرفته است. با وی تماس گرفتم و ایشان اعلام کردند که از شعبه دوم بازپرسی تماس گرفته شده و شما باید به بازپرسی بروید من هم چون خارج از وقت اداری بود، با خود قرار گذاشتم تا روز بعد به بازپرسی مراجعه کنم. یکی از هم‌کاران دفتر بی آنکه بگوید جلبی برایم صادر شده است. (مامور ویژه دادسرای شهید مقدس به وی اعلام کرده بود که نگوید جلبم صادر شده است و وی به‌این دستور توجه نموده بود) اعلام کرد که چند نفر مامور لباس شخصی با من کار داشتند.

بنده چندین بار به بیرون دفتر رفته و برگشتم و هیچ ماموری به سراغم نیامد. متعاقبن در جلسه‌ای شرکت کرده و زمان سپری شد. ساعت ۲۳ به تلفن هم‌راه همسرم زنگ زدم. ایشان پاسخی ندادند. نگران شدم و با پدر ایشان تماس گرفتم. وی گفت برای بردن ماشین به دفتر آمده‌اند. (‌خودروی تحت تصرف همسرم متعلق به پدرش است که در تمام روز با آن کارهای روزمره خود را انجام می دهد ولی چون این‌جانب خودروی خود را نبرده بودم به وی دادم تا زمینی را که نیاز به کارشناسی داشت، کارشناسی کند. (‌کارشناس منتخب حاضر به ادای گواهی است لطفن وی را احظار کنید و اظهاراتش را بشنوید ایشان به خوبی می‌توانند بر بی گناهی همسرم گواهی دهند چون ایشان شاهد هستند که همسرم به هم‌راه پدرشان بوده‌اند) باز هم پس از چند دقیقه مجددن تماس گرفتم و ایشان اعلام کردند که فرزندانشان بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شده‌اند.

جناب آقای جعفری دولت آبادی

پس از شنیدن این خبر بر‌آشفته شدم و قصد رفتن به زندان اوین را داشتم ولی طاقت این‌قدر بی‌قانونی و نقض حقوق اولیه‌ای را که یک انسان می‌تواند داشته باشد، نداشته و ترجیح دادم علی‌رغم بازداشت عزیزترین گوهر زندگی‌ام هرگز در مرجع قضایی که بازپرسان آن پایبند به هیچ یک‌ از اصول اولیه‌ی قانونی‌ از جمله اصل شخصی بودن جرایم و مجازات‌ها، اصل برائت، اصل قانونی بودن جرایم «گروگان‌گیری به هیچ عنوان قانونی نیست» اصل برخورداری افراد از دادرسی عادلانه، اصل بی‌طرفی قضات و صدها اصل دیگر نیستند شرکت نکنم و خود را نیز معرفی ننمایم مگر اینکه مامورین تحت نظارت بازپرس، کمر همت ببندند و مرا در خانه‌ی انفرادی که برای خود ساخته‌ام دستگیر کنید.

جناب آقای جعفری دولت آبادی

حضرتعالی به خوبی می‌دانید که صدور برگ جلب افراد شرایطی خاصی را می‌طلبد. که شامل حال این‌جانب نمی‌باشد چرا که شغل، جا و محل زندگی و کارم مشخص بوده ضمن این‌که در همه پرونده‌های کیفری ابتدا متهم احضار و در صورت عدم حضور جلب می‌گردد و هیچ‌وقت بدون برگ جلب صادر نمی‌شود همان‌طور که در وهله اول برگ احضار صادر گردید و حضور یافتم. بازپرس می‌توانست در صورت لزوم و نیاز به توضیحات بیش‌تر ابتدا برگ احضار دیگری صادر کند یا این‌که با توجه به احضار تلفنی این‌جانب تحمل می‌نمود تا پس از اطلاع، در اسرع وقت جهت توضیحات بیش‌تر به حضورشان می‌رفتم. آیا تحقیق کرده‌اید که به استناد چه ماده قانونی حکم به جلب این‌جانب صادر شده است. مطمئن هستم بازپرس تحت نظارت شما حتا یک‌بار به خود این فرصت را نداده است که برای یک‌بار هم که شده به صورت دقیق قوانین کیفری را مطالعه کند. بر این اساس بوده است که همسر این‌جانب نیز به هم‌راه برادرشان به صورت کاملن غیر قانونی به گروگان گرفته شده‌اند. مگر اینکه قایل باشیم افراد دیگری هستند که خود را بالاتر از قانون دانسته و هر عملی را که مایلند به انجام می‌رسانند.

جناب آقای جعفری دولت آبادی

بازپرس تحت نظارت شما یا دیگر مامورینی که دستی بر قدرت شما دارند نه تنها بر خلاف قانون عمل کرده‌اند بلکه به هیچ عنوان وجدان و اخلاق را سر لوحه اعمال خود قرار نداده‌اند. دختر نازنین و با محبت شش ساله‌ای را از مادر و پدرش گرفته‌اند او را آواره کرده‌اند. پارمیدای من امروز توسط جلب و بازداشت بدون حکم قضایی، غیر قانونی و غیر اخلاقی مامورین امنیت و دستور برخلاف قانون بازپرس شعبه، بدون پدر و مادر شده است. بعید می‌دانم مسلمانی بتواند فرزندی را به این‌گونه از مادرش بستاند و بعد می‌گویند تا زمانی که محمد مصطفایی نیاید این دو آزاد را نخواهند کرد. آقای دادستان در کجای قانون چنین مقرره‌ای پیش‌بینی شده است و از همه مهم‌تر این‌که از بازپرسان و دیگران که در پرونده همسرم و برادرش دستی دارند می‌پرسم که شما مسلمانید بگویید در کجای شرع مقدس آماده است که مادری بی‌گناه و مظلوم را که تمام هم و غمش در زندگی مشترک تربیت فرزندش بوده است را این‌گونه ناجوان‌مردانه از فرزند دلبندش جدا کنید. به خدا قسم این رسم مسلمانی نیست.

فرهاد حلیمی برادر همسرم که به تازگی عقد کرده بود و می‌خواست زندگی جدیدی را آغاز کند یک سال زحمت کشیده بود تا در کنکور پنجشنبه مورخ ۷/۵/۸۸ شرکت کند اما متاسفانه این بازداشت غیرقانونی باعث شده که تمام زحمت‌های یک ساله‌اش به هدر رود و از این امتحان مهم زندگی باز بماند.

جناب آقای دادستان

چند سالی است که تمام فکر و ذکرم نجات جان انسان‌هایی بوده است که مستحق مرگ نبوده‌اند و به علت مشغله کاری جهت جان این افراد، همسر و فرزند عزیزم را به ندرت می دیدم. در این راه توانسته‌ام جان هجده نفر از نوجوانانی که در آستانه مرگ قرار داشتم به انحای مختلف و در برخی از مواقع با جمع‌آوری دیه نجات دهم و خدمتی برای کشورم نمایم و نیز افراد بسیاری را که سنین بالاتر داشته‌اند نجات داده‌ام و بارها و بارها از ریاست پیشین قوه‌قضاییه درخواست عفو محکومین به سنگ‌سار را کرده‌ام و مورد قبول نیز واقع می‌گردید. مهم‌تر این‌که تمام هدفم این بود که قضات دادگستری را مجاب کنم که بر خلاف عدالت قضایی قدم برندارند. حاضرم صدها پرونده قضایی را به نظرتان برسانم که دادیار، بازپرس و قاضی صرفن بر اساس سواستفاده از قدرت خود هم‌چون پرونده حاضر حکم  و دستور ناعادلانه صادر کرده اند. و حال این گونه عمل کردن مرجع قضایی نسبت به کسی که همیشه در جهت رعایت عدالت و منافع جمهوری اسلامی قدم بر می‌داشت، پاداش اعمال خداپسندانه و بشردوستانه این‌جانب است.

جناب آقای دولت آبادی

از شما به‌عنوان بالاترین مقام دادسرای عمومی و انقلاب تهران می‌خواهم که بازپرس رسیدگی کننده به پرونده این‌جانب را ارشاد کنید که دست از این رویه ناپسند بردارد و همسرم و برادر ایشان را از بند و گروگان‌گیری رها کنند و بدانید در صورتی‌که دادگاه و دادرسی عادلانه‌ای برای محاکمه این‌جانب که هیچ‌گونه اتهامی متوجه‌ام نیست تشکیل گردد خود را معرفی خواهم نمود و در این صورت هرگونه مجازاتی را به دیده منت می‌پذیرم و تحمل خواهم کرد.

در آخر لازم به توضیح است که در یک سال گذشته توسط مامورین وزارت اطلاعات به صورت تلفنی احضار شده و پاسخ ابهامات آنان را داده‌ام و اگر این‌بار نیز احضار می‌شدم شک نداشته باشید که مراجعه می‌کردم ولی حال که این‌گونه رفتار شده است ناچارم دوری همسر و فرزند عزیزم و خانواده محترمم را تحمل کنم تا شاید قانون عادلانه در کشورمان حکم‌فرما شود.

شما و بازپرس شعبه‌ی دوم دادسرای شهید مقدس را به خداوند جان آفرین می‌سپارم. امیدوارم نگذارید فرزندم بیش از این در غم فراق مادر بی‌تابی کند و لب به غذا نزد که مادرش را می‌خواهد تا در آغوش بگیرد که اگر بی‌تابی وی صدمه‌ای بر او وارد کرد، گناهی مرتکب شده‌اید که بخشودنی نیست. اگر به روز قیامت اعتقاد دارید این دو را که مرتکب هیچ گناهی نشده‌اند آزاد کنید. انصاف نیست که آنان به‌خاطر اعمال برخلاف قانون مرجع قضایی که در اصل صالح به رسیدگی به موضوع مطروحه نبوده است به ناحق و ناروا مجازات شوند.

محمد مصطفایی همسر فرشته حلیمی


 


مریم /رادیوکوچه

maryam.m@koochehmail.com

سی و یکم جولای برابر است با زادروز «جوآن کتلین رولینگ‌« نویسنده و خالق هری‌پاتر انگلیسی که در سال ۱۹۶۵ میلادی در انگلستان به‌دنیا آمد. او هم‌چنین سه کتاب به‌نام‌های کوییدیچ در گذر زمان، جانوران جادویی و زیستگاه آن‌ها و داستان‌های بیدل نقال نوشته‌ است.

«جوآن کتلین رولینگ‌» در سال ۱۹۶۵ در شهر «ییت» نزدیک بریستول انگلستان چشم به جهان گشود. او در رشته زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه اکستر انگلستان به تحصیل پرداخت‌. جوآن فرزند اول خانواده بود. پدر و مادرش از طبقه‌ی متوسط بودند و چند وقت یک‌بار مجبور به جابه‌جایی می‌شدند. به همین دلیل جوآن و خواهرش «دای»، نه در محله و نه در مدرسه، دوستان زیادی نداشتند و غالبن با هم بازی می‌کردند. رولینگ بعد از تمام کردن مدرسه، وارد دانشگاه اکستر انگلستان شد و بر خلاف نظر پدر و مادرش، در رشته‌ی‌ زبان‌ و ادبیات‌ فرانسه، شروع به تحصیل کرد. وی بعد از اتمام دانشگاه،‌ در دفتر یک مجله مشغول به کار شد.

رولینگ درسال ۱۹۹۰ هنگامی که در انتظار یک قطار که تاخیر داشت، بود، ایده هری‌پاتر و مدرسه جادوگری در ذهنش شکل گرفت و سه سال بعد در زمانی که از همسر روزنامه‌نگار پرتغالی‌اش جدا شده و در حالی‌که هم‌راه دخترش ـ جسیکا ـ که حاصل ازدواج نافرجامش بود، در ادینبورگ اقامت کرد و در یک بحران شدید روحی-مادی شروع به نوشتن اولین کتابش کرد و پس از دو سال و یازده ماه کار پیوسته کتاب تمام و تلاش رولینگ برای پیدا کردن ناشری که کتابش را چاپ کند، شروع شد. پس از مدتی ناامیدی، بالاخره انتشارات «بلومز بری» (bloomsbury) ناشر کتاب‌های کودک، این کتاب را برای چاپ پذیرفت. کتاب «هری پاتر و پروفسور و سنگ جادو» در ژوئن ۱۹۹۷ چاپ شد. برخلاف تصور انتشارات، چاپ اول کتاب به سرعت به فروش رفت. استقبال از کتاب به حدی زیاد بود که برای انتشارات بلومز بری، جایزه‌ی بیش‌ترین فروش را به ارمغان آورد.

در جولای ۱۹۹۸ کتاب به آمریکا رفت و مطابق با آن‌چه در انگلیس رخ داده بود،‌ رکورد فروش سریع را شکست. در این زمان اسم کتاب کوچک‌تر شد و به هری پاتر و سنگ جادو تغییر یافت. جی کی رولینگ که با فروش کتاب، پول کافی پس‌انداز کرده بود، توانست کار معلمی را کنار بگذارد و تمام وقتش را برای نوشتن جلد دوم کتاب هری‌پاتر اختصاص بدهد.

کتاب‌های هری پاتر شهرت جهانی پیدا کرد و جوایز بسیاری را به خود اختصاص داد. هری پاتر به ۶۵ زبان و به‌طور تقریبی در ۴۰۰ میلیون نسخه منتشر شده ‌است. کتاب‌های افسانه‌ای هری‌پاتر از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ بشر بوده‌اند. در سال ۲۰۰۷ (sunday times rich list) میزان ثروت رولینگ را به ۴۵۴ میلیون پوند تخمین زد و در بین پول‌دارترین زنان انگلیس رولینگ را در رده ۱۳ جدول قرار داد. او در حال حاضر فعالیت‌های انسان‌دوستی و خیرخواهانه بسیاری را به عهده گرفته و پشتیبانی می‌کند.

علی‌رغم این‌که او با نام مستعار جی.کی رولینگ کتاب‌هایش را امضا می‌نماید ولی او هیچگاه نام وسط (middle name)نداشته ‌است. هنگامی که اولین کتاب هری‌پاتر را نوشت آن‌را با نام «جوآن رولینگ» امضا کرد. ناشر کتاب هری‌پاتر، قبل از انتشار آن با در نظر گرفتن این مطلب که خوانندگان کتاب پسران جوان هستند و ممکن است کتابی را که نویسنده‌اش زن باشد را نخرند، به رولینگ پیشنهاد کرد به‌جای استفاده از نام واقعی‌اش کتاب را با دو مخفف امضا نماید. از آن‌جاییکه وی مانند سایرین نام وسط نداشت، مخفف «کی» برای نام کاتلیین را به‌عنوان دومین مخفف انتخاب نمود. این نام مربوط به مادربزرگ پدریش بود. رولینگ بعد از ازدواجش نامش «جوآن مورای» بود. او می‌گوید در دوران جوانیش هیچگاه کسی وی را جوآن خطاب نمی‌کرده مگر این‌که از دست وی عصبانی بوده باشد و همه او را «جو» می‌نامند.

رولینگ در ۲۱ ژوئیه ۲۰۰۷ هفت‌گانه هری‌پاتر را به اتمام رسانید. وی اکنون با درآمد سالانه ۱۲ میلیون پوند، پردرآمدترین نویسنده تاریخ جهان شناخته شده ‌است.

منابع:

ویکی‌پدیای انگلیسی

کتاب نیوز


 


نجیب امیری / دفتر کابل / رادیو کوچه

در اثر تصادم یک خودروی نیروهای آمریکایی با یک خودروی غیرنظامیان در شهر کابل چهار فرد ملکی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. این حادثه بعدازظهر روز جمعه در سرک میدان هوایی کابل رخ داد.

در این پی این روی‌داد ساکنان محل به خشم شده بالای نیروهای آمریکایی سنگ پرتاب کردند.

ساکنان محل یک خودروی نیروهای آمریکایی را که در محل به جا مانده بود به آتش کشیدند. جنرال سیدعبدالغفار سیدزاده رییس تحقیقات جرایم جنایی فرماندهی پولیس کابل در محل روی‌داد گفت: «از جمع شش سرنشین خودروی غیر نظامیان چهار تن‌شان کشته و دو تن دیگر آنان زخمی شده‌اند.»

وی افزود زخمی شده‌گان توسط مردم به بیمارستان منتقل شده‌اند.

دفتر مطبوعاتی آیساف نیز این حادثه را تایید نموده افزود که در این مورد تحقیقات جریان دارد.
هم‌چنان در جریان پرتاب سنگ به سوی خودروی نیروهای آمریکایی، معاون فرماندهی پولیس کابل نیز زخم برداشت.


 


خبر / رادیو کوچه

قادر شیری فعال فرهنگی به هم‌راه یک شهروند کرد به نام امیر امانی در شهر سقز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌‌اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، نیروهای امنیتی در شهر سقز طی هفته‌ گذشته اقدام به بازداشت یک فعال فرهنگی به نام «قادر شیری» و یک شهروند دیگر کرد به نام «امیر امانی» کرده‌اند. علی‌رغم پی‌گیری خانواده نامبرده‌گان به نهادهای امنیتی و قضایی تاکنون هیچ‌گونه اطلاعی در خصوص اتهام و محل نگهداری آنان بدست نیامده است.

آقای قادر شیری فعال فرهنگی و از اعضای انجمن فرهنگی و ادبی مولوی شهر سقز است.

لازم به ذکر است در هفته‌های گذشته هم‌چنین یک فعال فرهنگی و روزنامه نگار دیگر کرد به نام یحیا صمدی در شهر سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بوده است.


 


خبر /رادیوکوچه

شامگاه روز جمعه ارتش اسراییل با یورش به پایگاه‌های حماس در شهر غزه، باعث کشته شدن یکی از رهبران حماس و زخمی شدن ۸ نفر دیگر از این گروه شده است.

به گزارش سی‌ان‌ان وزیر دفاع کشور اسراییل هدف از بمباران غزه را سه بخش آموزش تروریست‌ها در شمال، کارخانه اسلحه سازی در مرکز و مسیر رساندن اسلحه در رفه اعلام کرده است.

اولین حمله اسراییل ساعت ۱۱:۳۰ به وقت محلی با اصابت به مقر حال حاضر حماس در غزه آغاز شده است.

به گزارش حماس بر اثر این حمله عیساالبطران از فرماندهان گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در بمباران هوایی جنگنده‌های اسراییل کشته شده و هشت نفر دیگر از سربازان حماس زخمی شده‌اند.

گفتنی است این حمله در پی هجوم راکت‌اندازهای غزه به شهر آشکلون در اسراییل در سحرگاه روز جمعه است.


 


مریم / رادیوکوچه

maryam.m@koochehmail.com

  • 1331 خورشیدی – دکتر مصدق نخست وزیر وقت، بانک انگلستان در تهران را که به نام بانک شاهنشاهی فعالیت داشت تعطیل کرد که بعد‌ها بانک غیردولتی «بازرگانی» در ساختمان آن واقع در میدان توپ‌خانه آغاز به فعالیت کرد که این بانک پس از انقلاب و ملی‌شدن بانک‌های کشور، به‌نام بانک تجارت به کار خود ادامه داده است. بانک بازرگانی نخستین بانک غیردولتی بود که در ایران تاسیس شده بود.
  • ۱۳۵۹ خورشیدی – اعلام طرح پرچم رسمی جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی. پس از گذشت بیش از یک‌سال از شکل‏گیری و تثبیت نظام جمهوری اسلامی، از طرف دولت وقت، مشخصات فنی و ظاهری پرچم رسمی کشور اعلام شد. این طرح که پیش از این، در نیمه تیرماه ۵۹ از تصویب شورای انقلاب و رییس‌جمهوری گذشته بود، پرچم کشور را در رنگ‏های سبز در بالا، سفید در وسط و سرخ در پایین هم‌راه با علامت مخصوص جمهوری اسلامی مشخص کرده بود.
  • ۱۳۵۳ خورشیدی – روز اهدای خون. سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تامین خون و فرآورده‏های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد. از آن تاریخ به بعد، سال‌روز تاسیس این سازمان در نهم مردادماه، به عنوان روز اهدای خون نام‏گذاری شده است.
  • ۱۷۳۶ میلادی – «شارل آگوستین کولن» فیزیک‏دان فرانسوی، در شهر پاریس فرانسه به‌دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات خود، به تحقیق در رشته‏های الکتریسیته و مغناطیس پرداخت. کولن در طی سال‏های بعد تالیفات متعددی نگاشت و قوانین فراوانی وضع کرد که امروزه در فیزیک مورد استفاده قرار می‏گیرند. قوانینی که وی در فیزیک به‌وجود آورده، در کتب فیزیک به نام او «قوانین کولن» خوانده می‏شود. کولن در طی اکتشافات خود، خواص عقربه مغناطیسی را که تحت‌تاثیر میدان مغناطیس زمین قرار گرفته باشد شرح داد و از آن‌جا چنین نتیجه گرفت که بهترین راه برای ساختمان قطب‌نما آن است که عقربه را به انتهای نخی متصل سازند و آن‌را به حال آزاد بیاویزند به طوری‌که بتواند در هر امتدادی که می‏خواهد ممتد شود. این نوع تعلیق، او را واداشت که درباره انواع مختلف نخ و اندازه‏گیری آن‌ها مطالعه کند و این مطالعات در نهایت باعث کشف و اختراع ترازوی تاب‌دار شد که در آن، نیروی بسیار کوچکی با استفاده از این مقاومت، اندازه‏گیری می‏شود. وی از سال ۱۷۸۵ تا ۱۷۸۹، حاصل بررسی‏های خود را که از مجموعه آن‌ها، اکتشاف یکی از اساسی‏ترین قوانین الکتریسته ساکن نتیجه شد، منتشر کرد.
  • ۱۹۱۲ میلادی – «میلتون فریدمن» اقتصاددان آمریکایی و برنده جایزه نوبل اقتصاد در نیویورک متولد شد.
  • ۱۹۹۲ میلادی – در برخورد یک فروند هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ خطوط هوایی تایلند با کوهی در شمال کاتماندو، پایتخت نپال، ۱۱۳ نفر کشته‌ شدند.
  • ۱۹۹۸ میلادی – بیش از ۵۰ نفر در کشمیر، در اثر تیراندازی نیروهای هندوستان و پاکستان به سوی هم‌دیگر، کشته شدند.
  • ۲۰۰۶ میلادی – «فیدل کاسترو» پس از عمل جراحی، به‌طور‌ موقت وظایف ریاست ‌جمهوری کوبا را به برادرش، رائول کاسترو واگذار کرد.

 


خبر / رادیو کوچه

روز گذشته جمعه ۸ مردادماه در پی سفر اخیر مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان به ترکیه و شرکت در کنفرانس بین‌المللی اتحادیه جهانی علمای مسلمانان، پس از بازگشت، در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران گذرنامه وی توقیف شده است.

به گزارش سنی آنلاین تارنمای اطلاع‌رسانی اهل سنت در ایران، افرادی که گذرنامه مولانا عبدالحمید را توقیف کرده‌اند در ظاهر توقیف گذرنامه و ممنوع‌الخروج شدن او توسط ماموران وزارت اطلاعات صورت گرفته اما رسیدی که پس از توقیف گذرنامه به وی تحویل داده شده، اشاره به حکم صادره از دادگاه ویژه روحانیت داشته است.

به نقل از سنی آنلاین، مولانا عبدالحمید علت توقیف گذرنامه خود را تنگ نظری و عدم تحمل ارتباط اهل سنت ایران با جهان اسلام عنوان کرده است.


 


محمدرضا / رادیو کوچه

mohamadreza@koochehmail.com

مهم‌ترین‌ عنوان‌های مطبوعات امروز ایران:

ایران

http://www.iran-newspaper.com/

1) از اصل غنی‌سازی کوتاه نمی‌آییم.

هم‌زمان با اعلام آمادگی‌ها برای تداوم مذاکرات تامین سوخت راکتور تهران.

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی: «به‌هر میزان نیاز داشته باشیم، می‌توانیم برای مقاصد صلح‌آمیز، غنی‌سازی کنیم اما این به‌مفهوم آن نیست که با وجود داشتن این حق به هر درجه‌ای از غنی‌سازی ورود پیدا کنیم.»

۲) مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی خبر داد. ۱۰۰ هواپیمای جدید خریداری می‌شود.

با عرضه سهام هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در بازار بورس، منابع مالی خرید یک‌صد فروند هواپیما برای «ایران ایر» فراهم خواهد شد.

جام جم

۱) جنگ بادموکراسی‌ از مشکلات غرب است.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100881770825

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: «اگر در جامعه به‌هر روشی، اجازه داده نشود صداهای متفاوت به وجود آید، این مساله نشانه‌ دانایی سیاسی نیست.» وی افزود: «متاسفانه گاهی در جامعه‌ی ما نیز افرادی تنها متخصص نقادی دیگران هستند، اما در سخن خود تامل نمی‌کنند.»

۲) ملت ایران با حفظ انسجام، مقابل دشمنان می‌ایستد.

http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100881768870

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد که ملت ایران با حفظ انسجام در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مقابل دشمنان می‌ایستد.

خراسان

۱) رییس جمهوری: «دشمنان از حاکم شدن فضای نشاط و امید در دانشگاه‌ها نگران هستند.»

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=5&day=9&id=184483

رییس‌جمهوری گفت: «دشمنان به‌دنبال ایجاد یاس در فضای دانشگاه‌های ایران هستند و از حاکم شدن فضای نشاط و امید بر دانشگاه‌ها نگران هستند.» به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد در دیدار اعضای تشکل دانشجویی دفتر تحکیم وحدت با تاکید بر اهمیت فعالیت در فضای فرهنگی و سیاسی دانشگاه‌ها تصریح کرد: «باید فضای سیاسی و فرهنگی دانشگاه‌ها شاد و امیدبخش باشد همان‌طور که فضای فرهنگی انقلاب ایران با شادی، نشاط، عشق، امید، هم‌کاری و منطق هم‌راه است.»

۲) آیت‌اله مکارم شیرازی: «تبعیت از حکم حکومتی ولی فقیه بر مراجع تقلید نیز واجب است.»

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=5&day=9&id=184481

آیت‌اله مکارم شیرازی در پاسخ به‌این استفتا که ایا تبعیت از حکم حکومتی ولی فقیه بر مراجع تقلید واجب است یا نه، گفت: «آری، واجب است.»

رسالت

۱) مهلت شش ماهه به واحدهای آلاینده داده می‌شود.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=34281

استان‌دار تهران اعلام کرد: «علاوه بر ممنوع بودن ایجاد واحدهای صنعتی جدید تا شعاع ۱۲۰  کیلومتری تهران، واحدهای صنعتی موجود هم که به نوعی آلایندگی ایجاد می‌کنند سه تا شش ماه فرصت دارند نسبت به رفع آلایندگی مطابق با استان‌داردهای زیست محیطی اقدام کنند.»

۲) مجوزی به خوانندگان لس‌آنجلسی نداده‌ایم.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=34311

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «تاکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ مجوزی به خوانندگان لس آنجلسی در کشور نداده است و تمام اظهارنظرها در این زمینه شایعه است.»

کیهان

۱) نگرانی آمریکا از شکست تحریم ایران، آسیا هم‌راهی نمی‌کند.

http://www.kayhannews.ir/890509/14.htm#other1402

علی‌رغم دور جدید تحریم‌ها بر ضد ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، مقامات آمریکایی نسبت به اجرایی نشدن این تحریم‌ها و نقش فعال کشورهای آسیایی در بی‌اثر کردن آن، در حوزه‌های مختلف اقتصادی و انرژی اظهار نگرانی می‌کنند.

۲) نمی‌گذاریم آمریکا نخست وزیر دل‌خواه خود را تحمیل کند.

http://www.kayhannews.ir/890509/16.htm#other1606

گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی عراق اعلام کردند که نمی‌گذارند واشنگتن نخست وزیر دل‌خواه خود را به‌این کشور تحمیل کند. به گزارش خبرگزاری فارس «محمود المشهدانی» رییس سابق مجلس نمایندگان عراق، گفت: «دولت آمریکا در پی تحمیل فرد موردنظر خود برای نخست وزیری عراق است.» المشهدانی گفت: «آمریکا در کار تشکیل دولت عراق کارشکنی و تلاش می‌کند نامزد دل‌خواه خود را برای نخست وزیری تحمیل کند و فردی را درنظر دارد که در خدمت منافع آمریکا باشد.»

آفرینش

۱) به‌خاطر صدور قطع‌نامه درگفت‌وگو امتیاز نمی‌دهیم.

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=67289

رییس جمهور با اعلام این‌که در برنامه هسته‌ای ایران، موضوعی بنام پرونده هسته‌ای وجود ندارد، اظهار کرد: «این نام‌ها ساخته و پرداخته عده‌ای از کشورها است، و تاکنون بیش‌ترین هم‌کاری را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است و حتا فوق قانون هم هم‌کاری کرده‌ایم تا جایی که آژانس تمام اطلاعات هسته‌ای کشورمان را بر خلاف قانون منتشر کرده است، به‌نحوی که یک روز پس از ارایه گزارش به آژانس در رسانه‌های آمریکایی منتشر می‌شد.»

۲) رییس مجلس: «اختلافات نباید به یک کدورت تبدیل شود.»

http://www.afarinesh-daily.com/afarinesh/News.aspx?NID=67287

رییس مجلس شورای اسلامی با غیرمنطقی توصیف کردن رفتار آمریکایی درقبال فعالیت هسته‌ای ایران، خواستار وحدت درجامعه شد و اعلام کرد: «اختلافات نباید درجامعه به‌یک کدورت تبدیل شده و به سوی هم تیراندازی سیاسی شود.»

همشهری

۱) بحران اقتصادی و تعطیلی فروشگاه‌های بزرگ آمریکا.

http://www.hamshahri.net/news-112627.aspx

شواهد نشان می‌دهد آمریکا هنوز از بحران اقتصادی خارج نشده است و بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ در این کشور به‌علت بی‌میلی مردم به خرید تعطیل شده‌اند، و همین باعث کساد کار و حتا تعطیلی فروشگاه‌های بزرگ نظیر فروشگاه «دیزنی»، فروشگاه‌های زنجیره‌ای «تاکاشی یامای ژاپن» و فروشگاه نوکیا در نیویورک شده است.

۲) نشست سران عربستان و سوریه با مقام‌های لبنان.

http://www.hamshahrionline.ir/news-112611.aspx

«بشار اسد»، رییس‌ جمهوری سوریه روز گذشته در نخستین سفر خود به لبنان از سال ۲۰۰۵ به‌هم‌راه «ملک عبداله»، پادشاه عربستان برای برگزاری مذاکرات سه‌جانبه با مقام‌های لبنانی وارد بیروت شد. سفر اسد به بیروت پس از آن صورت گرفت که ملک عبداله روز پنج‌شنبه برای ملاقات با رییس‌ جمهوری سوریه به‌دمشق سفر کرد. گفته می‌شود که محور مذاکرات دو طرف روابط دوجانبه و هم‌چنین شرایط سیاسی داخلی و خارجی لبنان و تحولات اخیر در این کشور بوده است.

دنیای اقتصاد

۱) بنزین روسی ماه آینده می‌رسد.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=217013

بعد از امضای نقشه راه هم‌کاری‌های تهران و مسکو و اعلام آمادگی روس‌ها برای صادرات بنزین به‌ایران، یک مقام اتاق بازرگانی این کشور از احتمال ورود نخستین محموله بنزین صادراتی شرکت‌های دولتی روسیه به ایران در شهریور ماه امسال خبر داد، به‌گفته رییس کمیسیون ایران در اتاق بازرگانی مسکو، تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا فرصتی را در این زمینه پدید آورده است و در حال حاضر ما در حال ارزیابی امور مربوط به حمل و نقل، تضمین‌های بانکی و قیمت هستیم.

۲) انتقاد از سهم کم اصناف در مالیات.

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=217057

رییس سازمان امور مالیاتی طی یک کنفرانس مطبوعاتی از بررسی طرحی برای اصلاح نظام مالیاتی کشور خبر داد و در عین حال تاکید کرد که سهم فعلی اصناف از مالیات باید به سه برابر رقم فعلی برسد. علی عسگری افزود: «سهم اصناف از تولید ملی ۳۰ درصد ولی مشارکت آنها در مالیات ۴٫۶ درصد است.»


 



مهم‌ترین عنوان‌های رسانه‌های امروز مالزی:

خبرگزاری برناما

  • نجیب به جوانان مالزی گفت: «از فرصت‌ها برای پیشرفت استفاده کنید.»
  • روش‌های مثبت به‌کار رونده در رسانه‌ها باعث ساختن جامعه قوی می‌شود.
  • سودان می‌گوید: «دادگاه بین‌المللی توسط قدرت‌های خاصی اداره می‌شود.»
  • ۴۴۴ خانواده فقیر تحت پوشش برنامه ویژه خانه‌سازیMara  Giat قرار می‌گیرند.
  • پادشاه نمایشگاه هنر جواهر سازی هندی را افتتاح می‌کند‌.
  • هیچ‌گونه تصمیمی در مورد اطلاعیه ۶ ماهه در مورد انتخابات صادر نشده است.
  • جوانان جناح راست خواستار دخالت اساتید دانشگاه و افراد تحصیل کرده در سیاست شدند.
  • فروش شرکت جنرال موتور در جنوب شرق آسیا ۲۲ درصد افزایش داشته است.
  • گروه Q1 کتابی را در مورد نتایج تحقیقات بر روی راه‌کارهای تجاری منتشر ساخت.
  • اندونزی تبدیل به بازار منحصر به فرد با پتانسیل‌های بالا می‌شود.
  • آنا کریشان میلیاردر مالایی شرکت تنجونگ را به مبلغ ۴٫۷ میلیارد رینگیت خریداری کرد.
  • ریاست گروه CIMB می‌گوید که جزییات مدل جدید اقتصادی باید هر چه سریع‌تر اعلام شود.
  • سازمان ملل انتظار دارد که بتواند با فشار آوردن به اسراییل آن کشور را وادار کند تا از غزه عقب‌نشینی کند.
  • حدود ۹۰،۰۰۰ نفر در شرق کنگو به‌خاطر عملیات نظامی از خانه‌های خود رانده شده‌اند.
  • به‌خاطر تقاضای بیش‌تر، شرکت ایرباس تولید هواپیماهای سری A320 خود را افزایش می‌دهد.

روزنامه استار

  • مالزیایی‌ها تاسف خود را در حادثه تجاوز به دختر ۱۰ ساله بیان کردند.
  • معاون نخست وزیر: «دانش‌آموزانی که در مدرسه جرم می‌آفرینند باید تنبیه شوند.»
  • ۱٫۳۲ میلیارد رینگیت برای ساخت ۵۰،۰۰۰ خانه تا سال ۲۰۱۲٫
  • پلیس به‌دنبال شواهد بیش‌تری برای ساکت نمودن راننده متجاوز است.
  • محی‌الدین‌: «اتهامات بر علیه لینگ نشان‌دهنده این است که سیستم قضایی به خوبی کار می‌کند.»
  • ۴۴ مهاجر غیر‌قانونی در جورج تاون دستگیر شدند.
  • حدود ۹۲ درصد از دانش‌آموزان دارای رتبه برتر در امتحان SPM جایگاه خود را در دانشگاه‌های دولتی حفظ کرده‌اند.
  • ریاست اتحادیه چینی‌تباران می‌گوید: «در صورت غلبه حزب مردم برابر حزب پیش‌رو در پوتراجایا، نخست وزیر از سوی اسلام‌گرایان معرفی خواهد شد.»
  • امروز هنرمند هندی، آشواریا رای به کوالالامپور می‌آید.
  • به یمن پرواز‌های ایریشیا تعداد مسافران کره جنوبی به مالزی بیش‌تر شده است.
  • فیدل کاسترو می‌گوید که آمریکا با مجرمان جاسوسی بد‌رفتاری می‌کند.
  • در انتخابات پیش‌رو استرالیا، نخست وزیر جدید شکست را تجربه خواهد کرد.
  • آتش‌سوزی در مسلوکای روسیه ۲۵ تن را کشت.

روزنامه نیو استریت تایمز

  • قوانین مربوط به جرایم فساد مالی تغییر می‌کنند.
  • شهر‌های قدیمی، تمامی تلاش خود را برای بقا انجام می‌دهند.
  • نوال الزغبی خواننده مشهور لبنانی دوشنبه شب در اولین اجرای خود در مالزی به KLCC می‌آید.

 


به دنبال انتشار مصاحبه کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با «نسیم غنوی» وکیل «جعفر کاظمی» که حکم اعدام وی در دادگاه تجدیدنظر تایید و درخواست وی برای ارجاع پرونده به دیوان عالی نیز مورد موافقت قرار نگرفته است، یکی از نزدیکان این محکوم به اعدام به کمپین گفت که آقای کاظمی هیچ نسبتی با سازمان مجاهدین خلق ندارد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از قوه‌قضاییه ایران می‌خواهد که ترتیبی بدهند که پرونده این متهم بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد و دیوان عالی به دور از شائبه‌های سیاسی مطرح شده و با توجه به مدارک مستند در پرونده به صدور حکم نهایی بپردازد و از تعجیل برای اعدام فردی بی‌گناه جلوگیری شود

خانم غنوی به کمپین گفته بود که اتهام موکلش محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق است. اگر چه جعفر کاظمی همواره ادعای مطرح شده را رد کرده است. این فرد نزدیک به پرونده آقای کاظمی گفت: «آقای کاظمی سال‌هاست هیچ نسبتی با گروه مجاهدین ندارد ولی نهاد‌های امنیتی جمهوری اسلامی از یک سو و رسانه‌های وابسته به گروه مجاهدین خلق از سوی دیگر، سعی دارند این‌چنین القا کنند که جعفر کاظمی هوادار مجاهدین خلق است.»

این فرد نزدیک به آقای کاظمی که به دلایل امنیتی خواست نامش فاش نشود هم‌چنین افزود: «ادعای این دو گروه در مورد هواداری جعفر کاظمی از مجاهدین در حالی مطرح می‌شود که آقای کاظمی در تمامی مراحل بازجویی، بازپرسی و دادگاه این اتهام را رد کرده است و وکیل ایشان خانم غنوی هم به این مساله اشاره کرده‌اند. از طرفی خود آقای کاظمی نیز که در بند ۳۵۰ اوین زندانی است بارها به هم‌بندان خود گفته که هیچ ارتباطی بین ایشان و سازمان مجاهدین وجود ندارد.»

او اتهاماتش را نپذیرفته، مدرکی هم نیست، جلوی اعدام او را بگیرید

وی هم‌چنین با اشاره به یک‌بار سفر آقای کاظمی به عراق تنها با قصد دیدن فرزندش، به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «همین سفر و دیدار خانوادگی آقای کاظمی با فرزندش، تنها استناد قاضی برای صدور حکم اعدام است. بهروز کاظمی فرزند ۱۸ ساله آقای کاظمی هم اکنون در قرارگاه اشرف به سر می برد. فرماندهان نظامی قرارگاه اشرف پس از صدور حکم اعدام برای جعفر کاظمی ، بارها از طریق مصاحبه‌های برنامه‌ریزی شده با این نوجوان ۱۸ ساله، اتهامات منتسب به آقای جعفر کاظمی از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی و دادستانی تهران را تایید کردند و حتا در برخی موارد اتهامات سنگین‌تری مانند عضویت در سازمان مجاهدین خلق را به وی نسبت دادند. حال آن‌که خود آقای جعفر کاظمی حتا هواداری از این سازمان را رد کرده است.»

این فرد نزدیک به آقای کاظمی هم‌چنین به مکالمه‌ای بین جعفر کاظمی و بازجویان وی اشاره کرد که در آن به صراحت به آقای کاظمی گفته شده که او و چندین تن دیگر باید نقش قربانی را بازی کند. کمپین از انتشار گفته‌های این منبع در خصوص این مکالمه تا تایید آن با منابع دیگر خود را معذور می‌داند اگر چه صدور و تایید حکم اعدام برای متهمی که همواره ادعاهای مطرح شده را رد کرده و مدرکی دال بر اثبات ادعاهای مطرح شده علیه وی در پرونده وجود ندارد بر نگرانی کمپین در خصوص غیرقضایی بودن تصمیم اعدام می‌افزاید.

این فرد نزدیک به پرونده جعفر کاظمی در نهایت از همه نهاد حقوق بشری داخل و خارج از کشور خواست که به هر نحو ممکن جلوی اعدام آقای کاظمی را بگیرند.


 


ثمرسعیدی / رادیو کوچه

samar@koochehmail.com

«جیمز براون» هنرمند بزرگ موسیقی آمریکا، به‌عنوان یکی از تمثال‌های فرهنگی این کشور شناخته می‌شود. او با یاری گرفتن از دانسته‌های خود در زمینه‌ی موسیقی و با تلفیق سبک‌های رایج در زمان خود، به نوعی از موسیقی ریتم‌دار و قابل رقص دست پیدا کرد که آن‌را به اسم «فانک» می‌شناسیم. فانک، پدر جد موسیقی دیسکو، ریتمیک و رقصی و هم‌چنین رپ و هیپ هاپ است.

جیمز براون این هنرمند آفریقایی‌تبار، در دهه‌ی ۶۰ میلادی به اوج محبوبیت و شهرت خود رسیده بود. وی در سال ۱۹۶۸ با خواندن ترانه‌ای که سیاه‌پوستان را وادار می‌کرد سر خود را بالا بگیرند و با افتخار فریاد بزنند که: «من سیاهم و به آن می‌بالم» عزت و احترامی مثال زدنی را برای سیاهان به ارمغان آورد.

هم‌چنین زمانی که مارتین لوترکینگ ترور شد و شورش‌هایی از جانب سیاه‌پوستان ایالت‌های مختلف در سراسر ایالات متحده صورت گرفته بود، براون از تلویزیون‌های آمریکا تقاضا کرد تا کنسرت او در بوستون را به‌صورت زنده از تلویزیون پخش کنند و به این بهانه، سیاهان در خانه بمانند و از شورش جلوگیری شود. این برنامه تا حد زیادی موفق شد به‌طوری‌ که در آن تاریخ، بوستون تنها شهری بود که هیچ‌گونه شورشی در آن صورت نگرفت.

براون در طی سال‌های طولانی فعالیت خود بر روی صحنه به‌عنوان «پر انرژی‌ترین مرد حرفه‌ی نمایش» لقب گرفت. او به هر کجا سفر می‌کرد تا برنامه اجرا کند، بخشی از فرهنگ آمریکا را با خود به هم‌راه می‌برد. جیمز براون در سال ۲۰۰۶ درگذشت.


 


نجیب امیری / دفتر کابل/رادیوکوچه

با وجود جنگ و بحران‌های مختلف در افغانستان، مردم این کشور مد و فیشن را نیز فراموش نکرده‌اند.

افغانستانی‌ها در واقعیت به مود فیشن علاقه زیادی دارند و تا جای که توانایی اقتصادی دارند کوشش می‌کنند از مود فیشن به دور نمانند.

بعد از سقوط حکومت طالبان صدها آرایشگاه مردانه و زنانه در شهر کابل آغاز به فعالیت کردند.

در میان آرایشگرهای مشهور کابل، یک خانم ایرانی از شهرت بیش‌تر به خوردار است و بازار کاسبی وی نیز خوب است.

خانم نیلوفر سادات که چند سال قبل در ایران با یک مرد افغانی ازدواج کرده است، فعلن متصدی آرایشگاه و آموزشگاه «گل سیما» در شهر کابل است.

آرایشگاهی که شهرت خوبی دارد و بیش‌تر زنان و دختران مد دوست افغانی با نام وی آشناست.

من هم سری زدم به آرایشگاه گل سیما و با خانم نیلوفر گفت‌و‌گویی داشتم.

نخست از خانم نیلوفر سادات در مورد خودش و این که هنر آرایشگری را چگونه آموخته است پرسیدم؟

خانم نیلوفر می‌گوید این هنر را از مادرش آموخته است و از هفت سال به این سو در کار آرایشگری مشغول است و پس از آموزش به صورت مسلکی کار کرده و آموزش می‌دهد.

از وی پرسیدم آیا در ایران هم آرایشگاه داشته است؟

خانم سادات گفت در ایران نیز سالون آرایشگری به نام گل سیما داشته و حالا نیز مادرش در تهران فعالیت می‌کند.

از خانم سادات پرسیدم که چی باعث شد تا به افغانستان بیاید و آرایشگاه باز کند؟

وی گفت: «فرهنگ افغانستان و ایران با هم نزدیک است و او نیز دوست داشت به افغانستان بیاید و نصیب و قسمت سبب شد تا از سه سال به این سو در کابل فعالیت کند.»

وی افزود در آموزشگاه گل سیما طی سه سال بیش از ۱۵۰ دختر خانم را آرایشگری آموزش داده که ۹۰ درصد آنان در کابل و استان‌های دیگر به آرایشگری پرداخته‌اند.

خانم نیلوفر می‌گوید از سال قبل که وی در کابل آرایشگاه باز کرده است علاقمندی و سلیقه‌های افغان ها به مد فیشن تغییر کرده و بیش‌تر دختر خانم‌ها علاقمند شده‌اند تا با مد و فیشن‌ها روز هم‌راه باشند.

او گفت اگر شرایط در افغانستان بیش‌تر مساعد شود علاقمندی به مود و فیشن زیاد است.

خانم نیلوفر می‌گوید برخی از مشتریان وی خواهان آرایش‌های ساده‌اند و برخی دیگر از مدل‌های هند و پاکستان و کشور‌های منطقه تقلید می‌کنند.

از خانم نیلوفر پرسیدم تفاوت مود و فیشن در ایران و افغانستان چی است؟

او گفت: «در افغانستان بیش‌تر از مدل‌های شرقی استفاده می‌شود، در حالی که در ایران تقلید از غرب بیش‌تر است.»

وی افزود مشتریان‌اش از همه قشر جامعه است و روزانه حد‌‌اقل ۲۰ مشتری دارند.

از وی در مورد میزان هزینه‌های آرایش در افغانستان پرسیدم و خانم نیلوفر گفت که مزد آرایشگرها در افغانستان نسبت به کشور‌های دیگر پایین است و این موضوع بستگی به سطح اقتصاد مردم نیز دارد.

خانم نیلوفر می‌گوید قبل از این که افغانستان بیاید تصور دیگری از مردم و این کشور داشت، اما حالا که در این کشور زنده‌گی می‌کند می‌داند که تصورش اشتباه بوده است.

وی صحبت‌هایش را با این مثال خاتمه داد. «شنیده کی بود مانند دیده»


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به koocheh-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به koocheh@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

در انفجاری در یک معادن ذغال سنگ در چین ۱۷ تن کشته شدند

مقامات چین می گویند در دو حادثه در دو معدن ذغال سنگ در شمال چین ۱۷ تن کشته شده اند و ۲۴ نفر به دام افتاده اند.

خبرگزاری شین هوا روز شنبه گفت در نخستین حادثه، یک انفجار شبانه، دست کم ۱۷ تن در داخل یا در نزدیکی خوابگاهی در معدن «لیوگو» در «ییچنگ» کشته شدند.

یک مقام گفت حد اقل ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند، و جراحات ۷ نفر جدی است.

مقامات می گویند تحقیقات اولیه نشان داد انفجار در اثر ترکیدن مواد منفجره ای که بطور غیر قانونی در محل مخفی شده بود روی داد. پلیس یک مظنون را بازداشت کرد. تحقیقات بیشتری برای پی بردن به علت انفجار جریان دارد.

شین هوا گزارش داد دومین معدن درشهر «جیکسی» در استان «هیلونگجیان» شامگاه شنبه دستخوش سیل شد و ۲۴ معدنچی به دام افتادند. جزییات بیشتری منتشر نشده است.

پیمان ممنوعیت بمب های خوشه ای به اجرا در می آید

پیمان بین المللی ممنوعیت تولید بمب های به اصطلاح خوشه ای و استفاده از آنها قرار است از روز یکشنبه به اجرا گذاشته شود.

سی کشور، از جمله بریتانیا، فرانسه، آلمان و لائوس آنرا تصویب کرده اند. اما برخی از تولید کنندگان عمده بمب خوشه ای- شامل اسراییل، روسیه و امریکا - پیمان را نپذیرفته اند.

با این حال، گروه های امداد آنرا گامی مهم در متوقف ساختن جنگ افزازی می دانند که بگفته آنها موجب «رنج و ناراحتی عظیمی» برای شهر وندان و غیر نظامیان شده است.

پیمان جدید کشورها را از ساختن، انبار کردن، استفاده یا انتقال بمب های خوشه ای ممنوع می کند. این بمب ها شامل صدها «بمبچه» هستند که در منطقه گسترده ای پراکنده می شوند. وقتی در زمان پرتاب منفجر نشوند، می توانند بعدا منفجر شوند و اغلب مردم را مجروح می کنند یا می کشند.

یک مشاور حقوقی صلیب سرخ روز شنبه به صدای امریکا گفت ناراحتی و رنج ناشی از چنین انفجارهایی، که اغلب تا سالها پس از پایان مناقشه ادامه پیدا می کند، الهام بخش جامعه بین الملی در ممنوع ساختن بمب های خوشه ای بوده است.

در لائوس هر سال حدود ۳۰۰ تن در اثر برخورد با بمب های منفجر نشده کشته یا مجروح می شوند.

در ادامه خشونت در کشمیر هند دو معترض کشته شدند

نیروهای امنیتی در کشمیر خشونت زده هند روز شنبه دو معترض را کشتند، روز جمعه چهار نفر دیگر در تظاهراتی علیه حکومت هند کشته شده بودند.

پلیس می گوید در تیراندازی نیروهای امنیتی بسوی گروهی از تظاهرکنندگانی که سعی داشتند به یک اردوگاه پلیس دریک روستا، درشمال شهر سرینگر حمله کنند، مرد جوانی کشته شد و چندین نفر زخمی شدند. فرد دیگری در تیراندازی پلیس بطرف معترضین سنگ پران در «بارامولا» کشته شد.

جدید ترین خشونت شمار کشته شدگان اعتراضات استقلال طلبانه در کشمیر هند در دو روز گذشته را به شش تن افزایش داد، بیش از ۷۵ نفر نیز زخمی شدند.

روز شنبه، علیرغم ممنوع شدن رفت و آمد در پی خشونت روز جمعه، هزاران نفر در تظاهراتی در سراسر دره کشمیر شرکت کردند.

در ناحیه «سوپور» در شمال غربی ، روستانشینان خشمگین یک ایستگاه راه آهن را به آتش کشیدند. در همین حال در شهر «کریری» پس از آن که نیروهای امنیتی گروهی را که می خواست یک اردوگاه پلیس ضد شورش را آتش بزند عقب راندند، سه معترض مجروح شدند.

نیروهای امنیتی هند به کشتن ۲۳ شهروند کشمیری در اعتراضات تقریبا روزانه در دو ماه گذشته متهم شده اند. اعتراضات در پی کشته شدن یک جوان ۱۷ ساله در ماه ژوئن براه افتاد.

جدایی خواهان مسلمان در کشمیر بیش از ۲۰ سال است برای استقلال از هند یا ادغام در پاکستان می جنگند. تا کنون ده ها هزار تن کشته شده اند.

واکنش احمدی نژاد به تحريم ها معرف موثر بودن آنهاست

واشينگتن پست زير عنوان "حس کردن فشارناشی از تحريم ها در ايران شروع شده است" ضمن نقل جمله ای از محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران که گفته بود اطلاع ميدهم آمريکا و اسرائيل تصميم گرفته اند تا سه ماه آينده به حد اقل دو کشور منطقه حمله کنند، می نويسد رئيس جمهور، احمدی نژاد، هفته گذشته با تقبيح پال، اختاپوس پيشگوی هشت مسابقه پی در پی جام جهانی فوتبال به عنوان سمبلی از انحطاط، ومبلغی برای تبليغات و خرافات غربی، نشان داد که به اظهار نظرهائی گاه ابلهانه علاقه وافری دارد. با اينحال احمدی نژاد به رغم اين بلاهت، حسابگر و خطرناک است.

دو کشوری که او در باره آنها حرف ميزد چه کشورهائی هستند؟ منطقا بنظرميرسد لبنان و سوريه باشند. حزب الله در لبنان خود را با ۵۰ هزار راکت مسلح ساخته و علنا گفته است در موضعی است که هر زمان جنگی را شروع کند. جنگی دراين حد بلافاصله سوريه را وارد صحنه ميکند، که به نوبه خود مداخله ايران برای دفاع ازاين حامی عمده عرب خود را در پی خواهد داشت، وبرای نخستين بار طی ۱۴۰۰ سال، پيش قراولان ايران را به سواحل مديترانه می کشاند.

اين ايده که اسرائيل، چه رسد به آمريکا، کمترين علاقه ای به شروع جنگی در شمال اسرائيل داشته باشد، ديوانگی است. اما در آن منطقه طرح ادعاهای حاکی از قريب الوقوع بودن حملات امری جدی است. هيچ مدرکی ادعای احمدی نژاد را ثابت نمی کند. پس او دنبال چيست؟

اين نشان از آن دارد که وی زير فشاری جدی است. تصويب تحريم های ضعيف در سازمان ملل متحد با تحريم هائی جداگانه پيگيری شد که آمريکا، کانادا، استراليا و اتحاديه اروپا وضع کردند. رويترز گزارش ميدهد که ايران ازهمين حالا با تنزلی شديد در واردات بنزين روبروست، زيرا لويدز لندن و شرکت های ديگر از بيمه کردن کشتی های حامل بنزين به ايران امتناع ميکنند.

دوم اينکه دولت های عرب ديگر تمايل خود را برای آنکه آمريکا از طريق نظامی تاسيسات اتمی ايران را از کار بياندازد به گونه ای به اصطلاح در گوشی مطرح نمی کنند. سفير امارات متحده عربی در واشينگتن سه هفته پيش چنين تمايلی را علنا در جريان يک کنفرانس مطرح ساخت.

سومين عامل احتمالا بيشترنگران کننده برای تهران تحولات در واشينگتن است. مايکل هايدن رئيس پيشين سازمان های امنيت ملی، (ان اس ای)، و اطلاعات مرکزی آمريکا، (سی آی ای) در مصاحبه ای با سی ان ان گفت به عقيده او گزينه نظامی اکنون در مقايسه با راه حل های ديگر، گزينه ای مقبولتر جلوه ميکند. هايدن جزو محارم اوباما نيست اما تايم در گزارشی زير عنوان "حمله ای به ايران: گزينه ای که به روی ميز بازگشت" ميگويد مقامات عاليرتبه دولت مجددا گزينش نظامی را بررسی ميکنند. اين می تواند معرف وضعيتی اضطراری، و يا فقط يک بلوف برای وادار ساختن تهران به انعطاف پذيری باشد. اما بهر صورت گويای آن است که دولت پس از ۱۸ ماه تلاش بی ثمر برای تماس و گفتگو موضع خود را قاطع ترميکند. اين قاطعيت آثارش را هم اينک ظاهر ساخته است. رژيم ايران شروع به درک اين واقعيت کرده است که حتی صبر وشکيبائی پرزيدنت اوباما نيز حدی دارد، و ايران ممکن است برای جاه طلبی های اتمی اتمی اش حساب پس بدهد.

زدوخورد در داغستان سه کشته برجای گذاشت

در پی یک منازعه جمعی در جمهوری داغستان در جنوب روسیه، سه تن جانسپرده اند و حد اقل ۵ نفر مجروح شده اند.

پلیس می گوید حدود ۴۰۰ نفر، که برخی به سلاح های گرم مجهز بودند، در زدوخورد بین ساکنان دو روستای مختلف شرکت کردند. علت درگیری هنوز روشن نشده است.

در جمهوری های مسلمان نشین قفقاز شمالی، از جمله چچن، داغستان و اینگوشتیا، تقریبا روزانه حملات مرگباری صورت می گیرد.

در اوائل ژوئیه، یک قاضی ارشد در ماخاچکالا در داغستان هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. چند ساعت بعد، بمبی در همین شهر منفجر شد و دو پلیس را مجروح کرد.

شمار کشته شدگان سیل در پاکستان از ۸۰۰ نفر فراتر می رود

مقامات پاکستان می گویند شمار کشته شدگان سیل ناشی از باران های سنگین موسمی از ۸۰۰ تن فراتر رفته است و امدادگران و ناجیان در تلاش هستند به هزاران روستایی سرگردان رسیدگی کنند.

بگفته مقامات، چهار روز باران بی امان شمال غربی پاکستان را در زیرسیل فروبرده است.

بارندگی و سیل در شرق و شمال شرقی افغانستان نیز تاکنون ۶۴ قربانی گرفته است.

نیروهای افغان و ناتو گفتند آنها برای عملیات نجات و نیز توزیع کمک درمناطق سیلزده، از جمله ایالت های کونار و ننگرهار از هلیکوپتر استفاده می کنند.

در این میان، سازمان ملل متحد روز شنبه تخمین زد که سیل بر حدود یک میلیون پاکستانی اثر گذاشته است و هزاران خانه، جاده و مزرعه ویران شده اند.

حدود ۴۵ پل در اطراف استان «خیبر پختونخوا» آسیب دیده اند، در حالی که بزرگراه اصلی به چین همچنان در زیر آب است.

تصویرهای تلویزیونی ده ها مرد، زن و کودک را که در روی پشت بام ها، به امید نجات از راه هوا یا با قایق، سرگردان نشسته اند نشان داد.

مقامات پاکستانی از جامعه بین المللی تقاضای کمک کرده اند. هواشناسان می گویند انتظار می رود در روزهای آینده باران های بیشتری ببارد.

حماس می گوید کشته شدن یکی از فرماندهان خود را تلافی می کند

گروه فلسطینی حماس قول داده است از مرگ یکی از فرماندهان ارشد خود که در یک سلسله حملات هوایی اسراییل به غزه کشته شد انتقام بگیرد.

طرفداران حماس، که برخی از آنها تیرهای هوایی شلیک می کردند، روز شنبه در مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری فرمانده، که حماس او را «عیسی بدران» معرفی کرده است، در خیابان های مرکز غزه راه پیمایی کردند.

یک سخنگوی حماس حملات اسراییل را به تصمیم اتحادیه عرب برای تایید عقیده مذاکرات مستقیم بین اسراییل و فلسطینیان ارتباط داد. او گفت این تصمیم به اسراییل اجازه می دهد به جنایت علیه مردم فلسطینی ادامه دهد.

شاهدان و مسئولان پزشکی می گویند شامگاه جمعه و بامداد شنبه ، زمانی که هواپیماهای جنگی اسراییل چندین ناحیه در غزه - از جمله تعدادی ساختمان و یک تونل قاچاق اسلحه - را هدف گرفتند، دست کم ۱۱ نفر نیز مجروح شدند.

مقامات اسراییل حملات هوایی را تلافی حمله راکتی روز جمعه در شهر اشکلون دانستند. راکت، که از نوار غزه پرتاب شد، پنجره های یک آپارتمان را درهم شکست و به اتومبیل ها آسیب رساند.

اسراییل گفت در مورد حمله به اشکلون و خمپاره اندازی دیگری در هفته گذشته، به شورای امنیت سازمان ملل متخد و شورای حقوق بشر شکایت می کند.

وزارت امور خارجه اسراییل در بیانیه ای ، حمله به اشکلون را «کوششی آشکار برای کشتن مردان، زنان و کودکان ، ونقض قوانین بین المللی» توصیف کرد.

روز جمعه همچنین بان کی - مون دبیر کل سازمان ملل متحد و اهود باراک وزیر دفاع اسراییل در دیداری در نیویورک در باره مجموعه ای از مسائل، از جمله وضعیت غزه و کاهش بیشتر محاصره سرزمین فلسطینی بحث کردند.

قطر از آزادی و حاکمیت لبنان پشتیبانی می کند

امیر قطر می گوید او می خواهد لبنان آزادی، وحدت و حاکمیت خود را در هر شرایطی حفظ کند.

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، این نظر را روز جمعه در نخستین روز دیداری سه روزه از لبنان ابراز داشت.

شیخ حمد دقایقی پس از ملاقات میشل سلیمان رییس جمهوری لبنان با مقامات ارشد سوریه و عربستان سعودی، با او به گفت و گو نشست.

سلیمان به مناسبات نزدیک کشورش با قطر اشاره کرد و نقش آنرا در تدوین و تصویب پیمان سال ۲۰۰۸ دوحه یادآور شد.

آن پیمان به ۱۸ ماه مناقشه سیاسی که به جنگ فرقه ای منجر شد و لبنان را به آستانه جنگ داخلی کشاند، پایان داد.

روز شنبه دو رهبر برای بازدید از پروژه های ساختمانی که با هزینه قطر اجرا می شود، به جنوب لبنان رفتند.

آزار بیشتر اصلاح طلبان در ایران

ناظران حقوق بشر از دستگیری همسر و برادر همسر محمد مصطفایی وکیل مدافع حقوق بشر ابراز نگرانی کرده اند. او وکیلی است که به علنی ساختن پرونده سکینه محمدی آشتیانی کمک کرد. سکینه شهروند آذری ایران و مادر ۴۳ ساله دو فرزند است که پس از متهم شدن به رابطه نامشروع، به مرگ با سنگسار محکوم شد. بدنبال براه افتادن خشم بین المللی، مقامات ایران اعدام او را متوقف کردند.

اعضای خانواده مصطفایی پس از آن بازداشت شدند که مقامات قضایی حکم دستگیری اش را صادر کردند، اما نتوانستند او را پیدا کنند. هادی قائمی، مدیر کمپین بین المللی برای حقوق بشر در ایران، بازداشت افراد خانواده مصطفایی را «گروگانگیری» نامید.

کمپین جاری ایران علیه روزنامه نگاران نیز قربانیان جدیدی گرفته است. کمیته حفاظت از روزنامه نگاران می گوید حامد صابر، خبرنگار آزاد، در ماه ژوئن در پی پست کردن عکس های یک اعتراض خیابانی در تهران در اینترنت دستگیر شد.

در همین ماه، نیروهای امنیتی عبدالرضا تاجیک را دستگیر کردند. او برای روزنامه های اصلاح طلب مقاله می نوشت و عضو مرکز مدافعان حقوق بشر، به ریاست شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل بود. خانواده تاجیک در نامه سرگشاده ای به قوه قضاییه ایران نگرانی عمیق خود را از بدرفتاری با او در زندان ابراز داشتند.

کمیته حفاظت از روزنامه نگاران همچنین نسبت به وضعیت محمد صدیق کبودوند، رییس سازمان حقوق بشر کردستان و سردبیر هفته نامه پیام مردم ابراز نگرانی کرد. او در سال ۲۰۰۷ دستگیر و به اقدام علیه امنیت ملی متهم شد. وکیل آقای کبودوند گفت او برای سومین بار در زندان دچار حمله قلبی شده و قادرنیست به روشنی حرف بزند یا ببیند. عفو بین الملل و گزارشگران بدون مرز اخیرا دولت ایران را متهم کردند که زندانیان سیاسی را از مراقبت های پزشکی کافی محروم نگاه می دارد.

درنخستین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ایران، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا از دولت ایران خواست تمام زندانیان سیاسی را آزاد کند. دو زندانی که او از آنها نام برد، بهاره هدایت و میلاد اسدی ، فعالان دانشجویی، اخیرا به ترتیب به ۹ سال و نیم و ۷ سال و نیم زندان محکوم شدند.

امریکا همچنان از رهبران جمهوری اسلامی می خواهد به تعهدات خود برای احترام به حقوق و حیثیت مردم خود عمل کنند. کلینتون گفته است تا چنین کاری انجام نگیرد، امریکا به حمایت از کسانی که می خواهند از حقوق جهانی خود استفاده کنند ادامه خواهد داد.

پرزيدنت اوباما: سارا، شين و جاش هرگز برای دولت آمريکا کار نکرده اند

امروز، شنبه، سی و يکم ماه ژوئيه برابر با نهم مرداد، يکسال از بازداشت سه کوهنورد آمريکايی، سارا شورد، شين بائر، و جاش فتال توسط دولت جمهوری اسلامی ايران می گذرد. اين سه هنگام کوهنوردی، در کوهستانهای مرزِ ميان ايران و عراق دستگير شدند و اکنون، يکسال است که سرگردان و بلاتکليف و به دور از خانواده و عزيزان خود در زندان جمهوری اسلامی ايران به سر می برند.

به اين مناسبت روز جمعه بيانيه ای از سوی پرزيدنت اوباما، انتشار يافت.رييس جمهوری آمريکا در اين بيانيه می گويد:

«در اينجا مايلم به طور کاملاً شفاف و واضح اعلام کنم: سارا، شين و جاش هرگز برای دولت آمريکا کار نکرده اند. آنها، فقط نمونه بارز جوانان روشنفکر و ماجراجوی آمريکايی و با روحيه ای انسانی هستند. آنها آموزگار، هنرمند و مدافع عدالت اجتماعی و حفظ محيط زيست هستند. آنها هرگز نه تنها هيچگونه کينه يا عداوتی با ايران نداشته اند بلکه احترام زيادی برای مردم ايران قائلند.

«من از دولت ايران خواستار آزادی بی درنگ سارا، شين و جاش هستم. بازداشت آنها هيچگونه ارتباطی با مسائل و اختلافات موجود ميان ايالات متحده جامعه بين المللی و دولت ايران ندارد. اين يک مورد انسانی است زيرا اين سه جوان جرمی مرتکب نشده و کاملاً بی گناه هستند. دولت ايران به عنوان يکی از متعهدان به کنوانسيونهای حقوق بشر بايد به مسئوليتهای خود و اصول عدالت پايبند باشد و اجازه دهد، سارا، شين و جاش به آغوش خانواده های خود بازگردند.»

«اين درخواست توسط مردم بسياری از کشورها به طنين درآمده و از سوی همه کسانی که به شأن و آزادی نوع بشر احترام می گذارند تکرار می شود.

«من در اينجا، مايلم به طور مشخص به رنجی اشاره کنم که خانواده اين سه جوان در حال حاضر بر دوش دارند. اوايل هفته گذشته من با مادران اين سه جوان صحبت کردم. مادرانی که به طور خستگی ناپذير، برای آزادی فرزندان خود تلاش می کنند. اقدام دولت ايران، در جهت ايجاد امکان ملاقات اين مادران با فرزندانشان، قابل تحسين بود اما نمی توانم حتی تصور کنم که بازگشت اين مادران، بدون فرزندان خود، تا چه حد دردناک بوده است. من به اين مادران اطمينان دادم که هميشه به ياد سارا، شين و جاش هستم و دعای خير من همراه آنهاست و دولت ايالات متحده آنچه را که در توان دارد به کار می گيرد تا آنها را صحيح و سالم بازگرداند.

«من هفته گذشته با همسر رابرت لوينسون نيز ملاقات کردم. شخصی که از بيش از سه سال پيش تا کنون در ايران، ناپديد شده است. ما هنوز هيچگونه اطلاعی از وضعيت او نداريم و بارديگر از دولت ايران می خواهيم اطلاعات در مورد جا و مکان او را در اختيار ما بگذارد. زمان آن رسيده است تا اقدامی در جهت بازگشت لوينسون به آغوش خانواده و دوستان خود که درد و رنج زيادی در دوری از او متحمل شده اند، صورت گيرد. دعای خير ما شامل حال او می شود و ما حداکثر تلاش خود را برای بازگرداندن او به آغوش خانواده خود، به عمل می آوريم.

«هر يک از اين موارد يادآور شأن انسانی و ضرورت اجرای عدالت است. همه مردم آمريکا در حمايت از اين شهروندان که در خارج از کشور بطور ناعادلانه در زندان رنج می برند در کنار يکديگر ايستاده اند. ما آرام نمی گيريم تا زمانيکه آنها به وطن بازگردند.»

در همين حال به مناسبت اولين سالگر بازداشت سه آمريکايی در ايران روز جمعه مراسمی در شهر نيويورک، برگزار شد.

اعضاء خانواده اين سه نفر همراه با ديگرحاميان آزادی آنها پلاکاردهايی را در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود «کوهنوردان را آزاد کنيد: ۳۶۵ روز.» در اين مراسم مادران اين سه تن اعلام کردند که از حدود دو ماه پيش و از زمان ملاقات با فرزندان خود در تهران خبری از وضعيت آنها ندارند. سارا شورد، شين بائر و جاش فتال سال گذشته در مناطق مرزی ايران و عراق، دستگير شدند. در حالی که دولت ايران آنها را به جاسوسی متهم کرده است خانواده آنها تاکيد دارند که فرزندان آنها هنگام کوهنوردی در مناطق کردستان عراق به اشتباه وارد مرزهای ايران شده اند. دولت آمريکا نيز اتهام های دولت ايران را رد می کند. قرار است روزهای شنبه و يکشنبه تظاهرات ديگری در حمايت از آزادی اين سه آمريکايی در کشورهای مختلف از جمله در فرانسه، هند و بريتانيا، برگزار شود. به مناسبت سالگرد زندانی شدن اين سه آمريکايی، وزير امور خارجه آمريکا و سازمان عفو بين الملل نيز بيانيه هايی منتشر کردند و خواهان آزادی اين سه نفر شدند.

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت جديد موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:

pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی


Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد

UltraVOAPersian96

PSIPHON - نرم افزار

http://bit.ly/9XBTr

https://3241257.net/a.php?token=
cb57eb84c442fc36aa0af64235bdc17f

نرم افزار فيلترشکن

www.voanews.com/persian
/parvaaz.cfm

وبلاگ ها

راهروهای کنگره
http://voacapitol.blogspot.com

نوشته ها و خوانده ها
http://pnnketab.blogspot.com

روی خط
http://rooyekhat.blogspot.com

بهنام ناطقی
http://emshabtv.blogspot.com

بلاگ دونی
http://blogdooni.blogspot.com

ورزش
http://zangevarzesh.blogspot.com

ماهواره های صدای آمريکا

لطفاً توجه داشته باشید که صدای آمریکا از مشکلاتی که بر سر راه دریافت برنامه های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا از طریق ماهواره ها قرار دارد، آگاه است، و با استفاده از همه امکانات خود در تلاش است که دسترسی به برنامه های تلویزیونی خود را با استفاده از تکنولوژی و مراجعه به تشکیلات و سازمانهای حقوقی و قانونی امکان پذیر سازد.
متاسفانه آنگونه که برخی از تماشاگران برنامه های تلویزیونی ما تصور میکنند برداشتن موانعی که بر سر این راه قرار دارد به آسانی میسر نیست، چرا که مشکلات فنی و پخش پارازیت بر روی ماهواره هائی که برنامه های ما را به شما میرساند از سوی جمهوری اسلامی ایران ایجاد میشود و مرکز ایجاد اختلال در ایران قرار دارد. همانگونه که بسیاری اطلاع دارند این مشکل برای بی  بی  سی و صدای آلمان نیز وجود دارد، و آنها نیز به اتفاق صدای آمریکا در رفع این مشکل تلاش می کنند.

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)

Downlink Frequency: 11,662 MHz

FEC: 3/4

Symbol Rate: 27.500 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 175

Eutelsat W3A (7 Deg East)

Downlink Frequency: 10,720.75 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 22.0 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)

Downlink Frequency: 4,040 MHz

FEC: 1/2

Symbol Rate: 20.4 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 11,566.63 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 2.22 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1

Telstar 12 (15 Deg W)

Downlink Frequency: 12,608 MHz

FEC: 2/3

Symbol Rate: 19.279 MSym/s

Polarization: H

VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)

Downlink Frequency: 11,355 MHz

FEC: 3/4

Rate: 27.5 MSym/s

Polarization: V

VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
آمريکای لاتين
اروپا
خاورميانه
آسيا
آفريقا
مناطق ديگر
هنر و فرهنگ
حوادث و بلايا
اقتصادي
آموزش
محيط زيست
بهداشت
حقوق بشر
نيروی کار
سياست
مذهب
علم و فن آوری
مسايل اجتماعی
ورزش
زنان

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

صفحه نخست سايت از نو طراحی شده است تا دسترسی به اخبار و اطلاعات، ويديو، و برنامه های صدای آمريکا را تسهيل کند.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر

خبرهاي گذشته